Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 14:22

bokt.nl / www.eurodressage.com


De twintigjarige Sönke Rothenberger en zijn achtjarige KWPN-ruin Cosmo zijn veelbesproken en worden beschouwd als dé Grand Prix-revelatie van het moment. De combinatie won bij hun GP-debuut op het CDI Hagen en zetten nu ook het CDIO Rotterdam op zijn kop, tijdens de Under 25-reeks vorige week.

Sönke Rothenberger werd in 2008 Europees ponykampioen, maar ging niet onmiddellijk over naar het juniorenniveau in de dressuur. Hij verruilde de dressuurring een paar jaar lang voor springparcoursen. De bruine KWPN-ruin Cosmo bracht zijn liefde voor de dressuur echter weer naar boven en Sönke besloot om zijn slipjas opnieuw aan te trekken. Hij kwalificeerde zich met Cosmo voor het Duitse dressuurteam en nam vorig jaar deel aan het EK Young Riders in Arezzo. Daar won het Duitse team goud, Sönke behaalde individueel brons.

De getalenteerde ruin (Van Gogh x Landjonker) is gemaakt voor de Grand Prix, met spectaculaire gangen en een ongelofelijk vermogen voor het verzamelde werk. Negen maanden na Arezzo wonnen Sönke en Cosmo de Louisdor Cup-qualifier op het CDI Hagen, met scores rond de 75%. Het paard ging over de tongen na die wedstrijd en onmiddellijk gingen geruchten de ronde dat er astronomische bedragen werden geboden voor Cosmo.

Sönke zegt daarover:'Het klopt dat we een paar boden hebben gekregen. Sinds het EK 2014 is er interesse uit het buitenland, maar vooral in de periode rond Hagen en Rotterdam waren een paar mensen bereid om om het even welk bedrag neer te leggen voor Cosmo. Het paard betekent heel wat voor onze familie. We hebben hem sinds hij vier is en hij is een van de weinige paarden die mogelijk kan deelnemen aan drie Olympische Spelen, omdat hij nog zo jong is. We willen hem echt niet verkopen. Stiekem hoop ik op een samenwerking met mensen die ook over een toekomst voor dit paard dromen, en samen met ons die weg willen gaan."

Sönke woont nu in Nederland en studeert International Business Administration aan de universiteit van Nijmegen. Hij heeft Cosmo uitgebracht in de Under 25-reeks, om hem voor te bereiden op het senior GP-niveau volgend jaar. In Rotterdam maakte het duo indruk op de jury en op het publiek: ze scoorden 75,756% in de Short Grand Prix en 79,975 in de kür op muziek.

'Cosmo voelde erg goed in de opwarming en voorbereiding voor Rotterdam. In de GP was hij wat afgeleid, maar in de kür voelde hij bovenaards aan. Er waren nog wat kleine dingetjes, maar ik was supertevreden en ik denk dat hij zijn kwaliteiten en talent goed heeft laten zien. We hebben gewerkt aan meer kracht en zelfgedragenheid. Hij voelde zo goed aan dat starten in Rotterdam eigenlijk een spontaan idee was."

Het ultieme doel van de combinatie is glashelder: de Olympische Spelen 2016 in Rio. Dat is ook de reden waarom de vader van Sönke, de in Duitsland geboren Nederlandse Olympiër Sven Rothenberger, Cosmo niet wil verkopen. "Rio 2016 rijden met Cosmo is zeker een van mijn dromen," geeft Sönke toe. "Maar hij is pas acht jaar oud en presteert al zo goed, dus ik kan gewoon wachten en zien wat de toekomst brengt."

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:40

Die sonke en cosmo zijn voor elkaar gemaakt, die moet je niet uit elkaar willen halen. :) :)

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:23

Voor geld is alles te koop maar ze hebben een groot voordeel, ze hoeven het niet voor de centen te doen dus kunnen ze zich veroorloven om dit paard te houden. Mooi, hoop ze op de OS te zien.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:27


Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:37

bigone schreef:
Voor geld is alles te koop .............


oeps ik dacht even dat je het over hun klassering had :D
Ligt misschien ook wel voor de hand als je wordt geboren in een familie waar alles draait om de dressuursport. En waar paps en mams beschikken over zo veel middelen zodat ze ieder paard kunnen kopen dat je wenst.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:38

Abacab schreef:
bigone schreef:
Voor geld is alles te koop .............


oeps ik dacht even dat je het over hun klassering had :D
Ligt misschien ook wel voor de hand als je wordt geboren in een familie waar alles draait om de dressuursport. En waar paps en mams beschikken over zo veel middelen zodat ze ieder paard kunnen kopen dat je wenst.

En wat dacht je opa, helaas overleden , de legendarische Adrie Gordijn.

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:42

s0173957 schreef:
En laten we er ineens een filmpje bij zwieren:

https://www.youtube.com/watch?v=_9ztsdogwx4

Fijne ruiter, leuk paard, het is te hopen dat ze hem heel houden richting OS, moet nog wel wat gebeuren om daar voor topklasseringen te gaan maar wel een veelbelovende combi, leuk.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:21

ziet eruit als een heel fijn gereden paard!! Hoop dat ze nog ver gaan komen.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:40

8 jaar en Grand Prix met zulke scores... dat belooft zeker wat. Hopen dat hij heel blijft.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:23

Fijn om naar te kijken. Het lijkt er op dat Sonke echt talent heeft.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:33

Allebei de kinderen Rothenberger zijn talenten. Ze kunnen het zich inderdaad permitteren om bepaalde paarden aan te houden voor het grote werk en de kampioenschappen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:36

En kind 3?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:49

Ow hebben ze 3 kinderen? Ik wist niet beter dat er maar 2 waren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Rothenberger en Cosmo dressuurrevelatie van het moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:50

2 meiden en een jongen, allemaal met aparte namen: sanneke sohnke en semmieke

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:55

En ze kunnen allemaal bovengemiddeld goed rijden. Maar dat kan ook bijna niet anders met zulke ouders en de juiste middelen. De dressuurgenen zitten er van 2 kanten in. En daarbij top begeleiding natuurlijk van jongs af aan.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:08

Suzanne F. schreef:
De dressuurgenen zitten er van 2 kanten in.

Mmmm, ik vond de merrie niet zo apart. Ik zie hier vooral de invloed van de hengst, een echte stempelhengst :)

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:44

én Anky van Grunsven traint dit duo ;) net als de eveneens opvallend sterke combi Fanny Verliefden/Annarico.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:44

Abacab schreef:
Suzanne F. schreef:
De dressuurgenen zitten er van 2 kanten in.

Mmmm, ik vond de merrie niet zo apart. Ik zie hier vooral de invloed van de hengst, een echte stempelhengst :)


Haha nou ja, een moeder die GP rijdt op Olympisch niveau is ook best aardig. De sport zit erin in ieder geval.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:51

purkie schreef:
én Anky van Grunsven traint dit duo ;)


Ja bijzonder. Dan hebben ze hun onenigheid/vete van jaren geleden professioneel bijgelegd. :)

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:26

Suzanne F. schreef:
purkie schreef:
én Anky van Grunsven traint dit duo ;)


Ja bijzonder. Dan hebben ze hun onenigheid/vete van jaren geleden professioneel bijgelegd. :)


Die hadden ze volgens mij al jaren geleden bijgelegd, toen Sven toch meeging naar de Olympiade omdat ze en stabiele factor nodig hadden. Zoiets dacht ik tenminste :D