Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:12

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk


Afbeelding
De Cleveland Bay, bron: wikimedia commons

Liefhebbers van het paardenras de Cleveland Bay waarschuwen dat het ras, ondanks een lichte groei in aantal, nog steeds bedreigd wordt met uitsterven.

Afgelopen maand bracht de Rare Breeds Survival Trust (RBST) een rapport uit. Hierin staat dat de Dales pony en de Dartmoor er slechter voorstaan vanwege een vermindering in fokmerries, waar de lijst op gebaseerd is. "Veel van de rassen lopen terug in populatie, ondanks dat sommige zoals de Cleveland Bay en de Suffolk een lichte groei laten zien in vergelijking met de populatie in 2014", vertelt Tim Beeston, medewerker van RBST.

De lijst van 2015 is gebaseerd op de registraties van 2011-2013 omdat niet alle rasverenigingen de data van 2014 compleet hadden. "Deze situatie wordt te rooskleurig bekeken", vertelt Zoe Woods, fokker van het Cleveland Bay ras. "De lijst is erg misleidend omdat het lot van ons ras geen goede vooruitzichten heeft. Het geeft de indruk dat, ondanks dat andere rassen moeite hebben om te blijven bestaan, de Cleveland Bay een van de uitzonderingen is."

Lorraine Chapman, medewerkster van de Cleveland Bay Horse Society, bevestigt dat er in 2014 maar zes raszuivere merrieveulens zijn geboren en geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk. In totaal werden er 25 raszuivere veulens geboren in 2014, in 2013 was dit nog 35. Volgens de rasvereniging moeten er ongeveer 45 merrieveulens per jaar geboren worden om het ras te redden van uitsterven. Wereldwijd worden er ongeveer 32 veulens, hengsten en merries, geboren van het ras en van alle merrieveulens wordt ongeveer de helft later gebruikt als fokmerrie. Deze aantallen zijn zorgwekkend volgens de rasvereniging.

Daarnaast kampt het ras met een ander probleem, veel fokkers worden te oud en stoppen binnen afzienbare tijd met het voortzetten van de Cleveland Bay.

"Het ras is van grote waarde aangezien het een zeer bruikbaar paard is. Het is het ideale paard voor de recreatieruiter. Hoe krijgen we deze boodschap de wereld in?", aldus Woods

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:42

Ik heb een tijdje een Groninger-ruin gehad met daarachter het Cleveland-Bay bloed van Manningford Hermes. Fijn paard, heb 'm later verkocht aan de Bereden Politie Corps Utrecht. Zou best een zuivere Cleveland Bay willen!!!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:27

Als je dit ras wil redden moet als eerste de onzinnige "raszuiver" illusie overboord.
Met de aantallen die in dit artikel worden genoemd is het einde onafwendbaar als je geen individuen van buitenaf inkruist.

Nyma

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-12-14

Re: Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:46

Wat jammer, ik vond dat altijd zo'n leuke paarden. (Het paard op de foto is overigens niet officieel een cleveland Bay omdat die geen wit mogen hebben dacht ik, even off-topic) :')

ponyfriendje
Berichten: 119
Geregistreerd: 18-02-15

Re: Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:20

Jammer dat ze met uitsterven bedreigd worden :(. Het is zo'n fijn ras voor beginners. Op sommige plekken hebben ze alleen maar Cheveland Bays voor gehandicape kinderen.

Albion

Berichten: 873
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:42

Nyma schreef:
Wat jammer, ik vond dat altijd zo'n leuke paarden. (Het paard op de foto is overigens niet officieel een cleveland Bay omdat die geen wit mogen hebben dacht ik, even off-topic) :')


Het paard op de foto is een holsteiner kruising ( had ik even opgezocht want ik vond hem er niet heel rastypisch uitzien haha ;) )

Volgens mij mag het ras maximaal een kleine ster op het hoofd en verder geen aftekeningen.

Nyma

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:25

Albion schreef:
Nyma schreef:
Wat jammer, ik vond dat altijd zo'n leuke paarden. (Het paard op de foto is overigens niet officieel een cleveland Bay omdat die geen wit mogen hebben dacht ik, even off-topic) :')


Het paard op de foto is een holsteiner kruising ( had ik even opgezocht want ik vond hem er niet heel rastypisch uitzien haha ;) )

Volgens mij mag het ras maximaal een kleine ster op het hoofd en verder geen aftekeningen.


O, das waar, heb het even opgezocht :+ Mijn fout, ster mag dus als enige wel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:04

Kuggur schreef:
Als je dit ras wil redden moet als eerste de onzinnige "raszuiver" illusie overboord.
Met de aantallen die in dit artikel worden genoemd is het einde onafwendbaar als je geen individuen van buitenaf inkruist.


Mee eens.

De rede voor ons om als Gelderse liefhebbers het bij de Gelderse liefhebbers te houden bij een type opdat wij "vreemd" bloed mogen blijven gebruiken.

En het is mogelijk om uit dit kringetje te komen.
Dus ik hoop dat dat voor de Cleveland Bay ook lukt. Wat overigens ook aan de basis van het Gelderse paard stond.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Cleveland Bay ondanks groei in aantal nog bedreigd ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:06

De Cleveland Bay is ingekruist in het Groninger paard, maar bij mijn weten nooit bij de Gelderse? En ja Groningers en Geldersen voeren soms hetzelfde bloed, maar om nou te zeggen dat de CB aan de basis stond van het Gelderse paard lijkt me niet helemaal hetzelfde.