Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:46

Kan ik ergens een petitie ondertekenen tegen domheid, botheid, ruwheid, blindheid, agressiviteit, stoerheid, grote bekken, tokkies, arrogantie, wijsneuzigheid, betweterigheid, drammen, zeuren, heilige verontwaardiging, onnadenkendheid, gebrek aan empathie, onverschilligheid, macht, waanzin, egoïsme, hatelijkeid, leugens, list en bedrog... kortom: een petitie tegen de mens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:49

Jannepauli schreef:
Kan ik ergens een petitie ondertekenen tegen domheid, botheid, ruwheid, blindheid, agressiviteit, stoerheid, grote bekken, tokkies, arrogantie, wijsneuzigheid, betweterigheid, drammen, zeuren, heilige verontwaardiging, onnadenkendheid, gebrek aan empathie, onverschilligheid, macht, waanzin, egoïsme, hatelijkeid, leugens, list en bedrog... kortom: een petitie tegen de mens?


Briljant! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:04

Jannepauli schreef:
Kan ik ergens een petitie ondertekenen tegen domheid, botheid, ruwheid, blindheid, agressiviteit, stoerheid, grote bekken, tokkies, arrogantie, wijsneuzigheid, betweterigheid, drammen, zeuren, heilige verontwaardiging, onnadenkendheid, gebrek aan empathie, onverschilligheid, macht, waanzin, egoïsme, hatelijkeid, leugens, list en bedrog... kortom: een petitie tegen de mens?



_/-\o_ Als jij hem maakt , onderteken ik hem in ieder geval direct!!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:12

vopo914 schreef:
Wat ik idd jammer vind is dat de voorzieningen van water en hooi er wel zijn maar dat niet iedereen er gebruik van maakt,en wat heeft het voor zin de paarden hooi voor te gooien maar dat ze niet met hun neus op de grond kunnen komen omdat ze zo kort staan vastgebonden.


is dat niet om te voorkomen dat het touw over hun hoofd kan gaan en dan gaan hangen?
Ik vind lange touwen ook eng.
Als het paard rond voertijd gewoon zijn hooi krijgt - eigenaar houdt hem even vast - is het toch prima!

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:23

Mensen moeten stoppen met alle 'zielige' paardjes op de markt te willen kopen...
Het is vraag en aanbod en zolang iedereen erin trapt om de beestjes te kopen zal de handelaar er het jaar erna weer met nieuwe staan.
Heel sneu voor de paardjes die er nu staan maar naar de toekomst toe voorkomt het een hoop leed voor andere paardjes.

EsmeeArrow

Berichten: 83
Geregistreerd: 18-10-14
Woonplaats: Hollands-Kroon

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:25

Dit is toch belachelijk, je gaat toch geen paarden mishandellen zodat ze beter verkopen. De paarden verkopen even goed als ze er knap uitzien en in goede conditie zijn.. _-:(

anke_e

Berichten: 191
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:50

R12312 schreef:
anke_e schreef:
ook dit jaar weer geweest..
vond dat de organisatie ook grote sprongen vooruit was gegaan. Hadden ze mooie gele emmers voor water klaar staan.. zie je er diverse bezoekers ermee lopen -:(- ook zie je steeds meer paarden met dekens op staan. vond het mooi om te zien dan op het grote gras gedeelte een party tentje was opgesteld met daar onder shetjes met ieders een warm dekentje. +:)+

Ik vind een shet met 14 graden onder een deken zetten pure dierenmishandeling.


snap je punt, maar ik was er 's morgens al vroeg om 6 uur was het maar 7 graden. vind het dan wel een goede zaak(neem aan dat de shets thuis ook de dekens op hadden, zag geen wollig vachtje). kan je niet zeggen of ze er de hele ochtend opgelegen hebben(zijn rond half 9 ri. huis gegaan). maar vind het eerder zielig thuis wel een deken op en na de markt niet en nat laten regenen. Elk dier wend aan zijn "luxe".. geen deken op maken ze wintervacht aan. Wel deken op blijven ze vaak dunner.

vind knap dat mensen oordelen en foto's kunnen plaatsen en er niet geweest zijn. niet elke markt is het zelfde, niet elk jaar is het zelfde.. En stress, meeste wedstrijd paarden hebben ook stress en dat blijven we ook doen.

OnsRoosje
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-06-14

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:20

Helemaal met je eens, anke_e!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:12

ik vind het ook knap dat mensen kunnen oordelen vanaf een foto....dat paard ligt helemaal niet op de grond,die doet alsof.

Punz

Berichten: 8578
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:17

Yup... en etterende oogkassen ( zie zuidlaarder topic).. Joh... dat is ook niet echt....

Spenk
Berichten: 21802
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:19

Ik snap niet zo goed waarom er steeds aangedragen wordt dat je het leed niet mag vergelijken?

Waarom wordt hetzelfde leed op keuringen en wedstrijden wél geaccepteerd maar op een markt niet... Zoals al eerder gezegd is is de mens de foute handelaren het probleem en niet de markt zelf.

Mensen gaan ook naar een shetlandkeuring omdat ze het leuk vinden.. Waar dan vervolgens pony's de hee dag in de regen aan een touw vastgebonden staat en sommige fokkers net zo met ze omgaan al op een markt. Schaf dan alles maar af.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:24

Punz schreef:
Ja, erg he.. Maar kennelijk is dit geen dierenleed. Pony's zijn niet mager, geen vergroeide hoeven, geen wonden.... dus dit mag gewoon denk ik.

Heb ook nog een filmpje gezien van een aan een touw staande wevende fries, komt een boertje achterlangs lopen, en die geeft het dier in het voorbij wandelen een forse mep met zijn stok....Kennelijk als waarschuwing ofzo??
Weven werd er niet beter van zullen we maar zeggen. Kan de link hier niet plaatsen, is van een fb pagina van iemand...Maar ja. Is ook geen erge mishandeling... gewoon maar een mep. Moet ik waarschijnlijk niet over zeuren. Fries zag er verder goed uit.

Maar joh... Dit is toch geen "uitje".. Dit is toch géén feestje waar je je al weken op verheugd??
Hier blijft mijn verstand steeds echt stil staan. Ik snap dit écht niet, niet, niet.

En echt: ik ben echt geen zweefteef bij mijn paarden, die krijgen echt wel eens een welverdiende tik... maar dit is zo triest... bah.



Zeker niet gezien dat die fries ook eerst een knal uitdeelde?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:26

OnsRoosje schreef:
Sjonge, jonge.. Als het echt zo'n hel zou zijn geweest voor de paarden, was die markt er allang niet meer.


Wanneer de bio-industrie echt zo slecht was, verkochten ze dat vlees niet meer.
Als Mc Donalds echt vol met troep zit verkochten ze dat niet meer.
Als pelsdieren echt zo'n slecht leven hadden verkochten ze dat niet meer.
Wanneer de veetransporten naar het buitenland echt zo slecht zijn, deden ze dat allang niet meer.

Kortom: hoe kun je jezelf voor de gek houden?! Ook knap op zich...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:27

ardo_iggy schreef:
Zeker niet gezien dat die fries ook eerst een knal uitdeelde?


Ik denk dat mijn paarden ook zo vreselijk nerveus zou worden dat ze wellicht hun voetjes ook niet thuis houden hoor.....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:33

Ninx schreef:
OnsRoosje schreef:
Sjonge, jonge.. Als het echt zo'n hel zou zijn geweest voor de paarden, was die markt er allang niet meer.


Wanneer de bio-industrie echt zo slecht was, verkochten ze dat vlees niet meer.
Als Mc Donalds echt vol met troep zit verkochten ze dat niet meer.
Als pelsdieren echt zo'n slecht leven hadden verkochten ze dat niet meer.
Wanneer de veetransporten naar het buitenland echt zo slecht zijn, deden ze dat allang niet meer.

Kortom: hoe kun je jezelf voor de gek houden?! Ook knap op zich...



_/-\o_

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:56

Paarden markten zijn niet meer van deze tijd en wat mij betreft mag er een fok verbod komen voor onbepaalde tijd!

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:05

Sneeuwpop...daar heb je helemaal gelijk in zo had ik het nog niet bekeken... :)


Geerke..ik vind dat als je er niet geweest bent je niet kunt oordelen over de markt..Ik vind dat mensen die een mening vormen over dat wat er op internet te vinden is een beetje griezelig eigenlijk.
Idd voor 10 jaar terug was het geen feestje op de markt maar de laatste jaren is er veel verbeterd.
Ik vind zelfs dat er veel minder onrust is bij de paarden..
Ik ben tegen dierenleed maar het domweg verbieden van markten zorgt er niet voor dat de "slechterikken"beter met hun dieren om zal gaan..
Nu zijn de markten niet meer van deze tijd..de volgende stap is misschien wel dat het werken met paarden niet meer van deze tijd is...en daarna het houden van paarden...

