Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 06:58

Punz schreef:
Tja.... En ik heb dus alleen maar teksten geknipt en geplakt die de Zuidlaardermarkt gangers zélf hier neergezet hebben...
Kreeg ik de vraag of ik niets beters te doen had :)

En vervolgens werd mijn gehele post al snel doodgezwegen..


Volgens mij hebben ik en een paar anderen nog gereageerd. Niks meer van jou gehoord. Dat vond ik weer jammer. En ik heb ook in een Priveberichtje gereageerd. ook daar bleef je reactie uit. :?

Anoniem

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:06

Ik plaats m'n reactie nog eens hier, @punz. Misschien wil je hier wel reageren? In ons topic vroeg je je af hoe mensen daar een leuke dag konden hebben.

safina schreef:
@punz
1 niemand ziet de hele opsomming die jij maakt inzien totaal. Iedereen ziet maar een deel. Dan is de impact iets anders dan als je de opsomming leest.
2 als je een van die dingen ziet, betekent dat niet voor iedereen dat je geen leuke dag meer kan hebben. De één gaat in een hoekje zitten huilen, de ander laat het los en gaat genieten van de dingen die wél leuk zijn. En dat laatste betekent niet per se dat je een gevoelloos mens bent, maar wellicht dat je wat meer relativeert en je niet zo snel van je stuk laat brengen.

Als ik op vakantie ga naar een ontwikkelingsland vind ik het ook erg dat er krottenwijken zijn, verminkte bedelaars en dakloze kindjes. Maar dat betekent nog niet dat ik niet daarnaast óók kan genieten van die prachtige oude tempel, de natuur, alle schoonheid die het land te bieden heeft.

xxxxxx2000
Berichten: 291
Geregistreerd: 07-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:32

En ik snap het echt niet.. als mijn paard een schop onder zijn kont krijgt als hij het durft om met het hoeven uitkrabben naar me te slaan staat heel bokt op zijn kop, als ik dat hier neer zou zetten... Dan moet ik grondwerken, Parelli-en of weet ik veel wat...

Zo eens met dit

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:13

safina schreef:
Ik plaats m'n reactie nog eens hier, @punz. Misschien wil je hier wel reageren? In ons topic vroeg je je af hoe mensen daar een leuke dag konden hebben.

safina schreef:
@punz
1 niemand ziet de hele opsomming die jij maakt inzien totaal. Iedereen ziet maar een deel. Dan is de impact iets anders dan als je de opsomming leest.
2 als je een van die dingen ziet, betekent dat niet voor iedereen dat je geen leuke dag meer kan hebben. De één gaat in een hoekje zitten huilen, de ander laat het los en gaat genieten van de dingen die wél leuk zijn. En dat laatste betekent niet per se dat je een gevoelloos mens bent, maar wellicht dat je wat meer relativeert en je niet zo snel van je stuk laat brengen.

Als ik op vakantie ga naar een ontwikkelingsland vind ik het ook erg dat er krottenwijken zijn, verminkte bedelaars en dakloze kindjes. Maar dat betekent nog niet dat ik niet daarnaast óók kan genieten van die prachtige oude tempel, de natuur, alle schoonheid die het land te bieden heeft.


Safina... confronterend de opsomming van de feiten die door de bezoekers zelf geconstateerd zijn?

Iedereen ziet inderdaad een deel.. maar juist als het dan als geheel wordt geschetst schiet je alsnog in de verdediging. Daar zakt mijn broek vanaf. Juist op dat moment zou je je af kunnen vragen of je daar als bezoeker nog wil bijdragen aan de instandhouding hiervan. Dit heeft niets met relativering te maken, genieten van de dingen die wel leuk zijn. Waar je wel van geniet houdt het dierenleed in stand. Dat is pas relativeren.... maar dat schijnt niet in het vermogen te liggen.

Om op de vakantie te reageren. Jij beschrijft een werelddelen waar jouw vakantie kan bijdragen aan de ontwikkeling hiervan. Dit gebeurt in ons kleine kikkerlandje... waar het niet verschijnen van een paar honderd bezoeken het verschil kan maken. We zijn een hoog ontwikkelend land waar dat soort markten niet meer thuis horen.
Laatst bijgewerkt door Maiske op 25-10-14 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:19

safina schreef:
Punz schreef:
Tja.... En ik heb dus alleen maar teksten geknipt en geplakt die de Zuidlaardermarkt gangers zélf hier neergezet hebben...
Kreeg ik de vraag of ik niets beters te doen had :)

En vervolgens werd mijn gehele post al snel doodgezwegen..


