Bokker RenskeG over haar NK Jachtpaarden 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Bokker RenskeG over haar NK Jachtpaarden 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:31

http://www.bokt.nl


Afgelopen zaterdag vond het Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden plaats. Bokker RenskeG verdedigde met succes haar titel van vorig jaar en schreef een verslag voor ons:

RenskeG schreef:
Ook dit jaar doe ik weer mee en ik hoop revanche te kunnen nemen op vorig jaar. Vorig jaar vond er een enorme blunder plaats. Op de dag zelf kwam Q. Kalkman als winnaar uit de bus. Toen de uitslag bekend was zagen Cynthia (een vriendin van mij) en ik dat er een rekenfout in het programma zat (1 van de onderdelen werd gejureerd door 2 juryleden en dat eindtotaal hebben ze door 3 gedeeld ipv door die 2 juryleden) We hebben dat op het secretariaat verteld maar zij snapten toen niet wat wij bedoelden. Echter zagen ze een dag later onze fout zelf ook en bij na rekenen bleek dat ik toch inderdaad de winnaar was. Dat voelde best dubbel toen. Uiteraard heel blij dat ik toch kampioen was maar ik heb de huldiging op de dag zelf gemist en de KNHS wilde de einduitslag niet aanpassen dus zou dhr Kalkman als winnaar de boeken in gaan.

Maar goed.. Dat is geweest en we gaan proberen de titel alsnog te pakken. Iets wat wel heel moeilijk gaat worden. Alles moet kloppen die dag en de concurrentie is dit jaar nog sterker dan vorig jaar!

De vrijdag ervoor ben ik de hele dag op stal. Er gaan 3 paarden mee naar het NK, de eigenaren van de paarden rijden zelf ook. Ik ben de hele dag druk met poetsen, wassen enz.. Alles moet er spik en span uit zien voor het NK. De hoofdstellen, zadels, laarzen enz. moeten glimmen! Schoon is niet goed genoeg. Glimmen moet het!! Als ik alles schoon en ingepakt heb is het tijd om de paarden te wassen. Er gaan 3 schimmels mee dus daar ben ik wel even zoet mee. Er mag geen enkel vlekje meer te zien zijn!

Zaterdag:
3.00u
De wekker gaat.. OMG wat vroeg. Maar omdat ik enorm veel zin heb in deze dag ben ik vlot mijn bed uit.

3.45u
Ik kom op stal. Doe de lichten aan en voer de paarden. Ik zie dat de paarden redelijk schoon zijn gebleven. Ik begin met het vlechten van de 2 andere paarden. Als laatst doe ik Yogi Bear (“mijn” paard). Die is zoals altijd wel wat viezer dus die was ik nog een beetje. Ik maak de vlechtjes er in en besluit de knotjes op de bestemming pas te doen. We willen graag op tijd vertrekken voor het geval er wat gebeurd onderweg én omdat we graag een beetje vooraan willen staan met de trailer.

7.20u:
We arriveren op Paleis Soestdijk. Zelfs wij zijn niet de eerste! Maar we hebben wel een hele mooie parkeerplek. Precies wat we wilden. Eerst maar even naar het secretariaat om daar de enveloppen met onze startnummers op te halen. We maken de nummers alvast op de jassen, aan de hoofdstellen en in de rugnummerhouders. Wat klaar is is klaar.

8.00u:
We halen de paarden uit de trailer. Dit jaar is er voor het eerst geen veterinaire keuring vooraf. Die gebeurd tijdens de voorkeuring dus hebben we alle tijd om de laatste hand te leggen aan de paarden. De stiften moeten er in. De staart moet nog ingevlochten worden en bij Yogi Bear moet ik nog knotjes maken. Gelukkig heb ik goede hulp van Cynthia en zijn we ruim op tijd klaar. We zadelen de paarden alvast op zodat ik daarna rustig zelf om kan kleden.

9.00u:
Tijd om los te gaan rijden. Yogi Bear voelt direct lekker aan dus ik heb er een goed gevoel bij. 5 minuten voordat ik de ring in moet boent Cynthia nog even de laatste vlekken weg. Hij moet echt helemaal schoon zijn! Iedere (poep)vlek kan je punten kosten.

9.30u:
Ik moet de ring in. Eerst netjes op een rijtje en op volgorde van nummer opstellen. De 3 jury’s, waarvan 2 engelse jury’s, lopen een rondje om de paarden en bekijken het exterieur en hoe schoon alles is. Vervolgens moeten we op aanwijzing van een official stappen, draven en galopperen. Zowel linksom als rechtsom.

9.50u:
De voorkeuring is klaar. Gauw afzadelen en omkleden. De andere 2 paarden zijn nog niet klaar. Die rijden in een andere klasse en daar duurt het allemaal wat langer maar omdat ik om 11.30u alweer op Yogi Bear moet zitten besluit ik samen met mijn maatje (waar ik de terreinproef/cross mee rij) te fiets het parcours te gaan verkennen. De rest loopt samen met Cynhtia het parcours zodra zij klaar zijn met de voorkeuring.

10.05u:
We zitten op de fiets. Het parcours ziet er mooi uit. Eerlijk gebouwd en heel afwisselend! In het begin niet al te pittige sprongen waardoor je lekker in het ritme komt. Her en der zitten wat technische elementen ingebouwd. Maar daar rijd je dan ook de Mastersklasse voor. Halverwege is het wisselhek. Hier moet degene die voorop begint het hek openen en er doorheen stappen. Degene die achter rijdt stapt er ook doorheen en hij doet het hek weer dicht. Nu moet degene die achter reed voorop verder. Ook bestaat het parcours dit jaar weer uit een aantal mooie waterbakken.

11.00u:
We zijn terug bij de trailer. Nog even gauw plassen en wat drinken en dan is het tijd om weer op te zadelen.

11.30u:
Ik zit net weer op mn paard als Cynthia met de rest weer terug komt van het parcours verkennen. Omdat de voorkeuring wat uit loopt roepen ze om dat de terreinproef een kwartier later zal beginnen. We hebben dus nog even.. We rijden de paarden alvast een beetje los zodat we daarna nog even kunnen stappen en de paarden dus even op adem kunnen komen. Ze hebben hun energie nog hard nodig straks.

12.00u:
We mogen rustig richting de start stappen. Daar krijgt degene die voorop begint een gele mouw om zijn/haar arm. Zo kunnen alle hindernisrechters en jury’s zien of we ons wel aan de regels houden. In ons geval krijg ik die mouw om want ik begin voorop. We mogen nog even rond stappen en krijgen na een paar minuten het sein dat we mogen starten.
Het verloopt super. Yogi Bear zit al snel in het ritme. De technische elementen blijken toch inderdaad best technisch te zijn maar Yogi Bear doet het super en dus eindigen we met een foutloze ronde aan de finish! Yes!!
Bij de finish gaat direct het zadel er af en stappen we het paard aan de hand. Zodra hij op adem is worden we bij de dierenarts verwacht om de hartslag van het paard te controleren. Deze is helemaal in orde en dus mogen we terug naar de trailer. Daar zadelen we verder af en spuiten we het paard nog lekker even af.
Terwijl ik bezig ben met afzadelen komt een clubgenootje naar mij toe om te vertellen dat ik na de voorkeuring eerste sta!! Ik geloof het bijna niet en nadat ik Yogi Bear op de trailer heb gezet ga ik toch zelf nog even kijken. Het blijkt inderdaad te kloppen en ik sta eerste met een heel klein verschil met de nummer 2. We schelen slechts 0,20 punt!

12.45u:
Ik heb nu gedaan wat ik kon doen en verder is het afwachten en hopen dat we terug mogen komen voor het 3e en laatste onderdeel. Ik heb nu even tijd om wat te eten en te drinken.

13.15u:
Cynthia en ik gaan de 2 andere paarden opzadelen. Die moeten de terreinproef nog. Om 13:50 mogen zij naar de start en lopen wij een stukje het bos in om onderweg te kunnen kijken naar hen. Ze gaan super en zodra ze ons gepasseerd zijn lopen we terug naar de start/finish (dit is op dezelfde plek). Ze zijn inmiddels terug en hebben allebei super gereden. Wij pakken hun paarden aan zodat ze zelf op adem kunnen komen. Ook deze paarden moeten even stappen en als daarna de hartslag van de paarden goed is mogen we weer terug naar de trailer. Ook deze 2 paarden spuiten we nog even lekker af waarna we ze vervolgens weer op de trailer zetten met een lekker vol hooinet!

14.30u:
De paarden zijn verder klaar en staan op de trailer dus wij gaan kijken of er inmiddels een tussenuitslag is van de Masterklasse. Helaas, nog niet.. Pff wachten duurt lang. Ik ben zo benieuwd hoe de stand nu is. Maar we kunnen niks anders dan wachten en maar weer ff gezellig met zn allen (Er zijn ook vrienden en familie aanwezig om te supporteren) wat eten en drinken in het zonnetje bij de trailer. We vermaken ons prima maar toch zit ik niet rustig. Ik ben zoooo benieuwd!!!

15.00u:
Hèhè, de tussenstand is er…. Ik sta nog steeds 1e!!!! Wel is de nr 2 op me ingelopen.. We schelen nog slechts 0,12 punt.. Dit wordt dus nog heel spannend!!!! Nu is het weer wachten.. Het 3e onderdeel is pas om 16.30u.

15.55u:
Ik ga Yogi Bear weer opzadelen. Hij heeft een flinke cross in de benen dus wil ik er op tijd op zitten om hem los te stappen.

