Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:08

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk


Afbeelding

De wetenschappelijke analyse van de voedingswaarde van ruwvoer kan erg nuttig zijn. Je weet zo precies hoeveel mineralen en vitamines het paard via het ruwvoer binnenkrijgt, en waar hij dus nog aanvulling op moet krijgen door middel van krachtvoer of een vitaminesupplement.

Sally Tobin van The Healthy Horse Company geeft aan dat haar klanten voornamelijk het lokaal geproduceerde hooi laten testen, om fysieke of gedragsproblemen te voorkomen die het gevolg kunnen zijn van een niet optimale voeding. Nicola Tyler van TopSpec vult aan: "Een pluk hooi van 500 gram is genoeg om te analyseren. Het liefst bestaat die pluk uit meerdere, kleine plukken hooi uit verschillende balen. Het monster wordt dan verstuurd in een kunststof zak en wordt later in het laboratorium geanalyseerd. De resultaten worden besproken met de klant en er kan advies gegeven worden over de rest van de voeding voor het paard."

Tobin zegt dat vooral de paardeneigenaren die hun paarden blootvoets laten lopen, pro-actief zijn in de voeranalyse. "Problemen door slechte voeding, waaronder zwakheid in de structurele integriteit van de hoef, verbreding van de witte lijn en gevoeligheid komt eerder voor bij een onbeslagen hoef." De natuurlijk bekapster Lucy Priory heeft het werk van Eleanor Kellon bekeken en is het er mee eens dat de hoeven een sterke indicator van de algehele gezondheid zijn. "Het dieet is vaak een belangrijke factor in kreupelheid. Maar ook droge en brokkelige hoeven, slechte hoefgroei, verbreedde witte lijn en meerdere horizontale lijnen over de hoeven zijn belangrijke kenmerken van een slecht dieet."

Veel paarden zouden baat hebben bij een voeranalyse, maar veel paardeneigenaren weten niets van deze technieken af. Vooral paarden met bepaalde aandoeningen, zoals hoefbevangenheid, PPID (Cushing), insuline resistentie, Equine Metabolic Syndrome (EMS) en spierbevangenheid kunnen veel profijt hebben van een ruwvoeranalyse.
"Ik adviseer altijd een analyse wanneer we een paard met een bepaald probleem hebben, zoals een paard dat snel gewicht of spieren verliest, niet meer goed kan presteren of een aandoening heeft zoals dampigheid. Bij deze paarden moet je goed weten wat je nu precies voert."

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:19

Citaat:
Sally Tobin van The Healthy Horse Company geeft aan dat haar klanten ...


Mmmm. Dit lijkt me meer een advertioral dan de resulaten van een onafhankelijk onderzoek. Misschien handig om dat even er bij te vermelden. Er valt namelijk mogelijk wel wat af te dingen op de objectiviteit van dit stuk.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:29

Natuurlijk kan een ruwvoeranalyse altijd uit!! Hier wordt bij elke snee (hooi of kuil) een analyse gedaan. Dit keer is de uitslag zo gunstig dat we bijna geen brokken aan onze koeien hoeven bij te voeren, scheelt enorm in de kosten.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:46


Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:01


Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:02

Maar wat nu als je klein inkoopt en elke keer partijtjes krijgt van kleine veldjes. Ik koop om de 2 weken 35 balen hooi in? Tja sorry maar om daar steeds een ruwvoer analyse te laten doen kost veel geld? Dat wordt hier niet genoemd dat vind ik dan wel jammer. Ik snap het nut wel maar de procudure is duur wordt mij altijd gemeld dus doe je niet op een klein partij.

Ik koop altijd wel van dezelfde boer en weet zijn velden wel waar hij zijn hooi op maakt. Hoe moet ik dat dan doen? Elke partij om de 2 weken opsturen/ Is het al op voor het getest is denk ik? Of van al zijn velden vast een pluk pakken als hij gemaaid heeft insturen?

Dan zie ik in de tekst niet dat het een moment opname is. Is het net na het maaien of later in het seizoen als het al een tijdje ligt in de hooi berg. De manier van opslaan kan nog verschil geven, De duur van de opslag van hooi. Als het lang ligt lopen er ook waardes terug normaal gezien? Dus grotere partijen hooi die langer opgeslagen liggen kunnen aan het eind weer minder inhoud hebben dan toen je het kocht en liet testen.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:13

dat lijkt mij dus ook kostolany, een momentopname. Je kunt niet bij iedere baal/partij analyse laten doen lijkt me....

