Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:30

Vanochtend hadden onze buren politie (?) aan de deur; kippies afschermen of een flinke boete... :)

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:38

Het protocol is er gewoon duidelijk over. Binnen 10km geen vee (en daar vallen paarden in dit geval ook onder) op de weg. Als je wel de weg op wil heb je een veearts verklaring nodig + een verklaring van ontsmetting voor je voertuig.

Wedstrijden organiseren in dit gebied is enorm stom en ik mag hopen dat ze nog geschrapt worden. Niet alleen mensen en paarden zijn een verspreider, maar al die veewagens ook.

Nvwa heeft altijd wat moeite met het snel omzetten in dit soort dingen. Meeste mensen aan de telefoon zijn snel ingelezen en doen normaal niks op dit gebied. De mensen in de auto's zijn veel beter voorbereid. En ze zijn meestal niet bang om boetes uit te delen. Ze moeten wel want de schade is enorm. Bovendien is het nog steeds besmettelijk voor mensen en kan het zelfs dodelijk zijn.

Het idee van een standstill is dat alles wat een risico kan vormen niet meer plaatsvind. Zo 'bescherm' je de bedrijven tegen insleep.
Het verhaal is wat lastiger geworden nu er in duitsland een besmette wilde eend is geschoten. Dat maakt de kans op insleep en snelle verspreiding groter. Dus laten we svp de ontsmettende maatregelen en ophokken goed in acht nemen.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:39

W_Empress schreef:
Vanochtend hadden onze buren politie (?) aan de deur; kippies afschermen of een flinke boete... :)



eigenlijk ook heel terecht, voor de pluimvee houders die getroffen word is het financieel en emotioneel een enorme klap, om dan moedwillig of uit luiheid of ooo waait wel over instelling je eigen kippen niet op de hokken vind ik erg egoistisch, vind indd dat er zeker een boete op mag komen te staan ja ..

zo ook bij bepaalde boeren , bij ons in de buurt

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:58

Veulen84 schreef:
Het protocol is er gewoon duidelijk over. Binnen 10km geen vee (en daar vallen paarden in dit geval ook onder) op de weg. Als je wel de weg op wil heb je een veearts verklaring nodig + een verklaring van ontsmetting voor je voertuig. [ [url]Afbeelding[/url] ]

Wedstrijden organiseren in dit gebied is enorm stom en ik mag hopen dat ze nog geschrapt worden. Niet alleen mensen en paarden zijn een verspreider, maar al die veewagens ook.

Nvwa heeft altijd wat moeite met het snel omzetten in dit soort dingen. Meeste mensen aan de telefoon zijn snel ingelezen en doen normaal niks op dit gebied. De mensen in de auto's zijn veel beter voorbereid. En ze zijn meestal niet bang om boetes uit te delen. Ze moeten wel want de schade is enorm. Bovendien is het nog steeds besmettelijk voor mensen en kan het zelfs dodelijk zijn.

Het idee van een standstill is dat alles wat een risico kan vormen niet meer plaatsvind. Zo 'bescherm' je de bedrijven tegen insleep.
Het verhaal is wat lastiger geworden nu er in duitsland een besmette wilde eend is geschoten. Dat maakt de kans op insleep en snelle verspreiding groter. Dus laten we svp de ontsmettende maatregelen en ophokken goed in acht nemen.


Wedstrijd in Nieuwe -Wetering 7.6 km van Ter Aar is vanavond en morgen gewoon door gegaan in overleg met de NVWMA.!!!
Kijk maar op startlijsten.nl..Ook op de site van FAP Bodegraven staat dat paarden gewoon door het hele land vervoerd mogen worden ook binnen die 10 km grens mits een eigen verklaring..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:20

Waar mijn bijrijdpaardje staat daar lopen de kippen ook gewoon nog op het erf rond. Ze zitten er wel 3 kilometer buiten de grens maar toch.. heb het wel gezegd dat het beter is als die misschien binnen blijven, het is aan hun wat ze er mee doen. Maar goed ze zijn het officieel nog niet verplicht, maar mij zit het persoonlijk niet zo lekker.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:58

Iedereen is verplicht zijn kippen/pluimvee op te hokken tijdens de 72 uur durende standstill.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:08

x_spekkie_x schreef:
Iedereen is verplicht zijn kippen/pluimvee op te hokken tijdens de 72 uur durende standstill.

Ja, commerciele bedrijven. Maar voor hobby geld dat volgens mij niet

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:23

Marjoow schreef:
x_spekkie_x schreef:
Iedereen is verplicht zijn kippen/pluimvee op te hokken tijdens de 72 uur durende standstill.

Ja, commerciele bedrijven. Maar voor hobby geld dat volgens mij niet


Nee, echt iedereen.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:28

Hmm denk niet dat onze stalhouder zich daar aan houd :Y)

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:34

Lang bericht in aantocht:

Het draaiboek bestaat uit veel onderdelen, snap dat niet iedereen het leest of snapt. Dus even de belangrijkste stukken:

Eerst even wat termen:
Standstill. Een periode van 72 uur waarin alle transport van risico dieren, stoffen wordt stil gelegd. Welke dieren daaronder vallen is vastgelegd. Paarden vallen hieronder, ze kunnen besmet worden met het virus en het ook overdragen.

Er is een beschermingsgebied: 3km rond het bedrijf
Er is ook een Toezichtsgebied: 10km rond het bedrijf.
In z'n geheel noemen we deze bt.

Buffergebieden worden normaal opgelegd na de standstill. Nu nog niks over gehoord, maar de kans is aanwezig dat dit nog komt. Die regelgeving laat ik even weg. (Het is al ingewikkeld genoeg allemaal).
En dan nu de de rest:

Citaat:
Om reden van handhaving kan het daarom nodig zijn om, ook wanneer de dieren afkomstig zijn van een bedrijf waar geen pluimvee aanwezig is, het vervoer toch te verbieden. In risicovolle periodes en gebieden, zoals de standstill en het bt-gebied, kan het dus verboden worden om gevoelige zoogdieren te vervoeren, ongeacht of deze van een bedrijf met pluimvee afkomstig zijn of niet.


De kan in deze tekst laat ruimte over voor de nvwa om aanvullend of anders te beslissen. Op dit moment wijkt het nvwa alleen de algehele (landelijke) standstill af. Ze zegt:

Citaat:
Mag ik varkens, koeien, paarden, konijnen of pelsdieren vervoeren?
Als de dieren afkomstig zijn van een commerciële pluimveehouderij, mogen ze momenteel niet worden vervoerd. Er zijn een paar uitzonderingen:
• evenhoevigen van een pluimveehouderij (koeien, geiten e.d.) mogen tot uiterlijk vrijdag
21 november 14:00 uur nog eenmalig worden vervoerd van de wei naar de stal, als dat nodig is voor het melken of het kalven danwel lammeren van de dieren
• een paard van een pluimveehouderij dat levensbedreigend ziek is, mag onder speciale voorwaarden naar een dierenkliniek worden vervoerd. Daar is een verklaring van een
dierenarts voor nodig en de route naar de kliniek moet vooraf worden gemeld bij het Klantcontactcentrum van de NVWA op telefoonnummer 0900-0388.


Waar de nvwa niet uitdrukkelijk afwijkt van het draaiboek moet het draaiboek gevolgd worden.

Citaat:
Om tijdens vervoer onderscheid te kunnen maken tussen paarden afkomstig van/bestemd voor bedrijven met pluimvee en bedrijven zonder pluimvee moeten eigenverklaringen de paarden vergezellen.


Citaat:
Tijdens de standstill geldt voor paarden een vervoersverbod.


Citaat:
Paarden uit het bt-gebied, afkomstig van bedrijven waar ook commercieel pluimvee wordt gehouden, mogen niet vervoerd worden. Een uitzondering wordt gemaakt voor éénmalig vervoer vanuit het t-gebied (na de standstill) naar een bedrijf zónder commercieel pluimvee buiten het bt-gebied. Voor dit vervoer dient een ontheffing bij de NVWA aangevraagd te worden. Voor paarden afkomstig van bedrijven zonder commercieel pluimvee kan, afhankelijk van het verloop van de uitbraak en de mate waarin paarden gevoelig blijken voor het AI-virus, vervoer eventueel toegestaan worden, maar uitsluitend naar een bedrijf buiten het bt-gebied zónder commercieel pluimvee.


