Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:25

http://www.bokt.nl / http://www.destentor.nl


Afbeelding

In het Overijsselse Dalfsen is enkele nachten geleden een pasgeboren veulen verdwenen uit de weide.

Het veulen is waarschijnlijk zelf onder de afrastering van het weiland aan de Hessenweg gekropen en ontsnapt. De eigenaresse ontdekte in de ochtend dat het veulen niet meer in de weide stond. Het veulentje werd de dag eerder geboren.

"Ik heb achter het weiland voetsporen gevonden, maar die houden op een gegeven moment op", vertelt ze aan de Stentor. "Ik vrees het ergste, omdat daar soms ook vossen rondlopen."

Anoniem

Re: Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:29

Lijkt me toch een gek verhaal. Je hebt avontuurlijke veulens maar zou me verbazen moest hij/zij niet aan de draad blijven staan bij moeder.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:30

oh wat een nachtmerrie voor de eigenaar! vreselijk! hopelijk is hij snel terug en gezond!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:30

Oh jeetje zeg, ik denk dat hij gepakt is... :(:)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:32

Raar verhaal..

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:34

Mijn ervaring met veulens is dat als ze zo jong zijn ze wel een beetje bij moeders weg gaan maar ook voor de geringste scheet weer snel terugrennen naar mamma. Het lijkt me daarom niet bepaald normaal dat een veulen zomaar even onder de draad doorgaat in z'n eentje en dan ook gewoon wegwandelt van de moeder die waarschijnlijk hysterisch staat te hinniken aan de draad... Zou eigenlijk sneller denken dat het veulen gewoon gestolen is.
Kan het mishebben natuurlijk, maar wat een raar verhaal.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:35

Schrok me dood toen ik het 4 dagen geleden las, dacht dat het een veulentje van stal was...

Maar niet minder erg natuurlijk.. Hopelijk komt het veulen terecht, maar wat ze zelf al zegt, in de omgeving lopen ook vossen rond enzo.

Seven

Berichten: 21197
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:36

Vreselijk, maar zal niet het eerste veulen zijn wat in een sloot terecht is komen etc, heel sneu

Een vos zie ik nog niet snel als de dader tenzij het veulen al overleden was, of als het een heel klein ienieminie veulen is.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:41

Ik snap al niet dat je je pas geboren veulen s'nachts buiten laat op een niet helemaal veulen proof stuk.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:43

kohtje schreef:
Ik snap al niet dat je je pas geboren veulen s'nachts buiten laat op een niet helemaal veulen proof stuk.

Ja in een stal opsluiten is goed. :j

Anoniem

Re: Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:45

Hier komen ze de eerste weken ook 's nachts op stal terwijl al mijn paarden normaal 24/7 buiten lopen. Is een stal van 35 vierkante meter. Laat ze pas de eerste keer 's nachts buiten als ze echt van de draad wegblijven.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:46

MarlindeRooz schreef:
kohtje schreef:
Ik snap al niet dat je je pas geboren veulen s'nachts buiten laat op een niet helemaal veulen proof stuk.

Ja in een stal opsluiten is goed. :j

Ja vind ik wel! En anders maak je buiten iets goed waar ze niet uit kunnen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Pasgeboren veulen verdwijnt uit wei in Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:48

Lekker optijd dit stukje :') was begin van de week al.
Brrrr langs de hessenweg.... als het veulen niet aangereden is zal het wel ergens in een sloot liggen. Een veulen gaat niet zomaar zo'n eind bij moeders weg. Geloof dat het tot op heden nog steeds niet terug is dus leven zal ie wel niet meer doen.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:50

Seven schreef:
Een vos zie ik nog niet snel als de dader tenzij het veulen al overleden was, of als het een heel klein ienieminie veulen is.


Het gaat om een veulen van een shetlander, weet niet of dat klein genoeg is? Het blijft een raar verhaal...

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:52

Dat veulentje is niet 'verdwenen' maar gejat. Trieste wereld en arm moeder van het veulen.. helemaal in de stress natuurlijk

Edit: dit is mijn mening geen feit.
Laatst bijgewerkt door Daniquebyoux op 28-03-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:56

Echt? Dat zou wel echt diep en diep triest zijn... :n Zal dan ook even op stal waarschuwen is aan dezelfde weg..

