Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:56

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Foto: Furlong Stead

Het Britse bedrijf "Furlong Stead" heeft een nieuw soort trainingsmolen ontwikkeld, genaamd "Equine Overhead Monorail Exercisor". De molen is compleet aanpasbaar naar de wensen van de klant en ziet er niet uit als een gemiddelde trainingsmolen.

De molen is niet overal rond, maar op een lang stuk ook recht. Hierdoor is het mogelijk om de snelheid op te voeren tot wel twintig kilometer per uur. Mocht je echter niet de plek hebben voor het lange rechte stuk, dan is het ook mogelijk om meerdere bochten in de molen aan te leggen.

De Equine Overhead Monorail Exercisor is niet alleen verkrijgbaar in achttien hippe kleuren, waaronder "havanna", "gedempt goud" en "briljant wit", maar kan ook nog uitgebreid worden met een hartmonitor voor de paarden, speciale belichting die met het paard mee beweegt om schaduwen te verminderen en ventilatoren voor de verkoeling. Ultrasone meetapparatuur zorgen ervoor dat de molen direct gestopt wordt als er een paard zou vallen.

Je kunt een volledig trainingsprogramma instellen per paard via het touchscreen en daarnaast kun je overal ter wereld via het internet live meekijken naar wat zich afspeelt in de molen.

De prijs is nog niet bekend. Maar je moet in ieder geval genoeg ruimte hebben om de molen te kunnen plaatsen.


Anoniem

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:00

Geen ruimte voor weide maar wel voor een moderne stapmolen omdat je zelf gene zin hebt,.,, , dubieus

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:02

Tenzij je 30 paarden in training hebt staan... Stapmolen hoeft niet direct te zeggen dat je geen zin hebt ;)
Ik vind het een mooi concept, ben benieuwd of het ook daadwerkelijk veel geplaatst gaat worden.

Quarterboef
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-11-10
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:06

Het ziet er heel luxe uit.. wat moet zo een molen wel niet opbrengen om rendabel te zijn voor de uitvinders. En ook voor de koper/gebruiker.. ik denk dat deze stapmolen wel erg goed dienst kan doen als medisch hulpmiddel voor paarden die veel moeten stappen of flexibel moeten blijven. En op wereld stallen waar er 100 staan, oké dan kan je ze niet allemaal op 1 dag trainen.. ziet er wel erg mooi uit!

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:07

Pluttersput schreef:
Tenzij je 30 paarden in training hebt staan... Stapmolen hoeft niet direct te zeggen dat je geen zin hebt ;)
Ik vind het een mooi concept, ben benieuwd of het ook daadwerkelijk veel geplaatst gaat worden.


Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar of die daadwerkelijk ook ergens komt :j

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:09

mm vind het een beetje eng, als paard snelheid haalt en bv struikelt zal er dan een alarm afgaan ofzo? in een cirkel heb je een ongelukje sneller door lijkt mij dan met deze afstanden

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:09

Geen stapmolen, maar een trainingsmolen. Kan bijvoorbeeld op dierenklinieken reuze handig zijn om paarden gecontroleerd op te laten bouwen/bewegen. Inderdaad een mooi concept, maar of er in de praktijk (zeker in Nederland) genoeg plek voor is?

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:11

dito schreef:
mm vind het een beetje eng, als paard snelheid haalt en bv struikelt zal er dan een alarm afgaan ofzo? in een cirkel heb je een ongelukje sneller door lijkt mij dan met deze afstanden


Dit staat er in de tekst: Ultrasone meetapparatuur zorgen ervoor dat de molen direct gestopt wordt als er een paard zou vallen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:15

Het concept is mooi. Nu nog kopers.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:19

Het mooie is dat je meerdere paarden tegelijk verschillende programma's kunt laten doen.

Voor mijn paard zou het een uitkomst zijn. Hij heeft nogal specifiek opgebouwde beweging nodig. Dat kan ik alleen zelf doen. Een trainingsmolen is te beperkt. Het zou ideaal zijn als ik een programma voor hem zou kunnen uitstippelen, en dat anderen het dan uit kunnen voeren. Kan ik ook eens een weekje weg. ;)

Maarja, mijn stalhouder ziet me aankomen met dit idee. :P
Ik denk dat dit vooral een speeltje is voor endurance-sjeiks.

Cindequil
Berichten: 2245
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:20

Ben benieuwd hoe het uit zal gaan pakken!

Denk dat het in Nederland een moeilijk concept gaat worden, ten eerste omdat de prijs waarschijnlijk belachelijk hoog zal zijn en Nederland nou eenmaal volgestouwd is en er al zo weinig plek is.

Irish2Coffee
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-06-12

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:36

Klinkt als een mooi idee! Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk door andere menseb dan hele rijke zal worden gekocht!!

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:37

Sizzle schreef:
Het concept is mooi. Nu nog kopers.


Misschien Sjeik Mohammed, die zou zoiets wel kopen/bouwen lijkt mij

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:40

Ze zullen ook heus wel al potentiele kopers hebben denk ik hoor, anders krijg je nooit het kapitaal voor je bedrijf om het te gaan produceren.
Ik kan me zo voorstellen dat het voor de draf of ren sport ook nog wel eens handig kan zijn bijvoorbeeld.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:42

Lijkt mij ook best een hadnig systeem! Voor training, revalidatie etc. Zullen vast wel stallen zijn die dit zo als investering aanschaffen :j

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:42

Ja, lijkt me ook voor renpaarden wel interessant. Ik dacht dat er in Frankrijk al heel grote stapmolens waren waarin racepaarden in galop getraind konden worden, maar die waren niet overdekt.

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:46

Vragen me vooral af wat zo'n ding mag kosten...

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:51

Rebecca schreef:
Geen ruimte voor weide maar wel voor een moderne stapmolen omdat je zelf gene zin hebt,.,, , dubieus


Het is pas dubieus als je zo'n stapmolen ziet als vervanging van de weide :+

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:56

Sizzle schreef:
Het concept is mooi. Nu nog kopers.


niet mooi voor de paarden. Arme dieren.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:57

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:
Het concept is mooi. Nu nog kopers.


niet mooi voor de paarden. Arme dieren.


Want? Die hebben onbelaste training zonder aan een longe zinloze rondjes te moeten rennen.

Wat is daar precies 'arm dier' aan?

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:01

Vind jij saaie rondjes lopen wel leuk dan? En waarschijnlijk een klapper stroom als je niet doorloopt?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Brits bedrijf ontwikkelt bijzondere trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:02

Misschien heb ik het gemist maar is het concept van deze trainings'molen' niet juist dat het NIET standaard rond is?

En die stroom, daarvan bepaal je zelf of je die aan zet of niet? Aan de longe is het ook doorlopen of er volgt een consequentie. Als je erop zit ook.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:03

Wat een gaaf ding! Lijkt me beter dan een cirkel, paard wordt minder éénzijdig belast.
Ik wil wel!

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:04

Amaris schreef:
Misschien heb ik het gemist maar is het concept van deze trainings'molen' niet juist dat het NIET standaard rond is?

En die stroom, daarvan bepaal je zelf of je die aan zet of niet? Aan de longe is het ook doorlopen of er volgt een consequentie. Als je erop zit ook.


In mijn ogen is een rondje om lopen niet altijd rond, maar oké, saaie rechte stukjes dan maar?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:05

Het is ook een aanvulling op de reguliere training, dit ding vervangt het immers niet. Lukt mij juist wel prettig om als paard ook wel eens onbelast getraind te worden en wel rechtuit te kunnen.

Of voor de revalidatie als je elke dag moet stappen met een paard en dan is dit ook wel ideaal :j