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:20

Het gros van het nieuws verneem ik via nieuws op TV, radio en internet.
Ik heb namelijk zelf geen persoonlijke ervaring met kindermisbruik, mishandeling, beroving, moord, doodslag, armoede, natuurrampen, ondervoeding, oorlog, ebola, aids, oorlogsgeweld enz. enz. En toch vind ik dit vreselijk en heb ik daar een mening over.
M.a.w onze mening is vaak gebaseerd op nieuws, zonder persoonlijke ervaring.
Ik vind het griezelig dat foto's niet serieus worden genomen en paardenliefhebbers het een gezellig dagje uit vinden om een deel van dit soort misstanden te bekijken.
Ik geloof zeker dat er best leuke en gezonde paarden tussen staan. Maar er staan zeker paarden tussen die niet goed zijn en niet goed behandeld en verzorgd en opgevoed zijn.
:D Persoonlijk denk ik, dat kopers vooral voor een duppie op de 1e rang willen zitten. Ze hopen voor een habbekrats een toekomstige topper te kopen.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:51

Van mij mogen de markten ipv de paarden alleen nog maar paardenspullen verkopen
Of met een max van zoveel paarden zodat het echt netjes en diervriendelijk blijft en ook te controleren is. Op die markten is het een chaos en de veiligheid is ver te zoeken ook voor de bezoeker.

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:57

Dit topic heb ik half meegelezen. Ik wil toch even reageren.

Ik vind het zelf jammer dat de paardenmarkt in oktober is. Het is dan nat en koud, niet het beste weer om een paar uur aan een touwtje te staan. Wat verdere dierenmishandeling betreft....

Persoonlijk denk ik dat als je 1000 willekeurige paarden neemt, dat er dan altijd wel paarden tussen zitten die echt GEEN fijn leven hebben. Daar heeft die paardenmarkt niets mee te maken. Het enige verschil is dat je normaliter geen 1000 paarden bij elkaar hebt, en op die markt wel. Dus daar zie je het ineens.

De controle op de markt is een stuk strenger geworden, de voorzieningen zijn verbeterd. En vergeet niet, alleen de zielige dingen komen in het nieuws. Paarden die maar wat staan te staan, en van eigenaar verwisselen is allang geen nieuws meer. Dus besef goed dat het nieuws gekleurd is, en je geen goed beeld van de paardenmarkt zelf kunt krijgen zonder er met een open blik naar toe te gaan.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:11

@ hippe hannes, ik ben zelf ook bij paardenmarkten geweest maar als ik heel eerlijk ben, schaam ik me er gewoon voor.
Wat ik daar heb gezien had ik nog nooit gezien.
Ook qua veiligheid voor de bezoekers, het is allemaal hutje mutje en hartstikke onveilig. Voor mens en dier.
kermis erbij okeej dan >;)

Ik denk dat het aantal paarden binnen beperken houden en meer spullen aanbieden en geen waarschuwingen geven, gewoon direct een verbod om het jaar daarop aan dier aan te bieden wel echt helpt.

En idd jammer dat het in het najaar is

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:41

Hippe_Hannes schreef:
De controle op de markt is een stuk strenger geworden, de voorzieningen zijn verbeterd. En vergeet niet, alleen de zielige dingen komen in het nieuws. Paarden die maar wat staan te staan, en van eigenaar verwisselen is allang geen nieuws meer. Dus besef goed dat het nieuws gekleurd is, en je geen goed beeld van de paardenmarkt zelf kunt krijgen zonder er met een open blik naar toe te gaan.


Ik ben er meermalen geweest....... en mijn oordeel is en blijft: afschaffen!

De mensen die het wel goed vinden hebben een veel lagere standaard waar het gaat om dierenwelzijn, of dragen oogkleppen vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:53

Snooki schreef:
@ hippe hannes, ik ben zelf ook bij paardenmarkten geweest maar als ik heel eerlijk ben, schaam ik me er gewoon voor.
Wat ik daar heb gezien had ik nog nooit gezien.
Ook qua veiligheid voor de bezoekers, het is allemaal hutje mutje en hartstikke onveilig. Voor mens en dier.


Dat ben ik met je eens. Op de paardenmarkten die ik bezocht heb liep het publiek achter de aangebonden paarden langs. Inclusief (rennende) kinderen, kinderwagens, mensen die slecht ter been zijn etc. Zuidlaren ook, denk ik? Het zou voor de rust en veiligheid veel beter zijn als die grote meerderheid, die toch niet komt om wat te kopen, niet allemaal achter en tussen die paarden loopt. Ik snap dat ze die ouderwetse traditie van handjeklap willen zien en het leuk vinden om wat paarden te bekijken, maar misschien kan dat ook anders?

Fleur_horses
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:39

ik vind hey vreselijk de paardenmarkt ga er nooit komen ook /3 :n

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:10

Ik denk dat ik volgend jaar (of misschien volgende week in Hedel) maar eens foto's ga maken van de dingen die WEL goed zijn en kijken of mensen zien dat niet ALLE handelaren slechte mensen zijn, want daar komt het op neer toch??

Ik zie ook paarden met regendekens, paarden rustig knabbelend aan het hooi, paarden die netjes de vrachtwagen op lopen en vervolgens een brokje krijgen.

Het is nog lang niet altijd goed met het paardenwelzijn, maar heb ook eens een beetje respect voor handelaren die wél netjes met hun dieren om gaan.