Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 20 [ 476 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stichting Paardenopvang Amsterdam moet deuren sluiten-update

 
Profiel   

http://www.bokt.nl


[ img ]
Kenzo en First. Foto: BVA Auction

Stichting Paardenopvang Amsterdam houdt wegens financiële problemen op met bestaan, zo laat de beheerder van een collega-opvang weten via Facebook. De reden zou een tekort aan donateurs zijn, waardoor er op dit moment geen geld meer is voor ruwvoer, stalling en medische kosten.

Inmiddels zijn veel van de paarden al veilig gesteld, maar enkele gevallen hebben nog geen nieuw thuis gevonden. Het gaat om een blinde mini-appaloosa van zesentwintig jaar oud genaamd "Nellie", een dertien jarige shetlander met de naam "Nicky" die op dit moment hoefbevangen is en een vernauwd strottenhoofd heeft, en een 31-jarige Fjord genaamd Animo, die door een beklemde zenuw in de hals atactisch is. Wanneer deze paarden worden geadopteerd zal collega-opvang Stichting Paard in Nood het aanspreekpunt worden.

De stichting kwam vorig jaar in het nieuws toen zij drie paarden kochten op een executieveiling van de failliet verklaarde zorgboederij Tara Manda. De stichting was bang dat de paarden vanwege de lage aanschafprijs gekocht zouden worden door de slager en riepen via het SBS6-programma Hart van Nederland mensen op om geld te doneren, zodat de dieren door de stichting aangekocht konden worden. De 22-jarige Kenzo (v. Flemmingh) tikten zij op de kop voor €1.575,- de negenjarige First (v. Fürst Heinrich) voor €2.375,- en de elfjarige Wedford (v. Redford) voor een bedrag van maar liefst €7.100,-. Bovenop de aanschafprijs kwamen ook nog de veilingkosten en btw. Dat een stichting die leeft op donaties zoveel geld spendeerde aan paarden leverde veel commentaar op. Of deze grote aankopen te maken hebben met het feit dat de stichting nu de deuren moet sluiten is niet bekend.

Update: Inmiddels is het bekend geworden dat voor alle drie de paarden een nieuw thuis is gevonden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:44 



 

Nou, snap de commentaren wel. Die paarden gingen zeker niet naar de slacht zijn gegaan, of het was dat ze gekocht werden voor +- €100. Niet moeilijk dat je dan opeens niet meer voor de andere paarden kunt zorgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:46 



 
Profiel   

Ik begrijp het commentaar ook wel inderdaad. Die veiling had zoveel media aandacht gehad, dat er geen enkel paard meer naar de slacht zou gaan. Helaas waren er meerdere stichtingen die het nodig vonden om de prijs alleen maar verder om hoog te hogen door tegen elkaar op te gaan bieden.
Terwijl ze niet eens mee hadden hoeven doen wanneer het duidelijk was dat er op elk paard geboden was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:48 



 
Profiel   

Ah arme animo :( die heb ik vroeger erg veel gereden en verzorgd. Hopelijk krijgt die nog een leuk huisje voor zijn laatste jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:49 



 
Profiel   

Als je zo onverantwoord omgaat met je kostbare donaties is dat inderdaad begrijpelijk...van dat geld hadden ze nog een aardg tijdje verder gekund...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:50 



 
Profiel   

Lijkt mij logisch als je als stichting zulke bedragen neerlegt voor paarden dat je niet kan rondkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:54 



 
Profiel   

Persoonlijk vind ik de aanschaf kosten voor de paarden absurd en ook vreemd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:55 



 
Profiel   

Wat het nog mooier maakt, is dat het bestuur de paarden aan elkaar heeft verkocht en is vertrokken. Zo 'veiliggesteld' zijn ze dus. Maar voor wie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:56 



 
Profiel   

Deze organisatie hangt van corruptie aan elkaar en stinkt aan alle kanten. Lijkt me goed dat die bende opgedoekt wordt.
Zie ook onderstaand bericht op hun facbookpagina:

