Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sensor aan halster stuurt sms bij paard in nood

 
Profiel   

http://www.bokt.nl /Horse Nation


[ img ]
Foto: Hamilton BioVet

Een nieuwe gadget geeft je een melding wanneer er iets mis is met je paard. Het apparaat, genaamd Equine Night Check, stuurt een melding naar je telefoon wanneer je paard in de problemen zit.

Veel paardeneigenaren maken zich vaak zorgen. Ondanks hun grootte en kracht zijn paarden fragiele dieren die gevoelig zijn voor letsel. Voor veel eigenaren is het 's ochtends aantreffen van een paard in nood een nachtmerrie, zeker wanneer duidelijk wordt dat het paard de gehele nacht heeft geleden en dat hulp al te laat is. Dit scenario werd werkelijkheid voor de directrice van Hamilton BioVet, Meg Hamilton. Haar dressuurhengst kreeg 's nachts last van koliek, en tegen de tijd dat hij 's ochtends werd gevonden was het al te laat.

"De meesten van ons in de paardenwereld weten dat koliek doodsoorzaak nummer één is, en dat hoefbevangenheid ook heeft toegeslagen bij beroemde paarden zoals Barbaro en Secretariat. Wij hebben een product ontwikkeld dat bij de eerste symptomen alarm slaat."

De Equine Night Check bestaat uit een sensor die de activiteiten van het paard decodeert en abnormaal gedrag identificeert, zoals het gedrag bij koliek, hoefbevangenheid of bevalling. Zodra het apparaat vermoedt dat het paard in problemen is, belt het of stuurt het een bericht naar het opgegeven telefoonnummer. Het apparaat gebruikt temperatuur en pulsatie sensoren om het paard in de gaten te houden. Het merkt verschillen op tussen normaal en abnormaal gedrag, ook als het paard een wever is, of van nature onrustig. Het apparaat negeert normaal gedrag zoals liggen, eten of simpelweg "paard zijn". De Equine Night Check is vast te maken aan een halster of nekring en de bijbehorende ontvanger kan in het stopcontact geplaatst worden. De ontvanger heeft een bereik van vier tot zes kilometer.

Het apparaat is nog niet op de markt, maar de verwachte verkoopsprijs zal onder de $500,- liggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:08 



 
Profiel   

Vraag me af of dit wel werkt...dadelijk gaat die bij elk stootje of dergelijke af? Rijdt je elke keer bezorgd naar je paard toe terwijl er niks is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:09 



 
Profiel   

Dus je moet in een straal van 4/6 km zijn om de melding te ontvangen? En dat voor die prijs. Denk dat ze nog even moet door ontwikkelen. Nu is het alleen wat voor paarden die aan huis staat waarvan de eigenaar er dus vrijwel altijd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:11 



 
Profiel   

Is dat niet hetzelfde als bij het birth-alarm? Die gaat soms ook vaker af dan daadwerkelijk nodig is.
Als je bij elk stootje een berichtje krijgt dan zit je helemaal niet rustig meer denk ik...

Ik vertrouw toch liever mijn stalgenoten of de stalbaas. Denk dat dat een stuk effectiever is als deze ingenieuze uitvinding!
Maar ik hoop natuurlijk wel dat het werkt! Wel een duur grapje..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:13 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Dus je moet in een straal van 4/6 km zijn om de melding te ontvangen? En dat voor die prijs. Denk dat ze nog even moet door ontwikkelen. Nu is het alleen wat voor paarden die aan huis staat waarvan de eigenaar er dus vrijwel altijd is.


Volgens mij niet. Ontvanger staat in de stal en het paard moet binnen die range van 4/6 kilometer blijven.
De ontvanger (apparaat) stuurt dan een sms naar de telefoon van de eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:15 



 
Profiel   

ik denk dat dit kastje een signaal stuurt naar de ontvanger en de ontvanger doet het versturen van het smsje of telefoontje aangezien je een simkaart nodig hebt om te kunnen smsen en bellen zal je die in de ontvanger doen.

dus je paard moet binnen die 6 kilometer van de ontvanger staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:16 



 
Profiel   

Ik zou bang zijn voor veel false alarms nu nog, omdat het nog in de kinderschoenen staat. Lijkt mij een 'nachtmerrie' voor mijn eigen nachtrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:17 



 
Profiel   

Ik vind het ding erg klein, en voor wat hij belooft te doen eigenlijk ook behoorlijk goedkoop. Ben erg benieuwd naar effectiviteitstesten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:18 



 
Profiel   

Het apparaat is te bevestigen aan een nekring of halster. Lijkt me ook niet echt veilig om altijd een paard een halster om te moeten doen of nekring....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:32 



 
Profiel   

Dat idee lijkt me ook niet fijn nee...als ze vast komen te zitten. Ben benieuwd of ze een stel mensen dit laten testen om te zien hoe en wat en hoe hun er uiteindelijk over denken. Want theorie klinkt t wel mooi, maar of t in de praktijk ook zo goed werkt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:33 



 
Profiel   

Zoiets is ook al voor koeien op de markt.
Het apparaat verteld of de koe tochtig of ed.
Ik denk dat het paard binnen een straal van 4/6 km moet blijven, niet jij.
Wij krijgen de meldingen van de koeien namelijk ook overal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:42 



