Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:33

* http://www.bokt.nl / http://www.ridehesten.com


Afbeelding
Charlotte Dujardin tijdens een training

De Zweedse Hippische Federatie heeft besloten dat het verplicht starten op een stang-en-trensoptoming niet langer verplicht is in de Grand Prix op nationaal niveau. De hippische federatie mag een stang-en-trens echter wel verplichten op observatie- of kwalificatiewedstrijden aangezien de FEI nog steeds een stang verplicht tijdens haar wedstrijden.

Op een wedstrijd in Stömholm reden twee ruiters voor het eerst de Grand Prix op een trens. Daarbij behaalde een van de ruiters 64,433% en werd daarbij gedeeld achtste. In Nederland is het al langer toegestaan om enkel een trens te gebruiken op het hoogste niveau. De FEI is op dit moment aan het overwegen om de stangverplichting af te schaffen, maar daarover is nog geen zekerheid. De federatie vindt dat het paard op het hoogste niveau moet laten zien dat gehoorzaam genoeg is om de stang aan te pakken en dat dit een belangrijk onderdeel is van de opleiding van het paard.

Een bekende amazone die Grand Prix niveau rijdt op een trens is Charlotte Dujardin. Zij staat er om bekend haar toppaard Valegro (v. Negro) op een trens met een lage neusriem te trainen. Voor de proef verwisselt zij haar optoming vanwege de verplichting vanuit de FEI.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:36

Ik denk niet dat ze IN de proef haar optoming verwisselt :D

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:37

Knap he, gewoon al rijdend! :D

Zal het even aanpassen zodat het er niet zo knullig staat :+

NikkivanOlst

Berichten: 7822
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:39

Een paard dat gehoorzaam genoeg is om een stang op te pakken....?
Vind het veel knapper als een paard op een zachtere optoming gehoorzaam is.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:01

Beetje ouderwetse benadering idd als je gewoon kunt zien dat sommige monden niet voldoende ruimte voor een stang en trens hebben. Heeft vaak weinig met gehoorzaamheid te maken of ze de stang willen aannemen, maar alles met de anatomie van de mond.
Ik hoop dat de FEI nu volgt, ben enorm blij dat de KNHS hierin al jaren een voorbeeldfunctie vervuld waardoor ik mijn Friese hengst nu in de Grand Prix kan starten met een trens.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:02

VisibreTeam schreef:
Een paard dat gehoorzaam genoeg is om een stang op te pakken....?
Vind het veel knapper als een paard op een zachtere optoming gehoorzaam is.



Ja dat zinnetje viel mij ook op.,

Volgens mij is de prestatie knapper/ beter met een zachtere optoming dan een heel ijzerwarenhuis in de mond.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:04

de meeste paarden die op dat niveau een beetje meedraaien, lopen op beide optomingen. Mijn merrie loopt in de training ook altijd op een boterzacht trensje, en voor dat kleine mondje is dat eigenlijk zat. Maar omdat ze in de proeven idd op S&T mee moet kunnen, mag ze daar kort voor de proef weer op over. En er zijn er nog behoorlijk wat waarbij het zo gaat.
Als de ruiter een beetje kan sturen, gaat die echt niet een GP-proef 'proberen' als de enige manier waarop dat lukt, met S&T-optoming is. Zo'n proef is hard werken, als ze niet gehoorzaam zijn, kom je er sowieso niet doorheen ;-)

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:03

horseyfries schreef:
Beetje ouderwetse benadering idd als je gewoon kunt zien dat sommige monden niet voldoende ruimte voor een stang en trens hebben. Heeft vaak weinig met gehoorzaamheid te maken of ze de stang willen aannemen, maar alles met de anatomie van de mond.
Ik hoop dat de FEI nu volgt, ben enorm blij dat de KNHS hierin al jaren een voorbeeldfunctie vervuld waardoor ik mijn Friese hengst nu in de Grand Prix kan starten met een trens.


Helemaal mee eens met dit bericht. Ken paard met zeer klein mondje dat onmogelijk met stang en trens gereden kan worden. Heeft een heel klein apart toegestaan bitje. Paard is erg talentvol en heeft wellicht toekomst op dat niveau.
Zal blij zijn als de FEI het reglement verandert.
Daarnaast, maar dat is mijn persoonlijke mening, vind ik het beter als iemand op Grandprix niveau enkel met trensje kan rijden en de gevraagde oefeningen goed kan uitvoeren.

ramboe

Berichten: 944
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:32

Ik vind dit een erg goede ontwikkeling!
Als een paard goed loopt dan loopt die toch goed? Dat heeft heeft toch niks met of die een stang en trens accepteert?!

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:26

Een goede ontwikkeling. De verplichting dateert van tig jaar geleden. De hele rijderij heeft over de loop van de jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de training van een paard. Laat een ieder zelf bepalen met welke optoming zijn paard het beste presteert. De een kan dat met enkel een trens, een ander met stang en trens, een ander zelfs bitloos. Sommige paarden zijn nu eenmaal beter te rijden of te verzamelen met stang en trens, zeker als het gaat om die zeer verzamelde oefeningen op GP-niveau. Een bit is zo scherp als de hand die het vasthoudt ( zoiets toch?).

