Duitsland: Paard slaat door in trailer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 11:49

www.bild.de/bokt.nl


In Duitsland kreeg afgelopen weekend een paard een paniekaanval in de trailer. De eigenaar kon de combinatie met het doorgedraaide paard stoppen bij een tankstation. Helaas lukte het niet het paard te kalmeren en werden hulptroepen ingeschakeld. Met behulp van de brandweer kon een dierenarts het paard een kalmeringsspuitje geven. Vervolgens werd het paard er door het voorluik van de trailer uitgetrokken.

Nadat hij weer op zijn vier benen stond werd hij naar een stal in de buurt gebracht waar hij rustig mag bijkomen alvorens hij naar zijn stal in Aken wordt gebracht. De brandweer vermoedt dat het paard de paniekaanval kreeg omdat hij klem zat in de trailer.

Voor foto's klik hier

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:01

Da's schrikken! Hopelijk houdt het dier er niets aan over..

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:10

Nou, daar word je vast niet blij van, een doorgedraaid paard in de trailer achter je op de snelweg. Ik kan me voorstellen dat je dan als bestuurder de hele tijd achterom zit te kijken of het paard niet via het raampje of de voor- of achterdeur naar buiten komt.
Helemaal platspuiten vind ik wel een drastische maatregel trouwens. Meestal is gewoon verdoven zodat het paard rustiger wordt meer dan voldoende. hoe hij er ook bij staat of -ligt. Dan hoef je hem niet de straatstenen op te slepen en houdt hij zich met het opstaan ook beter heel.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:10

OMG! Deze lijkt 2 druppels water op een paard wat ik heb gehad. En het bijbehorende gedrag ook. Mocht dat het geval zijn is het ongelofelijk knap dat ze die verdoving erin hebben gekregen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:14

DonCamillo schreef:
Helemaal platspuiten vind ik wel een drastische maatregel trouwens. Meestal is gewoon verdoven zodat het paard rustiger wordt meer dan voldoende. hoe hij er ook bij staat of -ligt. Dan hoef je hem niet de straatstenen op te slepen en houdt hij zich met het opstaan ook beter heel.


Ik neem aan dat de dierenarts die ter plaatse was dat prima kon beoordelen, beter dan wij dat vanaf n foto kunnen.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:20

Vjestagirl schreef:
Ik neem aan dat de dierenarts die ter plaatse was dat prima kon beoordelen, beter dan wij dat vanaf n foto kunnen.


Zo is het maar net, een paard dat echt over de rooie is, is met lichte sedatie niet rustig te krijgen.
Zo te zien nam de dierenarts de juiste beslissing, paard liep rustig mee toen het weer stond, geen zware verwondingen, netjes gedaan dus. :)

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:26

Toevallig doe ik dit soort dingen beroepshalve en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard zomaar plat te spuiten. Dat zou ik hoogstens doen als hij vast lag in een wildrooster oid. Natuurlijk kan ik ook niet van de foto's alles beoordelen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat in een trailer volkomen onder narcose gebracht moet worden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:27

DonCamillo schreef:
Toevallig doe ik dit soort dingen beroepshalve en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard zomaar plat te spuiten. Dat zou ik hoogstens doen als hij vast lag in een wildrooster oid. Natuurlijk kan ik ook niet van de foto's alles beoordelen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat in een trailer volkomen onder narcose gebracht moet worden.


En dan nog denk ik dat de dierenarts ter plaatse waar een prima oordeel over kon vellen, en dat wij dat niet kunnen vanaf een foto, ook niet als je dit werk doet.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:29

Jij was er niet bij, je weet niet wat de situatie ter plekke precies was, in wat voor toestand het paard was voor de sedatie. Dus is het makkelijk praten. Ik neem aan dat de deskundigen ter plekke een afgewogen beslissing hebben genomen.

Ik vind het vooral fijn dat het paard weer tot rust is gekomen, al vraag ik me wel af hoe ze die nu verder gaan vervoeren. Ik zou 'm liever niet nog een keer in de trailer willen hebben, 1 zo'n avontuur lijkt me genoeg voor een week.

Paddenpad
Berichten: 1405
Geregistreerd: 23-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:34

DonCamillo schreef:
Toevallig doe ik dit soort dingen beroepshalve en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard zomaar plat te spuiten. Dat zou ik hoogstens doen als hij vast lag in een wildrooster oid. Natuurlijk kan ik ook niet van de foto's alles beoordelen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat in een trailer volkomen onder narcose gebracht moet worden.


Er staat toch niet dat hij onder narcose gebracht is.

Als jij dit beroepshalve doet weet je toch ook dat een paard wat volledig in paniek is een hoeveelheid adrenaline afgeeft waardoor het moeilijk te beoordelen is hoeveel je moet doseren om het rustig te krijgen en ook nog eens op zijn benen blijft staan.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:40

DonCamillo schreef:
Toevallig doe ik dit soort dingen beroepshalve en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard zomaar plat te spuiten. Dat zou ik hoogstens doen als hij vast lag in een wildrooster oid. Natuurlijk kan ik ook niet van de foto's alles beoordelen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat in een trailer volkomen onder narcose gebracht moet worden.


Nou dan kun je bij deze kennis maken. Ze zijn er wel degelijk hoor die zich als een kat in allerlei vreemde bochten kunnen wringen met alle risico's van dien.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:41

DonCamillo schreef:
Toevallig doe ik dit soort dingen beroepshalve en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een paard zomaar plat te spuiten. Dat zou ik hoogstens doen als hij vast lag in een wildrooster oid. Natuurlijk kan ik ook niet van de foto's alles beoordelen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat in een trailer volkomen onder narcose gebracht moet worden.


Hmmz.. ik had een paard dat 3x een dubbele roes kreeg en daarna nog 1,5 narcose (het max dat ie mocht hebben voor het dodelijk werd) en die stond toen nog steeds en was nog steeds ronduit gevaarlijk tijdens (en voor) de castratie (slaan, rennen, overal dwars doorheen walsen, 2 man van zijn hoofd afgooien en dwars door de touwen om zijn benen heen opstaan etc.). ik kan me zomaar voorstellen dat hij in paniek ook minstens plat of zoniet gewoon dood gespoten zou moeten worden in een trailer. Hell, toen hij ingeslapen werd bleef ie nog staan nadat zijn hart en ademhaling gestopt waren en er alleen nog reflex adem was af en toe en soms een korte zwakke pols :')

Ik ben al niet zo'n fan van reizen met paarden, wat een drama zeg. fijn dat het goedgekomen is en hopelijk levert het voor het paard en de bestuurder niet teveel angst op.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:49

maar paard is door t verzorgings deurtje/voorluik naar buiten getrokken :o? uh een gewoon paard krijg jij niet door dat kleine deurtje hoor.... :=
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 27-10-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:50

Weleens paarden uit de narcose zien komen? Sommige gaan nog wel 10x ondersteboven en vliegen alle kanten op. Dat is nooit te voorspellen. Dat is geen probleem in een beklede recoverybox of in een ruim weiland, maar op het beton of asfalt met allerlei obstakels bij een tankstation zou ik dat tot elke prijs willen voorkomen.
Met behulp van toevoegingen als opiaten (methadon bijvoorbeeld) kun je een paard goed onverschillig krijgen zonder dat ze omvallen.

Best mogelijk natuurlijk dat het doel in dit geval alleen het verdoven van dit paard was en geen narcose en dat het effect van die verdoving te zwaar uitviel. Kan altijd. Persoonlijk zou ik er in ieder geval niet blij mee zijn.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:52

NathalietjeB schreef:
maar paard is door t verzorgings deurtje naar buiten getrokken :o? uh een gewoon paard krijg jij niet door dat kleine deurtje hoor....



Maar gewone paarden gaan ook gewoon rustig hooi eten in de trailer.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:53

NathalietjeB: ik zou het ook niet geloven, maar ik heb wel eens een filmpje gezien van een paard wat door het raampje naar buiten kwam. Hij nam wel een deel van de kap mee...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:04

Wat een discussie achteraf hoe het gegaan is. Niet van belang! Het is zo gelopen. Hopelijk heeft dit paard er niets aan over gehouden en kan de bestuurder over de schrik heen komen van wat hij/zij heeft mee gemaakt. Nooit leuk als je zoiets overkomt.

Ik heb het zelf een keer toen ik nog groomde meegemaakt dat een paard in de vrachtwagen op zijn kop in de kettingen hing. HOe hij het eh heeft zullen we nooit weten. Wel dat we met 9 paarden uit moesten laden bij een tankstation om bij die ene te komen en de ruimte te hebben om het paard terug op zijn benen te krijgen. Gelukkig had dat paard niets en ging het snel weer verder. Maar leuk is het nooit als je zoiets mee maakt.

Het blijven dieren die onverwachten dingen kunnen doen. Die zulke rare uitspatingen kunnen hebben dat je je afvraagt hoe ze zich in hemelsnaam in die positie gekregen hebben. Ik heb er al flink wat in de meest rare posities gezien. De meeste liepen goed af maar sommige helaas ook niet meer. Of meest rare ongelukken door samenloop van omstandigheden. Het overkomt je gewoon en hoopt er dan maar het beste van dat het goed gaat met paard en mens erbij.

Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:05

Zal vast geen volledige narcose zijn geweest. Hij staat er weer aardig goed bij op de foto en dat is het belangrijkste :)

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:19

Gelukkig staat hij weer op zn beentjes. ..mooi paard trouwens

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:22

Pff dan moet je ook angstig zijn als bestuurder zeg. Gelukkig is alles goed afgelopen. Erg mooi paard trouwens.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:34

Wat ik dan niet begrijp waarom halen ze hem er dan uit en brengen hem naar een stal in de buurt. Ik zou dan doorijden ( natuurlijk als dit niet te ver is) naar huis en m daar pas die trailer uit halen. Nu staat ie nog niet op plaats van bestemming

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:01

@bliver: En jij wil met een paard die plat ligt in de trailer, die elk moment misschien wel weer kan bijkomen, lekker doorrijden, met alle bochten, remmen etc van dien, waardoor verdoofd paard elk kant uitbeukt en misschien wel gewond kan raken. Iemand erbij in de trailer misschien, maar dat mag wettelijk niet. Daarnaast, misschien is zijn eigen plaats van bestemming wel uren weg. Wil geen gesedeerd paar uren onder het zeil hebben om het te vervoeren. Nee hoor, prima oplossing zo. Eruit halen, wachten tot die bij is, ergens laten bijkomen en dan pas weer opnieuw vervoeren.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:47

Ravel13 schreef:
Zal vast geen volledige narcose zijn geweest. Hij staat er weer aardig goed bij op de foto en dat is het belangrijkste :)


Denk het ook niet... maar voor een leek (en dat zal de journalist die het verhaal opschreef waarschijnlijk wel zijn) zal het al snel "narcose" heten.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:06

Citaat:
Wat ik dan niet begrijp waarom halen ze hem er dan uit en brengen hem naar een stal in de buurt. Ik zou dan doorijden ( natuurlijk als dit niet te ver is) naar huis en m daar pas die trailer uit halen. Nu staat ie nog niet op plaats van bestemming


Duidelijk nog nooit met een paard wat in paniek half/heel over of onder de stang ligt gereden dus :)
Geloof me: dat wil je niet en het enige wat je wil is zsm van de weg af en dier veilig uit de trailer. Het is levensgevaarlijk om door te rijden, want voor hetzelfde geld slopen ze je hele trailer (en jou plus je auto erbij). Dit ging om een paard in paniek. Da's wat anders dan vervelend of gewoon beetje onrustig.
Ik spreek uit ervaring.
Paard staat weer, er lijkt niets stuk, vind het knap gedaan.

karijn

Berichten: 5406
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Duitsland: Paard slaat door in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:10

Betäuben = narkotisieren= verdoven. Dus buiten bewustzijn brengen. Dus paard gaat plat.
Dat zullen ze hebben moeten doen om het paard eruit te krijgen. Dat ging hoogstwaarschijnlijk niet via de laadklep achter (waarschijnlijk kregen ze deze niet los, verklaart ook waarom de brandweer erbij is geroepen) dus dan moet je wel via de voorkant eruit. En dat lukt je echt niet met een licht gesedeerd paard. Dit was de snelste methode om het paard eruit te krijgen.
Maar wat een nachtmerrie voor eigenaar en paard! Fijn dat het paard er goed uit is gekomen.