Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 01:17

blackbeauty5 schreef:
Misschien een stomme vraag, maar kunnen paarden ook ziek worden van dit virus? Of zijn ze alleen drager?



die kunnen indd de griep krijgen zoals ik het begrijp uit de tekst, maar dodelijk ? neuh niet zo als bij kippen heb ik ergens gelezen dacht ik pin me er niet op vast ...
maar als je paard het wel heeft en je komt bij pluimvee in de buurt dan is de verspreiding helaas groter

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:08

Mijn paard staat in het 10km gebied :(

En idd gedoe? Als mensen zich niet aan deze regels houden, kan er een epidemie uitbreken. Lijkt me iets belangrijker dan een wedstrijdje missen...

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:14

corbosman schreef:
Als je dit document leest, staat er feitelijk dat bedrijven waar gevogelte wordt gehouden geen bezoekers meer mogen ontvangen op het gedeelte weer je die vogels hebt. Als ze dus los lopen, is dat overal.

Er staat niet specifiek pluimvee bedrijven, dus volgens de letter daar zou dat ook gelden voor bv stallen waar kippen rondlopen. Die mogen geen bezoekers meer ontvangen tot de vogels op hok zitten.

Klopt, alle kinderboerderijen en andere boerderijen waar kippen worden gehouden met bijv een winkel, zijn tot woensdag op slot. Paardenstallen worden niet specifiek genoemd.

Paarden en andere dieren zullen niet doodgaan aan deze griep. Ook mensen worden er niet snel ziek van en zullen het als normaal griepje ervaren. De angst zit erin in de verspreiding. Maar ook dat het griepvirus bij besmetting muteert tot een dodelijke(re) variant.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:38

Even een vraagje: ik zou normaal woensdagochtend gaan lessen in Roosendaal (dat is West-Brabant) . Ik woon zelf met mijn paarden in België. Hier dus nog geen beperkingen. Ik neem aan dat ik sowieso een verklaring moet hebben dat ik geen pluimveehouder ben. Maar: ik heb sinds kort nieuwe buren die sierkippen kweken. Die lopen dus aan de andere kant van de draad. Mijn eerste gedachte was, och, die afstand naar Utrecht is hartstikke groot. Maar ik had niet aan trekvogels gedacht. Hoe reëel is het besmettingsgevaar?

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:09


Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:15

Ok, de buren zijn wel geen hobbyfokkers, ze hebben een bedrijf. Maar geen tienduizend vogels gelukkig!

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:23

amoj schreef:
Ik vind het schandalig dat men zich hier druk maakt of ze wel of niet met hun paard op wedstrijd kunnen of naar een fotoshoot kunnen. Doe niet zo moeilijk en houd je paard lekker thuis, als je het te lastig vind om je papierrommel voor mekaar te hebben.

Denk eens aan die pluimveehouder(s) waar hun dieren straks gedood worden. Aan de veehouders waar al dieren gedood zijn. Boeren die straks met een lege stal zitten. Boeren en hun gezinnen die zelf gevaar lopen, omdat deze verdomde ziekte ook besmettelijk is voor mensen. Stel dat de ziekte verder uitbreekt, alle dieren die gedood moeten worden, eventueel ook hobbydieren. De instanties zoals de dierenambulance die op dit moment gewonde dieren niet mogen helpen, die dieren die dus maar gewoon moeten lijden.
En jullie gaan jullie druk zitten maken over weggaan met je paard?!

Be-lache-lijk.
Ik woon zelf op een melkveebedrijf en als wij het op school over de MKZ crisis hebben, krijg ik kippenvel en tranen in mn ogen, omdat ik weet wat zoiets betekend. Veel, heel veel boeren moesten toen hun koeien dood laten maken. Kinderboerderijen waar dieren afgemaakt moesten worden.
En dan gaat men zich verdorie druk lopen maken om een buitenritje of wedstrijdje...

Ben het helemaal met je eens! Dat gezeur over "mag ik wel of niet weg?" Is er pluimvee waar het paard staat? Ga dan niet weg. Zijn die er niet (en ook niet in de buurt) kun je gaan rijden als je het formuliertje dat op de eerste pagina staat invult en meeneemt. Is dat hogere wiskunde ofzo?
Sowieso zou ik die 3 dagen wel gewoon even op het erf blijven, is toch niet zo'n probleem?