 
Profiel   

En hoe zijn jouw ervaringen bij de koeien dan WillBokkers? Krijg je veel foute meldingen? Kun je iets met de informatie?
En lopen de koeien dan eigenlijk ook met halster rond de hele tijd? Gaat dat goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:49 



 

ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 14:56 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd, ik wil dit topic wel even in de gaten houden en misschien kunnen er eventuele testresultaten geplaatst worden als dit product eenmaal op de markt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 15:04 



 
Profiel   

Zal wat zijn. Gaat dat alarm af. Kom je op stal zit je paard vast met zn halster die je om deed voor dat alarm. :D

Lijktmij niks. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 15:38 



 
Profiel   

En mij lijkt dat dan weer wel super vooral met een graasmasker voor van de zomer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 15:44 



 
Profiel   

Sofy schreef
En hoe zijn jouw ervaringen bij de koeien dan WillBokkers? Krijg je veel foute meldingen? Kun je iets met de informatie?
En lopen de koeien dan eigenlijk ook met halster rond de hele tijd? Gaat dat goed?

De koeien dragen een 'halsband'.
Hier zit een rood apparaatje aan die alles registreert.
Je kan per koe op de computer/je mobiel de gegevens bekijken.
Hoeveel ze hebben gelopen, hoeveel liter melk ze hebben gegeven, wanneer ze voor het laatst tochtig zijn geweest, wanneer ze gaan bevallen etc.
Je kan zelf instellen waarvan je een melding wilt.
Wij hebben ingesteld dat we een melding willen als een koe tochtig wordt of als er iets mis is met de melk (abnormale getallen of eventuele ziektes).
Dit is ook allemaal verbonden aan een robot die de koeien melkt.
Hiervan kun je ook meldingen krijgen als 'ie er mee stopt.
Stel je voor je bent vergeten de filter te vervangen dan wordt je gebeld en zegt een robot stem wat er aan de hand is en kun je het probleem verhelpen.
Ik zelf persoonlijk vind het systeem goed werken, wel vind ik in de 4 maanden dat we het hebben.

Je moet wel even opletten, onze buren hebben het ook. Alleen die koeien dragen het bandje om de voet.
Vervolgens loopt de koe buiten in de regen en de poep en dan werkt de zooi niet meer.
Hij geeft de verkeerde gegevens en vervolgens liep hij 7 inseminaties mis. Erg vervelend.
Het systeem om de voet hebben al meerdere boeren problemen mee gehad, dus ze adviseren vaak de (duurdere) systemen om de nek van de koe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 15:48 



 
Profiel   

Als ik zie hoeveel info Apple al uit zo'n sport bandje voor mensen kan halen dan denk ik dat dit best eens interessant kan zijn.

En misschien signaleerd het bandje ook wel de stress en dan denk ik aan al die verminkte paarden of dieren die ontsnapt zijn. Dan ben je er toch eerder bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 16:33 



 
Profiel   

mmm, Ik weet nou juist niet of ik het veilig vind om een nekring of halster om te laten in stal. Daarmee heb ik ook rare dingen zien gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 16:36 



 
Profiel   

pffff best veel negatieve reacties hierop...... t lijkt mij juist wel erg handig :)* . Zo ook voor die griezel die 's nachts al die paarden mishandeld..... Liever 100 x voor niks opgeroepen worden dan 1 x te weinig toch? Ik heb er wel interesse in!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 16:46 



 
Profiel   

Toen ik het bericht las was ik ook huiverig voor halster of halsring. Maar misschien is een soort band om de hals die breekt bij druk wel een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 17:09 



 
Profiel   

Klinkt wel interessant, maar ik zie al een paar haken en ogen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:01 



 
Profiel   

Dus ik ben verplicht mijn paard een halster op stal/wei om te gaan doen voor dit apparaat?
ook woon ik al 5 km van mijn paard af, dus het zou voor mij totaal geen nut hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:03 



 
Profiel   

ansje325 schreef
pffff best veel negatieve reacties hierop...... t lijkt mij juist wel erg handig :)* . Zo ook voor die griezel die 's nachts al die paarden mishandeld..... Liever 100 x voor niks opgeroepen worden dan 1 x te weinig toch? Ik heb er wel interesse in!!!!

Die griezel kan je paard gemakkelijker pakken want hij heeft nu een halster om en 1x knip of gefrummel en die melder is af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:09 



 
Profiel   

Het zou mij wel een stuk zekerheid geven. Mijn paard staat 6 km verder op bij familie achter het huis. Maar dit zijn geen paardenmensen en zullen koliek of hoefbevangen niet herkennen. En ik heb dus ook geen stalgenootjes die een oogje in het zeil houden. Ik heb daar een stal met stroom en een wei, dus dat is goed te doen. Ik vraag me wel af wat het met 2 paarden/zender en (neem ik aan) 1 ontvanger kost.
Het is zowiezo een behoorlijk prijskaartje, maar als het goed werkt kan het heel wat ellende (en geld) besparen.

Wat betreft halster om laten, deze laat ik in de wei ook geregeld om. Zomers i.v.m. een neusbeschermer tegen verbranden en een vliegennetje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 18:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen