Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:50

sanne83 schreef:
Is toch ook niet belangrijk? Tong problemen liggen natuurlijk altijd aan de vorige ruiter :D Als je paard bij de vorige ruiter een headshaker is geworden, is dat toch ook geen reden om betere punten te verwachten? Je aanleuning is dan gewoon niet op orde.

Ik ken geen paard die de tong eruit hangt, maar wel een fijne aanleuning heeft. Bijna alle paarden zijn het gaan doen door spanning en/of harde hand. Ik ken wel paarden die nu wel correct en vriendelijk gereden worden, maar met alleen correct rijden, krijg je het er soms niet uit. Het paard heeft geleerd de mond stijf te houden en niet meer (zachtjes) te kauwen. Kauwen met zo'n lap uit je mond is moeilijk. Soms kan je zo'n paard nog helpen door echt heel specifiek het paard weer opnieuw aan te leren om te kauwen en zo de tong binnen te houden.


Dat is mijn ervaring ook wel.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:54

Japeloup schreef:
Sorry germie, maar ook die bitten zie ik niet als bitten voor paarden met mond problemen. Er zijn gewoon paarden (heb er zelf ook 1) die niet van gebroken bitten houden. Op een dubbel of enkel gebroken bit wil ze niet naar m'n hand komen. Myler en ongebroken vind ze fijn en komt ze fijn naar m'n hand.

Het gaat me niet om het soort bit, alles wat toegestaan is mag je mee rijden op wedstrijden. Maar het ging mij om de opmerking van de vorige poster, bij een appelbitje al aan aanleuningsproblemen gaan denken. Ik weet dat sommigen een myler of correctiebit hier voor gebruiken. Maar met al deze bitten mag je starten en dus hoor je als jury geen onterechte conclusies te trekken als een ruiter met een bepaald bit in de ring verschijnt. En dat gebeurt dus wel.
Mijn paard liep tijden goed op een dubbelgebroken KK Rotary bit. Nu is een dikke enkel gebroken bustrens het beste. Myler heb ik weer slechte ervaringen mee.
Aanleuningsproblemen worden soms ook veroorzaakt door het beeld wat een jury wil zien. Als je paard van nature aan de teugel loopt, maar dat dat net iets voor de loodlijn is, dan krijg je toch al snel dat het dier niet genoeg aan de teugel loopt. Je moet dan als ruiter wel wat gaan doen voor het ideale plaatje, anders krijg je je punten niet. En dit levert weer problemen op in de aanleuning. Hier zou dus wat aan gedaan moeten worden. 60 jaar geleden liepen paarden veelal voor de loodlijn aan de teugel. Met die houding krijg je nu geen punten meer.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:04

Helemaal met je eens germie. Begreep je post dus verkeerd.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:36

germie schreef:
Inderdaad, die tong hoef je niet af te straffen, je moet goed kijken of het spanning is, of reeds aangeleerd (en niet meer af te leren is, want dat is helaas de praktijk). Mijn paard heeft een wapperende onderlip in ontspanning. Vinden sommigen ook raar lijken (ja, als je dus net op het moment dat de onderlip onder is een foto schiet, dan is de mond open, maarhet is absoluut geen spanning, dat weet ik 30000% zeker).
En concentratie, ja, ook dan kan de tong er uit gaan. Ik zou echter nooit een paard willen kopen die een gewoonte van de tong eruit gemaakt heeft. Als het mijn paard ooit overkomt is het geen reden om haar weg te doen, maar eentje kopen met dit euvel, no way.

Eigenlijk mag van mij de sperriem wel verboden worden. Ik rij er zelf ook mee hoor, maar het is natuurlijk prima rijden zonder. En niet iedereen kan dat.


Maar is niet elke neusriem gewoon een sperriem op zich?

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:45

Ja en nee. Een normale engelse neusriem (waar ik op doelde) werkt zelfs afgesnoerd en aangesnoerd minder sterk in dan een neusriem die ook nog eens een sperriem heeft. Een normale engelse neusriem ligt veel hoger op de neus.
Jij doelt denk ik op een hannoveraanse neusriem, een lage neusriem. Ja, en met zo'n neusriem kun je ook de mond goed afsnoeren. Maar als iedereen opeens met een engelse neusriem moet rijden (dus net onder het jukbeen), dan zijn er mensen die in de problemen komen omdat ze met de sperriem dingen kunnen verdoezelen.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:26

zonder een sperriem kan je wel veel makkelijker het bit van links naar rechts bewegen dus helemaal paardonvriendelijk is een sperriem helemaal niet. Verkeerd gebruik ervan is niet goed, maar dat is van alles wat je in om en aan een paard hangt.

dreamteamDC

Berichten: 6
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:55

stomme opmerking, maar wie denkt er bij met een stille aanleuning rijden wel eens aan 2 glaasjes witte wijn in je handen? ( van mn jury geleerd hihi)

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Stille aanleuning is geen garantie voor een goede aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:06

Ik denk altijd aan kuikentjes. Die moet je zo vasthouden dat ze niet kapot vallen op de grond, niet wegvliegen, niet stuk knijpen, maar zo vast houden dat ze ontspannen kunnen ademen in je hand.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:11

bliver schreef:
zonder een sperriem kan je wel veel makkelijker het bit van links naar rechts bewegen dus helemaal paardonvriendelijk is een sperriem helemaal niet. Verkeerd gebruik ervan is niet goed, maar dat is van alles wat je in om en aan een paard hangt.


Als je jouw handen niet van links naar rechts beweegt, dan beweegt het bit ook niet van links naar rechts.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:33

Lante schreef:
bliver schreef:
zonder een sperriem kan je wel veel makkelijker het bit van links naar rechts bewegen dus helemaal paardonvriendelijk is een sperriem helemaal niet. Verkeerd gebruik ervan is niet goed, maar dat is van alles wat je in om en aan een paard hangt.


Als je jouw handen niet van links naar rechts beweegt, dan beweegt het bit ook niet van links naar rechts.



eens, alleen hebben veel ruiters die controle niet

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:13

Ik rij ook het liefst met hoge neusriem, maar bij heel jonge paarden is een sperriem toch wel fijner wanneer ze onrustig met hun mond zijn. Je wilt ook geen aangeleerd gedrag.