Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 00:49

http://www.bokt.nl


Afbeelding

Een drachtige merrie heeft snijwonden opgelopen langs haar vulva en anus, zo meldt de eigenaresse via Facebook.

De eigenaresse trof de merrie met haar verwondingen aan in de weide in Emmeloord. De merrie is hoogdrachtig en de gevolgen voor haarzelf en het veulen zijn nog niet bekend. De schade zou zijn aangebracht door "een scherp voorwerp".

Vadrouille

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-01-13
Woonplaats: Dronten

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 01:17

Komt steeds dichterbij. Heb hier 8 jaar gewoond en woon er nu 30 minuten van af. Echt afschuwelijk dit

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:54

Met al die (vermeende) mishandelingen rijst natuurlijk de vraag of dit door menselijk handelen is veroorzaakt of door pure pech? Want je kan er donder op zeggen dat ondanks deze weinig zeggende tekst (wel gevolg maar geen oorzaak) ervan uit gegaan wordt dat de oorzaak ligt in menselijk handelen.

Ik wens eigenaresse maar vooral het paard Veel sterkte toe en hoop dat deze verwondingen geen negatieve gevolgen hebben voor de bevalling en het veulen

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:54

Jee! ik hoop niet dat dit is wat ik denk dat het is.. Dit is echt super dichtbij! Kippenvel momentje hiero..
Overigens wel eens met Rocamor. Hoop later nog een update te lezen over wat er werkelijk is gebeurt.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:56

had foto's gezien.....Waren wel echt sneeën, maar soms vraag ik het me ook wel af. het is wel 'anders' dan die echte verminkingen een jaar terug. M'n zusje haar paard had ook bij de anus een flinke jaap waarbij menselijk handelen ook werd genoemd aangezien het een te vreemde wond was voor schuren, trappen, o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:57

Is dit de merrie die ik op Facebook met foto van de achterkant en al langs zag komen?
Ik twijfelde daarbij ook of dit echt door menselijk handelen is gekomen. :o
Ben bang dat bij elke verwonding dit nu wel heel snel gedacht wordt.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:57

KoudbloedKim schreef:
Is dit de merrie die ik op Facebook met foto van de achterkant en al langs zag komen?
Ik twijfelde daarbij ook of dit echt door menselijk handelen is gekomen. :o
Ben bang dat bij elke verwonding dit nu wel heel snel gedacht wordt.

Ja dat gevoel heb ik dus ook soms

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:20

Leg mij eens uit hoe een merrie aan een scherpe (dus geen kartels) diepe wond komt, een paar millimeter van de anus, waar ook nog eens een staart voorhangt op een weide zonder obstakels....
Als dit niet door mensen is gedaan?

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:22

Ik heb echt het gevoel dat er een gevalletje copycat aan de hand is. Een soort van rage in een bepaald circuit om dit te doen.

Anoniem

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:25

Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar er zijn genoeg paarden die, zeker in deze periode van het jaar, jeuk hebben en gaan schuren en daarbij de staart opzij houden.
Zie dit regelmatig op stal bij paarden.
Er hoeft dan maar net ergens een scherp uitsteeksel te zitten en je hebt een verwonding.

Nogmaals, ik zeg niet dat dat hier ook het geval is, maar dat men er niet automatisch vanuit moet gaan dat dit door de mens komt.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:29

Snijwonden langs vulva en anus?? denken jullie niet dat een paard stopt met schuren als ze zichzelf ergens langs snijdt en het dus een klein snijwondje zou zijn?

Er zijn wel ineens heel veel paarden die zichzelf verwonden...

Anoniem

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:44

Mijn merrie met zomerezeem krabde en schuurde zich elke zomer tot diepe bloedende wonden toe open, dus dat hangt er net vanaf hoe erg de jeuk is.
En ik denk niet dat er meer paarden zijn die zichzelf verwonden, maar dat het meer gemeld wordt.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:48

Tabaluga12 schreef:
Snijwonden langs vulva en anus?? denken jullie niet dat een paard stopt met schuren als ze zichzelf ergens langs snijdt en het dus een klein snijwondje zou zijn?

Er zijn wel ineens heel veel paarden die zichzelf verwonden...



Uh.. die van mij had laatst ergens last van (wat het precies was weten we nog steeds niet), maar die schuurde zich echt open.

Verder twijfel ik nu ook elke keer dat ik dit verhaal opnieuw hoor, nu het zoveel in het nieuws is denk ik dat veel mensen ook bang worden en elke snee aan een mishandelaar verwijten, terwijl het inderdaad in de wei had kunnen gebeuren... Aan de andere kant is het in sommige gevallen wel weer heel erg duidelijk, maar daar kunnen wij niet echt over oordelen, dat ligt toch bij de eigenaar/politie. Hangt af van de wei, de groep, het paard zelf ect.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:00

Gisteren las ik een bericht over mishandeling in Nieuwleusen, gemeld en komt niet op bokt. Volgens mij liggen deze twee plaatsen niet zo ver uit elkaar. Op foto's van de mishandelde paarden in Nieuwleusen was duidelijk de verwondingen te zien, ook hadden groenwerkers in de buurt een zilvergrijze Mercedes zien staan bij de weide. De politie is druk op zoek naar deze persoon om te kijken of deze iets gezien heeft of er zelfs mee te maken heeft. En nog geen 24 uur later ook in Emmeloord, geeft je toch wel weer te denken wat een verschrikkelijk zieke personen er op de wereld rondlopen.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:11

Volgens mij worden veel ongelukjes tegenwoordig toegekend aan dierenbeulen. Drachtige merries staan erom bekend dat ze hun achterste tegen alles aan willen schuren. 1 spijker is genoeg.
Natuurlijk zou het vreselijk zijn als het door een mens is gedaan.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:17

Als paarden dit zelf zouden doen dan zou er toch zeker wel iets te vinden zijn waar ze zich hebben geschuurd..? Als er ergens een nagel uitsteekt of je ergens prikkeldraad hebt dan weet je toch dat dat de oorzaak kan zijn?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:20

8nnemiek schreef:
Als paarden dit zelf zouden doen dan zou er toch zeker wel iets te vinden zijn waar ze zich hebben geschuurd..? Als er ergens een nagel uitsteekt of je ergens prikkeldraad hebt dan weet je toch dat dat de oorzaak kan zijn?


Dat denk ik ook en het verschild tussen prikkeldraad of een spijker of een snijwond is echt wel te zien.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:56

Ondanks dat ik een hengst en een ruin heb, durf ik mijn paarden amper buiten te zetten nu... Zette ze normaal van uurtje of 12 tot 20/21.00 buiten, maar haal ze nu maar rond uurtje of 5 binnen.. -O- Eng als het ineens in je eigen plaatsje is....
Hopelijk dat de bevalling etc allemaal goed gaat, ondanks deze nare wonden, ziet er echt niet lekker uit :n

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:16

Ik hoop echt dat het niet altijd een dierenbeul is, mijn paard is op de trailer op concour eens verwond door iemand 10 jaar terug

Echter heb ik ook gezien hoe een paard zich kan verwonden in de wei, een merrie bij ons op stal had ook een strakke wond van anus tot voorbij de vulva. Was niet door een persoon gedaan want we waren er bij. Paard kreeg een schop op de bil en daardoor scheurde de huid. Het was bizar hoe recht en scherp deze wond was. De huid was precies tussen de semitendinosus en semimembranosus gescheurd.

Vadrouille

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-01-13
Woonplaats: Dronten

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:11

In een filmpje waar er met de eigenaarres gesproken word zegt zei dat ze met 3 stonden. Alle 3 de paarden waren van slag en de drachtige merrie en een andere hebben ze kunnen vangen de 3de was zo over de toeren die liet zich niet vangen. Ik ken deze wei en er gebeurd hier weinig bijzonders. Dus waar zouden deze paarden dan alle 3 zo van streek door moeten zijn

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:48

Mijn paard (ruin) stond jaaaaren geleden met zijn vele (25-35) maatjes in een zeer goed omheinde weide. Tot hij midden in de nacht als enige naar huis / stal is gewandeld en al zijn maatjes achter heeft gelaten. Hij is over of door de zeer geode omheining gegaan. nergens sporen, helemaal niets. Hij is waarschijnlijk geschrokken van een ree op de wei. Als enige dus een paar honderd meter over de weg gelopen en is op het erf gevangen door mijn stalhouder (gelukkig nooit meer gebeurd).

Wat ik daarmee wil zeggen. Je weet niet waar ze door van slag geraakt zijn. Wellicht een toch iemand die de boel mishandeld heeft, maar waarom zijn dan 3 paarden van slag? Wellicht is er een ree in de wei geweest, heeft een hond die daar uitgelaten werd de boel opgejaagd. Of is er een luchtballon overgekomen. Misschien liepen er jagers. Misschien, wellicht, wie weet. Kortom we weten het niet. Zolang we geen getuigen hebben, helaas.

Het verhaal van Seven doet trouwens een belletje rinkelen. Dit hebben wij inderdaad ook met een merrie op stal meegemaakt. En mijn ruin heeft momenteel een litteken van iets dat lijkt op een snede aan de onderkant van zijn staartwortel (vlak bij de staartaanzet maar aan de onbehaarde kant). Ook geeeeen idee wat er gebeurd is.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:04

Wat 'n kop in 't zand reacties zeg! Hoe respectloos tegenover de eigenaren! Een paard zo op de wei aantreffen is verschrikkelijk,en elke DA kan heel makkelijk vaststellen of het een ongelukje is,of kwaad opzet.Vind het ronduit grof hoe sommigen hier alles afdoen als 'n weide ongelukje.Moderators,is dit waar Bokt voor wil staan?

horsefriend9
Berichten: 113
Geregistreerd: 10-08-14
Woonplaats: zoetermeer

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:05

;( :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:06

Overdrijven is ook een vak zeg!
Ik heb duidelijk in mijn reacties meerdere keren gezegd dat ik niet zeg dat het hier het geval is.
Relax!

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drachtige merrie verwond in Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:54

Nou inderdaad er word gewoon mee gedacht andere scenario's gegeven in een normale toon en gewoon als idee. Jou reactie is ronduit schreeuwerig en juist respectloos alsof er hier gezegd word dat dit niet erg is hoe het ook gebeurd is.

Dat een da kan zeggen hoe iets gebeurd is is daarbij ook onzin ook deze waren er niet bij ze kunnen enkel mogelijke scenario's noemen net als hier word gedaan