Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardenmeisjes besluitvaardiger dan gemiddelde jongere

 
Profiel   

* http://www.bokt.nl / http://www.nrk.no
Ingezonden en vertaald door bokker happypaardje



Paardenmeisjes zijn sterk, besluitvaardig en hebben een heldere kijk op het leven en de toekomst. Dat is de conclusie van een groot Noors onderzoek naar jongeren die veel tijd op stal doorbrengen.

De onderzoekster, Bente Tren, is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Troms. Zij geeft aan dat vergeleken met eerder onderzoek over alle Noorse jongeren, de paardenmeisjes in dit onderzoek duidelijk beter scoren. Tijdens haar onderzoek heeft ze meer dan 350 jonge paardengekken geïnterviewd en vragenlijsten laten invullen.

Meerdere opvallende punten kwamen naar voren in het onderzoek. Zo zijn de paardenmeisjes zelfverzekerder en hebben ze meer vertrouwen in hun eigen probleemoplossend vermogen. Dat alleen geeft al een betere psychische gezondheid. Daarbij kwam ook naar voren dat de jongeren in het onderzoek minder roken en drinken en zich minder vaak in gevaarlijke situaties brengen.
Tren denkt dat onder andere doordat paardrijden al een gevoel van spanning met zich meebrengt, paardenmeisjes geen behoefte hebben die spanning ergens anders te zoeken. Bovendien kennen ruiters hun eigen grenzen beter. Het lijkt er op dat door samen te werken met een paard, de meiden hun eigen grenzen en die van hun paard leren kennen. Dat kan ze helpen om zichzelf te beschermen tegen gevaarlijke en onrealistische projecten later in het leven. Ook helpt het weerstand te bieden aan groepsdruk. Dat is iets dat we ook bij volwassen ruiters hebben gezien, aldus Tren.

Een van de dingen die de onderzoekers het meest heeft verrast, is hoe het masculiene, mannelijke, deel van de persoonlijkheid meer ontwikkeld is bij paardenmeisjes, vergeleken bij andere meiden. Het doet niks af aan het feminiene deel, maar maakt ze juist tot meer gebalanceerde vrouwen vindt Tren.

Al met al zorgt de verantwoordelijkheid over een paard voor een sterker, zelfverzekerder karakter dat volgens de onderzoekers voordeel kan bieden later in het leven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 12:47 



 
Profiel   

Dat wist ik altijd al! Fijn dat het nu aangetoond is dmv een onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 12:51 



 
Profiel   

Wat grappig! Het sluit wel op mijn persoonlijkheid aan, paardenmeisje met veel jongensachtige trekjes :P

Edit: het valt me spontaan op dat het meisje op de foto haar hoed achterstevoren op heeft :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:07 



 
Profiel   

Zo kan ik dit eindelijk ook op mijn CV zetten:) Dat is toch een sterke ontwikkeling en zou een werkgever toch over de streep moeten trekken deze meiden te willen:)

En als ze het dan ook in gaan zetten bij meiden die erg onzeker zijn? Dus die meiden met paarden in contact brengen. Hebben de loverboys ectera het misschien ook niet meer zo druk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:08 



 
Profiel   

Dit zag ik ook altijd al rond mij heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:09 



 
Profiel   

Hahaha ik ben een weegschaal paardenmeisje dus dit geldt niet zo erg voor mij :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:10 



 
Profiel   

is niet alleen bij paardenmeisjes maar bij iedere vorm van intensief omgaan met dieren die leiding nodig hebben (dus ook kinderen die hun honden trainen via een hondenschool en intensief met ze werken). Maar zelfs de oudste kinderen in een groot gezin


Het zit m niet direct in de combi kind<>paard
maar Kind <> levend speelgoed waar het verantwoordelijk voor is.


er is daardoor meer discipline, probleemoplossend vermogen, besluitvaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel aanwezig bij een gemiddelde leeftijdsgenoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:12 



 
Profiel   

Ik ben ook weegschaal, dat heeft er niks mee te maken. Voor mij geldt het namelijk wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:13 



 
Profiel   

Citaat
Daarbij kwam ook naar voren dat de jongeren in het onderzoek minder roken en drinken


Dat komt omdat we nergens geld voor hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:29 



 
Profiel   

purple schreef
Citaat
Daarbij kwam ook naar voren dat de jongeren in het onderzoek minder roken en drinken


Dat komt omdat we nergens geld voor hebben :+

_O-

Grappig onderzoek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:43 



 
Profiel   

xApple schreef
Hahaha ik ben een weegschaal paardenmeisje dus dit geldt niet zo erg voor mij :')


Ik ben ook weegschaal, wie weet hoe het anders met ons gesteld zou zijn :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 13:53 



 
Profiel   

conclussie alle paardenmeisjes zijn weegschaal? rofl..

hier nog een weegschaal.. en ohhh pleaseeee noem mij meisje
*grijpt naar de verf om grijze bos haren te camoufleren*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:02 



 
Profiel   

elenaMM77 schreef
is niet alleen bij paardenmeisjes maar bij iedere vorm van intensief omgaan met dieren die leiding nodig hebben (dus ook kinderen die hun honden trainen via een hondenschool en intensief met ze werken). Maar zelfs de oudste kinderen in een groot gezin


Het zit m niet direct in de combi kind<>paard
maar Kind <> levend speelgoed waar het verantwoordelijk voor is.


er is daardoor meer discipline, probleemoplossend vermogen, besluitvaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel aanwezig bij een gemiddelde leeftijdsgenoot.

