Paard overleden aan atypische myopathie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 13:49

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Een Japanse esdoorn. Foto: Wikimedia Commons

Vorige week is een paard in de omgeving van Kraggenburg overleden aan de gevolgen van Atypische myopathie. Atypische myopathie is een ziekte die sinds het jaar 2000 jaarlijks opnieuw opduikt in België en Nederland. De aandoening werd voor het eerst beschreven in 1984, maar kwam slechts zelden voor tot in 2000. Sinds dat jaar worden jaarlijks meer gevallen waargenomen.

Atypische myopathie is een ernstige vorm van myopathie (met stijve spieren en koffiekleurige urine). Het paard uit de omgeving van Kraggenburg is naar de kliniek van Emmeloord vervoerd. De eigenaresse geeft zelf in een open brief aan de krant de Noord Oostpolder aan dat het paard na anderhalve dag geen verbetering toonde. Toen bleek dat het dier geen kans meer had op herstel is besloten het paard in te laten slapen.

De ziekte treedt vooral op in de natte herfstperiode, maar ook in het voorjaar kan de ziekte slachtoffers maken. Er is in Nederland een sterke correlatie gevonden tussen atypische myopathie en het eten van esdoornbladeren. Recent onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat paarden atypische myopathie krijgen door opname van Hypoglycine A dat in esdoornzaden zit. In samenwerking met Amerika is de Universiteit Utrecht in Nederland dit verder gaan onderzoeken.

Weet wat jij moet doen! Lees dit artikel en de wiki: Atypische myopathie zorgvuldig door.

Verwant artikel
[VN] Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie
[VN] Voorkomen van atypische Myopathie
[VN] Tips om Atypische Myopathie te voorkomen in de lente

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:11

Nou weer wat geleerd vandaag, dit wist ik nog niet....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:14

Het eerste slachtoffer weer van dit seizoen, de tijd om allert te zijn breekt dus kennelijk weer aan. Ben zo blij dat er niet echt veel esdoorn in de buurt van de wei staan.

germie

Berichten: 25941
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:19

Hier in de buurt is laatst ook een pony overleden. Dus het is niet de eerste dit jaar, maar toevallig de eerste die het nieuws hier haalt.

ioontje
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:46

Wat ik mij afvraag: Esdoorns zijn bomen die al sinds oudsher worden aangeplant, ook in singels etc. om weides heen net als eiken en beuken bijvoorbeeld. Gingen voorheen paarden dan zomaar dood, zonder dat iemand zich afvroeg hoe dit kwam of is er iets in de esdoorn of in het huidige paard veranderd dat het nu gevaar oplevert???? En nu wordt er veel gesproken over de vruchtjes van de esdoorn, maar nog niet zo heel lang geleden ging het om de (zwarte) vlekken die op het blad voorkomen.......

Hetzelfde vraag ik mij af van eiken: ook deze bomen staan er al langer dan menigeen van ons leeft. Ook in en om paardenweides. Waarom wordt er nu gewaarschuwd dat (groene) eikels gevaarlijk zijn en heeft niemand zich dat vroeger afgevraagd??

Weet iemand, misschien een veterinair hier een antwoord op?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:07

Misschien is er meer bekendheid omdat er meer onderzoek naar gedaan is?

Dat eikels giftig waren leerde ik al op de manege...30 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:08

Ik denk dat het er voor een groot deel mee te maken heeft dat vroeger de paarden in het najaar en winter opgestald stonden.

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:18

Hier helaas ook een vreselijke week achter de rug. 1 van de 2 is er niet meer....de andere heeft het na een hele zware en spannende week tot nu toe overleefd dat is wat mij betreft een wonder. Deze vreselijke ziekte wens je echt niemand toe.......
Laatst bijgewerkt door lucca op 30-10-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:22

Hier van het weekend ook 2 paarden er aan verloren. In Frankrijk zijn er deze herfst al 10 gevallen. En dat zijn enkel de officiele aangiften. Met de 2 van dit weekend zou het dus al 12 zijn.

Citaat:
Ik denk dat het er voor een groot deel mee te maken heeft dat vroeger de paarden in het najaar en winter opgestald stonden.


En dat zou idd wel eens een zeer plausibele verklaring kunnen zijn waarom het 'vroeger' minder voorkwam. Naast het feit dat er misschien ook gewoon meer toxines zijn door klimaatveranderingen ed.

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:32

Mijn gegevens zijn bekend bij het verzamelpunt en meldingspunt in Luik

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:37

eerste die het nieuws heeft gehaald idd. En "vroeger" werden hoogstwaarschijnlijk de dode paarden die je in het land vond afgechreven aan koliek of hartaanval. + idd dat er vroeger meer paarden na oktober op stal stonden tot maart.

In engeland zijn er iig al tientallen paarden overleden afgelopen weken, zij hebben ook al meer herfststormen gehad dan wij in NL (klassiek is dat het na een storm toeslaat)

Ik heb ook een esdoorn staan, zaadjes zijn al een paar weken in wageningen voor onderzoek. Maar de boom gaat sowieso gekapt worden binnen nu en 2 wkn (woon er net een paar mnd)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:39

lucca schreef:
Hier helaas ook een vreselijke week achter de rug. 1 van de 2 is er niet meer....de andere heeft het na een hele zware en spannende week tot nu toe overleefd dat is wat mij betreft een wonder. Deze vreselijke ziekte wens je echt niemand toe.......


Heel veel sterkte, en ik duim voor je andere paard ! Y;(

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:40

http://www.atypicalmyopathy.com/

PS, de eerste fout: vervoer je paard nooit naar een kliniek. Hij of zij moet min mogelijk ver vervoerd worden! Dus DA laten komen, en zo dicht mogelijk bij de vindplaats opstallen

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:41

Goed dat dit op de voorpagina staat, hoe meer bekendheid hoe beter! Ben bijna een jaar geleden mijn bijrijdpaard er aan verloren.

En dat t meer voorkomt.. Op die stal stonden ook al 8 jaar 24/7 2 paarden in die wei, naast die boom. Helaas gaat t 9e jaar ineens mis..

@lucca sterkte! Ik duim voor r andere paardje!

sjattukuh25
Berichten: 385
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:18

vandaag precies een jaar geleden verloor ik mijn ruin aan AM op 4,5 jarige leeftijd.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:19

Hier ook een boom die over de paddock hangt.... De paarden krijgen 2 x daags genoeg voordroog, moet ik bang zijn dat ze die dingen gaan eten tussen het zand door? We harken ze regelmatig op maar met die modder valt dat bijna niet te doen :( We gaan de buurman vragen of we die tak af mogen zagen... Vooral omdat ik het bijna dagelijks tegenkom op internet!

beppie123
Berichten: 25
Geregistreerd: 30-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:24

Heftig :(

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:30

Ook ik ben vorig jaar mijn 3 jarige merrie Fien hieraan verloren...het is echt zo'n vreselijke ziekte...
Mijn toen 9 jarige vosmerrie heeft nergens last van gehad..
Ook bij mij gaan de esdoorns gekapt worden.
Ze staan er al zeker 30 jaar en zolang lopen er ook al paarden maar maak me zo ongerust zolang ze er nog staan :(
Ik heb sinds de storm zoveel mogelijk zaden geruimd maar er is haast geen beginnen aan..
Hopelijk vinden ze een medicijn want het is echt een vreselijke ziekte.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:27

Vreselijk blijft dit! Mijn oude bijrijdpaardje heeft deze ziekte gehad en overleefd. Helaas is zij één van de enigen die dit overleefd.
Ik hoop dat ze er inderdaad snel iets op gaan vinden.

selma81
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:33

afgelopen januari verloor ik mijn 7 jaar jonge paardje aan deze ziekte (natte weide bij Renkum).....
het is zoooo erg dit mee te maken....

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:34

Helaas op Terschelling ook al een dode te betreuren aan AM.. Jong paard nog. Worden deze gegevens ergens verzameld in het land? Of gaat dat via de dierenartsen?

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:40

Mijn DA heeft het gemeld http://www.atypicalmyopathy.com/

In mijn geval betreft het ook een weiland waar elk jaar in de herfst paarden lopen.....nog nooit iets gebeurd in al die jaren....

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:50

Zijn er hier toevallig mensen die een paard aan AM hebben verloren waarvan de esdoorn bomen van het aangrenzend weiland van de buurman zijn? En hoe hebben jullie dat opgelost? Ik durf de paarden niet/nooit meer op dat land te laten. ....wil hier graag met de buurman in overleg

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:53

Het schijnt op de een of andere manier ook vooral voor te komen bij paarden die voor het eerst in die wei lopen rond deze tijd van het jaar ( of in het vroege voorjaar). Paarden die er al langer lopen en er geen last van hebben gehad, schijnen het ook niet meer te krijgen, misschien omdat die instinctief de zaden ( en misschien het aangetaste blad) vermijden?
Het is een rotziekte en ikzelf heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar ik weet wel van bekenden en wat minder bekenden dat het een vreselijk iets is als het je overkomt!

lucca

Berichten: 703
Geregistreerd: 15-02-02
Woonplaats: Ameland

Re: Paard overleden aan atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:56

Bij mij lopen juist dezelfde paarden er elk jaar ...