Citaat
Tijd voor de waarheid. Op 28 december 2014 riep het oud (interim) bestuur alle vrijwilligers bijeen. Zij gaven aan dat zij niet meer energie hadden om de stichting voort te zetten, dat de omgevingsdienst en de gemeente hadden aangegegen dat zij zouden gaan handhaven dus dat alle paarden weg moesten en dat er misschien 5 paarden meegenomen konden worden naar de locatie waar nu de konijnenopvang is gevestigd. Bovendien zat de stichting financieel aan de grond. Omdat ik al jurist Vergunningverlening en Handhaving dacht de stichting te kunnen ondersteunen bij de problemen met overheidsinstanties heb ik meerdere malen aangegeven dat men er verstandig aan zou doen om mij tot het bestuur te laten toetreden om hen hierin te ondersteunen. Men was hier echter niet happig hierop en stelde een beslissing continu uit. Op 31 december heb ik dan ook een boze formele brief naar het bestuur gestuurd omdat ik graag wilde weten wat hen tegenhield. Een half uur nadat ik deze brief had verzondedn werd ik gebeld met de vraag of ik die middag een gesprek kon hebben met het een deel van het (interim) bestuur.
Tijdens dit gesprek werd aangegeven dat als ik in het bestuur wilde ze dit prima vonden maar dat zij zich dan allemaal, op Aleid na, zouden terugtrekken uit dit bestuur. Wel wilde Michele dan dat we aan haar (en de andere oud bestuursleden?) décharge zouden verlenen. Dat wil zeggen dat wij haar zouden vrijschelden van alle aansprakelijkheid. Zoals jullie begrijpen onderteken je zoiets niet zomaar en moet je dan eerst weten in welke staat de stichting die je mogelijk wilt overnemen zich bevindt (schulden, problemen en mogelijkheden). Omdat ik weliswaar jurist ben maar van de volledige overname van een stichting en het verlenen van décharge en de mogelijke risico's doe daaraan kleven (ik ga uiteraard niemand ergens van vrijschelden als dat betekent dat ik dan opdraai voor de eventuele schulden enz) geen verstand heb, heb ik tijdens dat gesprek op 31 december 2014 duidelijk te kennen gegeven dat ik niks teken voordat ik van de hoed en de rand weet. Dat begrepen de aanwezige (interim) bestuursleden ook zeiden zij.
Toch wilden zij graag dat alles binnen een week werd geregeld en kon worden overgedragen. Toch kwamen zij niet over de brug met informatie en hadden zij het drukker met alles regelen voor hun eigen vertrek dan met het ons informeren over de financiële stand van zaken. Uiteindelijk hebben we dit dan ook schriftelijk moeten eisen. In de tussentijd hoorden wij ook geluiden dat de (interim) bestuursleden bezig waren om een aantal paarden van de paardenopvang aan elkaar te verkopen. Aangezien de stichting staat voor het herplaatsen van paarden middels adoptie en de stichtig geen handelsstal of iets dergelijks is, hebben wij hen erop gewezen dat het verkopen van paarden in strijd is met de statuten en dat deze koopcontracten moesten worden omgezet in adoptiecontracten. Een dag voordat men wilde dat wij de stichting zouden overnemen kregen we alles in mappen en in vuilniszakken m.u.v. de actuele financiële boekhouding. Deze lag namelijk nog bij de moeder van één van de bestuursleden die bezig was om in één week de boekhouding van 2014 op orde te maken. Ook kregen wij bij deze overdracht van administratie een mail van de advocaat van de (interim) bestuursleden waarin stond vermeld dat de bestuursleden wel degelijk de paarden aan elkaar mochten verkopen omdat dit in het belang was van de stichting . Raar verhaal als je het mij vraagt.
Zoals jullie begrijpen hebben wij de afspraak om de stichting mogelijk over te nemen afgezegd. Immers wij waren voorag niet in de gelegenheid gesteld om een goed beeld te vormen van de situatie waarin de stichting zich bevond (wel waren wij er inmiddels achter dat de stichting een aantal flink hoge schulden had) en door het gedrag van de bestuursleden kregen wij het gevoel dat er wel eens meer aan de hand kon zijn. In de overgedragen documenten troffen wij ook inderdaad koopcontracten aan van de paarden die de (interim) bestuursleden nota bene een paar dagen daarvoor aan elkaar hadden verkocht.