En dat is onderzocht door wie?

Ontopic: leuk onderzoek :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:02 



 
Profiel   

purple schreef
Citaat
Daarbij kwam ook naar voren dat de jongeren in het onderzoek minder roken en drinken


Dat komt omdat we nergens geld voor hebben :+

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:07 



 
Profiel   

Het zal niet enkel komen door de omgang met dieren maar ook voor een deel correlatie zijn.
Een kind dat gewoon minder aanleg heeft tot besluitvorming of verantwoordelijk gedrag zal ook niet snel een typisch paardenmeisje worden.
Dat zijn dan de types die tussen 10 en 14 op paardrijden zitten omdat het hip is en dan in de brugklas de paarden aan de kant schuiven voor jongens en cigaretten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:08 



 
Profiel   

paardjes123 schreef
xApple schreef
Hahaha ik ben een weegschaal paardenmeisje dus dit geldt niet zo erg voor mij :')


Ik ben ook weegschaal, wie weet hoe het anders met ons gesteld zou zijn :P


Haha nou ik wil er niet aan denken :D

Ik heb het trouwens wel alleen over de besluitenloosheid. Ik ben niet erg gevoelig voor
groepsdruk en heb wel echt vertrouwen in mijn eigen probleemoplossenheid :+ Ook rook ik
niet en drink ik met mate. Voor mijn dieren ben ik heel verantwoordelijk en kan goed de
leiding nemen als het om mijn dieren gaat (en kinderen, want ik ben juf) ik kan alleen zo
slecht keuzes maken :D Met mijn psychische gezondheid zit het dus best goed hoor O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:12 



 
Profiel   

Ha top idee om "paardenmeisje" op je CV te zetten en dan dit onderzoek te overhandigen bij je Sollicitatiegesprek. Zo val je in ieder geval op tussen de meuteXD

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:26 



 
Profiel   

elenaMM77 schreef
conclussie alle paardenmeisjes zijn weegschaal? rofl..

hier nog een weegschaal.. en ohhh pleaseeee noem mij meisje
*grijpt naar de verf om grijze bos haren te camoufleren*


:(:) :') _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:29 



 
Profiel   

Wendy schreef
En dat is onderzocht door wie?

Ontopic: leuk onderzoek :D


ik kan de onderzoeken niet meer noemen,
maar in de jaren 80 en 90 zijn er talloze onderzoeken geweest naar de effecten van het hebben/houden/verzorgen/trainen van dieren en de invloed die dat heeft op de ontwikkeling van zelfdiscipline, verantwoordelijkheidsgevoel en besluitvaardigheid op jonge leeftijd..

dit effect treedt (zelfdiscipline en besluitvaardig) ook op bij jongeren die op hoog niveau sporten (dus meerdere uren per week trainen).

en dat is ook heel logisch.. immers andere kinderen fladderen zorgeloos door het leven, tijd genoeg om te spelen en je huiswerk nog even te maken en weinig tot geen verantwoordelijkheden) .. terwijl je als je een hobby hebt die serieus te noemen is en veel tijd in beslag neemt, je al vroeg bijgebracht krijgt hoe belangrijk je tijdindeling is (en als je ouders dat niet doen, dan zijn de gevolgen op school wel voelbaar). plannen en vooruitkijken leer je dus dan jonger dan je leeftijdsgenoten.. ontwikkeling gaat veel vlotter op zulke gebieden als je verantwoordelijkheden hebt (gewenst of ongewenste verantwoordelijkheden). Als paardenmeisje komt er ook nog eens bij dat je levend speelgoed onder je hebt.. als je zelf geen besluiten kunt nemen, dan zorgt half bokt wel voor de opvoeding op dat gebied.. (DA BELLEN!!!, met eigenaar praten!!!, actie ondernemen!!!! zijn maar even grepen over hoe vriendelijk we de jonkies hier vertellen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun speelgoed).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:39 



 
Profiel   

Ik heb mij altijd al wat mannelijker gevoeld, bedankt hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:44 



 
Profiel   

Interessant zeg! Had ik dat geweten op mn 10de, dan had ik misschien wel een pony voor mijn verjaardag gekregen *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:48 



 
Profiel   

Grappig, ik herken mij hier helemaal in. Vaak kijken 'gewone' mensen mij ook stom aan, omdat ik soms dingen doe die een 'normaal' meisje niet zou doen.. :o En stiekem ben ik ook een weegschaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 14:49 



 
Profiel   

Dit ga ik inwrijven bij mijn broer! :j
Dan is het afgelopen met: paardrijden is nutteloos! <<)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 16:25 



 
Profiel   

Leuk onderzoek en kan mij er goed in vinden!

Wat elenaMM77 toevoegt klinkt ook logisch. Als kind moest ik altijd al mee naar de DA, helpen met verzorgen van alle beesten etc. Geen zin om naar mijn pony te gaan? Dan ook niet met vriendinnetjes spelen. Die pony heeft ook aandacht nodig. Geen zin om de stal te mesten? Dan ook niet rijden.

Uiteindelijk heeft het denk ik wel geholpen. Ga standaard dagelijks naar mijn paarden en slaap slecht als ik ze een dag niet heb gezien := Bedankt mam! :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 16:40 



 
Profiel   

purple schreef
Citaat
Daarbij kwam ook naar voren dat de jongeren in het onderzoek minder roken en drinken


Dat komt omdat we nergens geld voor hebben :+


geniaal maar waar _/-\o_
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-15 17:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen