Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:39

W_Empress schreef:
Maar je kunt toch nagaan, dat wanneer je in een gebied woont waar een hoge pluimveedichtheid is, het gewoon niet verstandig is?

volgens de kaart in dat pdf bestand, ik heb zelf geen flauw idee waar die bedrijven in mijn omgeving zitten, ik heb er nog nooit een gezien en kom alleen koeienstallen in de verte tegen op buiten ritten. Wat dat betreft dus goed dat er zo'n kaart bij zit!

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:40

beert schreef:
speurneusc schreef:
en ergens is dat minder erg dan wanneer ze de vogelgriep verspreiden daardoor dat zelfs de paarden en andere dieren afgemaakt moeten worden als ze in de buurt van die besmette vogels zijn geweest

Er is geen sprake van ruiming van paarden of andere dieren, je doet je naam geen eer aan ;-)

Kippen die besmet zijn, worden geruimd. Dat is niet raar, want het is een dodelijk virus waar ze aan zouden overlijden. Ook is deze variant zeer besmettelijk.

Voor mensen is het risico niet groot , maar wij (en ook dieren als paarden en varkens) kunnen het virus wel verspreiden.

Hobbydieren worden niet preventief geruimd, tenzij ze besmet zijn.


zeg ook niet dat het nu gebeurt maar dat kan het gevolg zijn!

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:44

Ik heb NIET het topic doorgelezen, want ik moet eigelijk een snel antwoord hebben. die van mij moet vrijdag verplaatst worden. Mag dat gewoon?

sorry als jullie in herhaling moeten vallen!

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:46

femo schreef:
Ik heb NIET het topic doorgelezen, want ik moet eigelijk een snel antwoord hebben. die van mij moet vrijdag verplaatst worden. Mag dat gewoon?

sorry als jullie in herhaling moeten vallen!

Het vervoersverbod duurt tot nu toe tot woensdag, tenzij je in een straal van 10 km van het besmette bedrijf woont, dan is het 30 dagen. Dus zoals het er nu uitziet mag dat vrijdag gewoon, tenzij je in die straal van 10 km zit. Wordt het vervoersverbod verlengd, zul je even het papiertje op de eerste pagina uit moeten printen (PDF bestand, pagina 9) en invullen en meenemen. Tenzij je naar een bedrijf gaat of van een bedrijf komt dat pluimvee houdt.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:49

femo schreef:
Ik heb NIET het topic doorgelezen, want ik moet eigelijk een snel antwoord hebben. die van mij moet vrijdag verplaatst worden. Mag dat gewoon?

sorry als jullie in herhaling moeten vallen!

Wanneer je paard niet binnen 10 km van het besmette pluimveebedrijf woont en je niet binnen dat gebied hoeft te zijn, is de kans groot dat alles weer normaal is.
De huidige maatregelen gelden in ieder geval tot woensdagmorgen 11.30 (dan zijn de eerste 72 uur voorbij).
Wanneer er verder geen nieuwe besmettingen worden gevonden, zullen daarna de maatregelen versoepelen, buiten de 10 km zone.

100% zeker is het niet, dat valt of staat met de onderzoeken die nu gaande zijn mbt besmettingsbron en de verspreiding van het virus.

Hou de media dus in de gaten, daar worden de verdere acties naar gecommuniceerd.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:49

Laurie schreef:
unihorses schreef:
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos

Iets minder kortzichtig mag ook wel!

Inderdaad. Meeste gevallen waar vogelgriep gevonden wordt, zijn vrijloopkippen.
Nu is dit bedrijf dat niet geloof ik.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:51

Wij zitten op de rand van de 10 km, de stalhouder heeft gebeld. we mogen wel vervoeren, maar ze adviseren sterk om het niet te doen (in elk geval tm woensdag).

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:59

Marije_jiplover schreef:
femo schreef:
Ik heb NIET het topic doorgelezen, want ik moet eigelijk een snel antwoord hebben. die van mij moet vrijdag verplaatst worden. Mag dat gewoon?

sorry als jullie in herhaling moeten vallen!