Kennelijk werd het de bestuursleden, ondank de mail van hun advocaat, toch te heet onder de voeten en zij besloten zaterdagochtend 10 januari 2015 onaangekondigd om half zeven 's ochtends "hun" paarden in te laden en te vertrekken. Wel kregen we achteraf nog een mail van sorry maar dit kwam ons beter uit met werk enzo. Met hun vertrek namen zij ook de pinpassen mee. Het enige dat aan ons was overgedragen was € 70,00 contant geld. Daarmee zouden wij de overgebleven paarden (17 stuks uit mn hoofd) en de andere dieren dan maar moeten onderhouden. Wij zouden pas de beschikking over de betaalrekeningen van hen krijgen op het moment dat wij ons officieel zouden in laten schrijven in de Kamer van Koophandel als nieuwe bestuurders van de stichting en wij décharge zouden verlenen aan hen.
In eerste instantie heb ik uit eigen zak nog twee zakken voer gekocht voor de paarden maar ja dat kan je natuurlijk ook niet blijven. Wij hebben toen contact opgenomen met een aantal grote organisaties die staan voor dierenwelzijn. Gelukkig waren zij genegen om ons te helpen en hebben zij ervoor gezorgd dat wij in ieder geval de paarden en de andere dieren konden voeren. Voor de rest hebben Aleid en ik en een flink aantal oude maar ook hele stoere nieuwe vrijwilligers er iedere dag voor gezorgd dat de dieren de nodige verzorging hebben gekregen en buiten kwamen. Geen van de (oud) bestuursleden heeft zich na hun vertrek daar namelijk nog laten zien om voor de dieren te zorgen.
Uiteindelijk hebben wij ook samen met deze organisaties n en een aantal andere betrokkenen een overleg gehad met het overgebleven bestuurslid Lesley en de oud bestuursleden Marcel en Antoinette. Door de hoge schulden die de stichting heeft en de onmogelijkheid om de opvang op de huidige locatie voort te zetten zou het doorstarten van de opvang namelijk sowieso niet mogelijk meer zijn. Doel van dat gesprek was dan ook bereiken dat alle paarden en andere dieren konden worden herplaatst en geadopteerd voordat de stichting bijvoorbeeld door een faillissement zou eindigen en de dieren mogelijk via een openbare veiling op plaatsen terecht zouden komen die (voorzichtig gezegd) minder geschikt voor hen zouden zijn. Men leek dit met ons eens te zijn en bereid om hieraan mee te werken. Vanaf dat moment zijn wij en de verschilende organisaties dus keihard gaan netwerken en rondvragen om goede plekken te vinden voor de achtergebleven paarden en andere dieren. Ook waren er al een aantal vrijwilligers die zich hadden aangemeld voor de adoptie van hun lievelingspony of paard.
We gingen er dus vanuit dat er ook vanuit het (oud) bestuur zou worden gehandeld in het belang van de dieren die zich nu nog op de opvang bevinden. Toch kregen wij gisteravond geheel onverwachts de volgende mail:
Beste Aleid,
Ik heb vanavond een bestuursvergadering belegd waarbij ik heb uitgenodigd de oud bestuursleden Antoinette Lieftink en Michele Polman.
Bij bestuursbesluit heb ik besloten dat, gezien de situatie, de Stichting Paardenopvang Amsterdam niet meer levensvatbaar is.
Ik heb daarom besloten Stichting Paardenopvang Amsterdam te ontbinden en een vereffenaar in te schakelen.
De datum van ontbinding van Stichting Paardenopvang Amsterdam is vastgesteld op maandag 26 januari 2015.
De vereffenaar is aangesteld, hij komt aanstaande zaterdag 24 januari 2015 naar Amsterdam om het verdere liquidatie proces ter hand te nemen.
Hiervoor is het noodzakelijk dat alle spullen/goederen/administratie/kas incl. de dierenambulance met de papieren en de TomTom die bij jou zijn ingeleverd donderdag 8 januari 2015 ter hand worden gesteld aan de vereffenaar.
Hij zal hierbij ook het contant ontvangen geld van de afgelopen periode en bijbehorende bonnen nodig hebben.
Graag wil ik op zaterdag 24 januari 2015 ook alle post ongeopend ontvangen inclusief de brievenbus sleutel en alle overige sleutels.
Ik heb ook vernomen dat Barbara van der Maarel van Michele Polman twee vuilniszakken met administratieve inhoud heeft ontvangen, deze moeten ook terug.
Graag bovenstaande inleveren op de (adres) op zaterdag 24 januari 2015 om 14.00 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:57 