Elisa2

Berichten: 37164
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:05

Ik vind het ook een heel goede ontwikkeling, ieder paard is verschillend en de een is fijner op trens en de ander op stang en trens. In principe vind ik wel dat het eigenlijk altijd op een trens zou moeten kunnen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:12

Nou die foto is ook niet echt super.....met trens en lage neusriem, en dan zo de trens op zon contact hebben....tjongejonge....

De meeste paarden lopen niet fijn ontspannen op trens of op stang en trens...de paarden die dat wel doen, worden op juiste manier geschoold...en tuurlijk moet iedere ruiter het kunnen op dit nivo, mar ik zie ze geregeld anders.....met kilos in de klauwen en met een zit die niet normaal is, en zulke rijden ook nog punten....of van die paarden die gewoon niet op lichte aanleuning en zit willen lopen,,...die zijn mi ongeschikt...

En in de top van dressuur heb ik jaren geleden hubertus schmidt met wansuela suerte gezien, em dat was 1 van de weinige paarden die correct afgericht was, met een ruiter die alles op correcte zit reed en een slappe Stangteugel , en 1 van die weinige die met hak heup schouder op 1 lijn zit, gehele proef!


Nikkylove

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:07

sigrid1182 schreef:
Nou die foto is ook niet echt super.....met trens en lage neusriem, en dan zo de trens op zon contact hebben....tjongejonge....

De meeste paarden lopen niet fijn ontspannen op trens of op stang en trens...de paarden die dat wel doen, worden op juiste manier geschoold...en tuurlijk moet iedere ruiter het kunnen op dit nivo, mar ik zie ze geregeld anders.....met kilos in de klauwen en met een zit die niet normaal is, en zulke rijden ook nog punten....of van die paarden die gewoon niet op lichte aanleuning en zit willen lopen,,...die zijn mi ongeschikt...

En in de top van dressuur heb ik jaren geleden hubertus schmidt met wansuela suerte gezien, em dat was 1 van de weinige paarden die correct afgericht was, met een ruiter die alles op correcte zit reed en een slappe Stangteugel , en 1 van die weinige die met hak heup schouder op 1 lijn zit, gehele proef!

[ Video ]


Hij mag dan wel een losse stangteugel hebben, hij zit nog behoorlijk vaak aan de trensteugel te trekken..

Fijn dat ze hier eindelijk eens wat aan gaan doen. Nu de FEI nog..

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:56

toch knap dat je aan een teugel kunt trekken als ie de hele tijd slap hangt en zelf klappert........

koenborias

Berichten: 942
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:22

Over vriendelijkheid gesproken.. Met een trens rijden kan net zo 'onvriendelijk' zijn. Het ligt er aan hoe je het gebruikt! :o

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:11

Nah, niet net zo. Een trens heeft geen hefboomwerking.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:20

zou heel blij zijn als sommige stoppen met een hele beugel in de mond. sommige paarden lopen met een super strakke stang, en kop tegen de borst,en hebben meestal ook een podiumplaats. zie liever een paard met toch wat meer ruimte in de hals en mond, dan een 'perfect' plaatje die niet anders kan lopen dan zo

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:30

Ik vind het een goede ontwikkeling! De andalusische hengst die ik rijd heeft ook een erg klein mondje en dat is gewoon niet fijn met stang en trens... De eigenaresse rijdt dan ook altijd met trens, ookal rijdt zij dan geen grand prix, dat vind ik al veel leuker om te zien ook, hoe zij met minieme hulpen een paard zo ver kan krijgen al zijn kracht in een oefening te stoppen! En zo zijn er vast meer ruiters! Goed om te zien!

koenborias

Berichten: 942
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:36

En toch zijn het de regels en de voorschriften van de FEI! :j

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Ook Zweden staat trens toe op Grand Prix niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:39

Ik vind het erg goed als je zelf mag kiezen of je met trens of stang&streng rijdt, ook op de hogere niveaus. Des te minder des te beter. :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:55

VisibreTeam schreef:
Een paard dat gehoorzaam genoeg is om een stang op te pakken....?
Vind het veel knapper als een paard op een zachtere optoming gehoorzaam is.


Het valt me op dat veel mensen denken dat paarden als vanzelf makkelijker/ beter lopen op stang en trens omdat het "scherper" is. Dat is echt niet het geval! De eerste keer dat je een trens er in hangt wordt je lang niet altijd heel blij van. Een paard moet er echt aan wennen en je moet vaak weer opnieuw opzoek naar de juiste aanleuning. Uiteraard is dat logisch vanwege het grote verschil. Er zijn paarden die de hele boel op slot zetten wanneer je er stang en trens in hangt. Die moet je weer opnieuw vertrouwen geven en leren de ontspanning te zoeken op stang en trens. Super dat een trensje steeds vaker wordt toegestaan!