Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 13:55

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding
Een traditionele hindernis. Foto: Wikimedia Commons

Een proefopzet met zacht beklede hindernissen is geïnstalleerd op een raceparcours in Taunton. De hindernissen moeten de veiligheid van de paarden en jockey's vergroten. De "One Fit" met foam beklede hindernissen zullen het gehele seizoen worden gebruikt op het Somerset parcours, waar vandaag de eerste races op worden verreden. De hindernissen zijn al een seizoen gebruikt en de resultaten zijn positief. Jamie Stier van de BHA zegt: "De hindernis heeft bewezen dat er minder valpartijen zijn en minder blessures vergeleken met normale hindernissen. Doordat wij nog een seizoen de One Fit kunnen testen, kunnen wij onderzoeken hoe veilig de hindernis is onder verschillende condities."

De hindernis heeft een standaard houten frame met zacht en meebuigend foam aan de bovenkant, in plaats van het traditionele berkenhout. "Wij geloven dat deze veilige hindernis op lange termijn een veiliger obstakel is en een positief effect heeft op het welzijn van het paard en jockey." zegt Pat Masterson van Newton Abbot.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:56

Nu al :Y)

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:08

Zamora schreef:
Nu al :Y)


:') :j

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:09

Zamora schreef:
Nu al :Y)


In plaats daarvan kan je ook denken "goh, wat goed dat ze daar mee bezig gaan :)"

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:15

WendyBZ schreef:
Zamora schreef:
Nu al :Y)


In plaats daarvan kan je ook denken "goh, wat goed dat ze daar mee bezig gaan :)"


goh, wat goed dat ze daar nu al mee bezig gaan :Y)

Ollie23
Berichten: 718
Geregistreerd: 24-02-08

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:46

Goh, ik zou liever zien dat die tak van sport helemaal afgeschaft wordt. Iig zonder hindernissen! Te bizar voor woorden dat dit in deze tijd nog bestaat.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:04

Amaris schreef:
WendyBZ schreef:

In plaats daarvan kan je ook denken "goh, wat goed dat ze daar mee bezig gaan :)"


goh, wat goed dat ze daar nu al mee bezig gaan :Y)


:= _O-

mirjamalvaro

Berichten: 14655
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:27

Kinderachtige reacties.

Heel goed dat ze zo bezig zijn met de veiligheid.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:37

Ollie23 schreef:
Goh, ik zou liever zien dat die tak van sport helemaal afgeschaft wordt. Iig zonder hindernissen! Te bizar voor woorden dat dit in deze tijd nog bestaat.



Ik pleit voor het geheel afschaffen van de paardensport.
Belachelijk dat paard hossen in deze tijd nog bestaat. }>

Jammer dat er nou geen foto van de hindernis bij staat.

xPabloBokt

Berichten: 9455
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:25


Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:39

ach in de SGW hoeven ze slechts over een betonnen muur te springen...

Top initiatief en nou hopen dat al die mieperds een keer ophouden met zeikstralen. Nergens word er zo hard met de veiligheid van de paarden gewerkt dan hier

friendly
Berichten: 8399
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:43

Sowieso snap ik dat hele zeuren ook nooit hoor. Wat bereik je ermee? En als dit de veiligheid een stukje beter maakt is dat alleen maar mooi toch? Blijf maar ontwikkelen dit soort dingen. Hoe veiliger, hoe beter.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:43

Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen maar heb het idee dat het bij de oudere rotten in het vak (dus paarden die al veel races hebben gelopen) het alleen maar gevaarlijker is want als ze hier tegen aan springen voelen ze helemaal niks met het gevolg dat ze de volgende keer hun benen nog meer laten hangen en ze dus over de kop gaan

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:44

Woogy schreef:
ach in de SGW hoeven ze slechts over een betonnen muur te springen...

Ben benieuwd in welke cross in Nederland je een betonnen muur hebt aangetroffen?

Ollie23
Berichten: 718
Geregistreerd: 24-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:09

mirjamalvaro schreef:
Kinderachtige reacties.

Heel goed dat ze zo bezig zijn met de veiligheid.


Waarom vind je dat kinderachtig? Heb jij er wel eens een ter aarde zien storten nadat hij met bizarre snelheid over zo'n hindernis komt? Dat is toch geen sport meer? Koersen OK, maar niet met hindernissen in een ongecontroleerde snelheid.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:26

Ollie23 schreef:
mirjamalvaro schreef:
Kinderachtige reacties.

Heel goed dat ze zo bezig zijn met de veiligheid.


Waarom vind je dat kinderachtig? Heb jij er wel eens een ter aarde zien storten nadat hij met bizarre snelheid over zo'n hindernis komt? Dat is toch geen sport meer? Koersen OK, maar niet met hindernissen in een ongecontroleerde snelheid.



Zo ging dat vroeger in de military ook, daar sneuvelden ook veel te vaak paarden en ook ruiters. Kijk voor de grap maar eens oude filmpjes ervan op youtube.
Toen heeft men ook de hindernissen aangepakt om het veiliger te maken en het is veiliger geworden.
Zelfs de naam is verandert van Military naar Samengestelde wedstrijd.
Dus waarom zou het daar wel kunnen en in de rensport niet. Leg dat eens uit.

Ongecontroleerd zijn die paarden echt niet hoor, dan zou het pas echt een zooitje worden.
Loslopende paarden willen ze ook altijd zo snel mogelijk uit de koers hebben, levensgevaarlijk.

Fleur_horses
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:30

Hoop dat het echt goed werkt *\o/*

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:42

Mensen hier doen net of er nog nooit aanpassingen zijn geweest.
Ze zijn juist voortdurend bezig met aanpassingen.
Zo klapten de oude versies ook al mee als een paard er tegen aan kwam al waren deze wel stugger.

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:10

juliomariner schreef:
Ik zal nu half Bokt wel over mij heen krijgen maar heb het idee dat het bij de oudere rotten in het vak (dus paarden die al veel races hebben gelopen) het alleen maar gevaarlijker is want als ze hier tegen aan springen voelen ze helemaal niks met het gevolg dat ze de volgende keer hun benen nog meer laten hangen en ze dus over de kop gaan


Ik begrijp wat je bedoelt. Sommige paarden zullen misschien minder respect hebben voor een hindernis die ze amper voelen en moeten het inderdaad af en toe even flink aantikken zodat ze weer wat voorzichtiger springen.
Ik hoop dat het toch werkt, wel goed dat ze altijd bezig zijn met het verbeteren en veiliger maken van de sport. Jammer dat de rensport in Nederland zo klein is, het zou leuk zijn als men zich iets meer in de sport verdiept in plaats van altijd meteen te roepen dat het allemaal zielig is.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:18

Ik zou liever helemaal geen hindernissen zien in de rensport. Maar wie ben ik..... hihi

xPabloBokt

Berichten: 9455
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:21

Tsja, iedereen heeft zijn mening. Ik vind het mooi om te zien maar als ik bedenk dat er renners zijn die hun paarden al met 2,5 inrijden wordt ik al wat minder blij ermee.

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:30

xPabloBokt schreef:
Tsja, iedereen heeft zijn mening. Ik vind het mooi om te zien maar als ik bedenk dat er renners zijn die hun paarden al met 2,5 inrijden wordt ik al wat minder blij ermee.


In sommige landen is het ook heel normaal om met 2,5 in te rijden en denk je dat het in nederland niet gebeurd.

Ik denk dat die paarden over het algemeen een prima leven hebben.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:33

xPabloBokt schreef:
Tsja, iedereen heeft zijn mening. Ik vind het mooi om te zien maar als ik bedenk dat er renners zijn die hun paarden al met 2,5 inrijden wordt ik al wat minder blij ermee.


Renpaarden worden met 1,5 al aangereden aangezien ze op hun 2e moeten lopen

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:46

xPabloBokt schreef:
Tsja, iedereen heeft zijn mening. Ik vind het mooi om te zien maar als ik bedenk dat er renners zijn die hun paarden al met 2,5 inrijden wordt ik al wat minder blij ermee.


Maar dat is echt niet alleen met renpaarden hoor. Heel veel paarden worden met 2,5 ingereden. Kijk maar eens bij de hengsten keuring of een jonge paarden competitie. De hengsten die naar het verrichting onderzoek gaan kunnen al best veel. Dat leer je ze niet in 3 maanden.

friendly
Berichten: 8399
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Nieuwe hindernis moet valpartijen bij renpaarden verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:28

De inrijdleeftijd vind ik alweer een hele andere discussie. Daar zouden er wat mij betreft wel meer regels voor mogen zijn. Moet er niet aan denken zeg, 1,5...