Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:06

Lusitana schreef:
Palmera schreef:
Dat staat natuurlijk niet expliciet in de OP. ;)

Je hebt gelijk. :j
En ik ben de bron eens ingedoken, en ze gaan wel te paard. Maar jij hoeft nog steeds niet hoor ;)

:') Gelukkig mag iedereen zelf de keuze maken.... :)

Rest mij de vraag aan de bokkers: het enorme belang van de cap is ons allemaal bekend. Zouden júllie hieraan mee willen/durven doen om het belang nog eens extra onder de aandacht te brengen?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:08

Ik wel. Hoef ik niet eens over na te denken. Vind het zó belangrijk!
En leuk toch, een professionele fotoshoot met gelijkgestemden?

(En je ziet toch niks. Een en ander wordt steeds verborgen)

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:11

Ja hoor, geen probleem. Met zo'n bord kan ik er prima nog iets anders onder dragen en toch naakt lijken. Ik hoop dat Photoshop mijn oneffenheden kan wegwerken... :D

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:15

_Yasmine_ schreef:
Waarom moet je tegenwoordig voor iedere actie uit de kleren? :x

Als het net zo gewoon is als het dragen van een broek, doe dan ook die broek aan..


Dat ja, altijd maar die naaktheid om aandacht te trekken ergens mee... Bij mij werkt het een beetje averechts moet ik zeggen. Hoewel ik me niet kan herinneren dat ik ooit zonder cap op een paard ben gestapt. Mn koppie is me iets te dierbaar, zelfs de braafste manegeknol kan een keer de kolder krijgen.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:17

Die ene foto in de OP is het 'instapmodel' ?
De rest is erg leuk op de camera vastgelegd, zodat mensen zouden kunnen denken: ja, waarom geen cap op?
Ik zie de nut wel in van deze campagne, maar een cap op is en blijft sowieso niet 'sexy' .
Althans: voor sommigen.
Maar je weet nooit wie je wel bereikt en dus daarmee misschien wel het leven redt.

@ Lusitana: er zitten ook mannen tussen de pics! :D

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:21

Ik heb tegenwoordig dat ik op mijn fiets zit en denkt: shit geen cap op... Owja ik fiets :')

Echt heel bizar.. En waar het vandaan komt? Geen idee :')

Vind cap eigenlijk bij de rijkleding horen, als je een shoot heb met een jurk kan ik me indenken dat dat niet heel mooi staat en moet je zelf weten. (cap weg shoppen word ook lastig, zeker als de fotograaf meerdere foto's zou moeten doen :'))

Maar gaan ze nou naakt paardrijden.. Of gewoon allemaal zo'n bord voor gooien.? Lijkt mij niet prettig rijden namelijk :')

Selina

Berichten: 14343
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:38

Op de link die Lusitana plaatste zie je er wel eentje springen, met cap en bodyprotector.

Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:59

Goed initiatief := maar ik sla deze over _O-

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:04

puppy1128 schreef:
Ik heb tegenwoordig dat ik op mijn fiets zit en denkt: oliebol geen cap op... Owja ik fiets :')

Dat heb ik dus ook. Helemaal omdat ik op de scooter altijd een helm heb. En op het paard dus ook en dan op de fiets niks voelt echt raar.

Enne ze gaan te paard voor de fotoshoot. En dan gaat er idd een bodyprotector om, maar ze zijn wel bloot. Van achteren zie je sowieso niks. Nou ja, stukje bilspleet, poe.
De foto´s zijn te zien op hun Facebook pagina.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:48

Janine1990 schreef:
HorseTimeXL schreef:
ik had vorig jaar gehad dat ik geheel onbewust paard reed zonder cap. had het de eerste minuten niet eens door maar daarna toch maar snel me cap gepakt. het voelt ook niet goed ofzo


Toepasselijk misschien, je voelt je naakt ;)


ja precies. zo voelde het ook echt haha.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:58

_Yasmine_ schreef:
Waarom moet je tegenwoordig voor iedere actie uit de kleren? :x

Als het net zo gewoon is als het dragen van een broek, doe dan ook die broek aan..


Ik geef je helemaal gelijk! Als ze toch niets laten zien dan kunnen ze evengoed hun kleren aanhouden

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 19:00

Ik snap nooit zo goed waarom het altijd naakt moet.. :+ Vind dat nergens op slaan.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:06

En toch, deze foto vind ik beter:

Afbeelding

Als je dit kunt bereiken met een cap op... Wat is er dan tegen te zeggen om een cap te dragen? Je gaat er niet slechter van rijden (ook niet beter). Je hebt er geen hinder van in je rijden. Zet dat ding dan gewoon op.


Ik wordt altijd een tikkeltje nerveus als ik mensen zie zonder cap. Doe het niet roep ik dan. Overigens roep ik dat gek genoeg vaker tegen mensen die een voorbeeldfunctie moeten hebben. Instructeurs dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:20

Veulen84 schreef:
Ik wordt altijd een tikkeltje nerveus als ik mensen zie zonder cap. Doe het niet roep ik dan.


En daar zou ik dus heel chagrijnig van worden, laat iedereen het lekker zelf uitzoeken ;)
Hun probleem als het mis gaat zonder cap, niet de jouwe :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:59

Ja maar het is niet waar dat het alleen het probleem is van de ruiter zonder cap als het mis gaat. Wat te denken van familie, vrienden die bij blijvend hersenletsel ook getroffen worden. Het trauma van omstanders als het mis gaat. Wat het doet met hulpverleners als zij ter plekke komen bij iemand met z'n schedel aan stukken. Wat het betekent voor degene die aan nabestaanden mag gaan vertellen dat hun kind/moeder/vader is overleden na een val van het paard.
Je treft met een ongeluk bijna nooit alleen jezelf, was het maar zo simpel!

Ik ben in de afgelopen jaren zelf beperkt 'geworden'. Hier lijdt ik niet alleen onder, ook mijn ouders, broers en zussen en vrienden worstelen met me mee, en ook mijn man heeft zijn leven voor een deel aan mij moeten aanpassen. Hier voel ik me vaak al schuldig over, terwijl dit gewoon domme pech is. Ik moet er niet aan denken hoe ik met mezelf zou moeten leven als ik het had kunnen voorkomen.
En natuurlijk is niet alles te voorkomen en natuurlijk komen ook vast de verhalen wel weer dat mensen juist door een cap letsel hebben opgelopen. Maar statistisch gezien weet iedereen dat het beter is die helm op te zetten.
Nu nog bedenken dat het niet alleen jouw leven is dat je voorgoed kunt veranderen door die cap af te laten, want dat is imho dooddoener nummer één: Het is mijn hoofd, dus mijn verantwoordelijkheid.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:00

Afbeelding

Leuke foto's! :)

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:11

Ik kan beter ff niks zeggen over bovenstaande foto... :+ :x

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:40

Anoniem schreef:
Veulen84 schreef:
Ik wordt altijd een tikkeltje nerveus als ik mensen zie zonder cap. Doe het niet roep ik dan.


En daar zou ik dus heel chagrijnig van worden, laat iedereen het lekker zelf uitzoeken ;)
Hun probleem als het mis gaat zonder cap, niet de jouwe :D


Ook mijn probleem. Ik zal van me leven niet meer normaal slapen als je er voor me ogen afklettert en hersenletsel oploopt. Bovendien noem me gestoord, ik geef genoeg om mijn medemens om ze geen gaten in hun kop toe te wensen. Daarnaast ik beschouw paardensport als een veilige sport, maar het heeft een verdraaid slechte reputatie, mede door het feit dat we wel erg gemakkelijk zijn in het naast ons neerleggen van dingen die de sport veiliger maken.

Ik vind niet dat je je kop in het zand moet steken (hmm ongelukkige woordkeus in deze :+ ). Als we met z'n alle laten blijken dat het niet okee is, dan kunnen we toekomstige generaties ook verantwoording leren. Dit is net zo iets als niets zeggen over missende autogordels, los zittende veters, brommer rijden zonder helm of 100den andere dingen. Er nooit over praten of zeggen laat iedereen het zelf uitzoeken veranderd de situatie niet.

Dan sta ik over 30 jaar nog steeds op stallen les te geven waarvan de eigenaar zegt. "het is dat het moet volgens de regels, maar als de deur op slot zit doe ik het lekker niet"... Fijn zo'n voorbeeld. Dus schreeuw ik tegen me buurmeisje dat ik d'r van d'r paard ros als ze dat ding niet opzet. Bler ik tegen me instructeur dat ze een rotvoorbeeld is. Zeg ik tegen stalgenoten dat ze het niet moeten doen. Vloek ik m'n beste vriendin stijf en verbied ik leerlingen om in mijn bijzijn op hun paard te stappen zonder cap.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:45

Rare actie.. :') waarom zou je naakt moeten gaan om te laten merken dat je vindt dat ruiters een cap moeten dragen (wat ik sowieso al eigen keuze vind).
Daarnaast is t nogal onzin aangezien kleding net zo belangrijk is als een cap :P Probeer maar eens een foto op bokt te zetten als je naast een paard staat met slippers. Sterker nog, op veel ranches hier in Canada is t echt een no-go om in shorts oid rond te lopen. Of als je in de bossen gaat rijden, raden ze ook altijd aan (of zelfs verplichten) om lange mouwen te dragen (paden zijn heel anders dan in nl. Zijn geen mooi gemaakte ruiterpaden hier)

Hier is t meer dan normaal om te rijden zonder cap. Zie eigenlijk niemand rijden met cap, uitgezonderd kinderen. Een paard is eigenlijk als een fiets hier. Ze gebruiken paarden voor werkelijk alles wat nodig is op een ranch/boerderij (paarden zijn dan ook veel beter getraind dan wat wij in nl kennen). Ze kijken mij wel heel raar aan dat ik op een fiets durf te stappen zonder handremmen, in een drukke stad zonder helm.
Ik rij dan ook hier nooit met cap. Thuis altijd, hier alleen op jonge en/ of groene paarden.

Die laatste foto.. weet niet wat die man denkt wattie aan t doen is. Maar vind t er echt raar uit zien :')

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:48

Ik vind deze actie geniaal en het werkt bij mij wel. Ik denk er toch weer even over na.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:11

Of het nou naakt moet tjah...

Maar de cap promoten is goed.
Ik viel een keer van een paard.
Ik droeg gelukkig een helm. Naast wat kneuzingen en een hersenschudding had ik niets.
Me cap daar integen kon de prullenbak in.van achter zat er een scheur in.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:48

Kkkaren schreef:
[url]m/oZUN2C.jpg[/url]

Leuke foto's! :)


Als ze dit nou hadden gekoppeld met horse and hunk <3
Maargoed..

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:58

Eigenlijk best dom want als je bloot van je paard afdonderd in het ruwe zand ben je ook niet blij en nog kwetsbaarder voor eventuele hoeven.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 02:00

Ik vind bijna al die foto's veel te netjes... je ziet niks, alleen hun collega's, de fotograaf en de paarden hebben blote billen gezien :+

Maargoed, zonder cap kom je niet op een paard. Tenminste niet op een paard van ons. Ook niet voor één rondje of 'voor de foto'. In films/series of als mensen écht écht gekostumeerd willen, ok, knijp een oog dicht.

Maar bijv. op een racemotor zie je ook op kalenders helmen. Het is nog te weinig ingeburgerd bij paardrijden. En nog minder bij fietsen.

Hier aan de grens met Duitsland (waar een fietshelm verplicht is voor iedereen en je gewoon boetes vangt zonder) wordt aan de Nederlandse kant erg lacherig gedaan over die helmen.
Ik moest van mijn vader (die als arts de kinderen met hersenletsel helpt revalideren) een helm dragen op de fiets. Ik werd verschrikkelijk gepest. Toen ik naar de middelbare school ging woog dat voor mijn ouders gelukkig zwaarder dan de kans op een ongeluk. Maar eigenlijk is dat belachelijk (zeg ik nu, 10 jaar later).

Waarom mag je in Nederland met een blauw kenteken zonder helm tot 25 km/u op een scooter? Iedereen weet dat die scooters harder gaan, maar daarnaast; zelfs 10 km/u fietsen en je hoeft maar aangetikt te worden door zwaarder verkeer.

Gewoon helm op. Tot de scootmobiels aan toe zou ik haast zeggen :P

Kleine kinderen zouden imo bij het betreden van de stal hun cap op moeten zetten. Hoofd veel meer op hoef-hoogte... en je hoort vaker dat de braafste paarden opeens iemand knock-out slaan.

En dan de westernhoeden die zonder binnenhelm gedragen worden := Helpt echt alleen tegen felle zon jongens... Of kindertjes met caps die écht niet passen... dat is gevaarlijker dan zonder! Ouders ook die een helmpje bij de kleine op zetten... zo ontzettend vaak schuin/verkeerd. De klep hoort horizontaal boven de ogen. En niet omhoog wijzend, met de achterrand van de cap in de nek en een belachelijk los kinriempje.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Ruiters gaan uit de kleren voor "dag van de cap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:53

Wat ikzelf nog het meest verrassende vind is dat er nog steeds foto's worden geplaatst in paarden (internet)magazines (Bit, Hoefslag, IDS etc.) van ruiters en amazones zonder het dragen van een cap. Komt toch over als zij zonder cap rijden waarom zou persoontje X dat dan ook niet doen?!

Verder wordt dit op Bokt ook nog steeds getolereerd. Waarom niet foto's te paard zonder cap bannen? Het goede voorbeeld geven begint bij jezelf.

Het goede voorbeeld is zeker Charlotte Dujardin. Caps van tegenwoordig zijn niet meer van die lelijke champignonnen of coneheads.
Het excuus mijn cap is lelijk of zit niet prettig is een verschrikkelijke slappe smoes. Dat wordt hier in huis ook direct naar Fabeltjesland verwezen.

Verder is het ook te idioot voor worden dat bijv. menners onschendbaar denken te zijn en zonder cap de weg op gaan rijden met een aanspanning. Oude boertjes gaan de weg op met ongeleide projectielen groene tuigers brrr!

Op een gegeven moment zullen verzekeringen ook op het niet dragen van een cap restricties uitvoeren over de hoogte van uitkeren vd vergoeding.