Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:47

* http://www.knhs.nl
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding

Vanmorgen is vastgesteld dat de vogelgriep bij een pluimveebedrijf in Hekendorp (gemeente Oudewater) de hoog pathogene variant blijkt te zijn. De hoogpathogene variant van vogelgriep is zeer besmettelijk voor gevogelte. Voor kippen is deze variant dodelijk. Vogelgriep is een zoönose, wat betekent dat de besmetting van dier op mens kan worden overgebracht. Om die reden worden beschermende maatregelen getroffen voor mensen die in direct en intensief contact kunnen komen met besmet pluimvee. Ook wordt een tijdelijke standstill voor pluimveebedrijven en gemengde bedrijven met pluimvee in heel Nederland afgekondigd.

Vanaf vanochtend half 12 is een standstill van maximaal 72 uur afgekondigd. Paarden in Nederland mogen vervoerd worden mits ze niet van een commercieel pluimveebedrijf afkomstig zijn, daarbij geldt wel het volgende:

- Om tijdens vervoer onderscheid te kunnen maken tussen paarden afkomstig van/bestemd voor bedrijven met commercieel pluimvee en bedrijven zonder commercieel pluimvee moeten “eigenverklaringen” de paarden vergezellen. De “eigenverklaring” dient u zelf in te vullen.

- Op gemengde bedrijven met pluimvee geldt het vervoersverbod ook voor de overige diersoorten en mest van overige dieren op het bedrijf. Het vervoersverbod geldt voor maximaal 72 uur.

Er is een zone ingesteld van 10 km rondom het bedrijf in Hekendorp, waarvoor extra maatregelen gelden. In deze zone geldt een vervoersverbod voor pluimvee, eieren, pluimveemest en gebruikt strooisel voor 30 dagen. In dit gebied liggen 16 andere pluimveebedrijven.

De maatregelen gelden in dit gebied ook voor gemengde bedrijven met pluimvee, voor andere dieren en mest van andere dieren. Voor alle bedrijven in deze zone geldt een bezoekersregeling en dienen zij extra hygiënemaatregelen te nemen.

Bent u momenteel op pad met uw paard(en), heeft u voornoemde verklaring niet bij en wordt u aangehouden door de NVWA dan kunt u aangeven dat u niet eerder op de hoogte was van de maatregelen en dat u wellicht vertrokken bent voordat de standstill van kracht was. Geef daarbij aan indien van toepassing dat u thuis geen commercieel pluimveebedrijf heeft of niet daarmee in contact geweest bent.

Vervoer van paarden uit het beschermingsgebied en toezichtsgebied:

Vervoer is verboden en alleen mogelijk met een ontheffing bij levensbedreigende situaties. Deze ontheffing dient ingevuld te worden door uw dierenarts.

De formulieren voor ontheffing en de “eigenverklaringen” zijn opgenomen in het beleidsdraaiboek Aviaire Influenza opgesteld door het ministerie van Economische Zaken en te vinden in bijlage 9 op bladzijde 191 en verder.

http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf

Voor het actuele nieuws over deze situatie, houd de website van de overheid in de gaten: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ez/nieuws

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:55

wat een gedoe weer, het is ook ieder voor- en najaar wel weer eens raak met die vogelgriep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:37

Begrijp ik nou dat iedereen die in Nederland een paard wil vervoeren die eigenverklaring bij zich moet hebben? :?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:39

Daar gaan we weer en als medewerker op de dierenambulance zulle we het de komende dagen ook wel zwaar krijgen omdat de opvang 72 uur geen vogels mag aannemen van het ministerie. Kan ieder moment een mail ontvangen wat we moeten doen. Verwacht dat wij wel een ontheffing krijgen voor echt gewonde vogels.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:47

En waar vind je dat formulier eigen verklaring of is het voldoende om zelf een briefje te fabrieken?

Edit, beter gelezen en antwoord gevonden ;-)
Laatst bijgewerkt door cissy op 16-11-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:48

Knakker schreef:
wat een gedoe weer, het is ook ieder voor- en najaar wel weer eens raak met die vogelgriep

Klopt, heeft te maken met trekvogels.
Doe je weinig aan. Vaak treft het een milde variant.
Vreselijk deze variant, deze stress is vreselijk.