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:21

Soms krijg ik ook wel het gevoel dat we wel erg doorslaan in alles laten testen. En door alles wat genoemd wordt te doen denk ik weleens..durf geen paard meer te houden. Want als ik alles moet geloven is er niets meer gezond voor mijn dieren en zitten overal voor en nadelen aan. En dan moet je er ook nog op rijden komen er nog meer dingen op je af:)

Ik weet wel dat hooi veel kan doen als het niet helemaal goed is of als er dingen in zitten die niet goed zijn voor je paard. Schimmel, plantjes enz. Dan denk ik nog steeds kijk meer met mijn ogen en ruik er aan en hoop dan maar dat het een goede partij is. Vorig jaar wel een partij gehad die slecht was en daardoor ziek paard! Dat rap terug gebracht en nieuwe partij.

Was vooral het hooi in plastic verpakt wat snel verschilt in eetbaarheid. Dus wil ik niets meer in plastic en gewoon een normale kleine baal die wel steeds moeilijker te krijgen zijn omdat het voor de boer zijn koeien beter is om plastic te doen en makkelijker in opslag enz...

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:36

Kostolany schreef:
Maar wat nu als je klein inkoopt en elke keer partijtjes krijgt van kleine veldjes. Ik koop om de 2 weken 35 balen hooi in? Tja sorry maar om daar steeds een ruwvoer analyse te laten doen kost veel geld? Dat wordt hier niet genoemd dat vind ik dan wel jammer. Ik snap het nut wel maar de procudure is duur wordt mij altijd gemeld dus doe je niet op een klein partij.

Ik koop altijd wel van dezelfde boer en weet zijn velden wel waar hij zijn hooi op maakt. Hoe moet ik dat dan doen? Elke partij om de 2 weken opsturen/ Is het al op voor het getest is denk ik? Of van al zijn velden vast een pluk pakken als hij gemaaid heeft insturen?

Dan zie ik in de tekst niet dat het een moment opname is. Is het net na het maaien of later in het seizoen als het al een tijdje ligt in de hooi berg. De manier van opslaan kan nog verschil geven, De duur van de opslag van hooi. Als het lang ligt lopen er ook waardes terug normaal gezien? Dus grotere partijen hooi die langer opgeslagen liggen kunnen aan het eind weer minder inhoud hebben dan toen je het kocht en liet testen.


Zorgen dat je je hooi/ruwvoer koopt bij een adres die analyses overhandigt. De beste leveranciers leveren periodiek nieuwe analyses, dus ook als het ruwvoer al een tijdje in de opslag heeft gestaan.
Voor de rest begrijp ik je punt; voor een particulier die wisselende partijen inkoopt zijn analyses niet te doen maar vooral ook onbetrouwbaar EN... als er iets mis zou zijn met een partij kom je daar te laat achter (je hebt het immers al ingekocht).
Beter is dus op zoek te gaan naar leveranciers die ruwvoer aanbieden met analyses die met regelmaat genomen worden.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:46

Syrianda schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Niet alleen voor koeien, ook voor paarden is ruwvoeronderzoek belangrijk. Hier een artikel dat ik een keer geschreven heb:
http://www.horses.nl/artikelen/nut-van- ... onderzoek/


Volgens mij onderzoekt GD ook ruwvoer. En niet alleen BLGG.

Oh dat is nieuw voor mij. Kan er ook niks over vinden. Heb jij misschien een linkje voor mij?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:52

Kostolany schreef:
Dan zie ik in de tekst niet dat het een moment opname is. Is het net na het maaien of later in het seizoen als het al een tijdje ligt in de hooi berg. De manier van opslaan kan nog verschil geven, De duur van de opslag van hooi. Als het lang ligt lopen er ook waardes terug normaal gezien? Dus grotere partijen hooi die langer opgeslagen liggen kunnen aan het eind weer minder inhoud hebben dan toen je het kocht en liet testen.

Het is geen momentopname. Je moet het voer bemonsteren als het helemaal geconserveerd is. Meestal is dat 6 weken na het pakken. De samenstelling (Ruwe celstof, ruw as en eiwit) verandert daarna nauwelijks meer. Dat geldt ook voor plastic balen, tenzij er een gat in het plastic zit of je heel lang doet met een pak, waardoor het gaat broeien of schimmelen.
Maar hooi verandert nauwelijks van voederwaarde, dus dat hoef je niet iedere keer opnieuw te laten onderzoeken, tenzij je van een andere snede/perceel gaat voeren.

Verder sluit ik me bij madamX aan.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:15

Yvonne heb al even gekeken maar kan het op de site ook niet vinden.
Dit terwijl ik dacht dat GD dat ook altijd deed. Ik vraag het ff na. Kom ik nog op terug. :-)

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:19

MAdamX: Eens..maar die ruwvoer mensen moeten wel in je buurt zitten. JE gaat ook niet via Groningen om hooi te halen voor je paard voor een klein partijtje? En die zijn nu net zo zeldzaam. Zeker in Belgie:) Daar lachen ze om de discussie of je vraag over zoiets..zit vol tussen de boeren hier. Dat is ook waarom ik aan het proberen ben om straks mijn eigen grond te laten maaien. Zodat ik weet wat er in mijn gras zit;) En dan kan ik wel ruwvoeranalyse laten doen omdat het mijn eigen velden zijn.'

Yvonnepunt: Als het geen moment opname is waarom willen mensen dan geen eerste snede? Waarom willen mensen dan niet hooi van vorig jaar? Omdat het toch minder vult? Vraag het om te leren he;)

Mijn ervaring met de plastic pakken is dat ze goed blijven tot ze open gaan en schieten dan rap achteruit. Helaas voor mij niet handig bevonden (persoonlijk). Vaak pakken de boeren voor koeien in plastic die blijkbaar meer op hun maag kunnen hebben dan paarden. Ik hoef het niet zo nodig meer. Voer ze ook neit snel genoeg op. Heb wel eens kleinere pakken gehad ook die waren wel goed maar relatief duur in aankoop omdat het dus verpakt wordt. Ik heb het liefst nog steeds hooi in kleine pakken. En wordt nu speciaal door een boer voor mij nog gemaakt en heb ook mijn velden aan gewezen waar het af mag komen ondertussen. helaas nu door voorraad heen net te weinig opgeleverd dit jaar dus moet ik winkelen en is het lastig iets te vinden wat goed is.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:20

Volgens mij onderzoeken ze namelijk wel op mineralen, maar niet op voederwaarde. Dat doet alleen het BLGG.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:27

Kostolany schreef:
Yvonnepunt: Als het geen moment opname is waarom willen mensen dan geen eerste snede? Waarom willen mensen dan niet hooi van vorig jaar? Omdat het toch minder vult? Vraag het om te leren he;)
Het is in zoverre geen momentopname, dat de samenstelling niet meer verandert wanneer het eenmaal in het pak zit. Wanneer een boer bijvoorbeeld in juni hooit en zijn hooi in augustus bemonstert voor ruwvoeronderzoek, dan zal daar nauwelijks wat anders uitkomen dan wanneer hij 4 maanden later dat monster neemt.
Waarom mensen geen eerste snede willen zou ik niet weten. Eerste snede bij een koeienboer is meestal erg rijk aan energie en eiwit, maar als je eerste snede uit bijvoorbeeld een natuurgebied hebt, dan zit daar misschien wel te weinig energie en eiwit in. Daar kun je dus niks over zeggen, want het hangt allemaal af van bemesting, samenstelling van de grasmat en moment van maaien, en daarna nog van de manier van hooien/inkuilen (hoe lang heeft het nog op het land gelegen en is het bijvoorbeeld nog nat geregend).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:24

madamX schreef:
Kostolany schreef:
Maar wat nu als je klein inkoopt en elke keer partijtjes krijgt van kleine veldjes. Ik koop om de 2 weken 35 balen hooi in? Tja sorry maar om daar steeds een ruwvoer analyse te laten doen kost veel geld? Dat wordt hier niet genoemd dat vind ik dan wel jammer. Ik snap het nut wel maar de procudure is duur wordt mij altijd gemeld dus doe je niet op een klein partij.

Ik koop altijd wel van dezelfde boer en weet zijn velden wel waar hij zijn hooi op maakt. Hoe moet ik dat dan doen? Elke partij om de 2 weken opsturen/ Is het al op voor het getest is denk ik? Of van al zijn velden vast een pluk pakken als hij gemaaid heeft insturen?

