De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:54

* www.voervergelijk.nl


De herfst is volop aangebroken, dus het is tijd om oude paarden voor te bereiden op de winter. Vorige winter was erg zacht, maar een strenge winter kan veel uitdagingen geven voor oudere paarden en pony’s die 24 uur per dag buiten staan. De juiste zorg is hierbij erg belangrijk. Tijdens de winter moet je rekening houden met de standaard aandachtspunten voor oudere paarden (verteerbaarheid, gebit en conditiescore), maar gedurende de winter komen hier extra aandachtspunten bij.

Verteerbaarheid

Door ouderdom en mogelijk slijtage van de dikke darm, door bijvoorbeeld wormen gedurende de levensduur, hebben oudere paarden een verminderd vermogen om eiwitten, vezels en fosfor te verteren. Hierdoor zijn oudere paarden minder efficiënt in de benutting van voedingsstoffen uit het rantsoen en is extra voeding nodig.


Gebit

Naarmate een paard ouder wordt, zal het gebit ook steeds verder slijten en eventueel kiezen verloren gaan. Hierdoor is het paard minder goed in staat om het voer in dezelfde kleine stukjes te kauwen als vroeger, waardoor de vezelvertering nog verder verminderd. Geef daarom korter gehakseld ruwvoer of vervang het lang-stengelig hooi door seniorenvoeders of geweekte bietenpulp. Laat ook minimaal één keer per jaar het gebit controleren door een deskundige paardentandarts.


Conditiescore

Door een minder efficiënte spijsvertering en verminderd gebit is het een grote uitdaging om senioren op gewicht te houden. Lever- en nierziekten kunnen ook invloed hebben op de lichamelijke conditie. Doe regelmatig een conditiescore en pas het rantsoen aan om het oudere paard op gewicht te houden.


Bescherming tegen de kou

Het warm houden van het paardenlichaam kost veel energie. Omdat senioren vaak niet zoveel reserves hebben is het belangrijk om hen te beschermen tegen de kou. Een schuilplaats of windsingel (windscherm) is van cruciaal belang voor oudere paarden.
Als de temperatuur daalt of het regenachtig is, kan een deken nodig zijn om de senior warm te houden. Doe de deken ook regelmatig af om te controleren of er geen wonden of huidaandoeningen ontwikkelen. Zorg altijd dat de deken goed droog is, alvorens deze op te doen. Houd in gedachten dat een paard zijn wintervacht blijft ontwikkelen tot eind december, omdat de dagen dan steeds korter worden.

Tijdens het eten van hooi komt metabolische warmte vrij, die een paard kan gebruiken om de lichaamstemperatuur te handhaven. Voer daarom in de weide of paddock extra ruwvoer bij, zodat de senior gemakkelijker warm blijft.


Water & zout

Geef de hele winter de beschikking over een zout/mineralen liksteen. Daarnaast is voldoende opname van water belangrijk. Als je paard niet goed drinkt tijdens de wintermaanden geef dan voeders vermengd met water, zoals slobber of bietenpulp. Dit verhoogt de wateropname. Het is erg belangrijk om wateropname bij oudere paarden in de gaten te houden. Als je paard minder drinkt, dan eten zij ook vaak minder en bestaat er een verhoogd risico op koliek.


Vaccinatie

Tijdens de winter is de weerstand van oudere paarden minder hoog en zijn zij vatbaarder voor ziektes. Aangetoond is dat oudere paarden een verhoogd risico hebben op luchtwegaandoeningen, met name influenza. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het vaccinatieprogramma netjes wordt bijgehouden.


Ontworming

Oudere paarden blijken statistisch hogere wormtellingen te hebben in de mest, dan volwassen paarden. Dit betekent dat oudere paarden waarschijnlijk meer last hebben van wormen. Het kan nuttig zijn om na de eerste vorst een mestonderzoek uit te voeren, te ontwormen en eventueel meerdere keren per jaar afhankelijk van de uitslag van het mestonderzoek.


Gebitscontrole

Laat het gebit van de senior altijd in de vroege herfst controleren, omdat het paard dan afhankelijk wordt van droog ruwvoer in plaats van gras als ruwvoer. Als het paard niet voldoende hooi kan eten, dan kan hij zich moeilijker warm houden en op gewicht blijven. Wanneer het paard te weinig hooi kan eten door een slecht gebit is speciaalvoer voor oude paarden of het toevoegen van een vetsupplement aan te raden.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:58

Fijn; ik heb aan alle bovengenoemde gedacht. :j De paardentandarts komt volgende week en eind november is de inenting weer aan de beurt. Laat de kou maar komen! ~~}>

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:02

Wij zijn er ook klaar voor!
Tandarts is een maandje geleden geweest, en dit wordt het eerste jaar met dekens. Verder is er 24/7 beschikking over ruwvoer en krijgt hij daarbij nog t nieuwe pavo 18+ voer.

Hij wordt overigens in januari 26 en ziet er nog goed uit. Maar het blijft spannend..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:06

erg goed stukje!Ik ben eigenaar van een 28 jarige...
Vooral dat stukje over wormen,veel mensen denken dat oude paarden een goede weerstand hebben tegen wormen,maar dat is juist niet zo.

