Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:13

http://paardenlifestyle.com/


We willen graag een stabiele, verende verbinding met de mond van het paard. Daarvoor is het noodzakelijk dat het paard over de rug gaat met een actieve achterhand. Maar ook als het paard zijn rug wegdrukt, kun je een stabiele verbinding krijgen. Maar hoeveel ruiters weten wanneer hun paard echt over de rug gaat en wanneer het paard de rug hol trekt? En als het paard de rug hol trekt, wat zijn dan de gevolgen voor de aanleuning en de druk op het bit?

rug-holOm beter te begrijpen hoe een paard anatomisch functioneert kun je eigenlijk het beste je paard nadoen. Als je je rug hol maakt dan gaan je schouderbladen dichter naar elkaar toe, je borstkas komt meer naar voren en in het geval van het paard gaat de borstkas meer naar beneden. Het bekken kantelt naar voren, waardoor je kont naar achteren gaat en bij het paard het eigenlijk onmogelijk wordt om het achterbeen onder de massa te plaatsen. Probeer zelf maar eens met een holgetrokken rug, je knie richting je neus te brengen.

Als het bekken naar voren is gekanteld, kunnen de achterbenen niet meer makkelijk onder het lichaam naar voren komen en wordt het moeilijker om evenveel aan de voortbeweging deel te nemen. Het paard zal meer gaan stuwen in plaats van dragen. Als ruiter krijg je dit vervolgens terug in je hand. Een paard met een holle rug heeft namelijk meer moeite de hals af te kunnen buigen. Kijk maar naar jezelf. Als je zelf met een holle rug staat, zul je ook meer spanning voelen als je je kin naar je borst probeert te brengen.

De schouders van het paard zullen minder makkelijk naar voren gebracht kunnen worden, maar nog wel omhoog. Paarden spannen hun onderhalsspieren aan en trekken hiermee hun benen omhoog. Dit geeft vaak een spectaculairder gezicht maar is voor een langere tijd niet goed voor behoud van hun lichaam. Het paard gaat ook het bit gebruiken om als het ware in te klimmen. Het zoekt de ruiterhand op voor een stuk steun.

Lees hier de rest van de blog.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:46

Erg goed omschreven ! Mooi stukje met keiharde realiteit!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 02:50

Wat leuk, ik sta dit al jaren voor te doen :) Sta er soms raar bij, maar het idee komt altijd over zo.

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:57

Hoevaak ik niet paarden tref in de ring die heel stil in de aanleuning zijn maar waarvan je ziet dat ze zich compleet vastzetten in hun lijf.... Echt heel veel. Toch komt dit tot uiting in voornamelijk de zijgangen en verruimingen.
En veel juryleden zien dit niet eens. Hij doet wat hij moet doen, houdt het hoofd stil dus het is goed....

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:23

Mooi helder geschreven zo!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:24

Heel erg mee eens!! Kreeg laatst als jury commentaar dat ik iemand te veel had afgestraft in punten omdat het paard af en toe zijn tong iets naar buiten stak (tussen zijn tanden). Hoe durfde ik dat te doen??? Hij stak toch niet zijn hele tong helemaal naar buiten en opzij......eh nee mw, maar een tong naar buiten, hoe ver ook, is geen goed teken......snapten ze niet.......paard had al grand prix gelopen, dus ik zal het wel fout hebben gezien......

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:36

orion456 schreef:
Heel erg mee eens!! Kreeg laatst als jury commentaar dat ik iemand te veel had afgestraft in punten omdat het paard af en toe zijn tong iets naar buiten stak (tussen zijn tanden). Hoe durfde ik dat te doen??? Hij stak toch niet zijn hele tong helemaal naar buiten en opzij......eh nee mw, maar een tong naar buiten, hoe ver ook, is geen goed teken......snapten ze niet.......paard had al grand prix gelopen, dus ik zal het wel fout hebben gezien......


Nou ja dat is een onderdeel van de gehele aanleuning. Als het alleen maar het tongetje zou zijn wat er af en toe iets tussen de tanden uitkwam dan zou dat voor mij geen groot probleem zijn. Het is het totale plaatje. Hele lap eruit is natuurlijk weer wat anders.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:43

Suzanne F. schreef:
orion456 schreef:
Heel erg mee eens!! Kreeg laatst als jury commentaar dat ik iemand te veel had afgestraft in punten omdat het paard af en toe zijn tong iets naar buiten stak (tussen zijn tanden). Hoe durfde ik dat te doen??? Hij stak toch niet zijn hele tong helemaal naar buiten en opzij......eh nee mw, maar een tong naar buiten, hoe ver ook, is geen goed teken......snapten ze niet.......paard had al grand prix gelopen, dus ik zal het wel fout hebben gezien......


Nou ja dat is een onderdeel van de gehele aanleuning. Als het alleen maar het tongetje zou zijn wat er af en toe iets tussen de tanden uitkwam dan zou dat voor mij geen groot probleem zijn. Het is het totale plaatje. Hele lap eruit is natuurlijk weer wat anders.



Ik heb ook het idee dat een tong naar buiten NIET ALTIJD negatief hoeft te zijn. Heb er ook 1 gehad die het iets deed en had het idee dat het met concentratie te maken had? Hoe beter zijn best deed en meer gefocust hij was hoe groter de kans dat hij hem uit stak. Misschien te vergelijken met kinderen die heel geconcentreerd iets aan het doen zijn? Die steken hun tong ook wel eens uit? Ik rij laag en rond, vind over de rug erg belangrijk! Naar mate de bovenlijn sterker wordt bouwen we rustig uit omhoog.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:26

Beetje jammer alleen dat paarden hun bekken niet kunnen kantelen zoals mensen dat doen wat wel verondersteld wordt in dit verhaal. Verder kan me ik me wel vinden dat een stille aanleuning niet perse een goede aanleuning is maar dat zie je dat in bijna alle gevallen ook terug in de manier waarop het paard zn lijf gebruikt.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:47

Inderdaad, die tong hoef je niet af te straffen, je moet goed kijken of het spanning is, of reeds aangeleerd (en niet meer af te leren is, want dat is helaas de praktijk). Mijn paard heeft een wapperende onderlip in ontspanning. Vinden sommigen ook raar lijken (ja, als je dus net op het moment dat de onderlip onder is een foto schiet, dan is de mond open, maarhet is absoluut geen spanning, dat weet ik 30000% zeker).
En concentratie, ja, ook dan kan de tong er uit gaan. Ik zou echter nooit een paard willen kopen die een gewoonte van de tong eruit gemaakt heeft. Als het mijn paard ooit overkomt is het geen reden om haar weg te doen, maar eentje kopen met dit euvel, no way.

Eigenlijk mag van mij de sperriem wel verboden worden. Ik rij er zelf ook mee hoor, maar het is natuurlijk prima rijden zonder. En niet iedereen kan dat.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:18

Doe ik ook als ik geconcentreerd ben me tong uit me mond hihi Vind mond openzetten dan weer storender ( bij paard dan he )

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:46

Tong uit de mond is verzet, linksom of rechtsom, het is gewoon niet goed. Degene die zelf niet naar hun eigen rijtechnische kunnen willen kijken en daarmee het tong eruit steken goedkeuren, dat moet jezelf weten.....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:43

R12312 schreef:
Tong uit de mond is verzet, linksom of rechtsom, het is gewoon niet goed. Degene die zelf niet naar hun eigen rijtechnische kunnen willen kijken en daarmee het tong eruit steken goedkeuren, dat moet jezelf weten.....


Dat vind ik dus echt te kort door de bocht! Dat oordeel kun je echt niet zo maken!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:52

Goed geschreven stukje. Ook heel erg mee eens.
Ook het stukje over het bit. Zie zo vaak mensen langere tijd met bitten rommelen, terwijl het probleem echt rijtechnisch kan worden opgelost.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:03

Alleen de titel klopt niet. Het moet zijn een stille verbinding is geen garantie voor een goede aanleuning.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:25

Tong = verzet, maar... Als het paard dit een tijdje gedaan heeft kan het een gewoonte worden en dan kan het best zijn dat hij het nog doet als hij wel correct gereden wordt.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:34

Lante schreef:
Tong = verzet, maar... Als het paard dit een tijdje gedaan heeft kan het een gewoonte worden en dan kan het best zijn dat hij het nog doet als hij wel correct gereden wordt.



Dat is zeker waar! Gebeurd indd heel vaak. En als het een gewoonte is geworden is het extra moeilijk om eruit te krijgen

marietta
Berichten: 161
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:44

Hans-Peter heeft toch ook op late leeftijd nog geleerd zijn mond dicht te houden :D

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:53

Een verbinding moet dynamisch zijn, dus nooit stil.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:56

marietta schreef:
Hans-Peter heeft toch ook op late leeftijd nog geleerd zijn mond dicht te houden :D

_O-

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:33

Lante schreef:
Tong = verzet, maar... Als het paard dit een tijdje gedaan heeft kan het een gewoonte worden en dan kan het best zijn dat hij het nog doet als hij wel correct gereden wordt.


Klopt, het kan een gewoonte zijn geworden, maar het is altijd begonnen met verzet. En bij veel dieren is het met de juiste wijze van rijden nog wel op te lossen.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:49

helaas is voor mij als jury lastig te zien of iets een gewoonte is geworden of dat het echt een probleem in de aanleuning is. Ik moet op dat moment beoordelen wat ik zie. Dat paard vond ik niet fijn over de rug lopen op dat moment, had ook een speciaal appelbitje in....dus ik zag het als probleem van de aanleuning.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:51

Sinds wanneer is een appelbitje een speciaal bitje? je mag gewoon met zulke bitten starten hoor. Ik zou eerder een probleem zoeken als iemand met een myler of een correctiebit in de ring verschijnt. Maar ja, deze bitten zijn ook toegestaan en dus mag je er niet naar kijken.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:08

Sorry germie, maar ook die bitten zie ik niet als bitten voor paarden met mond problemen. Er zijn gewoon paarden (heb er zelf ook 1) die niet van gebroken bitten houden. Op een dubbel of enkel gebroken bit wil ze niet naar m'n hand komen. Myler en ongebroken vind ze fijn en komt ze fijn naar m'n hand.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:10

Goeie blog!

orion456 schreef:
helaas is voor mij als jury lastig te zien of iets een gewoonte is geworden of dat het echt een probleem in de aanleuning is.


Is toch ook niet belangrijk? Tong problemen liggen natuurlijk altijd aan de vorige ruiter :D Als je paard bij de vorige ruiter een headshaker is geworden, is dat toch ook geen reden om betere punten te verwachten? Je aanleuning is dan gewoon niet op orde.

Ik ken geen paard die de tong eruit hangt, maar wel een fijne aanleuning heeft. Bijna alle paarden zijn het gaan doen door spanning en/of harde hand. Ik ken wel paarden die nu wel correct en vriendelijk gereden worden, maar met alleen correct rijden, krijg je het er soms niet uit. Het paard heeft geleerd de mond stijf te houden en niet meer (zachtjes) te kauwen. Kauwen met zo'n lap uit je mond is moeilijk. Soms kan je zo'n paard nog helpen door echt heel specifiek het paard weer opnieuw aan te leren om te kauwen en zo de tong binnen te houden.