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:03

VivaByoux schreef:
Dat veulentje is niet 'verdwenen' maar gejat. Trieste wereld en arm moeder van het veulen.. helemaal in de stress natuurlijk

Denk je nu echt dat een veulentje zomaar gejat word, er zijn veel voorbeelden van veulens die in de sloot eindigen maar een klein shetland veulen kan ook heel goed door een vos zijn gegrepen.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:03

Benice schreef:
Echt? Dat zou wel echt diep en diep triest zijn... :n Zal dan ook even op stal waarschuwen is aan dezelfde weg..


Geen feit he, maar mijn mening. Zal het even veranderen aangezien er al meerdere verwarringen over zijn

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:04

bigone schreef:
VivaByoux schreef:
Dat veulentje is niet 'verdwenen' maar gejat. Trieste wereld en arm moeder van het veulen.. helemaal in de stress natuurlijk

Denk je nu echt dat een veulentje zomaar gejat word, er zijn veel voorbeelden van veulens die in de sloot eindigen maar een klein shetland veulen kan ook heel goed door een vos zijn gegrepen.


Dat veulen is in mijn idee gejat, want het loopt niet zomaar weg bij de moeder. In de sloot okee, maar dan was de moeder bij de sloot gaan krijzen. En als een vos het in het land had gegrepen dan had de moeder die vos wel even gegrepen.
Ik vind die voetstappen simpelweg verdacht.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:05

chimello schreef:
Mijn ervaring met veulens is dat als ze zo jong zijn ze wel een beetje bij moeders weg gaan maar ook voor de geringste scheet weer snel terugrennen naar mamma. Het lijkt me daarom niet bepaald normaal dat een veulen zomaar even onder de draad doorgaat in z'n eentje en dan ook gewoon wegwandelt van de moeder die waarschijnlijk hysterisch staat te hinniken aan de draad...
Mwah.. ik heb het met een KWPN-veulen gehad. Eén dag oud, mams net niet snel genoeg om tussen hem en de omheining te blijven, stak z'n hoofd tussen de draden door en kukelde vervolgens van schrik zo in de wei er naast. Moeders hysterisch ja.. veulen stond er maar een beetje bij. Die heb ik toch echt zélf bekant op moeten tillen om weer bij moeders in de wei te zetten.

Dus zomaar tussen de draad door kan wel degelijk. Dat 't wegloopt is weer een ander verhaal. Groot, klein, zo jong.. ik zou ze 's nachts op stal hebben. Zeker als je weet dat er vossen in de omgeving lopen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:20

Hier is overdag ook een veulen [1 dag oud] in de [droge] sloot beland.Moeders liep de hele tijd te hinniken daar waar het veulen lag.Omstanders hebben het veulen uit de sloot gehaald en terug gezet.Het veulen bleef steeds onder de draad door gaan,liep regelmatig op het fietspad.Het veulen was s'nachts geboren op het weiland,het was niet mijn shet die drachtig was.Moeders stond hier tijdelijk en het veulen zou pas een paar maanden later geboren worden.Ik wil hier n.l. geen veulens op de wei hebben,weiland is niet veulenproof. Ik heb geeist van de eigenaar dat ze moeder en veulen komen ophalen.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:33

VivaByoux schreef:
Benice schreef:
Echt? Dat zou wel echt diep en diep triest zijn... :n Zal dan ook even op stal waarschuwen is aan dezelfde weg..


Geen feit he, maar mijn mening. Zal het even veranderen aangezien er al meerdere verwarringen over zijn


Oh sorry even verkeerd gelezen dan! :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:37

kohtje schreef:
Ik snap al niet dat je je pas geboren veulen s'nachts buiten laat op een niet helemaal veulen proof stuk.



snap ik ook niet...iedergeval snachts op stal,lekker veilig...
Een veulen ziet erg slecht en kan helemaal de draden snachts niet zien,met sloten in de buurt :7
Bij mij zouden ze snachts op stal gaan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:09

Dieptriest...en ook zo onnodig.
Vind ook dat de eigenaar hiervoor verantwoordelijk is!
Tegen dieven kun je je uiteraard amper beschermen, maar als het diertje zelf zo gemakkelijk kon ontsnappen, deugt er niks van je omheining!
Dan inderdaad nog liever binnen zetten...

Naboo

Berichten: 386
Geregistreerd: 22-10-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:58

vreselijk! ;(