Volgens mij hebben ik en een paar anderen nog gereageerd. Niks meer van jou gehoord. Dat vond ik weer jammer. En ik heb ook in een Priveberichtje gereageerd. ook daar bleef je reactie uit. :?


Ik snap heel goed dat Punz niet meer gereageerd heeft op je PB. Een discussie door verschil van inzicht heeft pas zin als de ander openstaat voor de mening van een ander, over en weer. Dan kom je verder zonder dat je het alsnog met elkaar eens hoeft te zijn.

Is niet beeld wat in het andere topic naar voren komt. Dus ik snap heel goed dat Punz er niet verder op in ging, zou ook nutteloos zijn en had inderdaad het topic verpest zoals dat hier vaker gebeurt.

Ik vind het heel goed wat ze gedaan heeft. Ieder zijn leuke (?!) ervaringen en aankopen laten delen maar wel tussentijds een spiegel voorhouden van wat waar men nou eigenlijk zo van genoten heeft. Getuigd alleen maar van respect voor mening van een ander. Daar is bokt (eigenlijk) voor, je mening delen zonder hem op te dringen aan een ander welke er anders over denkt..

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:46

Electra63 schreef:
geerke schreef:
wat een verschil in paardenmensen heb je toch....lees voor de grap eens het zuidlaren paardenmarkt topic eens.Daar staan ze toch heel anders tegen over deze ''mishandeling''.Het is geen mishandeling,had hij maar gewoon mee moeten lopen.
Ben inmiddels van mijn stoel gevallen,overdondert door al deze paardenliefde... :7


Tjaaa........... die boertjes hebben natuurlijk geen tijd voor grondwerken ;)



Citaat:
nou..ze werken ze wel tegen de grond :j


:') _O-

Tja over grond werk kun je ook nog van mening verschillen natuurlijk. :=

Op zich staan er natuurlijk wel ook nog zat paarden op zon markt die thuis ook prima verzorgd worden en waar op de markt ook normaal mee wordt om gegaan.
Sommige mensen vinden zon markt nou eenmaal een leuk uitje, met of zonder paard erbij...

Anderzijds zie ik op marktplaats ook genoeg advertenties waarin de typische 'cultuur' van de foute handelaartjes naar voren komt, luizige veldjes en paddocks vol stront, tuig dat aan alle kanten niet past, paarden zo graatmager dat je je afvraagt waarom iemand zoiets op internet durft te zetten...

Kijk over 3 maanden maar eens op marktplaats en kapaza als het hooi op raakt... Het gaat niet om de markt, het gaat om de hele cultuur rondom paarden houden die bij sommigen niet deugt.

Mijn probleem is meer dat mensen dan dus wel gewoon uit die handel een pony kopen, vaak ook nog om t beest te 'redden'.
Voor die pony wordt er dus gewoon weer een gefokt.

En voor die ene veel te duur verkochte blijft er hier en bij andere goede fokkers een merrie leeg... :=

Het is net zoiets als een puppy uit een puppymill redden....

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:32

Je hebt helemaal gelijk, Randalin.
Ik kan als paardenliefhebber gewoon niet genieten van zo' n markt. Ik zie meer de dieren die verwaarloosd of ondervoed zijn of een afwijking hebben, als die paar gezonde dieren, die er ook staan.
Verkopers moeten het daar vooral van impulsaankopen hebben.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:44

Safina; Je hebt de volgorde verkeerd. Ik heb jou een pb gestuurd, met een compliment over je redenering dat het probleem natuurlijk ook al vóór de markt ontstaat/bestaat. Daarin ben ik het erg met je eens. Daar heb jij op gereageerd, maar had niet begrepen dat je daar weer een reactie op wilde.

Verder mbt je post die je hierboven aanhaalt:
Het feit dat het bij de dieren "thuis" waarschijnlijk erger is, maakt toch zo'n markt niet góed of léuk? Wat ik vooral gewoon niet snap is dat dierenliefhebbers dit als een feestje, een leuk uitje zien.. Dat snap ik echt niet. Het is gewoon botte handel, in nu niet echt ideale omstandigheden, niets meer en niets minder. Niets geen feestje aan, wat is er leuk aan om te kijken naar een verzameling paarden, waarvan je weet dat een deel dezelfde avond naar de slacht getransporteerd wordt. En nu ben ik helemaal niet principieel tegen slacht. Maar waarom de omweg van de stress van op zo'n markt staan? Van een vluchtdier die kort aangebonden staat in een massa (deels dronken) mensen, met kermislawaai enz enz. Is toch nergens voor nodig? En nogmaals: wat is er léuk aan om naar te kijken?
En dan heb ik het nog niet eens over de behandeling van de beesten op de markt.Dan heb ik het nog niet eens over de misstanden die er gewoon ook waren. Het begint gewoon al in de basis.. daar snap ik als paardenliefhebber de lol al niet van.

En tja... dat wat jij relativeren noemt (wat valt er eigenlijk te relativeren aan de feiten? Behalve te zeggen dat het erger kan??), noem ik gewoon het je ogen sluiten voor zaken die je onwelgevallig zijn.
Over het op vakantie gaan in ontwikkelingslanden: dat doe ik niet. Ik financier ontwikkelingsprojecten, en als ik ga.. ga ik wat dóen. Pak ik daarnaast dan wel wat cultuur mee...


Edit: @Randalin: zo met je eens wat je zegt in je vergelijking met broodfok bij honden..
Laatst bijgewerkt door Punz op 25-10-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:45

Thesserd schreef:
Volgens mij is het probleem niet zo zeer de markt, maar bepaalde handelaren. En dan denk ik wel dat een paardenmarkt sneller een bepaald type handelaar aantrekt :+ maar in principe kan een markt ook vol staan met goede handelaren.

Ik vind het vreemd dat er zo streng op de markt gekeken wordt, maar dat de situatie op stal bij die bepaalde handelaar vervolgens niet in de gaten gehouden wordt. Als dit op de markt al zo slecht lijkt... Dan zijn er nog kijkers ook. Je kan je alleen maar indenken hoe het 'thuis' wel niet is, wanneer niemand het ziet.


Amen

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:48

Nogmaals: dat het "thuis" misschien nog erger is, maakt de situatie op de markt toch niet goed?
Of zoals in het andere topic de sfeer is; een leuk uitje?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:59

Niemand praat het goed, maar het is niet de markt dat slecht is maar de verkeerde handelaren.
Die zouden ze ook kunnen aanpakken.
Ik kom daar niet alleen voor de paarden markt, maar zoals de zuidlaardernacht, de grote warenmarkt waardoor de sfeer leuk is voor een uit zoals je het noemt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:06

Maar dan kan de markt en de Zuidlaardernacht er toch even goed zijn, zónder de paardenmarkt?

Wat ik gewoon fundamenteel niet begrijp ( en waarschijnlijk nooit zál begrijpen) is het plezier waarmee mensen zich verheugen op, en gaan naar het paarden deel van de Zuidlaardermarkt ( of welke paardenmarkt dan ook...).

Nogmaals: daar staat toch meer dan gemiddelde ellende... Daar ga je toch niet voor je lol naar toe? Dát is het stuk wat ik niet snap

OnsRoosje
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:19

Punz, zoveel ellende staat er niet op de markt. Grotendeels zijn mensen die leven voor hun paarden en inderdaad ook hun brood ermee verdienen. Maar wel op de goede manier. Hier en daar een handelaar die een borreltje teveel op heeft, die zijn wat ruig. Verder loopt alles er goed bij. Paarden vast zetten aan een meter touw is veel gevaarlijker ook voor de paarden dan wat korter neerzetten. Hooi en water vind ik alleen dat ze dat anders kunnen doen, hoger ophangen doormidden van slowfeeders ofzo.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:22

Mmmmm Of er niet zoveel ellende staat op de markt.. .daar verschillen de meningen dus duidelijk over. De hierboven aangehaalde ellende ( edit: pagina terug) vind ik persoonlijk méér dan genoeg..

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:31

Punz schreef:
Mmmmm Of er niet zoveel ellende staat op de markt.. .daar verschillen de meningen dus duidelijk over. De hierboven aangehaalde ellende ( edit: pagina terug) vind ik persoonlijk méér dan genoeg..


Mee eens! En ik vind juist dat we dit WEL moeten kopen. Om dit soort dingen tegen te gaan. Als wij als paardenlievhebbers die shetlander had gekocht dan was dit niet gebeurd.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:35

Maar als je alles wil kopen wat ellendig is dan kan je de staatsloterij wel winnen... ik ga er niet heen omdat ik dit soort dingen niet in stand wil houden. Want zolang er mensen gaan komen en kopen zal er altijd dit soort wreedheden bestaan.

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:36

purny schreef:
Maar als je alles wil kopen wat ellendig is dan kan je de staatsloterij wel winnen... ik ga er niet heen omdat ik dit soort dingen niet in stand wil houden. Want zolang er mensen gaan komen en kopen zal er altijd dit soort wreedheden bestaan.

Haha nee niet alles maar gewoon een pony is al een vrolijk leven. Koop jij die is ie blij. Koopt die man hem dan is ie niet blij

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:43

manege0303 schreef:
Punz schreef:
Mmmmm Of er niet zoveel ellende staat op de markt.. .daar verschillen de meningen dus duidelijk over. De hierboven aangehaalde ellende ( edit: pagina terug) vind ik persoonlijk méér dan genoeg..


Mee eens! En ik vind juist dat we dit WEL moeten kopen. Om dit soort dingen tegen te gaan. Als wij als paardenlievhebbers die shetlander had gekocht dan was dit niet gebeurd.

Juist niet. Zolang zielepootjes worden gekocht worden ze ook gemaakt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:44

Punz schreef:
Ohhh.. .Wat ben ik blij met dit topic!

Ben het hier zo mee eens:
Citaat:
maris schreef:
gewoon kappen met dat achterlijk middeleeuwse gedoe


Geerke: Ik had in het Zuidlaardermarkt topic ook al gereageerd. Heb daar mijn verbazing uitgesproken dat notabene paarden liefhebbers dit zien als "leuk". En oeff... daar heb ik iets heel fouts mee gezegd.
Maar joh..Je mag op bokt werkelijk níets. ...maar zo'n markt is dan ineens een collectief feestje.. Daar snap ik zo helemaal niets van. Ben echt niet heel zeikerig met paarden, maar de ellende van een markt ( alleen de stress al, of het idee dat paarden de hele dag bij die kermis herrie staan), daar kan ik toch slecht tegen.

Ik heb het topic na de markt een paar dagen gevolgd en heb vervolgens de teksten die de marktliefhebbers zélf geschreven hebben gekopieerd en in een quote neergezet...In de hoop dat mensen dan zouden gaan nadenken.
Trok ik ineens alles uit zijn verband...... :+ . Maar ja: voor mij geld ook, ook al is een incident een incident.. het is tóch gebeurd, en het feit dat er ook góede dingen gebeuren ,maakt voor mij het foute niet minder fout..

Voor de belangstellenden:
Dit zijn de quotes uit het Zuidlaardermarkt topic:

Citaat:
We gaven haar water in een emmer, want ze had echt heel erg dorst. De hooinet vermoorde ze bijna in de trailer van de honger, gossie!

Ja klopt ik zag ook bij alle paarden hooi liggen..
Maar deze pony stond er al vanaf gisternacht..

Wel een loslopend paard gevangen

Ik heb nog een pony ''gered'' van de verstikkingsdood.. Allemachtig ik was helemaal in shock en sprong gelijk tussen dier kreeg echt geen lucht meer ging gewoon neer.. Gelukkig los gekregen en weer goed vast gezet die moest even weer bij komen ik denk dat ie sterretjes had gezien..

Ik vond het trouwens best goed dat er omgeroepen werd dat de ezels afgedekt moesten worden tijdens de regen. Jammer van de reacties die mensen erop gaven en dat het gewoon niet gedaan werd.

Veel paarden met een verrotte bouw, slechte rug, etc

Nog 2 zielige dwergshetjes gezien waarvan 1tje totaal geen nek had en niet eens met z'n koppie de grond kon raken om hooi/gras te eten.Liep ook moeilijk.

Zoals met alle markten staan er ook veel dieren tussen waar dit het eindstation voor is. Een hoop doodspaarden en ponys tegengekomen. Geen bijzonderheden tegengekomen van dierenleed. Wel eens een schraal dier of een slacht gebouwd dier...

