Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:20

http://www.bokt.nl / http://www.gelderlander.nl / http://www.rtvoost.nl
Ingezonden door JPitty


Vandaag zijn in een weiland bij Borne een groep verwaarloosde pony's aangetroffen. Na tipgeving zijn medewerkers van van "Stichting Zinloos Geweld tegen Dieren" polshoogte gaan nemen bij het weiland, zo meldde zij op hun site.

De pony's waren verwaarloosd, zo hadden zij veel te lange hoeven en hadden zij enkel wat groente- en fruitafval als voedsel. Een laag groen water met broodkorsten in een oude badkuip moest doorgaan voor drinkbak.

De stichting waarschuwde de dierenpolitie, die aangaf dat er al melding was gedaan van verwaarlozing. Op last van de politie is de dierenarts ingeschakeld om de pony's te bekappen. De politie neemt maandag verdere maatregelen.

De eigenaar zegt juist hele andere bedoelingen te hebben. De hengsten in het weiland heeft hij opgehaald bij handelaren. In tegenstelling tot merries verkeren de hengsten volgens hem vaak in slechte omstandigheden omdat er geen handel in zit. De eigenaar zegt de pony's samen in het weiland te hebben gebracht om ze tot rust te laten komen. "Ze hebben nu voldoende te eten en te drinken, over een paar dagen wil ik de hoefjes kappen." Zijn vrouw intussen probeert van iedere pony de uitwerpselen te verzamelen om te laten onderzoeken op de aanwezigheid van wormen. "Zodat ze als dat nodig is een anti-wormspuitje krijgen. En als ze weer opgeknapt zijn zetten we ze uit bij mensen die er wel goed voor zorgen."

Vanwege de vele negatieve reacties in de media hebben de eigenaar en zijn kinderen de pony's weggehaald en naar een andere locatie gebracht.
Laatst bijgewerkt door Flew op 27-10-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwsbericht aangevuld.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:26


Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:31

Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-10-14 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mona2008
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-07-10
Woonplaats: Hof van Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:32

2000 euro voor hoeven bekappen? hoeveel dieren staan er dan?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:02

Vaag gedoe 8)7

2000 euro voor bekappen, misschien is het een nota van meerdere keren of er staan wel heel veel pony's.
De hoefsmid kan natuurlijk ook belachelijk veel vragen :') maar goed al met al begrijp ik dus dat het een storm in een glas water is?
als de beestjes er maar goed bij staan dan vind ik alles best +:)+

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:18

Allemaal smoesje echte handelaar maar ze bedoelen het O zo goed al er dieren politcie komt -:(- -:(-

marion_h
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:30

een dierenarts om te bekappen?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:12

2000 euro voor het bekappen dan hebben ze dus 80 pony's daar staan. En die waterbak, leuk hoor, die is echt niet in één dag zo groen. Waar rook is, is vuur. Er zijn genoeg zogenaamde dierenliefhebbers die dieren redden alleen zien die hun eigen tekortkomingen ook niet. Ik vind het prima dat een organisatie een keer te vroeg aandacht vraagt dan dat er achteraf dieren dood gaan.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:27

De eigenaar zegt de pony's samen in het weiland te hebben gebracht om ze tot rust te laten komen. "Ze hebben nu voldoende te eten en te drinken"

Ik heb eigenlijk alleen maar moeten lachen hierom..nog los van de "hoefjes"die bekapt zouden gaan worden en de vrouw die uitwerpselen van iedere pony gaat verzamelen :+ ze hebben als ik het goed begrijp alle ponies bij elkaar gezet..merries en hengsten, om ze tot rust te laten komen?? :') _/-\o_
Nou dan had ik het toch iets anders aangepakt 8)7

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:30

marion_h schreef:
een dierenarts om te bekappen?

Mijn dierenarts bekapt ook :)

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:56

Ben ik de enige die een beetje misselijk word bij de bewoordingen op deze website? Ik zet nooit meer een oude of zieke pony op de wei, want ja iedere leek kan dan natuurlijk zien dat die niet goed verzorgd wordt.

Niemand is voor verwaarlozing, maar sommige groepen zijn wel een beetje militant :-S

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:00

Nee hè? Heeft publiciteitsgeile gekke Henkie weer een relletje gevonden om zich op te storten en in de media mee aan de haal te gaan? Zucht...

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:03

Eirikur schreef:
Nee hè? Heeft publiciteitsgeile gekke Henkie weer een relletje gevonden om zich op te storten en in de media mee aan de haal te gaan? Zucht...


publiciteitsgeile gekke Henkie :') :=

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:06

Brainless schreef:
Op de FB van de stichting is te lezen dat het een storm in een glas water was.
De betreffende eigenaar had deze pony's zelf net opgevangen en kregen voldoende te eten.

https://www.facebook.com/stichtingzinloosgewelddieren



die waterbak ziet er anders lekker uit...groentensoep :D

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:40

geerke schreef:
die waterbak ziet er anders lekker uit...groentensoep :D

Het is al ff geleden, maar ik heb ooit hier geleerd dat groentesoep een uitermate krachtig geneesmiddel is tegen een zéér breed scala aan ziektes en kwalen bij paarden van alle soorten en maten. :+

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:52

tja iedereen kan de troep in die waterbak gegooid hebben, het water zelf ziet er ook niet troebel uit.
Een stichting dat toch wel een een beetje te snel wou pronken met een vondst, als ze nu nog hun verontschuldigingen aanbieden op de FB groep is het mooi hé :p

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:34

Brainless schreef:
Op de FB van de stichting is te lezen dat het een storm in een glas water was.
De betreffende eigenaar had deze pony's zelf net opgevangen en kregen voldoende te eten.

https://www.facebook.com/stichtingzinloosgewelddieren


Zolang het water in het glas dan maar ietsje schoner is dan het water dat in die drinkbak zat.

Ik weet niet hoor... heb al heel wat bakken water zien staan in heel wat paddocks en weien, maar nog nooit heb ik het zo euh... gevuld gezien. Ik weet niet wat er allemaal in drijft maar dat lijkt me niet van 1 dag.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:44

Het gekke is dat de badkuip zelf nogal schoon lijkt. Als wij de bakken hier 2 weken niet uitpoetsen zijn ze toch echt groen tot bovenin.

Verder geen mening, vind het er gewoon apart uit zien maar er zijn verder geen fotos van de dieren dus tja.

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:45

Ik heb het ook ooit gehad dat een verzorgster dacht dat de waterbak de voerbak was...leuk joh al die appels en brokken erin :+
Voor de rest ziet die kuip er te schoon uit,als ik mijn water een week of 3 of 4 laat zitten en alleen aanvul krijg ik een groene slijmerig laag in de kuip.
Ik krijg weer sterk een vermoeden dat er weer een ''dierenliefhebber'' organisatie weer wat zieltjes wilt winnen.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Groep verwaarloosde pony's aangetroffen in Borne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:16

Ik zag dit al op FB voorbij komen en vond het de foto's er niet dramatisch uitzien..Beetje achterlijke stichting lijkt mee..