Wanneer je paard niet binnen 10 km van het besmette pluimveebedrijf woont en je niet binnen dat gebied hoeft te zijn, is de kans groot dat alles weer normaal is.
De huidige maatregelen gelden in ieder geval tot woensdagmorgen 11.30 (dan zijn de eerste 72 uur voorbij).
Wanneer er verder geen nieuwe besmettingen worden gevonden, zullen daarna de maatregelen versoepelen, buiten de 10 km zone.

100% zeker is het niet, dat valt of staat met de onderzoeken die nu gaande zijn mbt besmettingsbron en de verspreiding van het virus.

Hou de media dus in de gaten, daar worden de verdere acties naar gecommuniceerd.



Bedankt! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:25

Laurie schreef:
unihorses schreef:
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos

Iets minder kortzichtig mag ook wel!

Inderdaad. Meeste gevallen waar vogelgriep gevonden wordt, zijn vrijloopkippen.
Nu is dit bedrijf dat niet geloof ik.[/quote]

Inderdaad! Lekker kortzichtig weer dat kippen die binnen zitten sielugh zijn.
Dit bedrijf heeft inderdaad geen vrijloopkippen, maar vogelgriep begint meestal op bedrijven met vrijloopkippen.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:52

Toch even een berichtje want ik zie helaas door de bomen het bos niet meer.
Ik zit (vermoedelijk) in de 10 km straal. Waar kun je dit vinden? Ik heb met de NVWA gebeld maar dat roept alleen nog maar meer vragen op. Volgens haar mag je namelijk hoe dan ook gewoon paarden vervoeren, ookal zit je in het 10 km gebied.
In de PDF staat vermeld dat dit niet mag, en dat je ook geen trailer mag vervoeren leeg. Nu zou vandaag net mn trailer naar de garage gaan. Mag ik deze dan wel of niet vervoeren?
Donderdag t/m zondag zou ik een training hebben ook binnen dit gebied.
De mevrouw van de nvwa zei dat beide gewoon mocht, en wilde vervolgens niet kijken of ik in het gebied viel of niet.. (99,9% zeker val ik er wel in). Nu weet ik dus niet of ik wel of niet met de trailer op pad mag vandaag (leeg).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:56

Zo he, lekker handig...
Volgens mij mag je binnen de 10 km wel met een lege trailer rijden, mits ie schoon is (dus geen mest of stro er in)
als je binnen die 10 km valt mag je geloof ik 30 dagen geen,dieren vervoeren

Edit; ik zou als ik binnen de 10 km zou vallen sowieso mijn paard niet,willen vervoeren... Straks verspreid je wel wat en kunnen straks nog meer bedrijven ruimen... Dan maar geen training...

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:59

muppetmayo schreef:
Toch even een berichtje want ik zie helaas door de bomen het bos niet meer.
Ik zit (vermoedelijk) in de 10 km straal. Waar kun je dit vinden? Ik heb met de NVWA gebeld maar dat roept alleen nog maar meer vragen op. Volgens haar mag je namelijk hoe dan ook gewoon paarden vervoeren, ookal zit je in het 10 km gebied.
In de PDF staat vermeld dat dit niet mag, en dat je ook geen trailer mag vervoeren leeg. Nu zou vandaag net mn trailer naar de garage gaan. Mag ik deze dan wel of niet vervoeren?
Donderdag t/m zondag zou ik een training hebben ook binnen dit gebied.
De mevrouw van de nvwa zei dat beide gewoon mocht, en wilde vervolgens niet kijken of ik in het gebied viel of niet.. (99,9% zeker val ik er wel in). Nu weet ik dus niet of ik wel of niet met de trailer op pad mag vandaag (leeg).

http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edori ... GnGlTSG-Hg
Hier staat een kaart tot waar het 10 km gebied is. Volgens mij val jij daar niet onder? Dan zou je gewoon met lege trailer mogen rijden volgens mij.

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:03

Bedankt voor de link! Mijn paard staat in Gouderak echt precies tegen de scheidingslijn aan. De trailer moet wel net op een streep van het gebied rijden... (1 van de aangegeven lijnen die staat vermeld) Ik ga hem vanavond nog even uitsoppen en dan breng ik m toch maar weg denk ik... Hij is verder schoon, geen mest oid...

Amoi ik neem geen risico hoor voor de training ;) Ik was alleen benieuwd ik wil geen risico op verspreiding op mijn geweten hebben.
Maar ik moest toch bellen voor die trailer dus ik dacht ik vraag het gelijk. Toen kreeg ik dus ineens een heel ander antwoord dan dat op internet staat.. geen discussie mogelijk
Laatst bijgewerkt door muppetmayo op 17-11-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:03

amoj schreef:
Lau
[quote="unihorses schreef:
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos
[/quoe]
Iets minder kortzichtig mag ook wel![/qote]
Inderdaad. Meeste gevallen waar vogelgriep gevonden wordt, zijn vrijloopkippen.
Nu is dit bedrijf dat niet geloof ik.[/quo]

Inderdaad! Lekker kortzichtig weer dat kippen die binnen zitten sielugh zijn.
Dit bedrijf heeft inderdaad geen vrijloopkippen, maar vogelgriep begint meestal op bedrijven met vrijloopkippen.

Natuurlijk snap ik dat ook wel maar de verspreiding het wordt alleen maar erger als er meer kippen op elkaar lopen. of nou ja, lopen eerder schuivelen.
En kortzichtig doe nu veehouderij leer je al die martel opstellingen. Guess wie die opleiding dus niet afmaakt. Walgelijk vind ik het

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:07

Voor de mensen die het pdf bestand vanaf de site van de KNHS niet kunnen openen, hierbij de rechtstreekse link. Op pagina 192 en 193 vind je de verklaringen die je zelf moet invullen en als je met de trailer gaat, voor je trailer:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:16

Lau
[quote="unihorses schreef:
en zo zielig voor al die pluimveebedrijven? zielig voor al die kippen die massaal de dood krijgen omdat iemand het niet kon laten om ze met zn allen samen in een veel te kleine ruimte te proppen :x zielig dat ze dat hebben moeten doorstaan maar verder? nope, gevoelloos
[/quoe]
Iets minder kortzichtig mag ook wel![/qote]
Inderdaad. Meeste gevallen waar vogelgriep gevonden wordt, zijn vrijloopkippen.
Nu is dit bedrijf dat niet geloof ik.[/quo]

Inderdaad! Lekker kortzichtig weer dat kippen die binnen zitten sielugh zijn.
Dit bedrijf heeft inderdaad geen vrijloopkippen, maar vogelgriep begint meestal op bedrijven met vrijloopkippen.
[/quote]
Natuurlijk snap ik dat ook wel maar de verspreiding het wordt alleen maar erger als er meer kippen op elkaar lopen. of nou ja, lopen eerder schuivelen.
En kortzichtig doe nu veehouderij leer je al die martel opstellingen. Guess wie die opleiding dus niet afmaakt. Walgelijk vind ik het[/quote]

Aha, ik doe ook veehouderij. Vandaar dat ik ook wel weet wat beter is. Tis nietvoor niets dat uitloopkippen meestal als eerste vogelgriep hebben...

Vind het wel slecht dat de nvwa zo vaag antwoord geeft... Anders nog een x bellen en vragen of je iemand mag spreken die de regels wel kent en wel moeite voor je wil doen...

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:27

Super naar dit voor alle pluimvee bedrijven!! Moet een enorme stressfactor geven!

Sta met me paard zelf in Boskoop, niet ver van de 10 km grens bij Gouda vandaan, dus we toch zeker voorzichtig doen! We moeten zelf altijd de weg op om naar de bak te gaan. We hebben zelf geen mogelijkheden om te rijden op eigen terrein. Maar voor ons geldt ook dat we alleen het erf afgaan onder het zadel naar de vereniging toe en verder nergens anders heen. Niet tenzij het noodzakelijk is.

Er lopen geen kippen bij de melkveehouderij waar onze paarden staan, dat niet. Maar toch blijven we voorzichtig doen ook i.v.m. de wilde vogels die er wel genoeg van zijn!

