Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:17

* http://www.bokt.nl / http://www.iflscience.com/


Afbeelding
De Ice Princess
Onderzoekers hebben van een gemummificeerd vrouwenlichaam een aardig beeld in kunnen schatten van haar leven. De vrouw leefde ongeveer 2.500 jaar geleden en had zeer waarschijnlijk binnen haar stam een hoog aanzien. De vrouw werd in 1993 in een graf gevonden. In het graf zijn er naast diverse kledingstukken, juwelen en cannabis ook de resten van drie paarden gevonden. De conditie van het lichaam is uitzonderlijk goed en ze werd omgedoopt als 'Ice Princess' en sinds 1993 is er met enige regelmaat onderzoek gedaan. Omdat ze op het Oekokplateau is gevonden staat ze ook bekend als de Oekokprinses.

Voor de begrafenis is het lichaam gemummificeerd, vervolgens is ze begraven in de permafrost. Hierdoor is haar graf, haar lichaam en de tatoeages op haar lichaam ruim 2.000 jaar bewaard gebleven.

Bij de huidige bewoners van het gebied, de Altaj, heerst er rondom de mummie, die zij prinses Kadyn noemen, een mythe en neemt zij een belangrijke plaats in in hun voorouderverering. Uit DNA-onderzoek blijkt echter dat de vrouw meer verwant is met de Nenetsen en Selkoepen die nu in het noorden van Siberië wonen.

De manier waarop de vrouw is begraven en de conditie van haar lichaam geven sterke bewijzen dat ze onderdeel was van de Pazyrykcultuur. Paarden waren een belangrijke schakel in deze cultuur. Tijdelijke of permanente nederzettingen zijn nog niet gevonden, maar hun graven in de permafrost wel. Door de permafrost zijn er diverse graven bewaard gebleven. De lichamen zijn vaak uitbundig getatoeëerd. Daarmee heeft de Ice Princess en haar soortgenoten mogelijk de oudst bewaarde tatoeages ter wereld.

Inmiddels is bekend dat de vrouw in de twintig was en zeer waarschijnlijk is overleden aan de gevolgen van borstkanker. In haar lichaam is een tumor gevonden in haar rechterborst. Tevens is er bewijs van uitzaaiingen. Er is bewijs dat de vrouw cannabis heeft gebruikt. Mogelijk om de pijn van de kanker te verminderen. Mogelijk leed de vrouw al vijf jaar aan borstkanker. In de laatste maanden voor haar dood was ze ernstig ziek.

Onderzoekers beweren nu dat de vrouw in de maanden voor haar dood een ernstige val van een paard heeft meegemaakt. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de verwondingen, ten gevolge van deze val, haar dood hebben versneld. Een MRI-scan toonde aan dat de vrouw meerdere schedelbreuken en dislocaties, allen aan de rechterzijde van haar lichaam, had. Uit de MRI-scan kwam ook naar voren dat de vrouw als jong kind mogelijk een bot- of beenmerginfectie heeft gehad.

De vrouw heeft vermoedelijk vlak voor de winter een rit te paard gemaakt richting het winterkamp van de Pazyryk. De Altaj maken deze rit nog steeds. Gedurende de reis is ze op haar rechterzijde gevallen en raakte daarbij gewond aan haar gezicht, rechterschouder en rechterheup. Aan haar rechterhand zijn geen verwondingen gevonden. Mogelijk kon ze deze niet meer gebruiken door de kanker.

De vrouw heeft de val overleefd. In haar lichaam zijn bewijzen gevonden dat het lichaam de schade probeerde te herstellen. Vermoedelijk is de vrouw naar het Oekokkamp gebracht en daar in een bed gelegd. Dat bed is ze vermoedelijk nooit meer uitgekomen, omdat ze aan haar verwondingen en ziekte is overleden.

Er is bewijs dat ze in oktober in het kamp is aangekomen. Aan de hand van de genezingen heeft ze drie tot vijf maanden in bed gelegen en in januari of maart van het volgende jaar overleden. Haar lichaam is enkele maanden bewaard gebleven eer het in juni is begraven. Deze maand is bepaald aan de hand van het voedsel dat de drie begraven paarden in hun magen hadden. Deze paarden zijn bij haar gelegd om haar in het hiernamaals te helpen.

Het hele onderzoek is gepubliceerd in het blad Science First Hand.

Anoniem

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:34

Oei, er mag wel een "pas op" in de titel wat betreft het plaatje. Wel gaaf dat onderzoekers dit kunnen!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:34

Kortom, draag altijd een cap :+ :+ :+
Erg interresant _/-\o_

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:36

Wat apart om te lezen.

