Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17865
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:13

Er wordt nergens gezegd dat alle paarden of handelaren slecht zijn. Maar er zijn wel misstanden of ongezonde paarden. Het ontkennen is een beetje dom, immers foto's of filmpjes circuleren er genoeg. Niet voor niets is er al veel verbeterd en wordt er veel en streng gecontroleerd.

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:23

De "marktgangers" ontkennen dat toch ook niet?
Maar jullie zitten te mauwen dat alle markten afgeschaft moeten worden en liefhebbers geen dierenliefhebbers zijn.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:27

Mauwen klinkt ook niet erg respectvol :( :o

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:28

Dat bedoel ik, en waarom zijn het de "handelaren" steeds? Ook particulieren zetten hun paarden daar, maar nee steeds de handelaren die negatief genoemd worden.

Ik zeg overigens niet dat jij dit doet electra63, maar in het algemeen

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:05

Volgens mij wordt het gewoon tijd voor een andere opzet. Wat mij betreft schaffen ze die markten helemaal af, maar als het dan toch moet blijven, pas het dan aan aan deze tijd. Toen de Zuidlaardermarkt ooit begon was het bezoekers aantal lang niet zo groot en bestond er ook nog niet een Kermis zoals we dat nu kennen.

plaats de paardenmarkt buiten de warenmarkt en de Kermis in plaats van er tussenin. Dat geeft voor de dieren al veel minder stress en is voor de bezoekers ook een stuk veiliger. Nu hoor je vaak pastrop! en dan heeft een warenmarkt bezoeker al zowat een paard in zijn nek.

Door de paardenmarkt buiten de warenmarkt te plaatsen kunnen trailers en vrachtwagens dichterbij geparkeerd worden, kan het wellicht wat ruimer opgezet worden allemaal en kan de hooi en watervoorzieningen wellicht ook nog verbeterd worden.zo zou er bijvoorbeeld een soort van ruiven tussen de touwen rijen kunnen worden geplaatst zodat ook kort aangebonden paarden hooi kunnen eten.

Verder zou het ook goed zijn dat er strengere regels komen voor wat betreft de aanvoer op de markt. Bijvoorbeeld voor 6 uur geen dieren alvast op de markt.

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:12

Kymalin schreef:
Mauwen klinkt ook niet erg respectvol :( :o

Ach, heb hier dingen voorbij zien komen die een stuk minder respectvol waren. Volgens mij heb ik het nog best netjes uitgedrukt.


Kymalin schreef:
Volgens mij wordt het gewoon tijd voor een andere opzet. Wat mij betreft schaffen ze die markten helemaal af, maar als het dan toch moet blijven, pas het dan aan aan deze tijd. Toen de Zuidlaardermarkt ooit begon was het bezoekers aantal lang niet zo groot en bestond er ook nog niet een Kermis zoals we dat nu kennen.

plaats de paardenmarkt buiten de warenmarkt en de Kermis in plaats van er tussenin. Dat geeft voor de dieren al veel minder stress en is voor de bezoekers ook een stuk veiliger. Nu hoor je vaak pastrop! en dan heeft een warenmarkt bezoeker al zowat een paard in zijn nek.

Door de paardenmarkt buiten de warenmarkt te plaatsen kunnen trailers en vrachtwagens dichterbij geparkeerd worden, kan het wellicht wat ruimer opgezet worden allemaal en kan de hooi en watervoorzieningen wellicht ook nog verbeterd worden.zo zou er bijvoorbeeld een soort van ruiven tussen de touwen rijen kunnen worden geplaatst zodat ook kort aangebonden paarden hooi kunnen eten.

Verder zou het ook goed zijn dat er strengere regels komen voor wat betreft de aanvoer op de markt. Bijvoorbeeld voor 6 uur geen dieren alvast op de markt.

Daar zou ik wel voorstander van zijn :j Heb zelf ook een gruwelijke hekel aan die kermis 10 meter verderop.


Trouwens over het onveilig voor bezoekers.. Sommuge mensen zouden hun hersenen wat beter moeten gebruiken. Want de moedersmoeders die met een kinderwagen achter een rij paarden langslopen nemen geheel zelf dat risico. Daar kunnen verkopers niets aan doen.
En dat geld ook voor de mindervaliden en mensen die doodsbang voor paarden zijn. Die moeten zelf gaan nadenken. Daar heeft die hele markt niets mee te maken.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:21

Maar het zou voor de paarden (vooral de jonkies die nog maar amper halster mak zijn) ook een stuk minder stressvol zijn als ze niet Door die slenterende mensenmassa op de warenmarkt hoeven.

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:23

Klopt!
Zou ook een hoop ongelukken/frustratie schelen met onwetende mensen.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:28

Misschien dan ook een mooie monsterbaan erbij als er toch meer ruimte is... dan is er meteen ruimte om een paard goed te tonen en dan behoren de glijpartijen op straat hopelijk ook tot het verleden. ..

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:29

Ik wil wel in een soort van denktank voor de paardenmarkt :D

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:31

Kan niet begrijpen dat je hier als dierenliefhebber heen gaat. Walgelijk.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:32

Zoals ik al eerder zei, ik ben niet van de paardenmarkt.

Maar alle veilingen, als we het dan over diervriendelijkheid hebben, de veulens die in een drukke bak met veel volk hun kunstje moeten vertonen. Geeft ook veel stress. Ik denk zelfs veel meer stress dan aan een touwtje op een markt staan.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:36

Kymalin schreef:
Misschien dan ook een mooie monsterbaan erbij als er toch meer ruimte is... dan is er meteen ruimte om een paard goed te tonen en dan behoren de glijpartijen op straat hopelijk ook tot het verleden. ..

Er is een met hekken afgesloten monsterbaan aanwezig en ook een afgezette "bak".
Alleen beslissen vaak mensen alsnog gewoon de weg te gebruiken.

Ook moet het (in mijn ogen) afgelopen zijn met het leuren van de (verkoop) paarden door de wandelende massa.

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:37

Peuk schreef:
Kan niet begrijpen dat je hier als dierenliefhebber heen gaat. Walgelijk.

Ook al zo'n goed onderbouwde mening +:)+

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:38

Ja dat weet ik maar de huidige ligt niet echt centraal. In een nieuwe setting zou een monsterbaan centraler moeten liggen en prominenter aanwezig moeten zijn

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:38

Brainless schreef:
Kymalin schreef:
Misschien dan ook een mooie monsterbaan erbij als er toch meer ruimte is... dan is er meteen ruimte om een paard goed te tonen en dan behoren de glijpartijen op straat hopelijk ook tot het verleden. ..

Er is een met hekken afgesloten monsterbaan aanwezig en ook een afgezette "bak".
Alleen beslissen vaak mensen alsnog gewoon de weg te gebruiken.

Ook moet het (in mijn ogen) afgelopen zijn met het leuren van de (verkoop) paarden door de wandelende massa.

Het nadeel is dat ze dat gewoon op gras opzetten en dat wordt met de kleigrond hier al snel net zo glad als de straat, helaas.
Ze zouden er beter een laag zand op kunnen gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:44

Kymalin schreef:
Ik wil wel in een soort van denktank voor de paardenmarkt :D


Eigenlijk is die denktank er al. Hier. Toch?

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:46

safina schreef:
Kymalin schreef:
Ik wil wel in een soort van denktank voor de paardenmarkt :D


Eigenlijk is die denktank er al. Hier. Toch?

Dat was het andere topic! Weet alleen niet meer hoe ze nou heet op bokt.

Edit; DonCamillo

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:06

Nou dan kan ze alvast wat tips ophalen hier :D

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:42

Froukje1993 schreef:
Het nadeel is dat ze dat gewoon op gras opzetten en dat wordt met de kleigrond hier al snel net zo glad als de straat, helaas.
Ze zouden er beter een laag zand op kunnen gooien.

Monsteren doe je op het harde, er zijn zat paarden die zuiver lopen op het zand maar niet op een harde bodem.

Als je wil dat het op zand is, dan heb je de waarde van monsteren niet begrepen.

Punz

Berichten: 8583
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 00:07

Citaat:
Ik denk dat ik volgend jaar (of misschien volgende week in Hedel) maar eens foto's ga maken van de dingen die WEL goed zijn en kijken of mensen zien dat niet ALLE handelaren slechte mensen zijn, want daar komt het op neer toch??

Ik zie ook paarden met regendekens, paarden rustig knabbelend aan het hooi, paarden die netjes de vrachtwagen op lopen en vervolgens een brokje krijgen.


Nogmaals:
Niemand die hier zegt dat er NIETS goeds is... niemand die zegt dat er geen paarden staan die er wel goed uit zien ,waar niets mis mee is, en waar wel netjes mee omgegaan wordt.

Alleen..
Dat maakt alles wat er overduidelijk NIET goed is niet ongedaan..

Froukje
Forever young

Berichten: 10846
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:12

R12312 schreef:
Froukje1993 schreef:
Het nadeel is dat ze dat gewoon op gras opzetten en dat wordt met de kleigrond hier al snel net zo glad als de straat, helaas.
Ze zouden er beter een laag zand op kunnen gooien.

Monsteren doe je op het harde, er zijn zat paarden die zuiver lopen op het zand maar niet op een harde bodem.

Als je wil dat het op zand is, dan heb je de waarde van monsteren niet begrepen.

Nou klaar toch? Dan moet er ook niet gezeurd worden dat ze ze allemaal over straat laten lopen.
Want de baan van nu is ook niet hard, dat is gewoon vieze prut.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:57

het zou mooi zijn als de tegenstanders gewoon hier hun gal mogen spugen en wegblijven in het zuidlaardermarkt topic....en de voorstanders hier gewoon wegblijven

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:00

Even los van de correcte definitie van het begrip monsteren. Het gaat er gewoon om dat het mooi zou zijn als er een veilige, centrale plaats zou komen,of misschien zelfs wel meerdere plaatsen, waar een paard even in stap en draf getoond kan worden zonder glibberpartijen of zonder dat het publiek omver gelopen wordt

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:03

geerke schreef:
het zou mooi zijn als de tegenstanders gewoon hier hun gal mogen spugen en wegblijven in het zuidlaardermarkt topic....en de voorstanders hier gewoon wegblijven

En het zou nog mooier zijn als er daadwerkelijk iets veranderde aan de markten. Zoals ik al eerder zei, van mij mogen ze het afschaffen, maar als dat niet bespreekbaar is laten we dan proberen om een markt anno 2015 te creƫren ipv het achterhaalde concept wat nu wordt gehanteerd