Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:09

ik begrijp ook niet dat iedereen roept dat het zoveel beter is geworden...ik zie op foto's nog steeds hetzelfde beeld als 35 jaar geleden in Purmerend....Misschien minder incidenten maar ze zijn er nog wel.En hoezo inspectie?Hebben die wel door dat oogjes er niet blij mee zijn als ze 18 uur worden dichtgedrukt door een halster?Of is dat niet erg genoeg.Lijkt mij vrij pijn doen....maar ja,het zijn maar shetlanders. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:24

Kymalin schreef:
Even los van de correcte definitie van het begrip monsteren. Het gaat er gewoon om dat het mooi zou zijn als er een veilige, centrale plaats zou komen,of misschien zelfs wel meerdere plaatsen, waar een paard even in stap en draf getoond kan worden zonder glibberpartijen of zonder dat het publiek omver gelopen wordt


Dat zou toch best te realiseren moeten zijn? En als je het publiek de gelegenheid geeft om van achter een hek toe te kijken, dan hebben die ook hun portie vermaak. Want dat is geloof ik ook een reden dat paardenmarkten blijven bestaan: dat men die oude traditie in ere wil houden. Mensen willen handjeklap zien.

Ik hoorde trouwens van mijn schoonmoeder dat haar vader vroeger ieder jaar met een veulen naar de markt ging. En dan was zij in tranen, want ze wilde het veulen niet missen. Maar denk niet dat ze zich toen bezig hielden met waar dat veulen terecht kwam. Het ging om de beste prijs. Pa had namelijk 13 kindermondjes te voeden, dus elk dubbeltje werd drie keer omgedraaid. Ik denk dat veel van die *niet zeuren, handel is handel*-mentaliteit ook nog uit die tijd stamt.
Hoewel...ik heb onlangs iemand die springpaarden exporteert naar landen als Rusland en China gevraagd: "hoe weet je dan waar ze terecht komen? En of ze goed terecht komen?" En die zei ook glashard: "dat boeit me niet. Al draaien ze ze door de bami of maken ze er loempia's van. Het maakt mij niet uit hoe ze terecht komen. Zolang ze maar betalen." Dus diezelfde mentaliteit tref je blijkbaar eigenlijk net zo goed bij topsportpaarden. :+

Anoniem

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:25


SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:59

Ik moet zeggen, wij konden 's nachts om 5 uur zo de markt op lopen met 15 veulens + paard.. Ik vind het wel goed dat ze zorgen voor hooi, water etc (buiten het feit om dat bijna niemand water pakt), maar controle? Nee daar heb ik weinig van gemerkt.. Eyes on Animals heb ik wel rond zien lopen, maar het werd beschreven alsof elk paard eerst goedkeuring van de dierenarts moest hebben voordat het de markt op mocht, dat was zeker niet het geval. En dat zou al een hoop schelen wat betreft zielige gevallen..

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:39

Vind het stukje van de dierenbescherming nu niet echt pleiten voor het voortbestaan van de markt.
Korte samenvatting: organisatie doet zijn best...... maar diervriendelijk was het nog steeds niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:01

SaraViavia schreef:
Ik moet zeggen, wij konden 's nachts om 5 uur zo de markt op lopen met 15 veulens + paard.. Ik vind het wel goed dat ze zorgen voor hooi, water etc (buiten het feit om dat bijna niemand water pakt), maar controle? Nee daar heb ik weinig van gemerkt.. Eyes on Animals heb ik wel rond zien lopen, maar het werd beschreven alsof elk paard eerst goedkeuring van de dierenarts moest hebben voordat het de markt op mocht, dat was zeker niet het geval. En dat zou al een hoop schelen wat betreft zielige gevallen..


