Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:00

Politie Hoeksche Waard
Ingezonden door Jury

Afbeelding
Foto: Politie

Vanmiddag reed een menner met een aangespannen combinatie over de 2e Kruisweg te Oud-Beijerland. Hier schrok de driejarige pony van een passant. In een schrikreactie sprong de pony opzij.

De hele combinatie (dus ook de menner) belandde in het water van de Oud-Beijerlandse kreek. Gelukkig had de menner de tegenwoordigheid van geest om met het mes dat hij bij zich droeg, direct alle riemen door te snijden. Hierop kon de pony weg zwemmen. Later werd door de brandweer van de post Klaaswaal de pony uit het water gehaald. De viervoeter hield alleen oppervlakkige vleeswondjes aan zijn avontuur over. Op de foto is te zien hoe de brandweer de menner assisteerde met het bergen van zijn rijtuig.

dots83

Berichten: 874
Geregistreerd: 30-06-09
Woonplaats: Lelystad

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:06

Ik heb geen verstand van mennen dus sorry als ik verkeerd ben maar is het normaal om met een driejarige langs de weg te gaan maar überhaupt al voor de wagen te laten lopen?? #durftevragen

Avelienvd

Berichten: 7226
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:07

Ja dat is wel normaal.
Link met foto werkt trouwens niet.

Gelukkig dat pony er goed af is gekomen

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:08

Avelienvd schreef:
Ja dat is wel normaal.
Link met foto werkt trouwens niet.

Gelukkig dat pony er goed af is gekomen


Excuses ik was nog aan het stoeien met de foto, maar hij staat er nu bij +:)+

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:50

jeetje dat is een beste helling! dat ze er zonder grote verwonden van af zijn gekomen

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:52

Pittige val/slip lijkt me dat...

Basilicium

Berichten: 483
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:55

Wat een traumatiserende ervaring voor alle betrokkenen. Ik hoop dat de passant er niet opzettelijk op uit was de pony te doen schrikken (je leest soms wat in buitenrit-topics...vandaar de opmerking). Inderdaad wel geluk bij een ongeluk dat de fysieke schade zo meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:55

Wat goed van die man dat hij zo snel zijn pony los kon krijgen. Ik reed altijd over deze weg op weg naar mijn verzorgpony dus ben benieuwd of ik ze ken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:57

Jeetje, dat moet schrikken geweest zijn. Wat knap dat de menner zo snel was om de pony los te snijden. Ik weet niet of mij dat zou lukken.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:59

Gypsy schreef:
Jeetje, dat moet schrikken geweest zijn. Wat knap dat de menner zo snel was om de pony los te snijden. Ik weet niet of mij dat zou lukken.


Ik denk dat je toch wel vrij snel (als je niet klem zit) van de bok springt en de noodtas pakt. Ik heb een noodtas achterin de wagen liggen en hebben dan binnen no time mijn mes/haak/touw. Dan is het een kwestie van strengen en broek lossnijden. Is op zo'n moment natuurlijk heel erg spannend, maar ik denk dat je toch vrij snel reageert. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:27

Ik hoop het maar... Blijf het hoe dan ook knap vinden van deze man. Ik kan me goed voorstellen dat er paniek bij komt kijken.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:30

Hoe is dat eigenlijk met menners (in waterrijke gebieden)? Dienen die altijd een mes bij zich te hebben voor dit soort noodsituaties? Ik heb geen verstand van mennen maar als ik lees hoe vaak een aanspanning in het water komt dan vraag ik me af of daar bij de men opleiding aandacht aan wordt besteed.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:33

Cil_ schreef:
Hoe is dat eigenlijk met menners (in waterrijke gebieden)? Dienen die altijd een mes bij zich te hebben voor dit soort noodsituaties? Ik heb geen verstand van mennen maar als ik lees hoe vaak een aanspanning in het water komt dan vraag ik me af of daar bij de men opleiding aandacht aan wordt besteed.

Word ten alle tijden aangeraden om een (ruiter)mes op zak te hebben.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:33

Een mes is wel onderdeel van de basisuitrusting, ja. En dit soort gevallen zijn ook redenen voor de hoeveelheid panieksluitingen die je tegenwoordig aan een mentuig kunt bevestigen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:42

Cil_ schreef:
Hoe is dat eigenlijk met menners (in waterrijke gebieden)? Dienen die altijd een mes bij zich te hebben voor dit soort noodsituaties? Ik heb geen verstand van mennen maar als ik lees hoe vaak een aanspanning in het water komt dan vraag ik me af of daar bij de men opleiding aandacht aan wordt besteed.


Ik heb een tas met werkelijk álles erin. Mes, haak, hoevenkrabbers, scharen, extra tuigonderdelen, extra bit... Ga zo maar door. Je wilt gewoon niet dat er iets breekt of vast komt te zitten.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:00

dravergekkie schreef:
Cil_ schreef:
Hoe is dat eigenlijk met menners (in waterrijke gebieden)? Dienen die altijd een mes bij zich te hebben voor dit soort noodsituaties? Ik heb geen verstand van mennen maar als ik lees hoe vaak een aanspanning in het water komt dan vraag ik me af of daar bij de men opleiding aandacht aan wordt besteed.

Word ten alle tijden aangeraden om een (ruiter)mes op zak te hebben.


geen waterrijk gebied maar altijd noodkit mee

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:56

Citaat:
k heb een noodtas achterin


Beter is om het mes op zak te hebben. Tas kan uit de wagen geslingerd worden.

Wat een smak heeft de combinatie gemaakt, wat een eng steile helling. Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Knap dat de man alles zo snel los kreeg, want als paard/pony in paniek is, wordt dat een heel lastige klus.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:49

Als niet menner maar ruiter heb ik ook altijd standaard een mes bij me om eventueel tuig door te kunnen snijden. Net zoals hoevenkrabber en halstertouw.
Gelukkig is alles goed afgelopen voor de menner en het paard.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:52

tine10 schreef:
Citaat:
k heb een noodtas achterin


Beter is om het mes op zak te hebben. Tas kan uit de wagen geslingerd worden.


Ligt aan de manier waarop je de tas gebruikt. Die van mij zit namelijk in het bagagevak en kan dus geen kant op.

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:57

Petje af voor de snelle reactie. Ik heb me altijd afgevraagd of dat mes in geval van nood snel en scherp genoeg zou zijn.

tiwi1969

Berichten: 7658
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:09

Met mijn menopleiding leerde ik al altijd een mes mee te nemen en dan wel een goed mes en deze goed scherp te houden.
Deze is erg degelijk en heeft een een hoevenkrabber.
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-buc ... tabbutton1


Verder heb ik altijd een halster en touw mee op de wagen en een flinke bos strotouwtjes onder de klep van de bank.

Ik hoop dat paard en koetsier hierdoor niet het plezier in het mennen hebben verloren of angstig zijn geworden.

Avelienvd

Berichten: 7226
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:12

Sowieso: bij buitenrijden altijd een mes bij.
Je weet nooit wanneer je iets moet los snijden.
Zeker met wagen: voor je anders alles los hebt is het leed al geschiedt.

Femke_Tweety

Berichten: 12011
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:18

Ik heb als menner altijd een extra halster (ruim, zodat het over het hoofdstel past indien nodig) een touw en een scherp mes bij me. Mes in mijn broekzak. Dat mes neem ik als ruiter ook altijd mee, geen uitzonderingen, zelfs niet voor 20 minuutjes stappen.

Maar toch vraag ik me af of het mij zou lukken.
Ik heb veiligheidslichtogen, waarvan ik zeker weet dat ik die indien nodig kapot kan snijden. Riem die de strengen ophoud, en die de broek aan de kar maakt, ook probleemloos.

Maar dan mijn strengen. Daar heb ik (nog) geen veiligheidssluitingen.
Het leer van de strengen is echt erg dik en vrij stug/stevig.
Ik denk eigenlijk niet dat ik die doorgesneden zou krijgen.

Vraag me ook af of iemand ooit daadwerkelijk strengen door heeft gesneden.
Misschien iemand in dit topic? Ik vraag het me oprecht af...

MoniqueT

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:19

Dat heb ik me dus ook altijd afgevraagd!

tiwi1969

Berichten: 7658
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Pony en rijtuig te water in Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:24

De boer waar ik mijn paard heb staan heeft een paar jaar geleden een tuig kompleet aan gort gesneden dus ik denk ook de strengen.
4-span op hol, 1 van de achterpaarden was gevallen en sleepte over de weg. Koetsier en groom waren al veel eerder van de wagen af gevallen.

Met het lossnijden van het tuig was het gevallen paard bevrijd. Was achteraf niet nodig geweest omdat het hele tuig voorzien was van veiligheidssluitingen alleen die kende de boer niet, was altijd werktuigen gewend.