Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:27

Sizzle schreef:
Ik zou het in iedergeval ter sprake brengen Urielle. Gaat het om 4-tal of zo?

Zweten zegt ook niet altijd wat.
Mijn ene paard zweet heel snel maar kan erg goed met warmte omgaan.
De ander zweet heel weinig maar is snel loom en hangerig bij warm weer.

Achttal idd.

Morgenavond training dus zal het ter sprake brengen.
Maar ik ben toch al de zeikerd van de groep, vorige winter afgemeld ivm tractorsporen van 60 cm diep. Ik was de enige die niet van start ging...

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:28

Hier staan paarden ook buiten. Ze kunnen een stal in als ze willen. Af en toe kijken ze daar even in, maar meestal zijn ze buiten. Misschien dat dat wel veranderd komend weekend.

Maar ik rijd meestal niet meer boven de 25 graden.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:29

Bigone, een half uur rijden is in feite een training.
Als een paard dat nodig heeft (mijne heeft dat ook) dan zou ik dus niet gaan inderdaad.
Maar met mijn vorige paard was het op den duur enkel een rondje stappen, 5 minuten oppakken en hop de ring in. Dan is dat natuurlijk lang niet zo intensief en zou ik grensgevallen langer overwegen (40 graden dan weer niet trouwens).

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:33

Buiten het rijden om... Ik zou het zaterdag veeeeel te warm vinden om mijn paard een half uur op de vrachtwagen te knallen.

Temeraire

Berichten: 3535
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:36

Agossie schreef:
Vanmiddag gelezen dat Outdoor Gelderland doorgaat. De paarden die daar lopen zijn paarden die door heel Europa, met welk weer type dan ook, moeten presteren en dat ook kunnen. Ze worden heel goed in de gaten gehouden en heel goed koel gehouden, dus prima geregeld. Alleen weet ik niet of wij het leuk gaan vinden om met (nu inmiddels al) 40°C in de tribune willen gaan zitten.

Bovendien, en dat lijkt me eigenlijk belangrijker, wordt er heel heftig weer voorspeld, maar dat staat nog niet op de reguliere weersites. En met "naar weer" bedoel ik echt gevaarlijk weer. Zie ook het topic bij LZP over stormchasen in Nederland. Daar staat heel veel informatie.

Dát houd ik in de gaten. De hitte... ik kan er eigenlijk niet goed tegen, maar in de schaduw zitten en heeeeel veel water drinken, dan moet het gaan. (ik kijker namelijk wel heel erg naar uit...)


Hier precies hetzelfde. Ik zou ook naar Outdoor Gelderland gaan maar ik weet niet niet of ik het doe... ook ivm het onweer dat mogelijk komt.
Ik denk dat ik zaterdagmiddag pas beslis of ik zaterdagavond ga, afhankelijk van de voorspellingen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:40

kyrkelover schreef:
3 uur.
Voorheen ook wel met 35+ graden gekoerst.
Paarden staan hier ook allemaal gewoon buiten, wel met voldoende water.
Maar denk dat er ook veel verschil zit in type paarden/pony's.

Paarden staan hier ook gewoon buiten; met voldoende water en schaduw en stallen waar ze in kunnen als het toch niks is.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:44

Ok Urielle, in dat geval is het lastiger. Moeilijk!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:54

Sammie schreef:
Overigens heb ik nog niks over 40 graden gehoord.. maar afijn 30 graden is natuurlijk al veel te warm. Dus ik snap de afmeldingen zeer zeker.

CK van het KWPN in Zeeland gaat vooralsnog wel door :=


Kijk ff hier op zaterdag


http://www.buienradar.nl/weer/helmond/n ... 7/#5daagse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:58

Super dat wordt afgelast.
Is ook fijn voor de deelnemers want anders zouden die hun startgeld kwijt zijn voor een wedstrijd die onmogelijk te rijden is gezien de temperaturen.
Ook begrijp ook wel dat sommig alsnog wedstrijd wel zouden rijden, want is natuurlijk wel heel makkelijk om op 1de plek te komen zonder tegenstanders. In die zin vindt alleen maar eerlijker dat ze zo wedstrijd af lassen. Natuurlijk wel jammer voor alle voorbereidingen gedaan zijn.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:59

ceasario schreef:
Sammie schreef:
Overigens heb ik nog niks over 40 graden gehoord.. maar afijn 30 graden is natuurlijk al veel te warm. Dus ik snap de afmeldingen zeer zeker.

CK van het KWPN in Zeeland gaat vooralsnog wel door :=


Kijk ff hier op zaterdag


http://www.buienradar.nl/weer/helmond/n ... 7/#5daagse


Hoezo opwarming van de aarde...

elkedortmans
Berichten: 174
Geregistreerd: 14-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:17

Ben ik de enigste die zaterdag wedstrijd heeft waar (tot nu toe) geen maatregelen zijn genomen ;( ik sta nu op half twee maar als mijn starttijd morgen niet is veranderd schrijf ik me alsnog uit.
onverandwoord om met 40graden op je paard te kruipen" al doe je het nog zo rustig aan."