Verrassend dat ze overleden is aan borstkanker met uitzaaiingen. Ik dacht dat het een welvaartsziekte was. Maar 2500 jaar geleden ook al een rotziekte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:37

janouk schreef:
Wat apart om te lezen.

Verrassend dat ze overleden is aan borstkanker met uitzaaiingen. Ik dacht dat het een welvaartsziekte was. Maar 2500 jaar geleden ook al een rotziekte


Mijn idee ook. Vond dat het meest interessante om te lezen eigenlijk, ik heb het altijd gelinkt aan welvaartsziektes, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:38

Moet het niet zijn 2.000 of tweeduizend ipv 2.000 duizend? ;)

Wel gaaf dat mensen dit allemaal te weten kunnen komen idd!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:40

Maar ik vraag me af: zijn die paarden hier speciaal voor doodgemaakt of waren ze al overleden?

Sssj
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-09-09
Woonplaats: Hollandsche Rading

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:45

Heel interessant en zo bijzonder dat ze dit nog kunnen onderzoeken :j

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:49

eclair98 schreef:
Maar ik vraag me af: zijn die paarden hier speciaal voor doodgemaakt of waren ze al overleden?


Zoals ik het begrijp geofferd. Dus doodgemaakt om haar bij staan in het hiernamaals.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:53

Suzanne F. schreef:
eclair98 schreef:
Maar ik vraag me af: zijn die paarden hier speciaal voor doodgemaakt of waren ze al overleden?


Zoals ik het begrijp geofferd. Dus doodgemaakt om haar bij staan in het hiernamaals.

Mwaj, ik twijfelde al..

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:59

Mooi toch wat onderzoekers tegenwoordig kunnen vinden :)

Ik doe zelf archeologie en met de fieldschool vorig jaar heb ik menselijk gecremeerd bot gevonden. In combinatie met nog wat andere factoren weten we wanneer de persoon ongeveer gestorven is, of het een man of vrouw is, bij welke stam die hoorde en dat soort dingen. Erg leuk!

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:03

wow erg interessant en triest wat zal zij een pijn hebben geleden zeg!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:19

Wat een leuk artikel +:)+

Wel vraag ik me af hoe de onderzoekers hebben onderbouwd dat zij van een paard is gevallen. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar misschien viel ze wel flauw en kwam ze verkeerd terecht, of struikelde en kukelde ze een berg af, of werd ze mishandeld door iemand of weet ik wat allemaal nog meer.

Lauraennala

Berichten: 2694
Geregistreerd: 29-04-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:27

Zeer interessant!

Saar88 schreef:
Wat een leuk artikel +:)+

Wel vraag ik me af hoe de onderzoekers hebben onderbouwd dat zij van een paard is gevallen. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar misschien viel ze wel flauw en kwam ze verkeerd terecht, of struikelde en kukelde ze een berg af, of werd ze mishandeld door iemand of weet ik wat allemaal nog meer.


Aan de manier waarop botten gebroken zijn en/of verschoven kun je redelijk nauwkeurig bepalen hoe het trauma heeft plaatsgevonden. En daaruit zal vast gebleken zijn dat het het meest waarschijnlijk is dat ze van het paard is gevallen.

straalina

Berichten: 107
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: een klein boerendorpje in de Kempen

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:34

Interessant artikel, zalig! _/-\o_

Anoniem

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:48

Leuk en interessant onderzoek! :j

Lis_Ol

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:39

Interessant zeg!
Gaaf dat ze na al die jaren toch die dingen nog kunnen achterhalen :j

yvanna
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:47

Interessant!!

Apart waar we allemaal achter kunnen komen van zoveel jaar geleden... wat een technieken

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:48

Wow, verbazend hoe ze dat allemaal kunnen terugvinden! En ik dacht idd ook dat kanker vroeger niet voorkwam...

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:12

Heel interessant artikel.
Word hier altijd erg nieuwsgierig van en wil graag nog meer lezen!

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:19

Idd een interresant stukje, had wel wat meer foto's willen zien.
Het lijkt erop dat ze ook tatoeages heeft.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:34

Interessant dit artikel, altijd leuk om dit soort dingen te lezen.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:38

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat de rechterhand onbeschadigd is. Als je je teugel vasthoudt, knal je eerst met andere delen tegen de grond.

Zo een jonge leeftijd is echt wel een genetische vorm van kanker.

Yannie

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-11-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:49

Wauw wat interessant en knap dat dit na al die jaren nog achterhaald kan worden!

Juultje_Lady
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Flevoland

Re: Ruim tweeduizend jaar geleden van een paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:53

Wat apart dat dit gewoon nog kan na zoveel jaar wel interessant!