Naar zeg inderdaad dat de NVWA zo vaag is. Je zou zeggen dat hun het antwoord wel moeten hebben. Maar in plaats daarvan maken ze het alleen maar onduidelijker.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:29

senta schreef:
Voor de mensen die het pdf bestand vanaf de site van de KNHS niet kunnen openen, hierbij de rechtstreekse link. Op pagina 192 en 193 vind je de verklaringen die je zelf moet invullen en als je met de trailer gaat, voor je trailer:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf


Even mod getipt, misschien handig om op de voorpagina te zetten. Even uitprinten en invullen maar. Beter goed voorbereid de weg op!

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:44

Als ik naar die eigen verklaring kijk, begrijp ik het dan goed dat ik die zelf in moet vullen en mijn club ook?

Ik woon in Twente en heb normaal altijd op maandagavond les op de club (kwartiertje met trailer), ik vraag me nu dus af of ik en mijn club die eigen verklaring in moeten vullen en of het uberhoud wel verstandig is om naar de les te gaan. Paard staat niet in het risico of buffergebied evenals de club, ook niet te maken met bedrijfsmatige pluimveehouderij. Maar op stal van paardlief lopen wel hobbymatig een paar kippen, deze lopen gewoon los over het erf.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:02

Moet je tijdens een buitenrit ook die verklaring bij je hebben? Of hoeft dat alleen als je trailert?

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:10

Marinke, de club moet hem ook invullen.
criollo_yess: Ja ook als je een wandeling gaat maken en ook bij een buitenrit.

Santos_05

Berichten: 3074
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:20

Ik verbaas me over de reacties in dit topic. 95% van de paardeneigenaren hoeven niet op pad (concours, rijvereniging, DA), dus die kunnen respecteren dat ze niet op pad gaan.

Voor pluimveehouders heeft dit zo'n grote impact, hun hele inkomen valt weg en de kans is groot dat ze het niet meer op kunnen bouwen. Dus als we de verspreiding kunnen voorkomen, is 3 dagen niet zo lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:26

Santos_05 schreef:
Ik verbaas me over de reacties in dit topic. 95% van de paardeneigenaren hoeven niet op pad (concours, rijvereniging, DA), dus die kunnen respecteren dat ze niet op pad gaan.

Voor pluimveehouders heeft dit zo'n grote impact, hun hele inkomen valt weg en de kans is groot dat ze het niet meer op kunnen bouwen. Dus als we de verspreiding kunnen voorkomen, is 3 dagen niet zo lang.


Precies! Vind het nogal egoistisch. Als je niet weg hoeft, ga dan ook niet. Laten we gewoon met zn allen verspreiding voorkomen!!

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:29

Oke ik heb alles een beetje doorgelezen. Maar ik moet dus zo'n verklaring zelf invullen ook voor de trailer zelf?

Ik zit niet in het 10 km gebied en kom niet bij een stal met kippen vandaag. Ik moet morgen naar de kliniek voor onderzoeken..

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:32

En daarom worden die vragen hier ook gesteld, voor iemand kan een buitenritje of een bezoekje aan DA weinig risicovol lijken terwijl dat misschien toch juist wel heel risicovol is. Het is dan toch goed dat mensen die vragen hier stellen....

Vooral omdat er ook een beetje onduidelijkheid is, vervoer word toegestaan mits die eigen verklaring is ingevuld en je je buiten bepaalde gebieden valt. En niet van of naar een (gemengd) pluimveebedrijf komt of gaat. Maar hoe zit het dan met hobby pluimvee? Wat voor risico's bestaan er en hoe kun je die inperken? Ik las bv. ook een stukje over het reinigen, zo stofvrij mogelijk en geen mest resten etc.

Wij hebben ook een mailtje van de vereniging gehad met dit nieuwsbericht en ik heb een mailtje terug gestuurd met o.a. de vraag of de lessen van vandaag en morgen afgelast gaan worden i.v.m. dit vervoersverbod. Ongeacht of de leden onder de zogenaamde risicogroep vallen of niet.