De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brilletje
Berichten: 609
Geregistreerd: 17-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:55

Goede samenvatting, check, check, dubbelcheck :j

maaare alleen dat van die wormen, ik laat altijd wormonderzoek doen en daarbij preventief 2 x per jaar ontwormen. Maar waar ik mestonderzoek laat doen en mijn dierenarts, zeggen altijd juist dat paarden die in hun leven altijd netjes behandeld zijn, op oudere leeftijd bijna nooit wormen hebben en dat komt ook uit wormonderzoek.
Terwijl er hier staat, dat ze juist bevattelijker zijn voor wormen?

Mijn 24 jarige staat onder 50 gram, vond het eigenlijk wat koud, maar van het weekend wordt het weer veel warmer en ik ben bang dat al dat gejojo niet zo goed is, wat denken jullie?

Paulobi
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-12-11

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:33

Dat met die dekens vind ik ook lastig, Brilletje. Ik begin er eigenlijk net mee, nooit dekens hoeven gebruiken, maar nu oudje van 30 'echt oud' wordt en ik er een te magere 21-jarige bij heb, ben ik nu begonnen met een 0-grams regendeken. Maar heb het idee dat er al iets warmers op mag. Effe uitzoeken.

Ik laat al jaren de mest van de paarden onderzoeken en de laatste jaren hebben mijn oudere paarden geen besmetting gehad. Maar ik mest dan ook zo goed mogelijk de wei uit.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:55

Mijn verzorg oudje van 26 begint dunner te worden. De eigenaren laten de verzorging aan mij over. Af en toe overleg ik met de smid wat het beste is voor haar. De smid had mij aangeraden om senioren voer/slobber te kopen voor haar.

Wie kan mij een goed betaalbaar voer aanraden. Haar tanden zijn ok.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:59

onpaard schreef:
Mijn verzorg oudje van 26 begint dunner te worden. De eigenaren laten de verzorging aan mij over. Af en toe overleg ik met de smid wat het beste is voor haar. De smid had mij aangeraden om senioren voer/slobber te kopen voor haar.

Wie kan mij een goed betaalbaar voer aanraden. Haar tanden zijn ok.

Subli seniores priores. 20kg zak is 9.75 Goede dikmaker is nl bv bietenpulp en dat moet je weken. Als je het niet kan weken is lucernemix van hartog ook een optie. Beide mengen voor hoger eiwit gehalte is ook nog een optie.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:49

Ineens hebben wij ook een oudje van 20. De pony van mijn dochter, onbekende afstamming, lijkt op een IJslander of Noord Engelse pony kruising.
Dit is helemaal nieuw voor mij, we hebben nog nooit zo'n oude pony gehad, de vorige zijn helaas eerder overleden of naar een nieuwe beter passende eigenaar gegaan.

Vijf jaar geleden hebben wij hem gekocht, onze Blacky, volgens zijn paspoort wat hij toen tien, zou nu dus 15 moeten zijn.
Vorig jaar vond ik hem wel veel grijze haren krijgen voor een 14 jarige, dit jaar voor de zomer had hij ineens flinke koorts, hoestte en was hij duidelijk niet fit. Natuurlijk hebben wij onmiddellijk de veearts laten komen, waarschijnlijk had hij last van een virus en met een kuur AB om longontsteking te voorkomen is hij weer opgeknapt.
Wel hebben wij met de DA zijn leeftijd opnieuw geschat, eerder 20 dan 15 was zijn conclusie dus daar gaan we nu maar vanuit en we zullen hem als zodanig behandelen.

Blacky was altijd wel wat te dik, deze zomer niet meer, eigenlijk is hij nu precies goed. Ribben kan je voelen, niet zien door zijn dikke wintervacht.
Op dit moment staat hij 24/7 buiten het jaar rond, nu nog op het gras en van de winter met onbeperkt echt droge voordroog. In de groep van 7 IJslanders, Blacky is de enige niet IJsco, staat altijd een hele baal, als die op is komt er meteen een nieuwe.

Doordat hij de afgelopen zomer slank is geworden, zonder dat er iets anders is gedaan kwa voeding dan vorige jaren, zien we nu de noodzaak om hem de winter door extra bij te voeren.
Wat precies moet ik nog even uitzoeken.
Zijn ruwvoer inname is goed, kauwt geen proppen en tandarts is heel tevreden over zijn gebit. De opname van voedingsstoffen kan misschien wel wat beter.

Wormen worden goed gemanaged, veel wisseling van weides, regelmatig mestonderzoek en afhankelijk van de gevonden eieren wordt het te gebruiken wormmiddel vastgesteld. Winterweide wordt dagelijks schoongemaakt.
Jaarlijks worden ze sowieso in het najaar ontwormd tegen horzellarven.

Deken heeft hij nu niet op, zijn eczeemdeken is eindelijk af en hij vind het heerlijk om lekker bloot te lopen, als hij gaat afvallen, rillen o.i.d. dan gaat er weer een deken op maar nu even niet. Lekker de vacht even luchten.

Schuilstal heeft deze groep niet, wel zijn de weilanden omsingeld door bomen en struiken waardoor er altijd beschutte plekken zijn.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:08

Dat Blacky deze zomer opeens niet meer te dik was, doet bij mij een alarmbelletje rinkelen...
Misschien kan je even met je DA overleggen om hem te testen op cushing ? Komt veel voor bij oudere paarden :j
Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar een poown die in de zomer, zonder verandering in het voer, magerder wordt, is bizar vind ik want 20 is eigenlijk helemaal niet zo oud voor een ponietje...tenzij hij nog een stukje ouder is natuurlijk :D

Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:30

Interesant artikel dit, ga dit even volgen mijn haflinger wordt volgend jaar 20 jaar.

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:52

Hoe oud Blacky werkelijk is blijft gissen.

Ik heb meerdere paarden met cushing gezien en Blacky heeft niet de typische kenmerken. Geen verval van rugspieren, komt prachtig door zijn haar heen, is nooit bevangen geweest gelukkig.
Als de DA er een keer is, sta op een stal met 40 paarden dus hij is er regelmatig, dan zal ik dit met hem bespreken. Even een bloed test of er tekorten zijn is sowieso wel slim. Meestal verzamelen we dit soort dingen, scheelt enorm in de kosten.

Zoals ik Blacky nu zie denk ik dat hij met aangepaste voeding prima de winter door komt. En we houden hem goed in de gaten, als er iets mis dreigt te gaan staat meteen de DA op het erf.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:57

tiwi1969 schreef:
Hoe oud Blacky werkelijk is blijft gissen.

Ik heb meerdere paarden met cushing gezien en Blacky heeft niet de typische kenmerken. Geen verval van rugspieren, komt prachtig door zijn haar heen, is nooit bevangen geweest gelukkig.
Als de DA er een keer is, sta op een stal met 40 paarden dus hij is er regelmatig, dan zal ik dit met hem bespreken. Even een bloed test of er tekorten zijn is sowieso wel slim. Meestal verzamelen we dit soort dingen, scheelt enorm in de kosten.

Zoals ik Blacky nu zie denk ik dat hij met aangepaste voeding prima de winter door komt. En we houden hem goed in de gaten, als er iets mis dreigt te gaan staat meteen de DA op het erf.


Kans dat Blacky cushing heeft, zal dan wel heel klein zijn denk ik, gelukkig maar! :) Maar goed, even overleggen met de DA kan nooit kwaad. En tja, de leeftijd begint op een zeker moment ook wel wat mee te spelen in de voedselvertering ... ik zie er nu ook niet meer hetzelfde uit dan toen ik 20 jaar was :') :')

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:23

Ik wil de Subli seniores priores wel proberen. Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt? Kan het weken ook met koud water? En hoe lang moet je het weken of moet je het dan gelijk geven?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:32

Op stal krijgen de oudjes masters senioren slobber ook top spul.
Net als de subli in water weken. Ja ook koud water.
Subli geen ervaring mee maar bij masters voel je nog harde korreltjes weet je dat het nog even moet weken.
Gebruiksaanwijzing staat op de verpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:38

Pandora2 schreef:
tiwi1969 schreef:
Hoe oud Blacky werkelijk is blijft gissen.

Ik heb meerdere paarden met cushing gezien en Blacky heeft niet de typische kenmerken. Geen verval van rugspieren, komt prachtig door zijn haar heen, is nooit bevangen geweest gelukkig.
Als de DA er een keer is, sta op een stal met 40 paarden dus hij is er regelmatig, dan zal ik dit met hem bespreken. Even een bloed test of er tekorten zijn is sowieso wel slim. Meestal verzamelen we dit soort dingen, scheelt enorm in de kosten.

Zoals ik Blacky nu zie denk ik dat hij met aangepaste voeding prima de winter door komt. En we houden hem goed in de gaten, als er iets mis dreigt te gaan staat meteen de DA op het erf.


Kans dat Blacky cushing heeft, zal dan wel heel klein zijn denk ik, gelukkig maar! :) Maar goed, even overleggen met de DA kan nooit kwaad. En tja, de leeftijd begint op een zeker moment ook wel wat mee te spelen in de voedselvertering ... ik zie er nu ook niet meer hetzelfde uit dan toen ik 20 jaar was :') :')


Voor het geval hij wel cushing heeft pas dan maar op met vaccineren. Dat heeft er bij een pony van mij voor gezorgd dat ik hem een paar weken later kon laten inslapen omdat het vaccin ervoor zorgde dat hij voor zo ernstig hoefbevangen raakte dat niets meer hielp.
In de bijsluiter van het paarden influenza en tetanus vaccin staat dat alleen gezonde dieren ermee gevaccineerd mogen worden, dus klakkeloos vaccineren kan ook verkeerd uitwerken.

Mijn oudje van 24 gaat als een jonge god de winter door :D

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:03

Ik mis nog op de checklist het aanbieden can lauw water, koud water en koud weer kan net ervoor zorgen dat oudje het koud krijgt.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:16

hier ook een oudje van 22. Gister tandarts geweest, was wel wat te doen dus hoop dat het nu beter gaat met eten. Ze gaf aan dat hij echt al oud word, kiezen zijn aan het uithollen...boehoeee dat wil je juist niet horen haha. inenting gehad en wormenkuur krijgt hij volgende week. Sinds 2 maanden begonnen met maandelijks een vitaminespuit in de hoop dat dat ook wat mee helpt. Verder nu nog een regendeken op, ben bang dat als ik nu al begin met grams dekens en de winter word zou koud ik straks niet meer hoger kan dus stel dat nog even uit.

Hoorde dat bietenpulp vaak ook een goede dikmaker is....

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:59

De slobber van Masters is een gezonde en goede dikmaker.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:15

dito als jou paard die krams nodig heeft waarom gee fje die dan niet?
Of heeft je paard het nu niet koud? Dan hoef je er verder niks op te gooien.
Het verschilt per paard. Valkt hij nu af en heeft toch wat koud..is het toch fijn als je meer grams erop gooit zodat zijn energie niet alleen maar naar het warm houden gaat.
Hier 21 jarige zijn gebit is nog goed maar krijgt wel elke dag Vitcrix van Masters.
Dat zijn vitamine brokjes en regelmatig scheutje lijnzaadolie over zijn eten.
Vitamine spuit is vaak een shot dus werkt 1 of 2 dagen.

25 jarige op stal zit naast hooi wat nat gemaakt wordt ook aan de masters senioren slobber.
Gaat super.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:20

Linda, wat is dat voor spul dat Vitcrix van Masters? is dat als extra vitamine?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:30


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:33

Oke thnx. Dit is dus een extra aanvulling op de basisbrok van Masters.
Maar dit hoeft niet extra bij de slobber van Masters,hier zit immers álles al in.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:44


Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:53


Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:03

Grappig, mijn oudje (27) heeft het de laatste weken juist ongelofelijk warm door zijn pakket haar. Dekens gaan er dit jaar dan ook echt niet op (tenzij het natuurlijk veranderd). Dierenarts is gisteren geweest en hij vond hem juist nu te dik en denkt dat hij daarom het zo warm heeft. Dus meneer is op zijn oude leeftijd aan het diëten haha. Daarnaast ook gevraagd naar cushing, DA gaf aan dat dit absoluut een mogelijkheid is maar dat we nu beter eerst kunnen kijken of het beter gaat als hij dunner is.

Daarnaast vroeg ik me af of ik zijn voer moet veranderen. Hij maakt van zijn bix en muesli één grote slobber bende. Hij krijgt het voer gewoon droog maar volgens mij sabbelt hij er net zo lang op tot het een slobber wordt. Kan ik hem beter echt slobber gaan voeren of kan dit zo ook prima? Hij eet altijd wel gewoon zijn hooi en bix op dus al zijn voeding krijgt hij wel binnen, maar wel op een iet wat bijzondere manier dus haha.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:15

linnie050 schreef:
dito als jou paard die krams nodig heeft waarom gee fje die dan niet?
Of heeft je paard het nu niet koud? Dan hoef je er verder niks op te gooien.
.


goh lekkere late reactie sorry! nee hij heeft het nog niet koud voldoet met een regendeken. Alleen staat nu zonder sinds vanmiddag. DA is geweest, hij had nl een heel dik been en heeft einschuss. Nu antibiotica en vochtafdrijvers hoop dus dat hij snel weer opknapt!

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:06

Even dit Topic weer aanwakkeren. Hoe gaat het bij iedereen met de oudjes nu we een koude week en nogal wat regen hebben gehad. Ben je nog tegen dingen aangelopen die toch beter anders hadden gekunnen. Of veranderingen in dekens. Hier nu toch allemaal maar op de Senior priorus zodat er zandweg of olie door kan omdat ze nu op de paddock staan. Nog maar twee met een regendeken zijn ook de twee zwakste.

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:26

De mijne gaat beter en beter. Heb maar een blog over haar gemaakt.
Ze heeft het nog niet koud gehad maar vind de nacht op stal wel fijn (noodmaatregel mevrouw loopt gewoon het erf af). Ik maak nu een grote emmer bietenpulp klaar met een flinke scheut em multitask en de probiotica van puur. Dit eet ze goed terwijl ze de senior priores van subli niets meer aan vond.