Ten tijde van de MKZ, stond ik met mijn 2 paarden op een varkenshouderij. Mijn paarden mochten hun stal niet uit, en ik mocht er eigenlijk niet eens komen, en dat duurde wel wat langer dan 3 dagen!
De paarden liet ik tijdens die periode los in de schuur, ze moesten toch hun benen strekken, maar mochten niet in de paddock, 4 meter van de staldeur verwijderd. Ikzelf moest elke keer dat ik kwam een overal van het bedrijf aantrekken en idd door zo'n ontsmettingsbak en hetzelfde als vertrok. Heb mezelf zelfs een keer in de stal moeten verstoppen omdat er een controleur kwam. Dat was toch wel even een stukje ingrijpender dan 3 dagen met je paard het erf niet afgaan...

Wat betreft het ruimen, los van wat het voor de betreffende boeren betekend (alle schuren leeg = enorm verlies op ten eerste eieren, geen geld meer voor de kippen als die uitgelegd zijn en naar de slager gaan en de schuren leeg gaan, kosten ontsmetting van de schuren en voor nieuwe kippen), al hun beesten dood(boeren houden wel degelijk van hun dieren, slechte verzorging = minder opbrengst, en als je niks met dieren hebt, wordt je geen veehouder. En wanneer het vervoersverbod verlengd wordt, moeten er eieren weggegooid gaan worden, omdat de opslag vol is = nog meer verlies) lopen zij inderdaad risico om zelf besmet te worden. Kennen jullie de beelden van een ruiming nog van het nieuws???

Idd maken jullie je dan druk om een buitenrit? Of over hoe ingewikkeld het is om een a4tje uit te printen en in te vullen? :n Als het om neurologische Rhino zou gaan, zouden jullie die vragen dan ook stellen? Of bleef je dan wel zonder piepen op je eigen erf?

Ik verwacht trouwens sowieso dat wanneer het vervoersverbod verlengd wordt, wedstrijden en andere evenementen waar vee (wat paarden ook zijn) samenkomt in grote getalen, wel afgelast zullen worden.

150.000 kippen, zonder ruiming zou een derde een gruwelijke dood sterven en die andere twee derde? Die mogen ook niet meer verplaatst of losgelaten worden, omdat ze wanneer ze het overleven, waarschijnlijk alsnog drager zijn (lees: zeer besmettelijk!). Willen jullie dat vlees nog eten? (Want worden ze niet geruimd, gaan ze alsnog naar de slager) Of de eieren van die kippen? (Met in je achterhoofd dat het ook besmettelijk en dodelijk kan zijn voor mensen)

Overigens hebben wij van dit alles pas gisteravond wat gemerkt, toen de ei-transporteur mijn vriend belde om te zeggen dat ze iig tot woensdag geen eieren komen halen. Mijn vriend werkt op een pluimveebedrijf (ook legkippen). Als dit vervoersverbod langer gaat duren dan woensdag, moeten zij beginnen met het weggooien van eieren.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:27

Overigens is de buurman zaterdag begonnen met het plaatsen van dranghekken om zijn koeien binnen te halen vanuit de natuurgebieden die hier liggen. Vandaag wilde hij gaan beginnen met het ophalen van de beesten. Zou dat nog mogen? Ik denk het niet eerlijk gezegd, want de, laten we zeggen, 30 koeien, worden in hun weiland vergezeld door 100en ganzen die in de plas zitten...

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:29

unihorses schreef:
Wat heeft een eigenverklaring nu voor nut? je kan zelf toch wel de verantwoordelijkheid nemen om niet van en naar pluimveebedrijven te gaan?

:') Lees het topic, en zie dat mensen dat besef dus niet hebben.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:33

Urielle schreef:
Ok, de buren zijn wel geen hobbyfokkers, ze hebben een bedrijf. Maar geen tienduizend vogels gelukkig!

Ik zou het even navragen bij een officiele instantie als ik jou was. Als jij je met een trailer en paard in nederland bevindt, zul je denk ik sowieso die eigen verklaring moeten invullen. Als jou buren met gevogelte fokken, zul je dat aan moeten geven op dat formulier en als je staande wordt gehouden (Tijdens de MKZ uitbraak werd er gecontroleerd bij de grens) zit het erin dat je niet verder mag denk ik. Pin me er niet op vast, ik weet het niet, maar better save than sorry toch?

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:33

Ik heb nog nergens gelezen dat alle bedrijven/ mensen die kippen houden verplicht een ontsmettingsbak voor hun deur moeten hebben.

En ik ben de idiotie nog niet vergeten van de mzk in 2001.
Een stalgenootje ging op vakantie naar Engeland, waar de epidemie was begonnen. Denk maar niet dat er in Hoek van Holland of in Hastings ontsmettingsbakken lagen.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:35

Sparky10 schreef:
Cowgirl schreef:
Daar gaan we weer en als medewerker op de dierenambulance zulle we het de komende dagen ook wel zwaar krijgen omdat de opvang 72 uur geen vogels mag aannemen van het ministerie. Kan ieder moment een mail ontvangen wat we moeten doen. Verwacht dat wij wel een ontheffing krijgen voor echt gewonde vogels.


tja dat zal maar naarden is al gesloten , dus ontheffing of niet er komt niks in en gaat niks uit ...

vind het prima de voorzorgsmaatregelen , moet je voorstellen hoe de mensen zich voelen waarvan het bedrijf geruimd moet worden ?? een strop financieel en emotioneel , en stel dat je dus je weet het maar nooit bij je hebt in de mest of via vogels of whatever, en jij neemt de besmetting ongewild mee .. dan ben je verder van huis en krijgen we weer van ja maar er had een verbod moeten komen een shriftelijk overleg ect ect

prima de voorzorgsmaatregelen !


Heb je mijn 2e stukje ook gelezen. Wij zijn nu ook op slot wat vogels betreft. Heel vervelend en weer een hoop dieren leed extra.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:36

unihorses schreef:
Wat heeft een eigenverklaring nu voor nut? je kan zelf toch wel de verantwoordelijkheid nemen om niet van en naar pluimveebedrijven te gaan?
[/quote]
Wat je doet is sowieso je eigen verantwoordelijkheid.
Maar met deze verklaring maak je het de bevoegde autoriteiten makkelijker om hun werk te doen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:36

Dat klopt, dat onderstreep ik door te zeggen dat de MKZ wel een stukje ingrijpender was dan 3 dagen niet van het erf gaan. Toen mochten de paarden geen hoef buiten de schuur zetten, voor wel wat langer dan 3 dagen duurde. Als iedereen onnozel blijft rondrijden omdat dat ene kipje in de tuin vast geen risico vormt, kon dit wel eens net zo erg escaleren, en dan heb je pas reden tot klagen imo.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:39

Cowgirl schreef:
Sparky10 schreef:


tja dat zal maar naarden is al gesloten , dus ontheffing of niet er komt niks in en gaat niks uit ...

vind het prima de voorzorgsmaatregelen , moet je voorstellen hoe de mensen zich voelen waarvan het bedrijf geruimd moet worden ?? een strop financieel en emotioneel , en stel dat je dus je weet het maar nooit bij je hebt in de mest of via vogels of whatever, en jij neemt de besmetting ongewild mee .. dan ben je verder van huis en krijgen we weer van ja maar er had een verbod moeten komen een shriftelijk overleg ect ect

prima de voorzorgsmaatregelen !


Heb je mijn 2e stukje ook gelezen. Wij zijn nu ook op slot wat vogels betreft. Heel vervelend en weer een hoop dieren leed extra.

Hier heb ik idd al meer over gehoord. Dit vind ik wel erg dubieus. Je mag geen zieke of gewonde vogels meenemen. Naast dat je die dieren toch niet zomaar creperend buiten kunt laten liggen, zijn zwakke en gewonde vogels, nog vatbaarder voor het virus ook. Fijne besmettingsbronnen dus...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:46

@W_Empress en amoj, jullie vullen nu voor een hoop mensen zelf de intentie in. De reden dat ik vraag of je wel een buitenrit kan maken is omdat ik niet wil dat Door mijn suffe recreatie rit bedrijven risico lopen in deze periode. Ik sta niet in het toezicht gebied en niet in een buffergebied voor zover ik weet, maar in de omgeving is volgens de kaart wel een hoge pluimveedichtheid. Het is dus geen kwestie van "boehoe mijn buitenrit of wedstrijd", maar gewoon willen weten wat verstandig is nu. Het document heb ik doorgekeken, maar dit biedt geen antwoord op mijn vraag. Ik heb nu maar besloten om vandaag gewoon in de binnen bak te rijden, ook geen probleem.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:51

Ik vind dat sommige mensen heel onnozel en egoistisch kunnen reageren op zoiets als dit. Alles is prima zolang ze er zelf geen last van hebben. Deze maatregelen worden genomen voor ieders welzijn, het is namelijk ook besmettelijk voor mensen en om te voorkomen dat er nog veel meer geruimd moet worden, dit is voor de controleurs ook een zware tijd. Iedereen heeft een telefoon en als je het niet snapt bel je het nVWA en die kunnen je precies vertellen wat mag en niet mag.

Talonius

Berichten: 1393
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:52

Wij zitten zo'n 4 km bij het bedrijf vandaan ... Erg sneu voor de eigenaren van het pluimveebedrijf. Ze hebben een paar jaar geleden het bedrijf al eens in rook op zien gaan. Net alles weer opgebouwd en nu dit.. Die mensen zijn wederom alles weer kwijt.

Of de communicatie nu wel of niet volledig is geweest, ben ik van mening dat iedereen die er meer van wil weten zelf ook een haalplicht heeft en niet op z'n krent moet gaan zitten wachten tot het nieuws uitgekauwd op je bordje komt te liggen. Tja, en als dat betekend dat je je in moet lezen in de documentatie, dan is dat maar zo. Van 3 dagen op je erf blijven krijg je niks en je doet er een ander veel plezier mee. Die mensen die op straat moeten gaan controleren, hebben vast ook belangrijkere taken te doen dan aan jou te vragen of je het papiertje bij je hebt.

Sterkte voor alle pluimveebedrijven in deze tijd...

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:56

Dat over die gewonde vogels gaat toch over de dierenambulance? Ik snap niet zo goed dat daar verwarring over is en het ministerie op afgewacht wordt, want het staat letterlijk in het draaiboek wat je ermee moet doen.

Citaat:
12.7.2 Maatregelen

Risicosoorten
Risicosoorten zijn de soorten wilde vogels waarvan het vermoeden bestaat dat ze een rol kunnen spelen bij de verspreiding van HPAI. Op grond van de huidige kennis lijken vooral Anatidae (zwanen, ganzen, eenden), reigers en meeuwen gevoelig.

Standstill en bt-gebied (= de 10 km rondom de uitbraak)
Tijdens de standstill mogen geen risicosoorten vervoerd worden. Ook zijn de vogelopvangcentra/vogelasiels gesloten. Binnen het bt-gebied is het niet meer toegestaan dat de dierenambulances, zieke en dode risicosoorten ophalen en naar een asiel of dierenarts brengen. Op basis van een risicoanalyse kan worden besloten om dit uit te breiden groter risicogebied.

Binnen het bt-gebied wordt het ophalen van de dode en zieke risicosoorten afgehandeld door
de NVWA. Het is dus zaak deze vogels niet aan te raken en de vondst melden via http://www.sovon.nl. Hierdoor zal automatisch de NVWA geïnformeerd worden en zorgen dat de vogels worden verwijderd. Niet-risicosoorten, bijvoorbeeld de tuinvogels zoals een mees, mus of merel mogen gewoon volgens de geldende procedures van de dierenambulances opgehaald en vervoerd worden.

Gebieden buiten bt-gebied/ buiten risicogebied
In de rest van Nederland gelden de normale regels: Drie of meer dode ganzen, eenden of zwanen bij elkaar of minimaal twintig andere dode vogels, moeten gemeld worden bij de NVWA, tel. 045-5463188. De dode vogels worden dan opgehaald en afgehandeld door de NVWA. In alle overige gevallen kunnen kadavers gemeld worden via http://www.sovon.nl en met inachtneming van de normale hygiënemaatregelen worden verwijderd door de gemeente of dierenambulance.

Dit lijkt me een heel helder stuk voor dierenambulances. Vogels worden dus niet op straat achter gelaten, maar door een andere dienst opgehaald. Overigens is dat beleidsdraaiboek gewoon openbaar en ik denk dat het handig is als dierenambulances erop voorbereid zijn door in elk geval op de hoogte te zijn dat er een draaiboek is.

@W_Embress, je hebt 24 uur om je koeien etc. binnen te halen vanaf de afkondiging van de standstill, dus hij moet dat voor 11.30 gedaan hebben :-)

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:01

Snadrem schreef:
@W_Empress en amoj, jullie vullen nu voor een hoop mensen zelf de intentie in. De reden dat ik vraag of je wel een buitenrit kan maken is omdat ik niet wil dat Door mijn suffe recreatie rit bedrijven risico lopen in deze periode. Ik sta niet in het toezicht gebied en niet in een buffergebied voor zover ik weet, maar in de omgeving is volgens de kaart wel een hoge pluimveedichtheid. Het is dus geen kwestie van "boehoe mijn buitenrit of wedstrijd", maar gewoon willen weten wat verstandig is nu. Het document heb ik doorgekeken, maar dit biedt geen antwoord op mijn vraag. Ik heb nu maar besloten om vandaag gewoon in de binnen bak te rijden, ook geen probleem.

Maar je kunt toch nagaan, dat wanneer je in een gebied woont waar een hoge pluimveedichtheid is, het gewoon niet verstandig is? Los van of het mag of niet... Zou het maanden duren, kan ik me voorstellen dat het knap lastig/irritant begint te worden en dat je dan wilt weten hoe of wat. Maar het is toch geen probleem om die 3 dagen eerst even af te wachten? Dat is wat verstandig is in mijn ogen. :)

Het heeft invloed op ons allemaal, hier in nederland. Laten we dan toch gewoon de handen in een slaan, en geen enkel risico nemen als het niet hoeft. Des te eerder zijn we er weer vanaf, en des te minder nare gevolgen zal het hebben...

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:06

beert schreef:
Dat over die gewonde vogels gaat toch over de dierenambulance? Ik snap niet zo goed dat daar verwarring over is en het ministerie op afgewacht wordt, want het staat letterlijk in het draaiboek wat je ermee moet doen.

Citaat:
12.7.2 Maatregelen

Risicosoorten
Risicosoorten zijn de soorten wilde vogels waarvan het vermoeden bestaat dat ze een rol kunnen spelen bij de verspreiding van HPAI. Op grond van de huidige kennis lijken vooral Anatidae (zwanen, ganzen, eenden), reigers en meeuwen gevoelig.

Standstill en bt-gebied (= de 10 km rondom de uitbraak)
Tijdens de standstill mogen geen risicosoorten vervoerd worden. Ook zijn de vogelopvangcentra/vogelasiels gesloten. Binnen het bt-gebied is het niet meer toegestaan dat de dierenambulances, zieke en dode risicosoorten ophalen en naar een asiel of dierenarts brengen. Op basis van een risicoanalyse kan worden besloten om dit uit te breiden groter risicogebied.

Binnen het bt-gebied wordt het ophalen van de dode en zieke risicosoorten afgehandeld door
de NVWA. Het is dus zaak deze vogels niet aan te raken en de vondst melden via http://www.sovon.nl. Hierdoor zal automatisch de NVWA geïnformeerd worden en zorgen dat de vogels worden verwijderd. Niet-risicosoorten, bijvoorbeeld de tuinvogels zoals een mees, mus of merel mogen gewoon volgens de geldende procedures van de dierenambulances opgehaald en vervoerd worden.

Gebieden buiten bt-gebied/ buiten risicogebied
In de rest van Nederland gelden de normale regels: Drie of meer dode ganzen, eenden of zwanen bij elkaar of minimaal twintig andere dode vogels, moeten gemeld worden bij de NVWA, tel. 045-5463188. De dode vogels worden dan opgehaald en afgehandeld door de NVWA. In alle overige gevallen kunnen kadavers gemeld worden via http://www.sovon.nl en met inachtneming van de normale hygiënemaatregelen worden verwijderd door de gemeente of dierenambulance.

Dit lijkt me een heel helder stuk voor dierenambulances. Vogels worden dus niet op straat achter gelaten, maar door een andere dienst opgehaald. Overigens is dat beleidsdraaiboek gewoon openbaar en ik denk dat het handig is als dierenambulances erop voorbereid zijn door in elk geval op de hoogte te zijn dat er een draaiboek is.

@W_Embress, je hebt 24 uur om je koeien etc. binnen te halen vanaf de afkondiging van de standstill, dus hij moet dat voor 11.30 gedaan hebben :-)

Dat stukje over vogels laten liggen heb ik gelezen op facebook van een dierenambu medewerker. Heb het vaker dan eens voorbij zijn komen, dus nam dat aan voor waar. Gelukkig blijkt dat dus niet zo te zijn! :)

Hmm, 24 uur. Heb hem gister en vandaag niet langs zien komen met de kar, dus ik gok dat de koeien er nog wel even zullen staan dan. :)

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:15

Als iedereen nu even 10-15 minuten de tijd neemt om het draaiboek diagonaal door te lezen, dan zijn we allemaal een stuk wijzer. Er staat geen woord Frans in en de stukken die niet voor jou van toepassing zijn kun je zo skippen....

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:15

Mkz, vogelgriep 2003, been there done that. Vreselijk.
Wij hadden hier ook de hele boel op slot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:20

wij zijn hier letterlijk omsingeld door pluimveebedrijven , ik ben dan maar weer zo een miep meut die gewoon niet eens even op wandeling, of een buitenritje gaat voorlopig. Veel sterkte voor de pluimvee eigenaren!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:33

unihorses schreef:
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos

Iets minder kortzichtig mag ook wel!