Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:56

Giolli schreef:
Ik vraag me altijd af waar ze beter af zijn, binnen of buiten.

Ja en ze kunnen sws de schuilstal in, dan hebben ze nergens last van. Maar m'n arme poepie scheetje met die hagelstenen... twijfel of ze echt binnen gaat staan _O-

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:57

Voor zaterdag is de regionale keuring van het Groninger Paard regio noord ook afgelast kreeg ik zojuist binnen via de mail. Gelukkig maar.

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:59

Ze kunnen in Nederland het weer voor over een uur nog niet voorspellen, en dan wel voor over een paar dagen? Ik vind het wel heel voorbarig om alles af te gelasten en af te melden.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:05

mistid schreef:
Ze kunnen in Nederland het weer voor over een uur nog niet voorspellen, en dan wel voor over een paar dagen? Ik vind het wel heel voorbarig om alles af te gelasten en af te melden.

Ja vind ik eigenlijk ook... Afmelden kan op donderdag of vrijdag ochtend ook nog (met een melding op startlijsten dat het wel eens niet door kan gaan) of iig de tijden veranderen zodat er op het heetst vd dag niet gereden word.

bloemie
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 01:25

esje01 schreef:
De KNHS moet als overkoepelende organisatie gewoon alles afgelasten
Lijkt me het slimste.
En als er inderdaad ook nog heftig onweer en hagel gaat komen zoals sommige weerkaarten voorspellen dan wil je ook niet met je trailer op de weg zitten.


De knhs heeft zelf een sgw in ermelo. Die gaat vooealsnog wel door. Met wat aanpassingen. Vlgns mij zou de bond hier het voorbeeld in moeten nemen met extreeme weersomstandigheden.

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 01:34

Ik snap echt niet wat iedereen zit te janken over het warme weer. Het ene mens kan er beter tegen als de ander. Bij paarden is dat ook zo.

heb je een paard die er niet goed tegen kan blijf je lekker thuis. We mogen blij zijn dat het een keer meerdere dagen/weken goed warm weer is.

Als jullie lekker op vakantie zij gaan jullie ook op een paard zitten voor je plezier. En dan denk niemand zielig paard hartje zomer ze hebben het vast warm.

Dat iedereen voor zichzelf bepaald. Mooi dat het Door gaat en ze mensen zelf laten bepalen.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:16

@Munnie, we janken niet over het warme weer, we maken ons zorgen over het welzijn van de paarden en of het wel zo verstandig is om met ruim 30+ prestaties te vragen van onze paarden die dat niet gewend zijn of zelfs maar een gewenningsperiode hebben gehad.

Leuk dat het doorgaat voor de die-hards, maar degenen die hun paard wil beschermen krijgt daarvoor wel de rekening gepresenteerd. Bij deze omstandigheden vind ik dat niet fair.

Het vergelijk vakantie gaat niet op, er zijn heel veel mensen (ik bijvoorbeeld) die echt niet een ritje te paard gaan maken tijdens de vakantie in een warm land en die paarden zijn de hitte gewend. Onze paarden niet. Die hebben 2x per jaar extreme hitte en verder valt het reuze mee.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:42

Ik kan mij echt niet voorstellen dat het voor niks betalen van startgeld een probleem is. Natuurlijk is het zonde, maar dat zou mij echt een worst wezen als ik daarmee mijn paard bescherm. Helaas pindakaas.

Vergeet niet dat veel kosten al gemaakt zijn en verenigingen ook afhankelijk zijn van inkomsten. Niet ten koste van alles, maar dit extreme weer is voor iedereen overmacht. De ene organisatie zegt alles af, de ander probeert zoveel mogelijk aanpassingen te doen en legt de keuze bij de ruiter.
Het blijft je eigen keuze en verantwoordelijkheid hoe je hiermee omgaat.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:47

Als een organisatie niet zijn verantwoordelijkheid neemt dan hoor je dat zelf te doen. Ik stop ook met trainen als het boven de 25 graden Is dus waarom zou ik een wedstrijd willen rijden als het nog warmer is! ?
Belang en gezondheid van mijn paarden staat boven alles. Die ene wedstrijd die we dan missen is het eind van de wereld niet, een geblesseerd of dood paard door hitte is onvergevelijk want je had hem hiertegen moeten beschermen.

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:49

bloemie schreef:
esje01 schreef:
De KNHS moet als overkoepelende organisatie gewoon alles afgelasten
Lijkt me het slimste.
En als er inderdaad ook nog heftig onweer en hagel gaat komen zoals sommige weerkaarten voorspellen dan wil je ook niet met je trailer op de weg zitten.


De knhs heeft zelf een sgw in ermelo. Die gaat vooealsnog wel door. Met wat aanpassingen. Vlgns mij zou de bond hier het voorbeeld in moeten nemen met extreeme weersomstandigheden.



Helaas moet t altijd eerst mis gaan voor de grote organisaties beseffen dat ze ook anders kunnen/moeten handelen :(

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:52

tot nu toe kloopen gewoon de voorspelde temperaturen, dus ja ik denk idd dat t zo warm word, en paarden hebben veel sneller last van de warmte als de mens... Hopelijk worden er nog meer concouren ect afgelast gellukig heb ik zelf geen wedstrijd aankomend weekend

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:12

Ik ben ook benieuwd of we dit weekend die extreem hoge temperaturen wel gaan halen.
Er wordt ook snel paniek gezaaid.......maar ja, als je niks doet krijg je heel het land over je heen.
Het lijkt er op dat mensen niet meer zelf kúnnen/ hoeven na te denken.
Nee.....wij luisteren braaf naar wat geadviseerd wordt en soms lijkt het er op dat we alleen maar in actie komen als er iets van gezegd wordt.

