Pony met kar in ijskoude sloot beland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 18:41

http://www.leidschdagblad.nl


Het was een spannende donderdagmiddag voor twee meisjes van manege Hoogenboom Ruitersport uit Nieuwe Wetering. De pony die het stel voortrok in een karretje over de Voorweg schrok van een fietser die over de brug kwam aanrijden en belandde in het water.

"Door de herrie die de fietser maakte, sprong de pony opzij en kwam met haar poten op het gladde gras terecht", vertelt Mary de Jong van Hoogenboom Ruitersport. Ze was zelf niet bij het ongeluk aanwezig, maar haar leerlingen hebben haar alles verteld. " En ja, het is een zwaar beest. Ze verloor het evenwicht en gleed uit."

En toen ging het snel. Één van de meisjes kon nog net op tijd uit de huifkar springen, maar de ander niet en werd door de pony meegetrokken het water in. "De Voorweg is smal", zegt De Jong. " Als het misgaat, is de sloot dichtbij. De meiden rijden elke week met de pony en je hoopt dat zoiets nooit gebeurt, maar zo’n ongeluk zit in een klein hoekje. Het blijven dieren."

Nadat de meisjes alle twee weer veilig en zonder kleerscheuren aan kant stonden, probeerden ze de pony tevergeefs uit het water te krijgen. De kant van de sloot is best hoog en de pony kon er dus niet zelfstandig uitkomen. Ook met de hulp van buurtbewoners lukte het niet. Ondertussen werd de brandweer gebeld en die rukte snel uit. Met een man of vijf kwamen ze in actie.

"In een ondiepe sloot kan een paard vastzitten in de blubber", stelt de woordvoerder. "Maar met genoeg mensen is een klein zetje vaak genoeg." Door een brandweerslang achter de kont van het dier te bevestigen, werd de pony uit het water gehaald.

"Met de pony is alles goed en de meiden zijn snel naar huis gebracht" zegt De Jong. "Even van de schrik bekomen."

Update: inmiddels is duidelijk geworden dat de menners geen jonge meiden blijken te zijn, zoals dit nieuwsbericht suggereert. Het gaat om volwassen vrouwen.
Laatst bijgewerkt door Flew op 23-01-15 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:56

Heftig :( schrikken zeg

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:09

Oeh dat wil je inderdaad niet meemaken. Gelukkig is alles goed gekomen!

Wat ik raar vind is dat de woorden Poten en beest gebruikt worden.
Vind ik niet erg toepasselijk voor een paard.

loadihra

Berichten: 485
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Oude Wetering

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:28

Ik woon hier ook vlak bij maar vraag me heel erg af wat je in godsnaam met een aanspanning of sowieso gewoon met je paard op zo een smal fietspad moet. Dat is naar mijn idee gewoon vragen om problemen.. neemt niet weg dat het voor de meiden en de pony erg schrikken geweest zal zijn

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:56

Oei, niet alleen schrikken, maar ook nog eens koud! Hopen dat ze er niets aan hebben opgelopen in de zin van verkoudheden of erger.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:23

Ik sta bij Hoogemboom en schrok me echt dood! De vrouw was echt tot haar middel in de modder gezakt, moet je eens nagaan de pony... heel eng.
Overigens rij ik daar ook wel in de zomer (in de winter komt er helemaal geen hond) en het probleem is dat er in het gras "tegels" liggen die echt spekglad zijn. Je ziet ze niet liggen. Veel mensen gaan ervan uit dat je wel met je pony de berm in kan maar dat kan dus helaas niet. Heel vervelend ongeluk en gelukkig goed afgelopen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:35

Ze hebben het ook ene keer over sloot, andere keer over rivier. Een wat slordige journalist, lijkt zo.

Zou me niets verbazen als het over 2 vrouwen en een paard gaat ipv pony en meisjes :D

Maar natuurlijk heel vervelend en vreselijk koud. Hopelijk houdt niemand er iets aan over.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:51

Het ene "meisje" is bijna 30 jaar, het andere "meisje" 54...

Het is wel echt een pony :-).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:57

astridastrid schreef:
Het ene "meisje" is bijna 30 jaar, het andere "meisje" 54...



Pfff dat noemt zich dan journalist _O-

Was vast ook geen huifkar maar gewoon een menwagen

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:59

Op zich wel fijn als je 54e zo jong overkomt :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:02

haha, maar goed, het blijft koud ongeacht je leeftijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:03

astridastrid schreef:
Het ene "meisje" is bijna 30 jaar, het andere "meisje" 54...

Het is wel echt een pony :-).


Ik wou net zeggen: wie laat er dan ook twee jonge meisjes zo alleen op pad gaan :)) Maar wel ontzettend heftig zeg.... jeetje. Je zou het maar meemaken.

teunie99

Berichten: 44
Geregistreerd: 25-05-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:04

astridastrid schreef:
Het ene "meisje" is bijna 30 jaar, het andere "meisje" 54...

Het is wel echt een pony :-).

_O- _O-
Nog steeds verschrikkelijk om mee te maken! Maar veranderd de zaak wel!