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:36

Yes, ik voldoe ook overal aan. Wormkuurtje net gegeven en hij was helemaal schoon.
Onbeperkt hooi, ook ik voer Pavo 18+ samen met een beetje Natures Best.
Heeft een stal om in te schuilen, en de tandarts en enting hebben we net gehad :)
Blij :)

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:49

mijn opa voldoet bijna aan alle eisen

t weekend even ontwormen ook omdat meneer net is verhuisd
dekentje heeft ie al op. dikker dekentje ligt klaar
snachts lekker op stal en op stal en in de wei onbeperkt hooi.
dierenarts komt voor t einde van t jaar nog even langs voor de enting en gebitscontrole

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:55

De mijne zijn er klaar voor,laat de winter maar komen.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:01

wat voor deken hebben jullie nu opliggen? qua dikte

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:02

Hou bij ouderen paarden ook rekening met dat eiwittenprobleem dat ze op gras makkelijker (kramp)koliek krijgen. Van het weekend helaas mee moeten maken. Gelukkig met een goede afloop maar de schrik zit en zat er goed in. Ik heb 4 oudjes (25-22-21 en 20) en had het nog nooit meegemaakt.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:05

Mandy schreef:
wat voor deken hebben jullie nu opliggen? qua dikte


Nu een 100 grams regendeken, voor het echt koudere weer heb ik nog een 300 grams liggen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:51

Haha, gisteren de DA laten komen voor: gebitscheck, enten, wormenkuur voor mijn 26-jarige!
Veel kiezen heeft ie niet meer, maar hij ziet er nog top uit!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:54

Wat is een conditie score?

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:07

Moet je even op het woord klikken dan kom je op de wiki met uitleg.

Wij zijn ook bijna winterklaar, ontwormt, geschoren, moet alleen nog even een nieuwe zoutblok halen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:21

Laat de winter maar komen :) wij zijn er ook klaar voor.
In mei ingeënt, begin oktober ontwormt en vorige week is de tandarts geweest. Verder heeft pony een schuilstal en 0 grams regen dekentje, puur omdat hij anders de hele dag in de schuilstal gaat staan.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:24

geerke schreef:
erg goed stukje!Ik ben eigenaar van een 28 jarige...
Vooral dat stukje over wormen,veel mensen denken dat oude paarden een goede weerstand hebben tegen wormen,maar dat is juist niet zo.


Ik wist dat ook niet, totdat mn paard 2x achter elkaar wormen had. Nog nooit gehad en nu ineens wel. De dierenarts vertelde toen idd ook dat oudere paarden meer kans op wormen hebben (net als jonge paarden) Zo leer je weer eens wat.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:35


Equilibria
Berichten: 292
Geregistreerd: 18-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:06

Wat een handig overzicht. Er zitten ook aandachtspunten bij waar je bij jonge paarden ook extra op kunt letten in de wintermaanden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:16

Mijne staan niet 24u per dag buiten... :D
In elk geval al ontwormd, tandarts komt elk jaar en enting doen we niet meer aan, liksteen hebben ze het hele jaar door .... dus komt ook deze winter weer helemaal goed ! :j

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:12

Mandy schreef:
wat voor deken hebben jullie nu opliggen? qua dikte

Vanavond 250 gram opgedaan bij mijn 20-jarige en toevallig ook vandaag ontwormd.
Tandarts is in augustus geweest. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer (kuil).

Kortom, we zijn klaar voor de winter, haha! :D

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:01

Tja, ik denk dat het hele verhaal op paarden van alle leeftijden van toepassing is.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:05

tine10 schreef:
Tja, ik denk dat het hele verhaal op paarden van alle leeftijden van toepassing is.


Inderdaad.
Ik vraag me af waarom dit bij het voorpaginanieuws staat.....

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:05

Paard "winterklaar" maken :=

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:28

Ons "oudje" van 20 (samen met vriendinnetje van 5) zullen het in elk geval moeten doen met onbeperkt ruwvoer en een weide met grote inloopstal.Dekens om warm te houden doen we niet aan, aangezien nu blijkt dat ons oudje ook al geruime tijd bezig is met het maken van een wintervacht. Verder zijn ze onlangs ontwormd en is het gebit gecontrolleerd. Het enige wat ontbreekt nu is een liksteen.

Armitage
Berichten: 238
Geregistreerd: 28-01-13

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:57

de oudjes in mijn hobby rusthuis hebben dit allemaal het hele jaar rond. Met langdurig regen gaat er een regendeken op als ik zie dat ze te nat zijn of het koud hebben. Denk dat als je dit het hele jaar doet ze juist in goede conditie de winter in gaan en blijven.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: De juiste zorg voor oudere paarden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:10

Die van mij heeft een hele tijd in een kudde gelopen. Laatste tijd had hij het niet meer zo naar zijn zin bij het jonge spul. continue gedonder over de rangorde, waardoor Koh best veel drentelde langs het draad. Maar 1-2-3 ander plekje vinden is ook lastig. gelukkig heb ik een hele lieve huisbaas en loopt hij nu in de achtertuin(drie weilanden met voldoende ruimte) bij t oudje van de huisbaas. Omdat zijn conditie nu wat minder is toch maar lekker onder een dekentje