Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:37

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding

Nieuw onderzoek uit de Verenigde Staten heeft bewezen dat zoogdieren meer genetisch materiaal gebruiken van hun vader dan van hun moeder.

De zoogdieren erven evenveel genetische mutaties van hun ouders maar ze "gebruiken" meer genetisch materiaal van hun vader dan van hun moeder. Het vererven van een mutatie van de vader heeft andere consequenties dan wanneer de mutatie van de moeder afkomstig is. Dankzij de resultaten kan er beter onderzoek worden gedaan naar de vererving van ziektes bij zoogdieren. "Deze exceptionele resultaten openen een deur naar een totaal nieuw onderzoeksgebied in menselijke genetica." aldus professor in genetica Fernando Pardo-Manuel de Villena.

"We weten van 95 genen dat zij een ouder-afhankelijk effect hebben, zogenaamde "imprinted" genen. Deze genen kunnen een rol spelen bij genetische aandoeningen, maar het effect van de genen is verschillend afhankelijk van welke ouder het afkomstig is. Nu is er vastgesteld dat er duizenden andere genen zijn die ook zo'n ouder-afhankelijk effect hebben: circa 80% van de genen heeft dit effect."

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:09

Toch nemen ze in veel gevallen een groot deel van het karakter over van hun moeder.

En dan vind ik het vreemd dat een 2e bezichtigingshengst eruit moet bij het KWPN omdat de moederlijn onvoldoende maat heeft, onvoldoende predicaten heeft, etc...

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:50

Mijn merrie is een exacte kopie van haar moeder, zowel karakter als bouw als gangen :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:00

Tsja en ik heb hier een merrie-veulen lopen dat een kopie is van der pa kwa bouw. :+

Anoniem

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:39

Mijn verzorgpaard (merrie) is ook precies een kopie van der moeder :P

Maar wel een interessant onderzoek als er meer over bekend wordt!

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:46

Ze hebben bij dit onderzoek gen-expressie van (inteelt) muizen gemeten in de hersenen. Dit zal eerst gerepliceerd moeten worden in meerdere diersoorten voordat je het gaat generaliseren naar mensen of paarden (en dat kan voorlopig nog niet want van geen enkele andere diersoort is het hele genoom bekend en dan kun je dus niet alles meten).
Gen-expressie is indirect wel wat er voor zorgt hoe je eruit ziet enzo maar het is veel breder dan dat. Ze hebben dit vooral onderzocht met betrekking tot mutaties die ziektes veroorzaken. Vooralsnog heeft dit weinig implicaties over hoeveel eigenschappen een zoogdier overneemt van beide ouders.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:49

En er is erfeijk materiaal (oa mitochondriaal DNA) dat je alleen van je moeder krijgt. Geen idee of dat voor "interessante" zaken codeert in dit verband.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:49

En dan zijn er nog genen die op de geslachtschromosomen zitten. En daar er op het vrouwelijke gen meer genen zitten dan op het mannelijke lijk me dat(zei ze als leek) ook nog enig belang te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:50

nickynicole schreef:
Toch nemen ze in veel gevallen een groot deel van het karakter over van hun moeder.

En dan vind ik het vreemd dat een 2e bezichtigingshengst eruit moet bij het KWPN omdat de moederlijn onvoldoende maat heeft, onvoldoende predicaten heeft, etc...


Daar worden ze immers door "opgevoed". ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:11

nickynicole schreef:
Toch nemen ze in veel gevallen een groot deel van het karakter over van hun moeder.


Een merrie zal dan misschien minder genetisch bijdragen, maar ze draagt op andere manieren wel veel bij. Bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap en de periode dat ze het veulen zoogt. Neem bijvoorbeeld de cortisolspiegel. Die is bepalend voor hoe je omgaat met stress. Een verhoogde spiegel bij een moeder tijdens de zwangerschap heeft invloed op de cortisolregulatie van de nakomeling. Dus hoe de nakomeling omgaat met stress. Of neem een veelvuldig angstig moederdier met een veulen aan de voet. Dat doet ongetwijfeld iets met het karakter van het veulen...
En hengst heeft deze invloed niet. Die brengt doorgaans alleen genetisch materiaal.
Citaat:
En dan vind ik het vreemd dat een 2e bezichtigingshengst eruit moet bij het KWPN omdat de moederlijn onvoldoende maat heeft, onvoldoende predicaten heeft, etc...

Ik snap dat wel. Je hebt genotype (genetische samenstelling van het dier) en fenotype (de wijze waarop die genen tot uitdrukking komen). Niet alles wat vastligt in het genotype komt tot uitdrukking. Maar de kans is heel reëel dat het in latere generaties wel tot uitdrukking komt. Mijn oma had bijvoorbeeld rood haar. Mijn moeder niet en ik ook niet, maar mijn kinderen misschien weer wel.
Daarnaast draagt een moederdier misschien wel wat minder bij, maar nog steeds wel een significante proportie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:29

Ik vind de titel echt misleidend. Het is een test op muizen. Dat betekent niet automatisch dat dit ook voor paarden opgaat. Goed doorgefokte merrielijnen hebben de genen zo zwaar verankerd dat zelfs een keer een mindere hengst niets uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:58

janderegelaa schreef:
Ik vind de titel echt misleidend. Het is een test op muizen. Dat betekent niet automatisch dat dit ook voor paarden opgaat. Goed doorgefokte merrielijnen hebben de genen zo zwaar verankerd dat zelfs een keer een mindere hengst niets uitmaakt.


Zoogdieren komen qua genetisch materiaal heel sterk overeen. Geloof het of niet, maar wij delen als mens ongeveer 90% van ons genetisch materiaal met dat van de muis. Die andere 10% bepaalt dat we geen vacht en staart hebben. ;) Ik weet niet precies hoe groot de overeenkomstigheid tussen paarden en muizen is, maar die zal ongetwijfeld ook aanzienlijk zijn.
Het lijkt me dus ook zeker niet ondenkbaar dat de manier waarop muizengenen al dan niet tot uitdrukking komen, voor de meeste zoogdieren vergelijkbaar zal zijn. Neemt niet weg dat als je het niet onderzocht hebt, je het inderdaad moet formuleren als "er zijn aanwijzingen dat..."

Daarnaast is ook de vraag op welk genetisch materiaal dit mechanisme van invloed is. En of dat ook materiaal is dat van invloed is uiterlijke eigenschappen of karakter...

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:41

Ja meisjes, dat is wel even slikken!! Dachten jullie in het verleden dat je het meeste bijdraagt en dan is óók dat een ilussie. :(:)

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:08

Ze spreken hier erover dat een mutatie van genen van de vader een andere invloed heeft dan een mutatie van genen bij de moeder. Vraag me af wat het verschil dan is. Wel interessant onderzoek.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:00

misterA schreef:
Ja meisjes, dat is wel even slikken!! Dachten jullie in het verleden dat je het meeste bijdraagt en dan is óók dat een ilussie. :(:)


Ach reden te meer om jullie mannen nog vaker de schuld te geven van slecht gedrag van onze gezamenlijke kinderen. Kunnen jullie gelijk die problemen even oplossen!

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:00

misterA schreef:
Ja meisjes, dat is wel even slikken!! Dachten jullie in het verleden dat je het meeste bijdraagt en dan is óók dat een ilussie. :(:)


Nu kunnen we tenminste " wetenschappelijk " onderbouwd de mannen echt van bijna alles de schuld geven. EINDELIJK!!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:06

ariatje schreef:
misterA schreef:
Ja meisjes, dat is wel even slikken!! Dachten jullie in het verleden dat je het meeste bijdraagt en dan is óók dat een ilussie. :(:)


Nu kunnen we tenminste " wetenschappelijk " onderbouwd de mannen echt van bijna alles de schuld geven. EINDELIJK!!


Helaas niet. Intelligentie komt van het vrouwelijke gen.(het X-gen)
Als je zoon slechte resultaten haalt op school en geen ADHDer(of ADD of PDD-NOS, etc) is,...zijn toch wij vrouwen daar de "schuld" van.

Is je zoon lekker slim,....dan komt dat inderdaad ook door de vrouw.

(meisjes kunnen een hoog IQ ook van hun vader krijgen,...maar ja...die had het weer van zijn moeder.)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:44

http://horsetalk.co.nz/2015/03/04/sires ... eny-study/

"has revealed" is niet "heeft bewezen". In de wetenschap wordt er vrij weinig "bewezen" maar "ondersteuning gevonden voor".

Verder vind ik het inderdaad al wat voorbarig om gelijk naar paarden of mensen te generaliseren.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Django_Mette schreef:
Ze spreken hier erover dat een mutatie van genen van de vader een andere invloed heeft dan een mutatie van genen bij de moeder. Vraag me af wat het verschil dan is. Wel interessant onderzoek.


Mutaties zijn de verschillende "volgordes" die kunnen voorkomen binnen hetzelfde gen. Wat safina zegt over dat de genen tussen zoogdieren gelijk zijn gaat hier dus ook niet op want er is wel verschil tussen menselijke en muizen mutaties. Bijzondere mutaties worden vaak gelinkt met ziektes en in dit oogpunt hebben ze dit onderzoek ook gedaan, dus waarschijnlijk hebben ze vooral ook die mutaties gecheckt. Vandaar dat ik denk dat dit onderzoek niets zegt over karakter / uiterlijk van zoogdieren.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:29

NatasjavE schreef:
Ja meisjes, dat is wel even slikken!! Dachten jullie in het verleden dat je het meeste bijdraagt en dan is óók dat een ilussie. :(:)


Nu kunnen we tenminste " wetenschappelijk " onderbouwd de mannen echt van bijna alles de schuld geven. EINDELIJK!!

Helaas niet. Intelligentie komt van het vrouwelijke gen.(het X-gen)
Als je zoon slechte resultaten haalt op school en geen ADHDer(of ADD of PDD-NOS, etc) is,...zijn toch wij vrouwen daar de "schuld" van.

Is je zoon lekker slim,....dan komt dat inderdaad ook door de vrouw.

(meisjes kunnen een hoog IQ ook van hun vader krijgen,...maar ja...die had het weer van zijn moeder.)


Dit is onzin, er is geen gen voor intelligentie. Er is geeneens een vaste defenitie voor in de wetenschap. Bijna niets word bepaald Door een enkel gen er spelen een hoop factoren mee. Bovendien kunnen mutaties ook spontaan ontstaan als er iets mis gaat in de decodering van het DNA

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:39

Als dit voor zoogdieren geldt, zou dit toch ook voor mensen moeten gelden?

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:10

Natasja ik zeg bijna alles.

Imaginaerum
Berichten: 3710
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:11

NatasjavE schreef:
En dan zijn er nog genen die op de geslachtschromosomen zitten. En daar er op het vrouwelijke gen meer genen zitten dan op het mannelijke lijk me dat(zei ze als leek) ook nog enig belang te hebben.
Chromosomale x-inactivatie. :) Is een interessant fenomeen, leuk voorbeeld is een lapjeskat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:14

Tendance schreef:
Natasja ik zeg bijna alles.


Hoe bedoel je dit? :)

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Genen van de hengst belangrijker dan die van de merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:30

Jij reageert op mijn bericht. Ik zeg dat we ze van bijna alles de schuld kunnen geven.
Niet van alles.
Plus dat dit een gekscherende reactie op MisterA was.