16.30u:
We mogen samen met nog 5 anderen weer de ring, op het hoofdterrein, in. Daar staan de 2 Engelse juryleden klaar die op de paarden gaan zitten. Beide juryleden gaan op alle paarden zitten om te kijken hoe de paarden te rijden zijn: Willen ze makkelijk schakelen, zijn ze aan de hulpen? Wil het paard goed verruimen in de galop maar wil hij vervolgens ook makkelijk terug komen op de zit?..
Yogi Bear vind het wat spannend maar doet het goed. Hij is braaf en zoals altijd is hij top te rijden. Hij heeft een grote galop en is correct aan de hulpen! Vooral het vrouwelijk jurylid lijkt Yogi Bear erg leuk te vinden.
Als ze op alle 6 paarden hebben gezeten zijn de volgende en tevens laatste 7 paarden aan de beurt. Voor dit onderdeel komt de top 12 in aanmerking maar omdat er een ex-aequo is zijn het er nu dus 13.

17.15u:
Het 3e onderdeel is nu klaar. En nu is het weer afwachten! Ondertussen vind er een demo plaats van honden en ruiters van onze jachtvereniging. We hebben dus even wat te kijken.. Dat vult de tijd nog een beetje..

17.40u:
Cynthia en ik vragen ons af of er al een einduitslag zal zijn. De prijsuitreiking van de membersklasse is om 18.00u, aansluitend die van de Masterklasse dus zal de uitslag nu toch wel een keer moeten komen.. We lopen naar het bord en zien dat de einduitslag net opgehangen wordt. Ik kom steeds dichterbij en denk een andere naam bovenaan te zien staan. Tot ik er echt dichtbij ben en zie dat ik wel gewonnen heb!!! Cynthia en ik gillen het uit! Dit had ik zooo gehoopt maar dat het dan nu werkelijkheid is!! WAUW!!!
We rennen terug naar de rest. We wilden als grapje zeggen dat ik 2e was maar we waren allebei zooo blij dat ons dat niet lukte..

17.55u:
Nadat ik vele felicitaties in ontvangst had genomen was het tijd om op te gaan zadelen voor de prijsuitreiking. Yogi Bear krijgt een mooie warme deken op en een rozet aan zn hoofdstel.
Eerst is de uitreiking van de members. Dit duurt vrij lang maar dan krijgen we het seintje dat we eindelijk de ring in mogen.
Yogi Bear en ik voorop! Yogi vind het wel spannend. Er is enorm veel publiek en er staan veel fotografen vooraan.. Als we opgesteld staan mag ik uittreden. Het daarop volgende applaus is OVERWELDIGEND!!! Wauw!!! Ik voel me de koningin!! Wat ontzettend gaaf is dit en ik kan dan ook niet anders dan met een gigantisch brede grijns mijn prijzen in ontvangst nemen. Als alle andere prijzen zijn uitgereikt komt de omroeper naar mij toe.. Ik zie hem aan komen en praten tegen mij en denk: oh neeee ik krijg toch niet die microfoon in mijn handen gedrukt. Ik kijk Cynthia aan en die steekt een duim naar me op. Oke, denk ik. Dit kun je wel!
De omroeper heeft over de hele dag al een paar keer omgeroepen dat er vorig jaar een blunder is gemaakt en dat ik dit uiterst sportief op gevat heb (leuk om te horen!!). Het vraagt nu dan ook: Dat van vorig jaar daar gelaten maar hoe voel je je nu?:
Ik vertel dan ook vol trots dat ik hier zo op gehoopt had na vorig jaar. Ik had gehoopt revanche te kunnen nemen ook al gunde ik het dhr Kalkman vorig jaar ook van harte maar dat ik nu dan alsnog Nederlands Kampioen ben geworden voelt niet goed maar: FANTASTISCH!!
Weer een hoop gejuich en gejoel.. De omroeper stelt nog een paar vragen en ik doe mijn best er leuk en netjes op te antwoorden ook al heb ik er zo’n hekel aan om voor zóveel publiek te praten.. Maar volgens mij is het me aardig gelukt..

De ereronde volgt. Eerst mag ik alleen een rondje.. Daarna gaan de rest van de prijswinnaars met me mee en als laatst mag ik nog 1 rondje alleen. Yogi Bear lijkt het leuk te vinden want hij blijft maar galopperen. Maar daarna vind ik het ook mooi geweest en gaan we weer terug naar de trailer. Cynthia pakt mijn paard aan en zadelt hem af. Ik neem nog vele felicitaties in ontvangst!
Als Yogi Bear weer in de trailer staat lopen we nog even naar het publiek dat er nog is. We zeggen wat mensen gedag en besluiten om 19.15u dat het nu dan toch echt wel mooi is geweest en het tijd is om naar huis te gaan..


Reacties mogen hier.