Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:43

* http://www.ouderenjournaal.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding

Vanwege de hoge temperaturen die voorspeld worden voor dit weekend, besluiten enkele organisaties van concoursen hun evenement af te gelasten.

In Luttenberg is het Concours Hippique Kringkampioenschap voor paarden en pony’s komend weekeinde afgelast. Vanwege de verwachte extreem hoge temperaturen hebben ‘De Heuvelruiters’ in Luttenberg in overleg met Kringbestuur Salland besloten dat het onverantwoord is om met de voorspelde temperaturen een inspanning van zowel paard als mens te vragen. Wanneer het kringkampioenschap opnieuw gehouden zal worden is nog niet bekend.

Update:
Ook de SGW wedstrijd van aanstaande vrijdag en zaterdag in Ermelo zal niet door gaan. Dit heeft de KNHS besloten naar aanleiding van de aanhoudende warmte. sgw-online.com bericht dat er zal gekeken worden naar een nieuwe datum.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:44

Heel verstandig!

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:47

inderdaad helemaal mee eens !

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:48

Super besluit!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:49

Terecht, ik moest zelf zaterdag ook starten, maar ik heb net deze mail de deur uitgedaan!

Citaat:
Beste Secretariaat,

Bij deze meld ik mijzelf af voor zaterdag 4 juli. (Linda Selhorst met Aqanto S)

De weersites geven voor zaterdag 40 graden celcius aan!
Ik van dat onverantwoord om te starten en niet in het belang van dierenwelzijn.
Ook kan je zowel als ruiter en paard geen (optimale) prestatie neerzetten.

Mijn paard heeft cornage en heeft dus extra last van benauwdheid, daarbij zijn 2 ZZ-L proeven geen eitje, maar is hard werken voor beide,
waarbij je ook enige tijd losrijden nodig hebt om hem er scherp en goed aan te hebben staan.
Niet te doen dus….Boven de 30 graden al niet, laat staan met 40 graden!

Ik weet niet of er meer ruiters zo over denken en hoe de vereniging erover denkt, maar persoonlijk
Zou ik als vereniging de wedstrijd aflassen, verplaatsen of een zeer vervroegd ochtendprogramma inzetten.
Alleen water en direct uitslag is niet genoeg bij 40 graden.

kusjemariska

Berichten: 293
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:50

Heel verstandig !

Zoolgangster

Berichten: 9596
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:52

Gelukkig bestaan er verstandige mensen!

GEEK1980
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:52

Natuurlijk jammer om te moeten beslissen een wedstrijd niet door te laten gaan of te verplaatsen. Maar wel een verstandig besluit; niet opzoeken

Anoniem

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:54

Heel erg verstandig!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:58

En dan zal je kaarten hebben voor Outdoor Gelderland dat waarschijnlijk wel doorgaat. We houden het in de gaten. Superbesluit van de verenigingen om het af te zeggen. Dit is te gek.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:59

Blijft naar als je een wedstrijd af moet lassen, maar lijkt me niet verstandig om door te laten gaan!
Ben ook wel benieuwd wat ze bij ons in de buurt doen met de geplande wedstrijd voor zaterdag.

Anne_GTI

Berichten: 18203
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:00

In Lierderholthuis wordt de kring Salland verreden op 11 juli ipv Luttenberg.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:01

Eigenlijk triest dat verenigingem die keus moeten maken.

Las gister nog een bokkers die wel wilde starten, want was selectie en dat is toch belangrijk. Als zo'n vereniging niet de boel afslaat komen ze alsnog. Alsof temperatuur van 40 graden niets is.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:01

listiglistje schreef:
Terecht, ik moest zelf zaterdag ook starten, maar ik heb net deze mail de deur uitgedaan!

Citaat:
Beste Secretariaat,

Bij deze meld ik mijzelf af voor zaterdag 4 juli. (Linda Selhorst met Aqanto S)

De weersites geven voor zaterdag 40 graden celcius aan!
Ik van dat onverantwoord om te starten en niet in het belang van dierenwelzijn.
Ook kan je zowel als ruiter en paard geen (optimale) prestatie neerzetten.

Mijn paard heeft cornage en heeft dus extra last van benauwdheid, daarbij zijn 2 ZZ-L proeven geen eitje, maar is hard werken voor beide,
waarbij je ook enige tijd losrijden nodig hebt om hem er scherp en goed aan te hebben staan.
Niet te doen dus….Boven de 30 graden al niet, laat staan met 40 graden!

Ik weet niet of er meer ruiters zo over denken en hoe de vereniging erover denkt, maar persoonlijk
Zou ik als vereniging de wedstrijd aflassen, verplaatsen of een zeer vervroegd ochtendprogramma inzetten.
Alleen water en direct uitslag is niet genoeg bij 40 graden.



super verwoord en zeer terecht, paarden raken veel sneller oververhit als ons mens,dus als je het zelf al warm hebt moet je daar extra ecxtra bij optellen voor de paarden top !

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:03

Listiglistje: helemaal super.

Zzl is best een niveau waaop je wedstrijden serieus mag nemen.nemen, en toch gaat welzijn voor. Ik vind het top! :D

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:16

Hier is er dit weekeinde beker van Limburg. Momenteel is er nog niets beslist, normaal worden zaterdag en zondag telkens twee proeven gereden. Maar of ze de uren gaan aanpassen of enkel op zondag rijden weet ik niet.
twee jaar geleden hebben ze op die accommodatie ook al een wedstrijd afgelast wegens de hitte.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:18

Ik zou als ik de KNHS was sws alles afgelasten := ik vind 30 graden al te warm om me paard op het land te zetten laat staan 2 dressuur of 2 rondjes te laten springen....

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:19

Ik heb zondag concours (zutphen), tot op heden gaat dat concours gewoon door. Ik ben zelf niet snel van het afmelden en niet zo'n zeikerd, maar 2 paarden mee en dan om half 1 en de ander om 2 uur rijden word afzien..... als ze het eruit gooien zal ik het niet erg vinden Maar je weet het natuurlijk nooit met het weer in NL, mss rijd ik ook wel in de stromende regen zoals vorig weekend.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:20

Hier in Eindhoven ging de wedstrijd ook gewoon door. Vind dat echt onverantwoord!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:22

Daantjuh88 schreef:
Ik heb zondag concours (zutphen), tot op heden gaat dat concours gewoon door. Ik ben zelf niet snel van het afmelden en niet zo'n zeikerd, maar 2 paarden mee en dan om half 1 en de ander om 2 uur rijden word afzien..... als ze het eruit gooien zal ik het niet erg vinden Maar je weet het natuurlijk nooit met het weer in NL, mss rijd ik ook wel in de stromende regen zoals vorig weekend.


Ik heb Zutphen wel afgemeld. Behalve dat rijden staat je andere paard dus sowieso 2 uur op de trailer buiten de reistijd om, in de volle zon.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:23

Als het om de prijzen gaat dan helaas gaat het welzijn van je paard sommigen toch iets minder ter harte. Och , een B proefje kan toch wel maar ja, gevoelstemperatuur van dik boven de 40 graden en een paard voelt zich prettig bij minder dan tien graden, het zal me niet verbazen dat er komend weekend paarden gaan sterven aan de gevolgen van wedstrijd rijden/trailer staan.

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Concoursen afgelast wegens hoge temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:23

Ik zou zelf alles lekker afmelden..

Patty83
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:25

Als je het te warm vindt mag je ook gewoon zelf afmelden hoor, je hoeft niet te wachten tot een organisatie deze beslissing neemt.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:26

Goed besluit! Ik hoop dat veel wedstrijden dit voorbeeld zullen volgen. Met 40°C rijden is onverantwoord en vragen om problemen naar mijn mening, zowel voor paard als ruiter...

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:28

Hele goede beslissing. Ik moet zondag twee paarden starten maar ik vrees dat het doorgaat. De achttalproef om 9uur is één ding, maar o hell het individueel om half 12 en 16 uur... Pffffff.
Zaterdagochtend 5 uur te paard en dan zelf het strand op.