Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 21:08

http://www.bokt.nl / KBRSF


Afbeelding

De Raad van Bestuur van de Koninklijke Belgische Ruitersport Federatie (KBRSF) heeft eind december het standpunt ingenomen dat alle paarden die in België worden geregistreerd voor de sport, hun oorspronkelijke naam dienen te behouden.

Met oorspronkelijke naam wordt bedoeld de naam waarmee het paard/pony werd geregistreerd bij een stamboek of bij de BCP. Het wordt wel toegelaten om een commercieel voor- of achtervoegsel toe te voegen, echt kost dit wel €100,-. Indien een internationale registratie gebeurt met toevoeging van een commerciële prefix of suffix, wordt er nogmaals €900,- gerekend.

De nieuwe regel volgt de wet waarin staat dat een paard naast zijn naam ook nog een commerciële benaming kan hebben, maar sluit ook aan bij het standpunt van de fokkerij dat het voor- of achtervoegsel van de fokker niet geschrapt kan worden.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:25

Het zal de KBRSF wel voornamelijk te doen zijn om de poen die het in het laatje brengt. Je regels aan wetgeving conformeren kan ook zonder dat het voor je leden een klap geld hoeft te kosten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:54

Ben spontaan blij dat ik het vertikt heb de naam van de fokker te laten opnemen bij mijn paard. Weet niet of dit grapje ook bedoelt is voor regionaal maar het was het geld waard dat die klote-stal op geen enkele wijze reclame zal krijgen van dit dier.

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:03

Tja aan de andere kant is het voor de fokker een leuke verwijzing natuurlijk.

Punz

Berichten: 8583
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:07

Ik vind het wel mooi eerlijk gezegd. Heb een beetje dezelfde gedachte als Cemlys. Dat is ook de reden dat ik mijn pony's start onder hun stamboom naam, als gebaar naar de fokker. Vind ik een beetje een kwestie ook van "ere wie ere toekomt".
En ja... er zal best ergens een fokker te vinden zijn, die de naam 'fokker' niet waard is, en die je het niet 'gunt'. Maar goed, dat hou je toch..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:51

En als die fokker het niet waard is dat die genoemd wordt?
Ik vind het beetje "jammer" dat je zelfs al niet meer zelf de naam van je paard kan bepalen.

kadet
Berichten: 195
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: België

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:28

Ik dit heel goed nieuws voor de fokkers! Zo kun je gemakkelijker uw fokprodukten volgen in de sport. En interessant om te weten welke combinaties die je gefokt hebt het ook goed doen in de sport.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:29

Topnieuws !!!
Hopelijk gaan alle andere stamboeken volgen :j
ik vind het niet meer dan normaal dan dat de naam ( en voor Belgie vooral de achtervoegsels )behouden moet blijven
en al is de naam nog zo lelijk of banaal dat went uiteindelijk toch

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:03

Dit komt van kbrfs uit, denk niet dat de stamboeken hier veel in te zeggen hebben.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:05

bedoelde ook nationale federaties

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:17

kadet schreef:
Ik dit heel goed nieuws voor de fokkers! Zo kun je gemakkelijker uw fokprodukten volgen in de sport. En interessant om te weten welke combinaties die je gefokt hebt het ook goed doen in de sport.


In NL in ieder geval is het gewoon terug te vinden op stamboeknaam niet zo lastig. Als je op de goede sites zoekt.

kadet
Berichten: 195
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: België

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:31

Het is ook interessant natuurlijk voor de fokker als zijn of haar fok het goed doet, en de naam terug te vinden is voor iedereen in de wedstrijduitslagen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:36

Maar je bent dus verplicht die fokker eer te geven terwijl er fokkers zijn die die niet verdienen.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:44

jij spreekt nu over één geval van jouw paard ????
Wat flauw zeg !
ik vind het niet meer dan normaal dat de naam verplicht vernoemd blijft bij sportpaarden ..is gewoon vaak veel informatie en er zijn gewoon fokkersnamen die je graag volgt op wedstrijden . Als fokker vind ik het fijn dat je gefokte paard reclame voor je maakt , dat ie makkelijk te volgen is etc ..maar ik koop ook vaak jonge paarden en vind het op dezelfde manier ook fijn om gewoon de naam van hun fokker ook te blijven behouden :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:47

Oh was het maar één geval, dan zou het er een stuk beter aan toe gaan in de paardenwereld.
In mijn specifieke geval zal de fokker nooit meer eer opstrijken voor dat dier. Dus die valt hier sowieso niet onder. ;)

Maar ik vind wel dat je gewoon zelf moet kunnen bepalen hoe jij je paard noemt.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:37

dan doe je dat gewoon THUIS :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:43

Thuis sowieso maar het is toch belachelijk dat je nog niet meer zelf kan bepalen hoe je paard om geroepen wordt tenzij je een bak geld neer zet. Doe dan ook niet hypocriet, zeg gewoon "nee, niet meer mogelijk" maar ga er weer geen geld uit slaan. Dan weten we allemaal dat het niet werkelijk draait om "ere wie ere toe komt" maar om "extra centjes!"

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:54

zelfs met geld kan je de naam niet veranderen , je kan er enkel een commercieel voor of achtervoegsel laten bijzetten en daar moet je bij de FEI ook voor betalen om het in het paspoort op te nemen ..
en maar goed ook want soms maken mensen er een speeltje van

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgische paarden blijven stamboeknaam gebruiken in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:57

hmm ben benieuwd hoe lang deze regel gaat stand houden. :)