 
Profiel   

Het stukje "tijd voor de waarheid" dat op de Facebook pagina staat, klinkt heel anders dan dit stukje. Dit klinkt heel wat rooskleuriger met "een aantal paarden zijn al ondergebracht" in het andere stuk noemen ze dat "de veilingpaarden zijn onderling "verkocht" "

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 12:58 



 
Profiel   

Dat hoor je vaker, dat paarden gered worden en dat er dan vervolgens geen geld voor is. Dat noem ik geen redden, maar van de regen in de drup helpen. Want het paard gaat van een plek waar er geen geld voor hem is naar een volgende plek waar geen geld voor hem is. En als er dan mensen zijn die dat willen doorbreken door zo'n paard naar de slacht te brengen, dan zijn dat de bad guys. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:04 



 
Profiel   

Het zou ook eens tijd worden.
Wel jammer dat Kenzo First en Wedford wel een thuis hebben en dat blinde, hoefbevangen en atactische oudjes blijven staan :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:07 



 
Profiel   

Ik vraag me af waar de rest van de paarden gebleven is het waren er nogal wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:08 



 

Ja maar die waren van het bestuur he


Die dieren zijn gewoon gejat , was allang naar de politie gestapt :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:09 



 
Profiel   

Ik denk dat dat het humaan is om de oude en zieke dieren in te laten slapen zodat er niet meer mee gezeuld word.
Ik denk ook dat het hele verhaal nog een flinke staart gaat krijgen het riekt niet fris maar dat is een aanname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:13 



 
Profiel   

Misschien maakt hvnl wel een vervolg item :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:14 



 
Profiel   

Blij toe, het was er geen zuivere koffie.

Meer kan en wil ik er niet over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:15 



 
Profiel   

Ben ik de enige die de oude paarden een halfjaar lekker pensioen zou geven en dan naar de eeuwige weides zou sturen?
Het is financieel onhoudbaar om elk zielig paard te redden.

En dan laten we de schimmige uitgaves maar even buiten beschouwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:16 



 
Profiel   

Idd. Pure diefstal. En jarenlang paarden houden voor jezelf op kosten van een ander.
Paarden zo snel mogelijk opsporen en ophalen. Tenslotte zijn het opvang paarden en verkoop verboden.
Aangifte bij politie zou ook niet verkeerd zijn
Heb destijds al eens gekeken op hun site.
Wat een zootje daar. Blubberpaddocks, vieze krakkemikkige stallen. Sneu om daar als paard terecht te komen. En dan ook nog puur voor de lol en hobby van het bestuur, die het schijnbaar wel super vind dat een ander dat voor ze bekostigd.
En dan zonder meer vertrekken en de overige paarden laten stikken.
Walgelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:17 



 
Profiel   

Het zou op zijn minst fatsoenlijk zijn dat het vorige bestuur in de media tekst en uitleg geeft over het hele gebeuren.
Daar hebben de donateurs zeker recht op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:24 



 
Profiel   

Niet te geloven, of eigenlijk, wel te geloven. Was al langer duidelijk dat er sprake was van wanbeleid. En dan nog even snel vijf paarden achterover drukken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:27 



 
Profiel   

Ik heb toen de veiling gevolgd en snapte er niks van dat ze die paarden zo duur kochten.

Daar hebben ze veel donateurs mee verloren en, zich niet echt mee in een goed daglicht gezet.

Hopelijk komt er voor deze zielige drie oudjes gauw een oplossing.Misschien kan een andere stichting ze opvangen maar hun plicht is nu alles op alles zetten dat voor elkaar te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:36 



 
Profiel   

*\o/*

Ben blij dat de paarden daar nu weg zijn!
Ook al weet ik niet waar ze heen zijn, erger als daar staan kan bijna niet.

Hopelijk krijgen de paardjes nu echt de zorg en ruimte die ze verdienen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:39 



 
Profiel   

er waren genoeg particulieren die ook op de paarden een bod uit brachten waaronder wij
helaas heeft paardenopvang amsterdam de prijs zo enorm opgedreven dat iedereen genoodzaakt was te stoppen met bieden,onbegrijpelijk dat hun dachten dat de paarden bij een particulier het niet goed kon hebben, op het moment dat de prijs boven de slachtprijs uitkwam hadden ze niet door hoeven te gaan en vertrouwen moeten hebben dat de uiteindelijke "winnaar" een goed thuis bood . of ze evenwel door hadden kunnen gaan met de opvang is de vraag want ook het dan uitgespaarde geld zou niet voldoende zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:52 



 
Profiel   

Als het fatsoenlijke mensen zijn dan is het hun plicht om netjes af te sluiten waar ze aan begonnen zijn.
En niet de ergste gevallen achter te laten en een ander het op te laten knappen.
Op zijn minst zou er een oplossing gezocht moeten zijn voor de overgebleven dieren desnoods inslapen en betalen uit eigen zak.
Dit verdiend in geen geval een schoonheidsprijs >;) :$
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-15 13:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 20 [ 476 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen