Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 212 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

 
Profiel   

http://drenthe.dierenbescherming.nl/ / http://www.bokt.nl


Op dinsdag 21 oktober inspecteerde de Dierenbescherming Drenthe, net als vorig jaar, op de paardenmarkt van de Zuidlaardermarkt. Op deze markt heeft de Dierenbescherming Drenthe voor een groot gedeelte van de tijd samengewerkt met Eyes on Animals. Bij meldingen van misstanden en opmerkingen over het naleven van de gedragscode heeft de Dierenbescherming contact gehouden met de stewards en dierenartsen van de marktorganisatie.

Hun algemene beeld was dat er, ten opzichte van vorig jaar, wel verbeteringen te zien waren op het gebied van dierenwelzijn. De marktorganisatie heeft zich ingespannen om het dierenwelzijn dit jaar te verbeteren. Zo was er hooi en water beschikbaar voor de dieren, hier wordt alleen door de paardeneigenaren en handelaren nog te weinig gebruik van gemaakt. Ook zagen ze veel stress onder de dieren op de markt en werden de paarden en pony's soms erg ruw behandeld.

Zo werd er een shetlandpony door een handelaar aan zijn staart opgetild, welke vervolgens werd voortgeduwd/gesleept. Het dier leek uitgeput en ging uiteindelijk liggen. Er werd door de inspecteurs van de Dierenbescherming en Eyes on Animals ingegrepen. Dit voorval is direct bij de marktorganisatie gemeld en zij hebben de handelaar er op gesproken. De dierenarts heeft de dieren gecontroleerd. Bij het meldnummer 144 is een melding gedaan van dierenmishandeling.

De Dierenbescherming Drenthe en de marktorganisatie van de Zuidlaardermarkt werken sinds dit jaar samen om te kijken hoe het dierenwelzijn bij deze grote paardenmarkt verbeterd kan worden. De organisatie heeft naar aanleiding hiervan bijvoorbeeld een aantal aanvullende bepalingen voor de gedragscode opgesteld.

Een van deze bepalingen was dat ezels beschut moesten zijn tegen de regen. In de praktijk bleken deze bepalingen minder goed te worden uitgevoerd door de eigenaren. Ezels kunnen niet goed tegen regen. Dat komt omdat hun vacht niet waterdicht is, ze worden al gauw doornat en daardoor erg koud. Na meldingen van ezels die in de regen stonden is er meerdere malen door de marktorganisatie omgeroepen dat ezels een dek op moesten. Maar dit werd maar door enkele handelaren uitgevoerd. Halverwege de middag stonden er nog steeds ezels onbeschut. Na melding van de Dierenbescherming is er uiteindelijk ook een rillende ezel van de markt af gehaald door de marktorganisatie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:41 



 
Profiel   

dieren weghalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:45 



 
Profiel   

Er was inderdaad een enorme vooruitgang te zien op de Zuidlaardermarkt. Ik kom er bijna elk jaar met veel plezier.

Mooi ook aan deze markt is, dat wanneer dierenwelzijn wordt gezien door de bezoeker, die niet te beroerd is om er zelf wat van te zeggen. Een voordeel van zo'n openbare markt versus de onderhandse verkoop. Zo kan het publiek de controle vergroten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:45 



 
Profiel   

gewoon kappen met dat achterlijk middeleeuwse gedoe

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:46 



 
Profiel   

Is het nou zo moeilijk om gewoon goed voor je dieren te zijn??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:47 



 
Profiel   

Ik vind het wel jammer dat de organisatie zich niet aan de eigen regels houdt. Bijv. met die ezels, ieder die zijn ezel geen dek op doet, wegwezen van het terrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 11:50 



 
Profiel   

Toch vind ik dat er ten opzichte van jaren terug veel verbeterd is op de markt.
De dieren zien er beter uit en de uitzonderingen van nu waren jaren geleden haast standaard.
Wat ik idd jammer vind is dat de voorzieningen van water en hooi er wel zijn maar dat niet iedereen er gebruik van maakt,en wat heeft het voor zin de paarden hooi voor te gooien maar dat ze niet met hun neus op de grond kunnen komen omdat ze zo kort staan vastgebonden.
Ja het lijkt vriendelijk maar daar is het ook wel mee gezegd..
Wat ik persoonlijk heel erg droevig vind is het grote aantal veulens wat er staat.
Waarschijnlijk zijn deze veulens in de nacht bij hun moeder weggehaald en staan de hele dag op de markt.
Veel van deze veulens zijn niet ouder dan een maand of 4 of sommige nog jonger..het zou fijn zijn als deze (te) jonge dieren niet toegelaten worden op een paardenmarkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:13 



 
Profiel   

Amaris schreef
gewoon kappen met dat achterlijk middeleeuwse gedoe


helemaal mee eens, ik snap ook niet wat mensen hier leuk aan vinden ( zal het niet over mijn hart kunnen krijgen als die arme beestjes te zien :( )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:31 



 
Profiel   

Tja, die paar dingen waren voor mij niet genoeg om het te bederven. Ik was er voor het eerst en vond het over het algemeen vrij netjes. Bijna geen wrakken van paarden gezien en bijna overal lag wel hooi, regelmatig kregen ze ook nog water.

Als er iets mis ging dan waren er meestal wel bezoekers die er wat van zeiden.

De mindere kanten waren gewoon een paar handelaren die zich niet aan de regels hielden, de organisatie trouwens ook niet altijd, het opjagen met de stokken en ja, af en toe een paard die naar een ander uithaalde.

samcas: zoveel "arme zielige beesten" waren er niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:32 



 
Profiel   

arm beest....en we zien niet wat er gebeurt bij inladen s'ochtends.Daar is geen controle.
Die is ook gewoon de wagen opgeslagen.
Wat ik dan niet begrijp,als ik dit zie grijp ik in.En sta niet te kijken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:33 



 
Profiel   

ook dit jaar weer geweest..
vond dat de organisatie ook grote sprongen vooruit was gegaan. Hadden ze mooie gele emmers voor water klaar staan.. zie je er diverse bezoekers ermee lopen -:(- ook zie je steeds meer paarden met dekens op staan. vond het mooi om te zien dan op het grote gras gedeelte een party tentje was opgesteld met daar onder shetjes met ieders een warm dekentje. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:42 



 
Profiel   

Nou nou, de markt is echt niet ene grote plek waar zielige arme paarden met geweld verkocht worden, zoals sommige het hier onderhand in het licht brengen..
Er lopen handelaren rond die inderdaad respectloos met hun dieren omgaan, wat niet goed te praten is en die wat mij part ook echt wel eens een straf mogen krijgen voor hun gedrag tegenover de dieren, maar zo gaat het niet overal!
Ik koop en verkoop zelf ook op de markt, maar het welzijn van het dier staat bij mij 200% voorop. Overigens kopen daar ook gewoon particulieren die een kinderpony, menpony, gezelschapsmaatje etc. zoeken ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:44 



 
Profiel   

anke_e schreef
ook dit jaar weer geweest..
vond dat de organisatie ook grote sprongen vooruit was gegaan. Hadden ze mooie gele emmers voor water klaar staan.. zie je er diverse bezoekers ermee lopen -:(- ook zie je steeds meer paarden met dekens op staan. vond het mooi om te zien dan op het grote gras gedeelte een party tentje was opgesteld met daar onder shetjes met ieders een warm dekentje. +:)+



het ging om een melding van een mishandelde pony volgens mij :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:45 



 
Profiel   

Eigenlijk is het toch triest dat het leuk was, mede omdat er "minder wrakken stonden dan normaal". Sorry princequillo, ik pik even jouw beschrijving maar ik doel niet op jou. Maar wat ik bedoel is dat het kennelijk best wel vanzelf sprekend is dat er armoedige en verwaarloosde beesten staan in plaats van vee waar goed voor wordt gezorgd. Dan is toch het hele idee van zo'n markt barbaars en achterhaald? Als ik naar een paardenmarkt ga kijk ik er ook niet vreemd van op, en eigenlijk is dat in en in triest. Je Neemt het maar voor lief, dat is ook een vorm van acceptatie/ goedkeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:47 



 
Profiel   

princequillo schreef
Tja, die paar dingen waren voor mij niet genoeg om het te bederven. Ik was er voor het eerst en vond het over het algemeen vrij netjes. Bijna geen wrakken van paarden gezien en bijna overal lag wel hooi, regelmatig kregen ze ook nog water.

Als er iets mis ging dan waren er meestal wel bezoekers die er wat van zeiden.

De mindere kanten waren gewoon een paar handelaren die zich niet aan de regels hielden, de organisatie trouwens ook niet altijd, het opjagen met de stokken en ja, af en toe een paard die naar een ander uithaalde.

samcas: zoveel "arme zielige beesten" waren er niet...

Zodra je de woorden 'bijna' en ''zoveel waren er niet'' uit je tekst eg kunt laten, dan is het pas goed voor elkaar. En eigenlijk denk ik dat de wrakken het nog slechter hebben gekregen, die worden nu thuisgelaten zodat er geen enkel zicht meer op is. Ik vind dat markten met levende dieren overal verboden moeten worden. Ook de puppyfokkerijen aanpakken enzenz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:52 



 
Profiel   

geerke schreef
het ging om een melding van een mishandelde pony volgens mij :7


ja, sorry klopt.. misschien iets duidelijker moeten verwoorden wat ik bedoelde :+

Er wordt over deze mishandeling gesproken. zeker niet goed te praten en hierop moet harder opgetreden worden. ik vind dat zulke mensen een verbod moeten krijgen om op paardenmarkten te komen.. Maar heb diverse fotograven en filmploegen gezien. Ze wachten ook wel op het juiste moment. Ja het regende.. maar als mensen geïnteresseerd zijn moet de deken toch vaak af! een paar goede druppels alles nat. Ook mag er gezegd worden dat er model verkopers/handelaren zijn en dat daar meer handelaren aan denken/ na doen. :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 12:58 



 
Profiel   

dan heb jij toch een ander beeld bij ''het juiste moment'' dan ik.Vind dat je hier vrij licht over denkt,ik vind dit namelijk vrij ernstig,en dat zal het mij een worst zijn dat er denkens op en af moeten.

Als er een fatso net zolang op een pony gaat zitten totdat het dier door zijn stutten gaat is Bokt te klein...nu word hetzelfde bewerkstelligt alleen zonder dik mens erop en we hebben het er over dat het allemaal wel meevalt en ze met dekens opstaan?

Ik geloof dat ik het niet meer begrijp.Ieder incident is er een teveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:03 



 
Profiel   

Euh anke, die ezels die daar stonden zonder dekens, stonden daar niet dekenloos 'voor de foto'. Die stonden gewoon zeikesnat te regenen.

Waarom zou je die markten nog handhaven? Voor die halve paardenkop (haha) die daar een dier koopt? (wat ik al niet snap maar dat zal wel aan mij liggen, bokt is te klein als iemand zonder keuring een dier koopt, maar op zo'n markt moet dat maar allemaal kunnen blijkbaar).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:09 



 
Profiel   

Amaris schreef
Euh anke, die ezels die daar stonden zonder dekens, stonden daar niet dekenloos 'voor de foto'. Die stonden gewoon zeikesnat te regenen.

Waarom zou je die markten nog handhaven? Voor die halve paardenkop (haha) die daar een dier koopt? (wat ik al niet snap maar dat zal wel aan mij liggen, bokt is te klein als iemand zonder keuring een dier koopt, maar op zo'n markt moet dat maar allemaal kunnen blijkbaar).



het is volksvermaak schijnt...gelukkig kunnen de dieren niet vertellen wat ze er van vinden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:15 



 
Profiel   

Ik vind het wel goed dat de eigenaren erop worden aangesproken daar zit ook het probleem.
Als die mensen hun dieren eens beter zouden behandelen dan was het ook niet zo'n ramp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:18 



 

Vind het filmpje anders best schokkend. Ik snap nooit dat iemand dat dan maar gewoon staat te filmen, ipv effe in te grijpen! Ramptoerisme ook altijd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:20 



 
Profiel   

ohjajoh6 schreef
Vind het filmpje anders best schokkend. Ik snap nooit dat iemand dat dan maar gewoon staat te filmen, ipv effe in te grijpen! Ramptoerisme ook altijd...



inderdaad...dat vind ik nog het ergste.
Heel internet staat vol met ellende terwijl iemand dat gewoon staat te filmen,vervolgens op het net pleurt en ooh en aahh wat zielig.Maar niets doen op het ''moment supreme''onbegrijpelijk.
Mensen zijn ziek in hun hoofd lijkt wel,en niet alleen degene die mishandelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:23 



 
Profiel   

Weg met die takkemarkt! Niet meer naartoe gaan wanneer je liefhebber bent.
Geen vraag = geen aanbod.
Een voorganger verwoord al keurig mijn standpunt: weg met dat middeleeuwse gebeuren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:23 



 
Profiel   

Eigenlijk kan ik alleen maar denken, hoe gaat het er thuis dan aan toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:24 



 
Profiel   

Furrow schreef
Eigenlijk kan ik alleen maar denken, hoe gaat het er thuis dan aan toe!


ja precies, drm vind ik het goed dat die mensen erop worden aangesproken zodat ze er hopelijk wat mee doen. Zijn toch vaak oude knarrige boeren en tienertutjes die zich hiermee inlaten.
Excuses voor diegene zich aangesproken voelt maar zo denk ik erover.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-14 13:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 212 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen