Bewijs voor dieet en bewegingsschema als behandeling EMS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Bewijs voor dieet en bewegingsschema als behandeling EMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:24

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz


Afbeelding

Het wetenschappelijke bewijs achter een op maat gemaakt dieet en bewegingsprogramma voor paarden die lijden aan het Equine Metabolic Syndrome (EMS) is in een Brits studie geleverd.

De onderzoekers uit Edinburgh en Liverpool onderzochten 19 paarden met EMS. Men wilde onderzoeken of een speciaal dieet en bewegingsprogramma zou leiden tot significant gewichtsverlies en verbetering in insulinegevoeligdheid.

Van de 19 paarden die aan het onderzoek meededen hadden 17 een voorgeschiedenis van hoefbevangenheid. De paarden ondergingen een klinisch onderzoek en een bloedonderzoek om de hormoongehaltes te meten. Paarden die leden aan het syndroom van Cushing (PPID) werden uitgesloten van het onderzoek.

Elke eigenaar kreeg een individueel dieet en bewegingsprogramma dat drie tot zes maanden uitgevoerd moest worden. Daarna werden de paarden opnieuw klinisch onderzocht en werd hun bloed opnieuw getest.

Alle dieren bleken lagere lichaamsscore's te hebben, waarbij 18 van de 19 dieren ook daadwerkelijk minder was gaan wegen. Daarnaast bleek dat de paarden een hogere insulinegevoeligheid hadden. De onderzoekers concludeerde dat een op maat gemaakt dieet en bewegingsprogramma een goede behandeling is bij paarden die lijden aan EMS. "Bij de behandeling van EMS is het essentieel om de insulineresistentie terug te dringen en hiermee het risico op hoefbevangenheid te verlagen."

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:31

Eerlijk gezegd altijd al wel gedacht dat het te maken had met combinatie voeding/beweging. Veel van onze problemen ontstaan door teveel eten en te weinig beweging bij paarden. Wij denken dat ze hard werken moeten bij ons maar over het algemeen valt het wel mee. Ook verkeerd soort voeding of beweging helpen mee hieraan. We zijn te goed voor onze dieren;) Er is vaak ook geen verschil meer tussen zomer en winter uiterlijk bij de paarden. Terwijl dit niet voor niets is maar wij zien dat niet graag bij onze paarden. En weten ook niet meer wanneer een paard er gezond uit of teveel is. Want de meeste paarden zijn teveel.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:31

_/-\o_
Inderdaad...overgewicht en teveel van alles als oorzaak van heel veel gezondheidsproblemen...net zoals bij mensen en andere dieren :P

EquiLibri

Berichten: 56
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Omgeving Antwerpen

Re: Bewijs voor dieet en bewegingsschema als behandeling EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:58

Zag ik onlangs ook een aflevering van op tv, waar dit werd bevestigd! :j

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:25

EquiLibri schreef:
Zag ik onlangs ook een aflevering van op tv, waar dit werd bevestigd! :j


Op welke zender kwam en dat ik dat nog ergens terug kijken ? Ik ben daar wel benieuwd na.

Wat een interessant verhaal is dit. En is er ook een dieet/bewegingsschema te zien ? Daar ben ik ook erg benieuwd na.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:53