Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 12:23

http://www.kwpn.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Foto: Timo Martis

De jaarlijks verreden Pavo Cup verandert van vorm, zo is gisteren bekend gemaakt tijdens een Clinic Pavo Cup in Ermelo.

“De Pavo Cup is een prachtige competitie die veel publiek, handel en deelnemers trekt. En met enige trots kunnen we zeker ook melden dat al veel toppers uit de Pavo Cup later zijn terug te vinden in de topsport. Om ook in de toekomst toonaangevend te blijven is het afgelopen najaar onder andere met een gedeelte van de juryleden geëvalueerd met als hoofdvraag: ‘wat kan er nog beter?’.” aldus KWPN seniorinspecteur Ine van Deurzen.

Van Deurzen lichtte vervolgens samen met de leden van de selectiecommissie van het WK Jonge Dressuurpaarden Wim Ernes (tevens bondscoach en voorzitter hengstenkeuringscommissie dressuur), Johan Hamminga en Gert van den Hoorn (beiden tevens jurylid Pavo Cup) toe wat er ongewijzigd blijft en wat daadwerkelijk gaat veranderen. De formule van de Pavo Cup, dat je je via voorselectiewedstrijden, die tijdens de Centrale Keuringen plaatsvinden, kunt selecteren voor de halve finale tijdens de KWPN Kampioenschappen en dat je bij goede prestaties in de halve finale een uitnodiging verdient voor deelname aan de finale op dezelfde kampioenschappen, blijft gelijk. Ook het uiteindelijke doel – het zoeken naar talent voor dressuur – blijft uiteraard ongewijzigd.

Maar wat verandert er dan? Gert van den Hoorn: “Om beter aan te sluiten bij het doel, de topsport, is besloten tijdens de finale korte individuele vrije proeven met verplichte onderdelen te verrijden en het onderdeel gastruiters te laten vervallen. Wat ontstaat is een betere afstemming met de formule zoals we die kennen van de wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden.”

Ook het beoordelingsprotocol is nog eens tegen het licht gehouden. Het is nog meer op het fokdoel en het welzijn van de paarden afgestemd. Johan Hamminga lichtte toe: “Waar tot voor vorig jaar per combinatie zes cijfers werden toegekend, die allemaal een eigen ‘weging’ hadden, worden er vanaf heden vijf cijfers toegekend. Die bovendien allemaal even zwaar meewegen in de totaalscore. De cijfers voor stap , draf en galop blijven we uiteraard toekennen. Maar waar we voorheen ook cijfers gaven voor gedragenheid & souplesse, algemene indruk en functionaliteit en correctheid exterieur, gaan we nu cijfers geven voor Harmonie en Aanleg als dressuurpaard.”

Ook worden er dit jaar verschillende protocollen voor vier- en vijfjarigen geïntroduceerd, en zal vooral tijdens de voorselectiewedstrijden meer aandacht worden besteed aan de toelichting. Wim Ernes: “Wat we wel graag willen is de deelname aan de Pavo Cup zo laagdrempelig mogelijk houden. We willen zoveel mogelijk paarden zien. We willen deelname aan de Pavo Cup voor iedereen die een talentvol dressuurpaard heeft toegankelijk maken. Een stukje extra mondelinge toelichting en trainingsadvies, ook aan de niet geselecteerde combinaties zal daarbij hopelijk gaan helpen.”

“Ook aantrekkelijk voor het publiek is om de deelnemers al tijdens de presentatie te coachen om te proberen de presentatie zo optimaal mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door een bepaalde oefening nog eens te herhalen of door een andere houding of ander tempo te vragen. Ook dat zullen onze juryleden vanaf dit jaar nog meer en nog duidelijker gaan doen.”

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:27

http://www.horses.nl/algemeen/pavo-cup- ... -harmonie/
Dit stuk vond ik interessanter om te lezen.
Meer nadruk op schakelvermorgen en harmonie

Citaat:
Wim Ernes: “Paarden die met veel druk worden gereden zien we liever niet. We gaan de nadruk leggen op schakelvermogen, werkwilligheid, de functionaliteit van het exterieur en de harmonie.”


En verder:
Citaat:
Het kan dus zijn dat afwijkingen, bijvoorbeeld qua beenstand, minder zwaar zullen wegen. Deze afwijkingen mogen echter niet zichtbaar zijn in de beweging.


Citaat:
De opzet met een voorselectie, halve finale en finale blijft hetzelfde, de opbouw van de te rijden proeven wijzigt. Op de voorselecties tijdens de centrale keuringen wordt de ‘makkelijkste’ proef verreden, die bestaat voornamelijk uit het rijden van tempowisselingen, overgangen en wijken of schouderbinnenwaarts. In de halve finale wordt de proef lastiger: er worden kortere lijnen gevraagd, meerdere schakelingen na elkaar en de proef moet door de combinaties wat strakker gereden. In de finale maakt de gastruiter plaats voor een vrije proef met verplichte onderdelen. De finale gaat daarin sterk lijken op de proeven zoals we die ook op het WK Jonge Dressuurpaarden zien.


Ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:10

Ik ben ook erg benieuwd of de nieuwe opzet ervoor zorgt dat er andere, minder voorbeenzwaaiende, opgeprikte en gespannen paarden in de kopgroep komen. Wel fijn dat er nagedacht wordt over het verbeteren van de formule.

edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:44

Ben erg benieuwd! Hoop dat dit echt iets gaat veranderen.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:42

zouden sommige ruiters/amazones met bekende, spectaculair lopende dekhengsten nu eens niet aan kop worden geplaatst?
Ben heel erg benieuwd. Al vind ik t wel jammer, dat ze niet meer door de gastruiter gereden worden, vond ik altijd interessant om te kijken.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:47

Tja, dat roepen ze al jaren :D

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:09

R12312 schreef:
Tja, dat roepen ze al jaren :D


inderdaad, en altijd een paar weken voor ze eraan gaan beginnen :D

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:15

maar afgezien van de veranderde formule.....dat wbt belonen van Happy Athlete, dat konden ze toch al, als ze hadden gewild?

sassie81
Berichten: 592
Geregistreerd: 04-02-10

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:09

We gaan het zien ;-)

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:34

sympie schreef:
R12312 schreef:
Tja, dat roepen ze al jaren :D


inderdaad, en altijd een paar weken voor ze eraan gaan beginnen :D

Ik heb ieder jaar weer een déjà vu een paar weken voor de Pavo begint. En eentje tijdens de finale waarbij ik me dan afvraag of de juryleden gewoon een heel ander idee hebben van weinig druk en natuurlijk bewegen.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:24

R12312 schreef:
Tja, dat roepen ze al jaren :D

Is dat zo? >;)
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ze de beoordelingscriteria veranderden en dat daar een speciale avond voor werd georganiseerd.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:10

yvonnepuntnl schreef:
R12312 schreef:
Tja, dat roepen ze al jaren :D

Is dat zo? >;)
Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ze de beoordelingscriteria veranderden en dat daar een speciale avond voor werd georganiseerd.


Dat klopt, dat hebben ze niet eerder gedaan. Maar dat verhaal over met weinig druk, happy athlete enz enz hoor ik al meer dan 10 jaar.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:52

jammer dat ze het stuk van de vreemde ruiters eruit halen. Dat is soms het interessantste om te zien.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Pavo Cup verandert van vorm: "Happy Athlete wordt beloond."

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:12

Eens!! Zo was Dander de uiteindelijke winnaar geworden boven Dorado en Desperado want dat was de enige die wel uitgeschoven kon worden door de testruiter en daardoor voor bewerkelijkheid/instelling een 10 kreeg als ik het me goed herinner.