Paarden binnen de 10km zone mogen dus niet vervoerd worden. Tenzij ze komt uit het toezichtsgebied en gaat naar het vrije gebied en er op dat bedrijf geen pluimvee aanwezig is.

Citaat:
Voor het toegestane vervoer van paarden (per vervoermiddel) of paarden op de weg (op de openbare weg aan de hand, onder de ruiter of voor de wagen) in het bt-gebied gelden de volgende voorwaarden. Een deel hiervan kan, afhankelijk van het verloop van de uitbraak en de gevoeligheid van paarden voor het virus, ook voor de vrije gebieden van toepassing worden verklaard:
• Indien een paard in een transportmiddel wordt vervoerd, dan dient dit vervoermiddel speciaal voor paarden bestemd te zijn (paardentrailer of paardenvrachtwagen) en als zodanig herkenbaar te zijn.
• Het vervoermiddel moet voor en na het vervoer gereinigd en ontsmet worden, volgens een NVWA goedgekeurd hygiëneprotocol.
• Het paard moet voor vervoer gereinigd worden, een leidraad staat in bijlage 10.
• Het vervoer moet geregistreerd worden door de eigenaar op ‘eigenverklaring vervoersregistratie paardenvervoermiddel’ zoals in bijlage 9. Deze verklaring moet met het paard mee tijdens het vervoer.
• Op basis van een ‘eigenverklaring herkomstbedrijf’ zoals in bijlage 9 moet verklaard worden of het herkomstbedrijf wel of geen commercie el pluimvee heeft en of het paard in een bt-gebied is geweest.
• Indien het herkomstbedrijf gelegen is in het bt-gebied en/of er commercieel pluimvee aanwezig is op het herkomstbedrijf moet door middel van een ‘eigenverklaring bestemmingsbedrijf’ verklaard worden dat op het bestemmingsbedrijf geen commercieel pluimvee aanwezig is.
• Indien het vervoer plaatsvindt naar een bedrijf met pluimvee, dan moet de bezoekersregeling op dat bedrijf in acht worden genomen en moet worden uitgeladen aan de openbare weg.


Het gaat hier alleen om toegestane vervoer (dus met ontheffing van de nvwa). Voor de rest van nederland heeft de nvwa dus een deel van deze regeling verplicht gemaakt. Dat mag/kan ze ook doen op basis van dit stuk.

Citaat:
Paarden op de openbare weg (aan de hand, onder de ruiter of voor de wagen)
Dit zijn paarden die aan de hand, onder de ruiter of voor een wagen over de openbare weg komen. Als er tijdens de rit een bedrijf met gevoelige dieren wordt bezocht, gelden dezelfde regels die ook voor “vervoer van paarden” gelden. Het wordt echter ontraden om dergelijke bedrijven te bezoeken tijdens een crisis. In het bt-gebied is dit in eerste instantie niet toegestaan.


Niet buitenrijden in de 10km zone dus. Mocht er straks een buffergebied worden opgericht dan dien je een eigenverklaring mee te nemen.

Citaat:
Het rijden van paarden op het eigen bedrijf in binnen- of buitenbak, en het buiten laten lopenvan de paarden op eigen percelen is toegestaan, zolang de paarden hiervoor niet op/over de openbare weg hoeven te komen. Alleen voor verdachte en besmette bedrijven gelden restricties. Voor deze bedrijven is uitsluitend het rijden van paarden in de binnenbak toegestaan.


Dit spreekt voor zich denk ik.

Citaat:
Het bijeenbrengen van paarden voor bijvoorbeeld een wedstrijd is in een bt-gebied niet toegestaan. Ook in het buffergebied (gebied B) zal in eerste instantie het bijeenbrengen van paarden verboden zijn, maar dit kan later op basis van een risicoanalyse weer toegestaan kunnen worden. Voor het vervoer gelden de eerder genoemde voorwaarden.