Dan zie ik in de tekst niet dat het een moment opname is. Is het net na het maaien of later in het seizoen als het al een tijdje ligt in de hooi berg. De manier van opslaan kan nog verschil geven, De duur van de opslag van hooi. Als het lang ligt lopen er ook waardes terug normaal gezien? Dus grotere partijen hooi die langer opgeslagen liggen kunnen aan het eind weer minder inhoud hebben dan toen je het kocht en liet testen.


Zorgen dat je je hooi/ruwvoer koopt bij een adres die analyses overhandigt. De beste leveranciers leveren periodiek nieuwe analyses, dus ook als het ruwvoer al een tijdje in de opslag heeft gestaan.
Voor de rest begrijp ik je punt; voor een particulier die wisselende partijen inkoopt zijn analyses niet te doen maar vooral ook onbetrouwbaar EN... als er iets mis zou zijn met een partij kom je daar te laat achter (je hebt het immers al ingekocht).
Beter is dus op zoek te gaan naar leveranciers die ruwvoer aanbieden met analyses die met regelmaat genomen worden.


Wij hebben hooi van eigen land, maar dat is niet zo'n heel groot stuk en dus onbetaalbaar om te laten analyseren.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:27

tine10 schreef:
Wij hebben hooi van eigen land, maar dat is niet zo'n heel groot stuk en dus onbetaalbaar om te laten analyseren.


Wat zijn de kosten van zo'n analyse dan? :)

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:34

Ik betaal hier 35 euro voor een analyse, ik vermoed dat BLGG in dezelfde lijn zit. Hier heb ik dit jaar 3 soorten hooi laten analyseren voor ik er aangekocht heb (gelukkig, want het hooi dat ik eerst wou kopen - zag er op zicht super uit - zat vreselijk hoog in suikergehalte).

Vooral voor mensen met insulineresistente paarden vind ik het wel interessant.

Als je je hooi telkens bij dezelfde boer koopt, is de kans groot dat het allemaal van hetzelfde veld zal komen, dus 1x is dan wel voldoende lijkt me.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 01:11

ruwvoeranalyse heeft denk ik zeker zin, maar wat mij meer opvalt in het stuk is dat er eigenlijk beweert wordt dat paarden met onbeslagen hoeven meer risico lopen op hoefproblemen dan onbeslagen paarden... en dat vind ik een hele vreemde conclusie; voor het belang van ruwvoeranalyse hoeft het wel of niet beslaan van paardenhoeven uberhaupt toch geen argument te zijn...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:47

Iris82 schreef:
tine10 schreef:
Wij hebben hooi van eigen land, maar dat is niet zo'n heel groot stuk en dus onbetaalbaar om te laten analyseren.


Wat zijn de kosten van zo'n analyse dan? :)


Zo te lezen 35 euro. Maar als je maar weinig baaltjes van het land hebt, wordt het per baal dus wel heel erg duur. Wat dat betreft is het sowieso duur om van eigen land te hooien. Het is goedkoper om het elders te kopen en het scheelt ook heel veel werk. Maar ja, we hebben een mooi stukje wei, de paarden kunnen er niet tegenaan eten en het is dan ook zonde om zulk mooi gras te laten staan he?!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:51

Ik las ergens 130 voor volledige analyse, maar dat kan dus goedkoper? Heeft iemand een link, voor dat bedrag zou ik interesse hebben.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:22

Er stond dat je van veel verschillende balen kleine plukjes moest pakken. Dan is dat wel te doen toch?

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Is een ruwvoeranalyse de moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:27


troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:12


koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:15

troi schreef:
yvonnepuntnl schreef:
64 Euro (zonder mineralen en sporen)
http://blgg.agroxpertus.nl/product/voed ... e/equifeed


Die link had ik dus ook, mij gaat het vooral om de mineralen en sporen dus dan kom je uit op 115 euro. Dat vind ik echt teveel..

Jammer!
Gaat de BTW ook nog overheen. Wij doen het meestal wel, maar dit jaar overgeslagen. Veel kleine oogsten, dus dan heb je geen representatief beeld.

Ik vind het wel fijn om te hebben, gooi de gegevens in Excel en gebruik het als basis voor rantsoenberekening.