Wil alle pluimveehouders sterkte wensen in deze stressdagen.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:07

En nu maar hopen dat een ieder het respect en verantwoordelijkheid heeft om zich hieraan te houden. Verschrikkelijk voor het bedrijf die het betreft..

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:15

Hoe zit dat dan als je hobby kippen hebt. Mijn pony loopt met kippen in de wei. Mag ik hem nu wel vervoeren? Ik ga zondag naar een meeting en al dat gedoe haha.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:17

Ik weet nog dat op ons melkvee bedrijf alle kippen afgemaakt moesten worden omdat er anders geen melk meer opgehaald kon worden. Terwijl de buren hun hobby kippen nog gewoon in de ren mochten laten lopen...

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:19

Koekeroekus schreef:
Hoe zit dat dan als je hobby kippen hebt. Mijn pony loopt met kippen in de wei. Mag ik hem nu wel vervoeren? Ik ga zondag naar een meeting en al dat gedoe haha.


Als de kippen niet bedrijfsmatig worden gehouden mag dat gewoon, mits je zo'n ingevulde verklaring bij je hebt en niet in het afgesloten gebied hoeft te zijn of daar vandaan komt.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:20

Naranga schreef:
Koekeroekus schreef:
Hoe zit dat dan als je hobby kippen hebt. Mijn pony loopt met kippen in de wei. Mag ik hem nu wel vervoeren? Ik ga zondag naar een meeting en al dat gedoe haha.


Als de kippen niet bedrijfsmatig worden gehouden mag dat gewoon, mits je zo'n ingevulde verklaring bij je hebt en niet in het afgesloten gebied hoeft te zijn of daar vandaan komt.


Pfff wat een heisa. En hij is officieel niet van mij. Mag ik dan het formulier invullen of moet de eigenaar dat doen?

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:22

Voor de goede orde, wanneer ik dinsdag wedstrijd heb moet ik dus de vereniging en ikzelf de eigenverklaring (laten) invullen? Maar op de terugweg ben ik onderweg naar stal, moet dat dan weer een ander formulier zijn?
Of lees ik iets helemaal verkeerd?

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:24

Ik denk dat datzelfde formulier dan wel voldoende is, het gaat erom dat beide adressen aangeven geen risicobedrijf te zijn. Maar wie het zeker wil weten, bel maandag even met de nvwa...

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:38

Naranga schreef:
Koekeroekus schreef:
Hoe zit dat dan als je hobby kippen hebt. Mijn pony loopt met kippen in de wei. Mag ik hem nu wel vervoeren? Ik ga zondag naar een meeting en al dat gedoe haha.


Als de kippen niet bedrijfsmatig worden gehouden mag dat gewoon, mits je zo'n ingevulde verklaring bij je hebt en niet in het afgesloten gebied hoeft te zijn of daar vandaan komt.


In de onderste link staat dat er voor heel Nederland een ophokverplichting is. Dus dat betekent dat ook toch mensen met kippen voor de hobby ze niet meer los mogen laten lopen?

Hoe zit het dan met buitenritten op je paard

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:40

wij kregen ook net allemaal een bericht van de baas van stal. 3 dagen het erf niet op of af met alle dieren. nou was ik dat gelukkig al niet van plan maar ja tis wel waardeloos natuurlijk. Hopen dat het bij 3 dagen blijft en andere bedrijven gespaard blijven!

corbosman
Berichten: 138
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:46

tinkersjakie, een ophokverplichting voor gevogelte. Mensen met hobbykippen moeten hun kippen in het hok stoppen, niet hun paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:46

Lekker duidelijke communicatie weer. Als ze willen dat mensen de regels opvolgen moeten ze het toch wat beter uitleggen vanuit de overheid.

Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die een formulier gaan opzoeken in bijlage 9 van een dikke beleidsnota over pluimvee en dat gaan uitprinten en invullen om hun paard te vervoeren.
Hebben ze bij dat ministerie geen communicatie-adviseurs in dienst ofzo? Of zijn die vrij op zondag? :?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:47

De kippen die in de wei lopen, zul je in hun hok moeten stoppen en ze niet los in de wei mogen laten lopen.
Als de eieren voor eigen gebruik zijn, vallen ze onder hobbypluimvee en mag je dus met je paard wel het erf af, maar dus wel met een verklaring.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:48

safina schreef:
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die een formulier gaan opzoeken in bijlage 9 van een dikke beleidsnota over pluimvee en dat gaan uitprinten en invullen om hun paard te vervoeren.
Hebben ze bij dat ministerie geen communicatie-adviseurs in dienst ofzo? Of zijn die vrij op zondag? :?


Er staat een link bij met bladzijde nummer. Toch kleine moeite om die uit te printen? Scheelt in elk geval een bult tijd en gezeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:49

corbosman schreef:
tinkersjakie, een ophokverplichting voor gevogelte. Mensen met hobbykippen moeten hun kippen in het hok stoppen, niet hun paarden.

_O-
Dus je hoeft je paarden niet in het kippenhok te stoppen, maar je mag geen buitenrit maken op je kip. :+

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:50

corbosman schreef:
tinkersjakie, een ophokverplichting voor gevogelte. Mensen met hobbykippen moeten hun kippen in het hok stoppen, niet hun paarden.


Haha nee dat snap ik dat paarden niet in hokken hoeft te stoppen. Maar bedoelde meer wat als je kippen en paarden hebt, mag je en is het verstandig om op buitenrit te gaan?
En wat koekeroekus schreef is dat ze haar pony bij de kippen heeft lopen. Die kippen zullen ook naar binnen moeten en of nou verstandig is om met pony naar een ander gebied te gaan.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:51

safina schreef:
corbosman schreef:
tinkersjakie, een ophokverplichting voor gevogelte. Mensen met hobbykippen moeten hun kippen in het hok stoppen, niet hun paarden.

_O-
Dus je hoeft je paarden niet in het kippenhok te stoppen, maar je mag geen buitenrit maken op je kip. :+

:')

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:53

Lekker respectvol praat je over de ambtenaren van de crisisdienst die al de hele zondag aan het werk zijn en daar voorlopig ook nog niet mee zijn uitgewerkt.
Bovendien zijn branche organisaties ook geïnformeerd en de knhs heeft in hun artikel zelfs de link geplaatst mét verwijzing naar de bewuste pagina!
Moeten ze het nóg verder voor je uitkauwen en iedereen met een paard alvast de verklaring toemailen ofzo???

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:55

tinkersjakie schreef:
corbosman schreef:
tinkersjakie, een ophokverplichting voor gevogelte. Mensen met hobbykippen moeten hun kippen in het hok stoppen, niet hun paarden.


Haha nee dat snap ik dat paarden niet in hokken hoeft te stoppen. Maar bedoelde meer wat als je kippen en paarden hebt, mag je en is het verstandig om op buitenrit te gaan?
En wat koekeroekus schreef is dat ze haar pony bij de kippen heeft lopen. Die kippen zullen ook naar binnen moeten en of nou verstandig is om met pony naar een ander gebied te gaan.


Dat bedoel ik ja! Ik woon in Enter en ga vaak naar het bos in Rijssen. Dus dan verplaats ik de pony. Mag dat en is dat verstandig? En moet ik dan ook zown formulier bij me hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:58

Koekeroekus schreef:
safina schreef:
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die een formulier gaan opzoeken in bijlage 9 van een dikke beleidsnota over pluimvee en dat gaan uitprinten en invullen om hun paard te vervoeren.
Hebben ze bij dat ministerie geen communicatie-adviseurs in dienst ofzo? Of zijn die vrij op zondag? :?


Er staat een link bij met bladzijde nummer. Toch kleine moeite om die uit te printen? Scheelt in elk geval een bult tijd en gezeur.


Ik zeg toch niet dat ik dat niet doe?

Maar als je nu op een stal of rijvereniging roept dat iedereen een eigenverklaring bij zich moet hebben met vervoer, wed ik dat de helft het niet snapt en de juiste documenten niet kan vinden. Laat staan dat ze snappen hoe ze zo'n ding kunnen printen zonder de andere 200 bladzijden van het document mee te printen.