Ik weet niet waarom de knhs die wedstrijd toestaat. Maar het is dus niet toegestaan. De knhs zelf vermeld ook uitdrukkelijk dat het niet is toegestaan. Zelfs al denk je als vereniging wel te mogen. Als je niks op papier hebt kun je in de problemen komen. Bovendien het is niet voor niets niet toegestaan.
Neem in deze ook je verantwoording en ga niet (ook niet om te kijken).

Het kan zijn dat maatregelen versoepeld worden na de eerste 3 dagen. Dat is in dit geval zondag. Dus het is altijd handig om dan even verder te kijken.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 02:36

Sparky, hier zitten er al 7pluimveebedrijven vlak bij elkaar. Gemeentje dronten heeft aardig wat pluimveehouders

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 08:47

cobiie schreef:
Ik kan vertellen dat een dood paard in het 10 km gebied niet eens opgehaald wordt. Dus voor je plezier met een paard reizen binnen de 10 km zone lijkt mij ook verboden teven levensbedreigende situatie.


Op 1 kilometer afstand heb ik gewoon de Rendac gezien die een dode koe kwam ophalen. Dus dat is nog in hetzelfde dorp...

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:31

Rendac rijdt inderdaad nog, wat op zich ook wel logisch is :-). Dat staat ook in het draaiboek.

Het kan best dat paardencrematie bedrijven niet mogen rijden binnen de toezichtsgebieden.

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:59

Veulen84, bij de eerste standstill van dit seizoen was heel Nederland buffergebied, dus ik ben er van uitgegaan dat dat nu weer zo is.
Wat ik wel heel jammer vindt: bij de tweede die er was is een mooi kaartje, dat geeft duidelijkheid waar de grens van het 10 km. gebied ligt, mensen die in een omgeving niet bekend zijn hebben niets aan straatnamen die genoemd worden.

Het is lastig inderdaad nu de kans groot is dat het door trekvogels is overgebracht om het in te perken, je kan niet iedere ( gevoelige) trekvogel afschieten. Des te stommer is het als niet iedereen zich aan de ophokplicht/afschermplicht houdt!

Verder staat daarin ook nog wat over het jachtverbod: dat is om stress te vermijden bij de trekvogels en om te voorkomen dat die zich meer verspreiden en zo het virus misschien ook meer verspreiden. Stress schijnt een factor te zijn waardoor gevoelige dieren sneller besmet raken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat een wedstrijd in het bt-gebied door kan gaan, als je ziet aan welke voorwaarden er voldaan moeten worden ook voor het buffergebied, snap ik niet dat nVWA toestemming heeft gegeven voor in het bt-gebied. Dat de KNHS het door laat gaan is onbegrijpelijk, maar niet onverwacht, ook daar zitten kennelijk mensen die niet rechtstreeks met pluimvee- of eendenbedrijven te maken hebben. Triest als je als vereniging en deelnemer op deze manier met de regels om kan gaan en zo verspreiding in de hand kan werken...

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:24

HorseTimeXL schreef:
Waar mijn bijrijdpaardje staat daar lopen de kippen ook gewoon nog op het erf rond. Ze zitten er wel 3 kilometer buiten de grens maar toch.. heb het wel gezegd dat het beter is als die misschien binnen blijven, het is aan hun wat ze er mee doen. Maar goed ze zijn het officieel nog niet verplicht, maar mij zit het persoonlijk niet zo lekker.

Wij zitten in Groningen, mijn buurman dus ook :P Het is voor IEDEREEN verplicht.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:27


W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:37

Ik lees steeds dat er tot nu toe 6 bedrijven zijn geruimd.
Dat zijn 1 in Ter Aar, 3 in Kamperveen, 1 in Barneveld (uit voorzorg) en 1 in Hekendorp toch?

Hoe zit het nu met die tijdlijnen? Welke 10 km zones zijn nog van kracht en wanneer wordt er verder gekeken?

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:54

Vandaag zal er bericht komen van de staatssecretaris of de standstill van 72 uur sinds donderdagmiddag 14.00 uur wel of niet verlengd zal worden.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:56

W_Empress schreef:
Ik lees steeds dat er tot nu toe 6 bedrijven zijn geruimd.
Dat zijn 1 in Ter Aar, 3 in Kamperveen, 1 in Barneveld (uit voorzorg) en 1 in Hekendorp toch?

Hoe zit het nu met die tijdlijnen? Welke 10 km zones zijn nog van kracht en wanneer wordt er verder gekeken?


Hekendorp tot 18 december. Ter Aar 20 december, Kamperveen 21 december. Verder kijken wordt gedaan door nvwa. Die teksten vind je dan terug op de website.

De algehele standstill tot vandaag 14.00 tenzij die verlengd wordt.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:05

Thank :) Dan zouden we dus voor 14:00 vanmiddag iets moeten horen. Op die website kan ik de weg niet vinden. :D Heb er nog nooit gebruik van gemaakt, dus weet ook niet waar te kijken. Nu is dat voor mij ook niet van direct belang, zit niet in de buurt, geen paard of ander vee om mee op pad te gaan en ook geen pluimvee. Maar wil wel graag op de hoogte blijven. :)

T is weekend geweest, en eigenlijk een gewoon rustig weekend zonder al te veel nieuws, dus we zijn niet meer zo op de hoogte als afgelopen week omdat mijn vriend het weekend vrij is. :)

Is er verder in Barneveld nog iets gedaan mbt vervoer ofzo? Wel preventief ruimen en vervolgens alleen het landelijke verbod daar van kracht laten zijn lijkt me een beetje vreemd. :)

Janneke2

Berichten: 22859
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:11

Jet schreef:
Het is lastig inderdaad nu de kans groot is dat het door trekvogels is overgebracht om het in te perken, je kan niet iedere ( gevoelige) trekvogel afschieten. Des te stommer is het als niet iedereen zich aan de ophokplicht/afschermplicht houdt!

Persoonlijk vind ik dat er heel erg veel nadruk hoort te liggen op de afschermplicht. De trekvogels brengen dit virus boven west Europa.
Maar de besmette bedrijven hebben hun dieren netjes afgeschermd, er is geen contact geweest tussen 'commerciële kip' en trekvogels. Althans: niet direct.
Wel, op de ene of op de andere manier indirect.
Dus daar moet alle aandacht voor zijn.

Dus weinig dieren verslepen en ontsmettingsmatten.

Dat er binnen het tien kilometer gebied van Ter Aar wedstrijden zijn doorgegaan vind ik onverstandig, en met ontsmetting zou je de schade/ het risico nog kunnen beperken.

janouk
Blogger

Berichten: 17909
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:51


Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:25

Dat is naar mijn idee wel een heel vaag en onduidelijk geschreven artikel. Het is op zoveel manieren te lezen en uit te leggen dat het alleen maar verwarring schept.
Nou ja, hopelijk is de stand still vanaf vanmiddag 14.00 uur weer opgeheven, dan wordt het voor een groot deel van Nederland weer wat makkelijker om op pad te gaan denk ik.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:32

Jet schreef:
Dat is naar mijn idee wel een heel vaag en onduidelijk geschreven artikel. Het is op zoveel manieren te lezen en uit te leggen dat het alleen maar verwarring schept.
Nou ja, hopelijk is de stand still vanaf vanmiddag 14.00 uur weer opgeheven, dan wordt het voor een groot deel van Nederland weer wat makkelijker om op pad te gaan denk ik.


Zal vooral een zegen zijn voor de pluimvee sector :j

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:36

Nou, ik denk dat de pluimveesektor nog wel een poos met samengeknepen billen het nieuws blijft volgen hoor.
Ook als nu de standstill wordt oogeheven, is dat geen garantie dat er geen nieuwe gevallen bijkomen.
Vooral omdat nog steeds niet echt duidelijk ks waar het virus vandaan komt en hoe het precies verspreid wordt.