Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:45

Sja, maar net zo goed valt het 3 dorpen verder. Ik snap wel dat je niet om een bepaalde kans die geen enkele zekerheid geeft gelijk alles maar afzegt om daarna uit te vinden dat de hele dag windstil gebleven is.

janiekhm

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:47

Ja ik had dit weekend 2 wedstrijden gepland en beide afgelast................ Jammer :( maar voor de paarden en pony's wel beter

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:53

[/quote]
In Frankrijk staan de paarden gewoon met 35 graden buiten. Anders konden ze weken niet naar buiten, dus dat vind ik ook weer wat overdreven. Als er schaduw is zie ik het probleem niet.

Maar wel goed dat die wedstrijden worden afgelast.[/quote]

Buiten staan is heel wat anders als pittig werk vragen, en paarden kunnen sowieso al minder goed hun warmte kwijt als mensen. En mensen houden in warme landen ook siësta

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:56

Dat probleem van het gevaar is bij andere grote evenementen natuurlijk ook, denk aan Pukkelpop een paar jaar geleden (was dat 2013?). Er kan altijd iets gebeuren waardoor er ineens ontruimd moet worden. Als er echt zulk extreem weer voorspeld is zul je daar als organisatie je voorzorgsmaatregelen voor moeten nemen oa in de vorm van een goed ontruimingsplan, weer goed monitoren etc. Maar eigenlijk moet je dat standaard goed voor elkaar hebben.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:56

Joolien schreef:
SusanH schreef:
Denk dat ze bij extreem weer zoals onweer de wedstrijd even stil leggen. Dat is vrij gebruikelijk bij sport evenementen.

Enige dingetje is dat het Amerikaans extreem kan worden, doodeng met die stallen en tribunes.

Dít is dus precies wat ik bedoel. Je wil geen "Pukkelpop-taferelen" op een groot paarden evenement. Wij kijken het aan. Mochten we het niet vertrouwen, dan gaan we niet. Jammer dan, maar er komen wel meer van deze evenementen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:57

Groot gelijk hoor! Om die reden ga ik ook niet graag naar zulke evenementen meer. Tenzij er om het maar zo te zeggen "geen vuiltje aan de lucht?" is.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:01

Joolien schreef:
SusanH schreef:
Denk dat ze bij extreem weer zoals onweer de wedstrijd even stil leggen. Dat is vrij gebruikelijk bij sport evenementen.

Enige dingetje is dat het Amerikaans extreem kan worden, doodeng met die stallen en tribunes.

Maar waar lees je die voorspellingen dat het zo extreem kan worden?

Anoniem

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:20

In ieder geval niet op de reguliere sites. Samen met een zooi stormchasers houd ik kaarten bij en dat is een stuk betrouwbaarder gebleken dan KNMI of buienradar :P

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:30

En wat zijn de laatste voorspellingen Joolien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:37

bigone schreef:
En wat zijn de laatste voorspellingen Joolien??


Ben ook wel heel benieuwd! :D Zou je ze met ons kunnen delen?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:39


Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:48

SusanH schreef:
Groot gelijk hoor! Om die reden ga ik ook niet graag naar zulke evenementen meer. Tenzij er om het maar zo te zeggen "geen vuiltje aan de lucht?" is.

Tja, maar wat doe je als je VIP tickets hebt gekregen en daarbij een voucher voor een meet & greet met een bekende Nl ruiter...

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:10


Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:24

Agossie schreef:
SusanH schreef:
Groot gelijk hoor! Om die reden ga ik ook niet graag naar zulke evenementen meer. Tenzij er om het maar zo te zeggen "geen vuiltje aan de lucht?" is.

Tja, maar wat doe je als je VIP tickets hebt gekregen en daarbij een voucher voor een meet & greet met een bekende Nl ruiter...


Het is nog geen zaterdag :Y)

Misschien wordt het op vrijdag wel een drama, of blijkt het zaterdag gewoon prachtig mooi blauw stralend te zijn. Noodweer vind niet plaats bij strak blauwe hemel en een licht briesje.
Als je het ziet dichttrekken kun je altijd nog besluiten weg te gaan toch?

_pauline_
Berichten: 1609
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:28

Hier gaat de selectie vooralsnog gewoon door, kring 4 groene hart. Ik kijk t weerbericht van morgen nog aan en anders helaas pindakaas om 17.00 is t nog veel te warm +/- 37 graden.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:29

Je traint er hard voor en bent enthousiast en dan is het natuurlijk balen als een wedstrijd afgelast word! maar ik vind het wel een goede zaak voor het welzijn van de paarden.

Anoniem

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:00


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:05

Heel vestandig.
Ik zag gisteren op een Facebook pagina van een stal staan:

"Ook met deze tempraturen trainen we gewoon door"

Dat is toch van de zotte? %) Ik zou zeggen ga nu lekker een rondje hardlopen met een zak aardappelen op je rug ~~}> . Ik snap het echt niet. Rond half 11 besloot er nog iemand op stal in de Binnen bak te gaan rijden. :o? Broeikas kan je het beter Noemen. Het is dat ik er was toen ze net klaar was (11.30) als ik het had gezien had ik er wat van gezegt. Als ik dan persé moet rijden doe ik het wel voor 8 uur in de ochtend of na 10en in de avond. Mijn paardje heeft gewoon vrij en staat zo'n beetje constant in de schuilstal. Gelijk heeft hij.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 01-07-15 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:06

Ik zou zondag op wedstrijd... ik ga niet... hij zou dan meer dan een uur op de trailer moeten...
En dan het rijden nog...

Ik ga wel lekker met hem de zee in... verkoeling zoeken... denk dat ie dat een stuk fijner vind... :-)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:20

Ik vernam dat hier in Drenthe het Laarwoud Concours is afgelast.

Moonlight17
Berichten: 2351
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:34

In mijn nog niet zo lang geleden pony tijd hoorde ik niemand over het afzeggen van wedstrijden bij temperaturen van boven de 30 graden. Terwijl ik nu veel mensen bij een klein beetje warmte al hoor zeuren dat rijden te zwaar is. Toen was het gewoon je rijschema aanpassen net zoals de rest van de dingen zo goed mogelijk aanpassen en voor de rest was het gewoon even doorzetten je was zo klaar.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:39

Moonlight17 schreef:
In mijn nog niet zo lang geleden pony tijd hoorde ik niemand over het afzeggen van wedstrijden bij temperaturen van boven de 30 graden. Terwijl ik nu veel mensen bij een klein beetje warmte al hoor zeuren dat rijden te zwaar is. Toen was het gewoon je rijschema aanpassen net zoals de rest van de dingen zo goed mogelijk aanpassen en voor de rest was het gewoon even doorzetten je was zo klaar.



Ik ben er blij om dat mensen nu zo bewust bezig zijn met de temperatuur en wel niet rijden en hoe op te lossen. Ik ben van mening dat het voor geen enkel levend beest goed kan zijn om in de volle zon te trainen met 30 graden. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten. Maar ik vind het behoorlijk egoïstisch. Rij dan lekker in de ochtend vroeg of avond laat en zeg je wedstrijd af.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:40

Zit natuurlijk wel een verschil in of je een proefje rijdt op je eigen manege of dat je anderhalf uur enkele reis met de trailer naar een sgw gaat waar je ook nog eens ruim een halve dag zoet bent en drie onderdelen moet starten.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:41

mamamier schreef:
Zit natuurlijk wel een verschil in of je een proefje rijdt op je eigen manege of dat je anderhalf uur enkele reis met de trailer naar een sgw gaat waar je ook nog eens ruim een halve dag zoet bent en drie onderdelen moet starten.



Dat is waar. Maar dan nog. Als je een proefje op de manege moet starten zou ik hem evengoed afzeggen. Proefjes zijn er iedere week te doen dus kan die ene keer ook wel overgeslagen worden.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:04

listiglistje schreef:
Terecht, ik moest zelf zaterdag ook starten, maar ik heb net deze mail de deur uitgedaan!

Citaat:
Beste Secretariaat,

Bij deze meld ik mijzelf af voor zaterdag 4 juli. (Linda Selhorst met Aqanto S)

De weersites geven voor zaterdag 40 graden celcius aan!
Ik van dat onverantwoord om te starten en niet in het belang van dierenwelzijn.
Ook kan je zowel als ruiter en paard geen (optimale) prestatie neerzetten.

Mijn paard heeft cornage en heeft dus extra last van benauwdheid, daarbij zijn 2 ZZ-L proeven geen eitje, maar is hard werken voor beide,
waarbij je ook enige tijd losrijden nodig hebt om hem er scherp en goed aan te hebben staan.
Niet te doen dus….Boven de 30 graden al niet, laat staan met 40 graden!

Ik weet niet of er meer ruiters zo over denken en hoe de vereniging erover denkt, maar persoonlijk
Zou ik als vereniging de wedstrijd aflassen, verplaatsen of een zeer vervroegd ochtendprogramma inzetten.
Alleen water en direct uitslag is niet genoeg bij 40 graden.

Heel verstandig,zeker wedstrijd in Eindhoven?!
Laatst bijgewerkt door vivana op 01-07-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt