Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:24

bokt.nl / www.rtvoost.nl
Ingestuurd door meerdere bokkers


In een sloot van een natuurgebied in Brucht (Overijssel) is vorige week donderdag een dode merrie gevonden. Dat meldde de politie gisteren. Het dier bleek te zijn mishandeld en is mogelijk als gevolg hiervan overleden.

Het dier werd vorige week donderdagnamiddag dood aangetroffen in een weiland. ’s Morgens is de merrie nog in ogenschijnlijk goede gezondheid in het weiland gezien. Een dierenarts die de merrie onderzocht, vermoedt dat het paard aan de gevolgen van een mishandeling is overleden.

De politie heeft een uitgebreid sporenonderzoek gedaan en de verkregen informatie wordt uitgewisseld met het landelijk opererend onderzoeksteam van dierenmishandelingen. Mensen die meer informatie hebben, worden verzocht contact op te nemen met de politie.

De politie zegt niet op welke locatie het dier precies is mishandeld op verzoek van de eigenaar van de merrie. Ook in Nieuwleusen werden vorige week twee paarden mishandeld. De politie onderzoekt of er een verband is tussen beide mishandelingen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:15

Wanneer stopt dit nu eens; afschuwelijk! Arm dier en eigenaar!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:23

Verschrikkelijk weer, vind dit zo triest voor dier en mens...

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:42

Je durft je paard toch niet meer zonder toezicht te houden? Die arme zielen die getroffen worden, zonder iemand kwaad te hebben gedaan. Ik zou niet meer rustig slapen met mijn paard in de weide zonder toezicht!

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:43

Afschuwelijk, wat moet dat erg zijn voor de eigenaar!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:43

Wanneer gaat dit stoppen ! Ik heb er geen woorden voor . Heel veel sterkte voor de eigenaar.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:06

Je vraagt je bijna af of je tegenwoordig bakstenen muren met prikkeldraad om je weiland moet hebben...

Mochten de betrokkenen het lezen, heel veel sterkte gewenst. :(:)

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:33

Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.
Verschrikkelijk trouwens.
Bij ons op stal staan nu camera's met infrarood... Dieptriest dat dit nodig is....

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:53

__YSB__ schreef:
Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.


T heeft ook niet echt prioriteit t is maar een dier, en die hebben hier in nl nog steeds zeer weinig rechten -O-

Maar t mag van mij wel een keer stoppen

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:02

Idd, dat mag ook wel eens, ik heb ooit eens een docu gezien dat mensen die dieren mishandelen snel over gaan op mensen.
Het geeft ze een gigantische adrenaline kick.
Ik vind het vooral ziek.

Roodvos

Berichten: 6694
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:24

__YSB__ schreef:
Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.

Nou nou, ik vind niet dat je kan stellen dat er niets gebeurt. Er is een landelijk team ingesteld en bij (vermeende) mishandeling wordt een sporenonderzoek uitgevoerd. En als je belt omdat je mogelijk informatie hebt (ja, dat heb ik gedaan na een mishandeling in mijn omgeving, wat hebben jullie gedaan tot dusver?) dan word je zeer serieus genomen. En ik weet dat mijn informatie ook is nagetrokken.

Het is geen TV aflevering van CSI of Criminal Minds oid hè. Waar ieder uur een slechterik wordt opgepakt na slim speurwerk. Dit is de echte wereld, die is iets weerbarstiger.

7ofhearts

Berichten: 2834
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:42

@YSB; Dat is ook al meerdere malen bewezen dat sadisten en compleet gestoorde mensen vaak al in het verleden konden kicken op het mishandelen van onschuldige dieren.

Dat begint met vleugeltjes en poten uit trekken van insecten, tot knaagdieren en groter.
Tja, en wij mensen staan dan ook bést hoog op dat "to do " lijstje van zo een dader.
Iedere politie psygoloog is zich daarvan bewust.
Het probleem is alleen dat ze niet bij elk weiland beveiliging kunnen neerzetten.
En op heterdaad betrappen........???????

Ach, ik heb niet de illusie dat daar recht mee gedaan wordt.
Zo een dader gaat zich geheid verweren op een slechte jeugd, ontoerekeningsvatbaar.......je kan tegenwoordig ook roepen dat je spontaan dement bent geworden van alle stress en veranderingen.....
Hoef je ook het gevang niet meer in, maar kan je je thuis in alle rust voorbereiden voor als de zaak voorkomt.
Geef dan nog even hartklachten aan en je wordt met "gepaste bezorgdheid "vriendelijk naar buiten geholpen.
Volgende zaak...........

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:03

__YSB__ schreef:
Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.
Verschrikkelijk trouwens.
Bij ons op stal staan nu camera's met infrarood... Dieptriest dat dit nodig is....



Ik lees net dat er een klein hondje is doodgeschoten door een man en zijn zoon. Eigenaar heeft kenteken van de auto van de dader.
Werkelijk waar ongelofelijk, maar de Politie gaat geen onderzoek starten omdat het geen prioriteit heeft....
Je mag dus gewoon met een geweer of iets rondlopen en honden doodschieten in dit k..land.
Nou ja, het mag niet, maar je komt er wel mee weg.....

Ziek zieker ziekst.

Ik weet wel dat als ik iemand bij mijn paarden aantref.....

jes_sira

Berichten: 1101
Geregistreerd: 08-10-09
Woonplaats: Randstad, zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:04

jes_sira schreef:
__YSB__ schreef:
Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.
Verschrikkelijk trouwens.
Bij ons op stal staan nu camera's met infrarood... Dieptriest dat dit nodig is....



Ik lees net dat er een klein hondje is doodgeschoten door een man en zijn zoon. Eigenaar heeft kenteken van de auto van de dader.
Werkelijk waar ongelofelijk, maar de Politie gaat geen onderzoek starten omdat het geen prioriteit heeft....
Je mag dus gewoon met een geweer of iets rondlopen en honden doodschieten in dit k..land.
Nou ja, het mag niet, maar je komt er wel mee weg.....

Als slachtoffer ben je niets waard hier. Blijkt keer op keer....

Ziek zieker ziekst. En het wordt alleen maar erger en erger....

Ik weet wel dat als ik iemand bij mijn paarden aantref.....

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:08

Misschien word het tijd dat alle paardeneigenaren gaan samenwerken met een soort buurtwacht of weilandbewaking

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:09

Roodvos schreef:
__YSB__ schreef:
Ik heb ook een beetje het gevoel dat er weinig aan gedaan wordt door de politie.
Alsof het geen prioriteit heeft.

Nou nou, ik vind niet dat je kan stellen dat er niets gebeurt. Er is een landelijk team ingesteld en bij (vermeende) mishandeling wordt een sporenonderzoek uitgevoerd. En als je belt omdat je mogelijk informatie hebt (ja, dat heb ik gedaan na een mishandeling in mijn omgeving, wat hebben jullie gedaan tot dusver?) dan word je zeer serieus genomen. En ik weet dat mijn informatie ook is nagetrokken.

Het is geen TV aflevering van CSI of Criminal Minds oid hè. Waar ieder uur een slechterik wordt opgepakt na slim speurwerk. Dit is de echte wereld, die is iets weerbarstiger.

Zoals je leest stel ik niet dat er niks gebeurd, maar dat gevoel heb ik.
Ik snap dat ze niet overal kunnen gaan posten, maar het zou fijn zijn als je iets in de media hoort dat ze iets gedaan/gevonden hebben of dat er schot in de zaak zit.

@ RaafSmits,
Ik heb idd een behoorlijk aantal docu's gezien over dit fenomeen en kreeg af en toe behoorlijke rillingen over de rug. Ik ben stiekem behoorlijk gefascineerd door deze zieke zielen en hoe ze tot deze daden komen.

Compleet andere discussie, maar toch graag even gezegd hebbende, in Nederland worden dieren nog steeds als voorwerp gezien. Tijd dat daar ook eens iets aan gedaan moet worden. -O-

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:18

Vorig jaar heb ik mijn jaarling merrie verloren. Zij had een bukswond op haar hoofdje en is in blinde paniek door 8 hekken heen gerend. Ze stond nog bij haar moeder, in de kudde en dronk nog melk. Geen enkel paard zou op die manier zo aan de kletter gaan, uit de kudde, buiten zinnen zonder reden.

2 VA op de kliniek vroegen of ze beschoten was en in al onze stress hebben we gezegd dat het geen jachtseizoen was en we konden het ons ook niet voorstellen dat iemand zoiets zou doen.
16 mei hebben we haar moeten laten inslapen vanwege haar zware verwondingen. Ik was maar een half uurtje weg. De dader(s) hebben gewoon staan wachten.
16 juni heb ik nav de uitzending van opsporing verzocht het landelijke meldpunt gebeld. Op aandringen van onze vrienden en kennissen die de zaak wel helder konden bekijken en herhaalde malen aangaven dat wat er gebeurd was niet normaal is en dat er een grove oorzaak moest zijn.
16 juli vernamen we dat er in Purmerend een paard beschoten was. Onze wereld stond stil. Zou het dan toch? Hoe kan iemand zoiets doen? Na een telefoontje met het meldpunt gelijk een afspraak bij de politie gemaakt om officieel aangifte te doen. We hadden van alle schade aan de hekken ed foto's gemaakt, helaas niet van ons prachtige jaarlingetje. Dat kon ik toen niet over mijn hart verkrijgen.

Een dag later stond de dierenpolitie op het erf. Heeft alles bekeken, beoordeeld en kwam tot de conclusie dat het voorval geen ongeluk was. Ik heb alle 4 de VA gesproken die bij haar zijn geweest. Het was niet het gevolg van een hersenbloeding, epilepsie oid. Dan komen ze niet zover, was het antwoord.
Ik spreek nog regelmatig agenten en ik kan je verzekeren dat het en zeer hoge prioriteit heeft. Probleem is alleen dat er nooit getuigen zijn, het vaak in afgelegen gebieden gebeurt en er waarschijnlijk meerdere daders rondlopen.

We zijn nu een jaar verder. De paarden waren pas na een maand of 10 weer redelijk de oude hoewel ze bij vreemden nog vreselijk op hun hoede zijn.
We zijn er nog steeds ziek van en kunnen haar verhaal nog steeds niet met droge ogen vertellen. Haar stress, haar pijn, haar gevecht en haar dood hebben diepe sporen bij ons getrokken. Zo oneerlijk en ik hoop echt dat de daders gevonden worden ik hoop alleen niet dat we ooit weten wie ons dit heeft aangedaan. Wij staan echt niet voor onszelf in, nu niet, nooit niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:20

Wat vreselijk |(
Arm ding..
Heel veel sterkte, Judith!

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:25

Oooh mijn lieve God, dat is een heel heftig verhaal.
Hoe kan iemand zoiets voor de lol doen? En zo gek zijn om het nogmaals te doen.
Je zal bijna met een geweer naast het weiland gaan liggen. (jammer dat je geen eigen rechter mag spelen)

Idd, dat is ook gewoon een beetje het probleem, ze doen het met schemer en op afgelegen stukken.
Wel fijn om te horen dat het een hoge prioriteit heeft.
Zelf had ik het idee dat er niet zoveel mee gedaan werd.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:35

Het is bij ons op klaarlichte dag gebeurd ergens tusen 14.05 en 14.15. Onze paarden staan nooit buiten in de nacht.
Ik denk dat het onderzoek stil wordt gehouden om eventuele daders "gerust" te stellen zodat ze mss minder oplettend worden oid. Verzin ook maar iets. Duidelijk is wel dat ook de agenten er emotioneel betrokken bij zijn en niets liever zien dan dat deze beulen van de straat zijn.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:38

Wiske2 schreef:
Misschien word het tijd dat alle paardeneigenaren gaan samenwerken met een soort buurtwacht of weilandbewaking


In omg alkmaar/bergen/egmond etc is dit al, zou zeggen eigenaren kom bij elkaar en probeer ook een buurtwacht te maken niet alleen voor onze eigen paarden maar ook voor een ander, en laten we proberen om er een eind aan te maken aan al dat leed
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 28-05-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:42

Judith_VB schreef:
Het is bij ons op klaarlichte dag gebeurd ergens tusen 14.05 en 14.15. Onze paarden staan nooit buiten in de nacht.
Ik denk dat het onderzoek stil wordt gehouden om eventuele daders "gerust" te stellen zodat ze mss minder oplettend worden oid. Verzin ook maar iets. Duidelijk is wel dat ook de agenten er emotioneel betrokken bij zijn en niets liever zien dan dat deze beulen van de straat zijn.

Wie wordt er nu niet emotioneel na zo'n gruwel verhaal.
Ik hoop gewoon dat deze mensen minimaal 10 jaar met verplichte TBS krijgen... en nog wel meer, maar dat mag ik niet zeggen op dit topic. :j

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:48

Dat vind ik nog mild _YSB_. Bij mij komt ie echt niet levend het erf af. Zet hem wel even bij mijn hengst in de box.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Merrie na vermoedelijke mishandeling om het leven gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:49

Mag ik dan kijken?

Spenk
Berichten: 21805
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:51

Judith_VB schreef:
Dat vind ik nog mild _YSB_. Bij mij komt ie echt niet levend het erf af. Zet hem wel even bij mijn hengst in de box.

En dan verdwijn je zelf vervolgens voor doodslag in de gevangenis... Ik snap een ieders gedachte maar het is wel te hopen dat niemand voor eigen rechter gaat spelen.