Wat opmerkelijk. Ik las eerder ergens dat ieder paard gecontroleerd werd. Niet dus?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:39

safina schreef:
SaraViavia schreef:
Ik moet zeggen, wij konden 's nachts om 5 uur zo de markt op lopen met 15 veulens + paard.. Ik vind het wel goed dat ze zorgen voor hooi, water etc (buiten het feit om dat bijna niemand water pakt), maar controle? Nee daar heb ik weinig van gemerkt.. Eyes on Animals heb ik wel rond zien lopen, maar het werd beschreven alsof elk paard eerst goedkeuring van de dierenarts moest hebben voordat het de markt op mocht, dat was zeker niet het geval. En dat zou al een hoop schelen wat betreft zielige gevallen..


Wat opmerkelijk. Ik las eerder ergens dat ieder paard gecontroleerd werd. Niet dus?

Ik heb wel een aantal paarden gecontroleerd zien worden toen we net aankwamen. Maar toen stonden er ook nog een heleboel.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:28

Punz schreef:
Vind het stukje van de dierenbescherming nu niet echt pleiten voor het voortbestaan van de markt.
Korte samenvatting: organisatie doet zijn best...... maar diervriendelijk was het nog steeds niet..




ik had na het lezen van het stukje nou ook niet echt de indruk dat het allemaal zo o.k was :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:24

geerke schreef:
Punz schreef:
Vind het stukje van de dierenbescherming nu niet echt pleiten voor het voortbestaan van de markt.
Korte samenvatting: organisatie doet zijn best...... maar diervriendelijk was het nog steeds niet..




ik had na het lezen van het stukje nou ook niet echt de indruk dat het allemaal zo o.k was :7


Ik vraag me af hoezeer de organisatie zijn best doet, als ik lees dat iemand zo door kan lopen zonder controle aan de poort.

Zou het ook kunnen dat de organisatie er belang bij heeft om zoveel mogelijk paarden door te laten? En daarom ook niet al te selectief is? Ik neem aan dat ze graag de grootste willen blijven...

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:33

Ik denk dat de organisatie het heel lastig heeft.
Aan de ene kant zullen ze het welzijns-aspect best serieus willen nemen, maar wanneer dat betekent dat ze de helft minder paarden/handelaren trekken dan is de basis ook weg...

Gooi de warenmarkt en kermistietoestanden helemaal los vd markt.
Creeer een fatsoenlijke paardenmarkt mét fatsoenlijke handeleren (en vermijd die 100-en kromme shetten...)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:53

Blijkbaar staan er dus paarden op de markt die niet zijn aangemeld (en ook niet gezien zijn door een DA).
Zou het wat zijn om een nummer/tag te geven die de verkopers aan het halster kunnen bevestigen?
Hiervoor zou dan borg betaald kunnen worden en bij inleveren van het nummer/tag de borg weer terug betaald kunnen worden.

Hierdoor is het makkelijker te herkennen welk paard er al is aangemeld.
Natuurlijk is ook dit te omzeilen door paard A aan te melden en na verkoop paard B uit de trailer te halen en deze er neer te zetten (of je geeft het nummer aan een ander..).
Maar het maakt het wel al een stukje moeilijker om zo paarden de markt op te krijgen.

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:01

safina schreef:
SaraViavia schreef:
Ik moet zeggen, wij konden 's nachts om 5 uur zo de markt op lopen met 15 veulens + paard.. Ik vind het wel goed dat ze zorgen voor hooi, water etc (buiten het feit om dat bijna niemand water pakt), maar controle? Nee daar heb ik weinig van gemerkt.. Eyes on Animals heb ik wel rond zien lopen, maar het werd beschreven alsof elk paard eerst goedkeuring van de dierenarts moest hebben voordat het de markt op mocht, dat was zeker niet het geval. En dat zou al een hoop schelen wat betreft zielige gevallen..


Wat opmerkelijk. Ik las eerder ergens dat ieder paard gecontroleerd werd. Niet dus?


Wel gewoon netjes de paarden aangemeld, 15 stuks. Toen we aankwamen vroegen ze hoeveel we er bij hadden, en ze telden even snel na en toen konden we de markt op.. Er werd niet naar de pony's gekeken nee...