Die dwerggroei mini was gewoon te sneu, beest kon amper recht blijven staan, is maar goed dat ik niet aan de vet. controle stond want ik had em er niet ingelaten

Ja, inderdaad... als ik heel eerlijk ben, had ik dat dier uit zijn lijden verlost.
Had ook superlange kromme hoefjes en gewoon echt geen nek.

Die ene mini was idd. vreselijk sneu

Bedoelen jullie die ene die bij de kermis stond aan een boom en een dekentje op? Die was idd wel heel sneu.

Walgelijk ook hoeveel mensen 'schattige' foto's maakten, terwijl het gewoon om een ernstig misvormd dier ging

Ik doelde op een vosje waarvan de achterbenen dicht op elkaar stonden en ver onder het lichaam vandaan .Ook met deken op (geblokt).Ik vraag me af of deze uberhoupt lopen kon.

Toen we trouwens net de markt opliepen kwam ons een meisje met paard voorbij, loopt er een snotjoch achter die het arme beest een klap op z'n kont geeft met een steel van een vork. Beest schrok zich wilt en ging zelfs even tegen de grond.

heb ook een heleboel mensen gezien die paardjes gingen pesten die vast stonden... ook jonge meisjes die een veulen aan het halster trokken. veulen was nog niet eens echt mak.

Zit naar rtvdrenthe te kijken, af en toe zie je een los paard met dan een paar mensen erachteraan haha,

Nog een poging gedaan een hele ondervoede shetlander jaarling te ''redden'' zonder papieren met een paspoort waar ook geen zak van klopte, vond haar er zo zielig bij staan dat ik het niet over m'n hart kon verkrijgen door te lopen

Ben toch wel heel erg geschrokken, paardje met een hele lange voorpluk. tillen we de voorpluk op, heeft dat kleintje geen oog Of, misschien wel een oog, maar dat was helemaal in elkaar geschrompeld en naa binnen dus de oogkas was praktisch leeg. Kwam ook allemaal pus uit. Paardje was later weg, ik denk weggehaald door de controleurs.Het viel niet op zolang de voorpluk eroverheen hing, was echt heel misselijkmakend

Ik las op Facebook dat de eigenaar het paspoort van deze pony incl de pony op een gegeven moment zomaar in iemands handen heeft gedrukt en 'm gepeerd is. Diegene zei dat de veearts op de markt zei dat het oog verwijderd was, maar hun eigen DA die gaf aan dat het zo pussig was omdat er nog een deel van het oog in de oogkas zat

Dat arme ding heb ik ook gezien! sneu zeg. Ik begrijp ook niet dat zoiets de markt op mág.

Tegen half 5 stonden er nog een paar paarden, te trillen van de kou.. Zo zielig, de boer liep er wel wat rond en te vragen wat geef je er voor maar denk niet dat ze thuis blij zijn als ik met iets aankom. Maar ook nog enkele boeren die gewoon in de kroeg zitten met hun paarden nog op het veld

Dat mislukte vos shetlandertje zag ik mee getrokken worden door een jongetje, die het beestje dwong om te draven, zag er niet uit.

Er is inderdaad 1 hengst achter gebleven had een wond op zijn mannen kam. Schurft of exceem. Grijs met wit b of c pony

schat van een beest hij is opgehaald door de organisatie en ergens onder gebracht.
Dat was niet eens zon lelijk dier , wel een nare plek in zijn hals. Die fries met die navelbreuk daar in tegen , waarom neem je zoiets überhaupt mee dacht ik , zoiets laat je eerst opereren.

Organisatie zorgt inderdaad voor een plek! Arm ding, stond nog helemaal alleen op het veld met vrije balies.

oh dat arme ezeltje, ik mag hopen dat iemand hem een warm huisje kunnen bieden.
wat een zielig dropje, is dat op de foto zet !!

Wat een zielig ezeltje, hopelijk is ie meegenomen naar een goed huisje.
oke , ach gosss arm ding

Ezeltje stond er nog steeds toen wij weg gingen rond half vier, stond er inderdaad een beetje troostloos bij


Echt leuk beestje. Werd steeds in elkaar gemept door een andere fries die ook verkocht was.
Hij was helemaal overstuur door alle indrukken en ik denk dat hij die dag ook net bij de moeder is weggehaald aan het hinniken te horen en aangezien hij 4,5 maand is.

Hebben jullie nog gezien dat er een veulen erg hard voiel? Ze gingen met hem lopen en wilde hem laten draven en met omdraaien, viel hij op de gladde tegens... Echt een naar gezicht liep daarna ook behoorlijk kreupel

Of ze prikken de paarden ermee om te kijken of ze goed wakker reageren ..

ja en opjagen om te showen , maar dat is dan weer de mindere kant .

Omdat al die handelaren volgens mij allemaal onwijs bang zijn voor paarden. Ben er nu een paar keer geweest en ze gebruiken de stokken echt om om zich heen te slaan. Ook als je als mens in de weg loopt wanneer ze een paard showen.




wat leuk z'on markt :j Dit is traditie...dat moet vooral in stand worden gehouden. _-:(
En de grootste debielen zijn de mensen die er heen gaan.Want als die niet meer gaan is het snel afgelopen.
Een dagje Walibi is ook leuk als uitje trouwens. :(

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:09

Punz schreef:
Mmmmm Of er niet zoveel ellende staat op de markt.. .daar verschillen de meningen dus duidelijk over. De hierboven aangehaalde ellende ( edit: pagina terug) vind ik persoonlijk méér dan genoeg..


Mee eens! En ik vind juist dat we dit WEL moeten kopen. Om dit soort dingen tegen te gaan. Als wij als paardenlievhebbers die shetlander had gekocht dan was dit niet gebeurd.[/quote]
Juist niet. Zolang zielepootjes worden gekocht worden ze ook gemaakt.[/quote]
Dit zijn afgedankte paarden. Als ze niet worden gekocht gaan ze naar de slager.

Verder komt moet eten

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:13

manege0303 schreef:
Punz schreef:
Mmmmm Of er niet zoveel ellende staat op de markt.. .daar verschillen de meningen dus duidelijk over. De hierboven aangehaalde ellende ( edit: pagina terug) vind ik persoonlijk méér dan genoeg..


Mee eens! En ik vind juist dat we dit WEL moeten kopen. Om dit soort dingen tegen te gaan. Als wij als paardenlievhebbers die shetlander had gekocht dan was dit niet gebeurd.


Euh wait what whut?? :oo

We moeten kneusjes kopen zodat het ophoudt? Wat denk jij nu? Je koopt op de markt zo'n kneusje, en vervolgens komt daar weer een volgend kneusje voor in de plaats, 'want er zit handel in'. Er is maar 1 manier om dit te laten ophouden en dat is niet meer kopen en niet meer gaan. Laat maar uitsterven die markten! En laat mensen maar eens ophouden met dat ongelimiteerd doorfokken met oa shets, en dat gaat alleen maar gebeuren als 'er geen handel meer in zit'.

Je gaat me toch niet vertellen dat je ook vind dat mensen maar vooral veel puppies uit de broodfok moeten kopen, 'want dan red je tenslotte al die hondjes'. Neeeeee voor elke 10 hondjes die "gered" worden, gaan er weer 100 pupjes de ellende in.

Ik sta hier echt met mn oren te klapperen... 'je moet vooral kneusjes kopen'. Hou toch op zeg.

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:27

Zoals ik al heb gezegd (volgens mij) zodra wij kopen redden we een leven. Koopt er niemand gaan ze allemaal naar de slacht. Maar dat is mijn mening. Als vind ik het wel krachtige woorden die he zegt! (Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:29

Punz schreef:
Safina; Je hebt de volgorde verkeerd. Ik heb jou een pb gestuurd, met een compliment over je redenering dat het probleem natuurlijk ook al vóór de markt ontstaat/bestaat. Daarin ben ik het erg met je eens. Daar heb jij op gereageerd, maar had niet begrepen dat je daar weer een reactie op wilde.

Verder mbt je post die je hierboven aanhaalt:
Het feit dat het bij de dieren "thuis" waarschijnlijk erger is, maakt toch zo'n markt niet góed of léuk? Wat ik vooral gewoon niet snap is dat dierenliefhebbers dit als een feestje, een leuk uitje zien.. Dat snap ik echt niet. Het is gewoon botte handel, in nu niet echt ideale omstandigheden, niets meer en niets minder. Niets geen feestje aan, wat is er leuk aan om te kijken naar een verzameling paarden, waarvan je weet dat een deel dezelfde avond naar de slacht getransporteerd wordt. En nu ben ik helemaal niet principieel tegen slacht. Maar waarom de omweg van de stress van op zo'n markt staan? Van een vluchtdier die kort aangebonden staat in een massa (deels dronken) mensen, met kermislawaai enz enz. Is toch nergens voor nodig? En nogmaals: wat is er léuk aan om naar te kijken?
En dan heb ik het nog niet eens over de behandeling van de beesten op de markt.Dan heb ik het nog niet eens over de misstanden die er gewoon ook waren. Het begint gewoon al in de basis.. daar snap ik als paardenliefhebber de lol al niet van.

En tja... dat wat jij relativeren noemt (wat valt er eigenlijk te relativeren aan de feiten? Behalve te zeggen dat het erger kan??), noem ik gewoon het je ogen sluiten voor zaken die je onwelgevallig zijn.
Over het op vakantie gaan in ontwikkelingslanden: dat doe ik niet. Ik financier ontwikkelingsprojecten, en als ik ga.. ga ik wat dóen. Pak ik daarnaast dan wel wat cultuur mee...


Edit: @Randalin: zo met je eens wat je zegt in je vergelijking met broodfok bij honden..


Prima, maar loop dan niet te zeuren dat je bijdrage genegeerd wordt als je zelf degene bent die niet meer reageert, zowel in het topic als per PB.

Ik ben het met je eens dat het redelijk botte handel is. Het is ook mijn favoriete manier van kopen en verkopen niet. Als ik koop, wil ik de tijd hebben, een dier goed kunnen bekijken, karakter kunnen inschatten etc. En minstens klinisch keuren. Dat kan op een markt niet zo makkelijk. Als ik verkoop, wil ik een inschatting kunnen maken of het dier een goede toekomst tegemoet gaat. Ook dat gaat lastig op een markt. Ik zou er dus zelf niet zo snel een paard aanschaffen of verkopen. Ja, misschien als het rechtstreeks van een fokker is die ik al ken en vertrouw.

Maar anderzijds snap ik heel goed dat mensen er een leuke dag kunnen hebben. Er staan ruim 1500 paarden. Daar zit ook genoeg moois bij. En dát is leuk om naar te kijken. En dat mensen dat aspect leuk vinden en daardoor een leuke dag hebben, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. En dat er mensen zijn die wel het risico durven lopen en een paard daar kopen, maakt me ook niet uit. Of ze hem nou via marktplaats kopen of via de markt... Of via een stamboek-veiling....ook zoiets. Dat het mijn voorkeur niet heeft betekent toch niet dat ik een ander daarop moet veroordelen?

En met hoe de paarden erbij staan heb ik ook niet zoveel moeite. Niet optimaal en ze zullen geen topdag hebben, maar ze lopen er echt geen onuitwisbare trauma's aan op.
Wel heb ik moeite met wat ik zie in dat filmpje. Wat mij betreft wordt zo'n kerel direct bij kop en kont gepakt en van de markt verwijderd. Als er een dikke vrouw hitsig op een pony gaat zitten vindt vrijwel iedereen dat een schande en stelt de politie een onderzoek in. Zouden ze wat mij betreft in dit geval ook mogen doen. En als de marktmeester een beetje bij zijn verstand is, laat hij deze handelaar ook niet meer toe.
Maar het probleem is niet het fenomeen markt, maar het gedrag van zo'n kerel. Als ik vanmiddag op wedstrijd ga en ik sleep daar mijn pony aan zijn staart vooruit, dan is die wedstrijd niet het probleem, maar mijn gedrag op die wedstrijd. En vrijwel niemand zal zeggen: belachelijk dat mensen dat leuk vinden, zo'n wedstrijd.
Wat wel zo is: Mogelijk krijg ik dan (volkomen terecht) een tuchtzaak van de KNHS aan mijn broek. Met een dikke boete en/of een flinke schorsing als gevolg. Daar is dus toezicht en handhaving op. En dat is denk ik het enige wat je de organisatie van zo'n markt kunt verwijten: dat ze onvoldoende doen om het koren van het kaf te scheiden en onvoldoende optreden om dit soort idioten met hun gestoorde gedrag structureel uit te bannen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:31

Helemaal mee eens!

manege0303
Berichten: 108
Geregistreerd: 24-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:31

Yvank_ schreef:
Helemaal mee eens!

Ik ook! Helemaal.