LiS
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Bavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:22

Hier in de buurt zijn de selectiewedstrijden niet afgelast. :( verwacht wordt een temperatuur van 37 graden.....
Er komt wel een aangepast schema wordt gezegd. Voor de pony's is al aangegeven dat mensen bij afmelden gewoon een rekening krijgen voor het startgeld....

Ik zou zaterdag moeten om kwart voor 12 maar ben benieuwd naar de aanpassingen in de tijden. Om 8 uur in de ochtend zou ik nog wel rijden. Het is de laatste selectie wedstrijd van het seizoen en ik kan me dan nog plaatsen voor de regio. Ik ga in elk geval vrijdag nog overleggen met de eigenaar van de manege waar ik sta en met mijn instructeur over wat wijsheid is. Ik wil ook niet nu afmelden om er dan op het laatste moment achter te komen dat de start tijd naar een acceptabel, koeler tijdstip zou gaan. Natuurlijk zou ik ook liever hebben dat de wedstrijd een week (of twee weken) verplaatst zou worden, maar het is niet anders. Als de aangepaste tijden voor mij niet acceptabel zijn, ga ik alsnog niet.

Baal wel van deze onzekerheid.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:24

37? Bij mij staat zaterdag middag om 16.00 42°.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:31

Hier ook niet afgelast, wel vervroegd, ik had gemaild of ik als eerste mocht starten, was eerst half 10 nu 8u. Gelukkig maar want om half 10 is het al 30 graden zaterdag.....

fam022
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:33

Belachelijk dat mensen zo'n wedstrijd belangrijker vinden dan de gezondheid van het paard!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:34

Zoals ik al vaker zeg, ik zou me buiten de hitte me ook zorgen maken voor het aanstaande mogelijk noodweer op donderdag en zaterdag. Want het kan echt heel erg gaan spoken deze dagen, code rood is ook goed mogelijk. Voor donderdag is het severe weather alarm al afgegeven.
Kans op 5 cm hagel, excessieve regenval en heel veel onweer. Daarnaast ook valwinden en zelfs tornado's krijgen een klein kansje.
Dit kan erger worden dan 9 juni vorig jaar, voor diegene die zich dat herinneren ;)

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:37

fam022 schreef:
Belachelijk dat mensen zo'n wedstrijd belangrijker vinden dan de gezondheid van het paard!!!


Tja, ik blijf ook verrast hierdoor!
Met deze temperaturen kan je toch beter een weekend later lekker op concours gaan. Je kan mij bijna niet wijsmaken dat er met zulke temperaturen ruiters/amazones zijn die het lekker vinden om op het paard te stappen.

Ik hoop dat er het aankomende weekend voldoende maatregelen genomen worden en dat we geen vervelende situaties gaan krijgen met oververhitte paarden. :(

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:38

Wel een voordeel, als het donderdag zo tekeer gaat grote kans met het Nederlandse weer dat het daarna een heel stuk kouder is..

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:39

Joolien schreef:
Zoals ik al vaker zeg, ik zou me buiten de hitte me ook zorgen maken voor het aanstaande mogelijk noodweer op donderdag en zaterdag. Want het kan echt heel erg gaan spoken deze dagen, code rood is ook goed mogelijk. Voor donderdag is het severe weather alarm al afgegeven.
Kans op 5 cm hagel, excessieve regenval en heel veel onweer. Daarnaast ook valwinden en zelfs tornado's krijgen een klein kansje.
Dit kan erger worden dan 9 juni vorig jaar, voor diegene die zich dat herinneren ;)


Die hitte maakt me ineens niets meer uit, maar hier ben ik echt schijtbang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:40

kyrkelover schreef:
Wel een voordeel, als het donderdag zo tekeer gaat grote kans met het Nederlandse weer dat het daarna een heel stuk kouder is..

Dat is meestal zo ja, maar door de spaanse pluim blijft het warm. Sterker nog, zaterdag wordt warmer dan donderdag. Ook vrijdag is er kans op code oranje.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:42

Ik heb op het moment geen onweer staan voor donderdag?

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:43

Ik las in het topic van Joolien dat gewone websites dit nog niet aangeven. Als je in het topic kijkt zie je de kaartjes van Joolien van andere sites en programma's en geloof me, da's niet mis.
Donderdag en zaterdag breekt de pleuris uit.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:44

Godver en onze paarden staan gewoon 24-7 buiten :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:53

Ik vraag me altijd af waar ze beter af zijn, binnen of buiten.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:55

kyrkelover schreef:
3 uur.
Voorheen ook wel met 35+ graden gekoerst.
Paarden staan hier ook allemaal gewoon buiten, wel met voldoende water.
Maar denk dat er ook veel verschil zit in type paarden/pony's.

Eens met het laatste.....net weer gemerkt hoe goed Andalusiërs tegen warmte kunnen. Om 21.00 uur weggereden, hij had veel meer zin dan normaal! Misschien heeft hij zich overdag zitten vervelend in de warmte? Een uur volle bak mennen getraind op het dressuurveld, zelfs nieuwe oefeningen aangegaan. De Anda was bij thuiskomst uiteraard warm, zwetend maar goed op adem, en zéker niet "zeiknat". De douche vond hij uiteraard wel heerlijk :D !