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:22

Vervelend voorval maar want een briljante berichtgeving.
Van karretje naar huifkar, ik denk dat de meeste huifkarren sowieso niet op een fietspad passen :P

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel herrie een fiets kan maken .

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:27

Haha zie nu ook staan "huifkar". Was inderdaad gewoon een simpel (klein) karretje.
Overigens heeft de bestuurder/ menner (vrouw van 54) ook menbewijs etc. dus was echt domme pech met die vervelende stenen.

willemieke

Berichten: 792
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:04

Eigenlijk mag je met je menwagen niet eens op het fietspad komen.
je bent een weggebruiker en hoort op de rijbaan thuis..
hoewel het vaak gedoogt wordt door de politie.

Gelukkig is het goed afgelopen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:01

ben ik de enige die vragen heeft over de herrie die een fietser kan maken?

ik bedoel, een fietsbel misschien dat hij/zij wil passeren? of een uitroep om te passeren?

enige wijze waarop je als fietser echt herrie kunt veroorzaken is 'luilakkend' met blikken achter je fiets op pad te gaan, of een misthoorn aan je stuur te knopen..

als een menpaard/pony schrikt van het lawaai van een fietser, wordt het dan ook niet tijd om te kijken of die pony wel voldoende verkeersmak is om over smalle fietspaden te gaan?

of zal die herrie ook een dichterlijke vrijheid van de journaliste zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 03:13

elenaMM77 schreef:
ben ik de enige die vragen heeft over de herrie die een fietser kan maken?

ik bedoel, een fietsbel misschien dat hij/zij wil passeren? of een uitroep om te passeren?

enige wijze waarop je als fietser echt herrie kunt veroorzaken is 'luilakkend' met blikken achter je fiets op pad te gaan, of een misthoorn aan je stuur te knopen..

als een menpaard/pony schrikt van het lawaai van een fietser, wordt het dan ook niet tijd om te kijken of die pony wel voldoende verkeersmak is om over smalle fietspaden te gaan?

of zal die herrie ook een dichterlijke vrijheid van de journaliste zijn?


Jij hebt vast nog nooit een studentenfiets voorbij horen komen :D

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:48

Mijn pony schrikt nog wel eens van een achterop komende passerende fietser, juist omdat ze ze NIET hoort en ze " ineens" naast haar zijn met snelheid.
Zelfde met skeelers...

Maar met de kar op een fietspad vind ik inderdaad ook vreemd.... Behalve als de naast gelegen weg een 80 weg is, dan snap ik het wel.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:15

Gezien het feit dat het geen huifkar was, geen meisjes waren, zal de fietspad ook wel niet (helemaal) kloppen en de schrik van een fietser ook niet. Ik las ergens iets over verstopte tegels in het gras die glad waren. Nog nooit een fietspad gezien met gras als bodembedekking.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:09

straks is het een oude heer op een jachtpaard van 1.80m die nooit in de sloot terecht is gekomen maar gewoon rustig naar huis is gereden lol.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:13

elenaMM77 schreef:
ben ik de enige die vragen heeft over de herrie die een fietser kan maken?

ik bedoel, een fietsbel misschien dat hij/zij wil passeren? of een uitroep om te passeren?

enige wijze waarop je als fietser echt herrie kunt veroorzaken is 'luilakkend' met blikken achter je fiets op pad te gaan, of een misthoorn aan je stuur te knopen..

als een menpaard/pony schrikt van het lawaai van een fietser, wordt het dan ook niet tijd om te kijken of die pony wel voldoende verkeersmak is om over smalle fietspaden te gaan?

of zal die herrie ook een dichterlijke vrijheid van de journaliste zijn?



toen ik nog fietste had ik een kinder zitje achterop. als deze leeg is, en je gaat over een hobbel wegje of in dit geval een brug, dan klappert dat zitje. best een hard geluid voor een paard dat zoiets niet aan ziet komen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:47

ja maar zou van dat soort klapperen een verkeersmakke menpony overstuur mogen raken? dat soort geluiden hoort hij ook van zeer ver aankomen natuurlijk. Dat zit niet ineens bovenop m of zo waardoor hij zou kunnen/mogen schrikken.

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Re: Pony met kar in ijskoude sloot beland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:44

Dat is wel ff schrikken ja!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:35

Bizzybijtje schreef:
elenaMM77 schreef:
ben ik de enige die vragen heeft over de herrie die een fietser kan maken?

ik bedoel, een fietsbel misschien dat hij/zij wil passeren? of een uitroep om te passeren?

enige wijze waarop je als fietser echt herrie kunt veroorzaken is 'luilakkend' met blikken achter je fiets op pad te gaan, of een misthoorn aan je stuur te knopen..

als een menpaard/pony schrikt van het lawaai van een fietser, wordt het dan ook niet tijd om te kijken of die pony wel voldoende verkeersmak is om over smalle fietspaden te gaan?

of zal die herrie ook een dichterlijke vrijheid van de journaliste zijn?


Jij hebt vast nog nooit een studentenfiets voorbij horen komen :D


Haha, dat was ook mijn eerste ingeving! _O-
Zeker in de Randstad heb je heel veel van die rammelfietsen, niet normaal hoeveel herrie zo'n fiets kan maken!