Met extreme temperaturen zou ik zélf niet eens meer willen gaan rijden........of het nu een wedstrijd is of niet.
Snap ook nooit dat er met 25+ temperaturen nog steeds mensen gaan fietsen met een galopperende hond naast zich.
Of alleen in een auto worden achtergelaten om "even "boodschappen te gaan doen.

Nee......dan moeten wij uit mond van de politie landelijke instanties horen dat dat "not done "is.....
Zelf dachten we toch écht dat "het "nog wel mee zou vallen.
IK blijf me hierover verbazen.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:47

zondag wordt het bij ons niet warmer dan 25 graden... Zelf rij ik heel vroeg in de ochtend (voor 8u) zodat ik wel nog wat kan trainen... hoop dat mijn wedstrijdje wel gewoon door gaat.. eigenlijk :)

PPeetje
Berichten: 109
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:59

Zutphen word beide dagen vervroegd en alleen sochtends gereden. Mensen die alsnog willen rijden kunnen mailen. Aangepaste tijden volgen zsm. Benieuwd hoe laat ik dan moet.

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:15

PPeetje schreef:
Zutphen word beide dagen vervroegd en alleen sochtends gereden. Mensen die alsnog willen rijden kunnen mailen. Aangepaste tijden volgen zsm. Benieuwd hoe laat ik dan moet.


ik ook.... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:30

Ik vind het verstandig dat organisatie besluiten om concoursen af te lassen.
Ook al lijkt het misschien op betutteling, soms is dat beter dan afwachten tot het fout gaat.
Natuurlijk hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid maar soms dan schatten mensen een situatie verkeerd in en denken ze het valt wel mee.

Voor iedereen geld gewoon dat je goed moet kijken naar je paard. Ras is ook mee bepalend en daarnaast de conditie.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:02

KNHS:

Citaat:
Nu de hittegolf komend weekend doorzet is besloten om de eventingwedstrijd op 3 en 4 juli op het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo te annuleren. De nieuwe datum voor het evenement wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Tips voor het warme weer:


https://www.facebook.com/KNHSNederland/ ... =1&theater

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:04

Fijn dat het KNHS zelf ook het goede voorbeeld geeft!!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:16

Ik las het net. Helemaal top!!

Nu ben ik wel heel benieuwd hoe het met Outdoor Gelderland gaat, aangezien dat toch een internationale wedstrijd is en het om kwalificatie voor de OS gaat...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:24

Agossie schreef:
Ik las het net. Helemaal top!!

Nu ben ik wel heel benieuwd hoe het met Outdoor Gelderland gaat, aangezien dat toch een internationale wedstrijd is en het om kwalificatie voor de OS gaat...


Die gaat geheid door lijkt mij, eventueel met aangepaste tijden of lichte aanpassingen in het parcours.
Je gaat zuid europeanen niet naar huis sturen omdat het in nederland te warm is.
Als je internationaal start kom je dit wel vaker tegen (denk aan een wedstrijd in Dubai en de OS in Sydney of Japan bijvoorbeeld).
Als het gevaarlijk weer (storm en hagel) wordt is het een ander verhaal, dat weet je pas zeker op de dag zelf.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:31

Het gaat mij niet om de warmte, maar om de verwachte onweer, hagel en zeer harde windstoten.
Ik ga op zaterdag voor de dressuur.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:33

Iemand bij ons op de vereniging werkt bij de Dierenbescherming en die raden het ten zeerste af om dieren te transporteren. Zij heeft dus zelf ook haar les op de vereniging afgemeld, waardoor instructrice heeft besloten alles af te zeggen voor vanavond. Vanavond alleen al, laat staan donderdag en/of zaterdag...

Bij ons komen de meeste met de trailer en een paar onder het zadel, vandaar

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:36

Stalgenootje moest rijden op Outdoor Gelderland gisteren. Zij hadden daar een box gehuurd voor de nacht, maar er zat een plastic zeiltje over als dak en uiteindelijk hebben ze hun pony gewoon weer teruggebracht naar onze stal, omdat ze het veel te warm vonden in die box.

Zelf hebben we bij ons op stal tropenrooster. De paarden staan van 7 tot 12 buiten, in plaats van de hele dag.
Ik heb vanmorgen om half 9 gelest, daarna was het echt al te warm. Komende dagen wordt rust voor mijn paard, want ik vind het 's avonds veel te warm om te rijden en 's morgens gun ik haar de komende dagen haar weidetijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:37

Denk dat ze bij extreem weer zoals onweer de wedstrijd even stil leggen. Dat is vrij gebruikelijk bij sport evenementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:42

SusanH schreef:
Denk dat ze bij extreem weer zoals onweer de wedstrijd even stil leggen. Dat is vrij gebruikelijk bij sport evenementen.

Enige dingetje is dat het Amerikaans extreem kan worden, doodeng met die stallen en tribunes.