Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Belang van kwaliteitsvolle merrie in fokkerij onderstreept

 
Profiel   

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz



Een groep van Australische en Chinese wetenschappers hebben onderzocht in welke mate de merrie van invloed is op de kwaliteit van het veulen. De onderzoekers bekeken de kwaliteit van volbloed merries en de prestaties in de rensport van de nakomelingen.

Xiang Ling en haar collega's merkten op dat er veel onderzoek is gedaan naar de genetica achter de atletische vermogens bij volbloeden. Echter hebben slechts enkele onderzoeken het verschil in moederlijk en vaderlijk atletisch vermogen nader bestudeerd. Vaak wordt gedacht dat de hengst de meeste invloed heeft op het veulen.

De zeven wetenschappers onderzochten de rensportcarrières van een groep Australische volbloedpaarden. De prestaties van de paarden werden gemeten aan de hand van het prijsgeld dat zij bij elkaar gerend hadden. De 30% beste paarden werden gezien als elite dieren, de overige 70% werd gezien als slecht.

De 675 nakomelingen van de paarden werden in vier groepen verdeeld, afhankelijk van de kwaliteit van de ouders:
Elite merrie en elite hengst;
Elite merrie en slechte hengst;
Slechte merrie en elite hengst;
Slechte merrie en slechte hengst.

De beste nakomelingen waren een combinatie van elite merrie en elite hengst. Verrassend genoeg presteerden de nakomelingen van een slechte merrie en elite hengst slechter dan nakomelingen uit twee slechte ouders. De nakomelingen van elite merries hadden over het algemeen betere resultaten, onafhankelijk van de kwaliteit van het vaderdier.

"Deze resultaten tonen aan dat de erfelijkheid van renprestaties tussen merrie en veulen veel hoger is dan tussen hengst en veulen, en dit verschil is significant." aldus het onderzoeksteam. "Ook vonden we een sterke correlatie tussen de leeftijd van de merrie en de prestaties van het veulen. De beste nakomelingen kwamen uit de merrie wanneer zij tussen de 8 en 11 jaar oud was."

"Deze resultaten suggereren dat de moederlijn een belangrijke rol speelt bij het fokken van atletische prestaties in volbloeden."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 14:39 



 
Profiel   

Eigenlijk toch best logisch? De merrie voed het veulen op en enigste aandeel wat de hengst heeft is zijn spermacel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 15:22 



 
Profiel   

Snap niet goed dat de moeder niet zo zwaar meetelt vaak. Die levert toch ook een fiks deel van de genetica voor het veulen. Maar daarnaast is de moeder van enorm belang voor de eerste indrukken van een veulen, wat het karakter vormt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 15:27 



 
Profiel   

Weer een reden om het fokken van veulens alleen aan echte fokkers over te laten die over kwaliteitsmerries beschikt. Er wordt veel te veel particulier gefokt, vandaar dat er ook steeds meer slechte paarden te koop staan!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 20:19 



 
Profiel   

een hele goede prestatie moederlijn, kan een slechte hengst nog wel hebben..

Maar vind dat als je een hele goede hengst op een ezel dekt, je altijd een halve ezel krijgt.

En zo is dat ook met slechte merries, die moeten niet in fokkerij ingezet worden.

Dus mijn voorkeur is ook zeker fokken met een goede merrie uit kwaliteits fokkende moederlijn.

Ik zie veel merries die mij iig de moeite niet waard zijn om te dekken, en ook veel ggk hengsten vallen bij mij al af....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 20:23 



 
Profiel   

pepelien schreef
Weer een reden om het fokken van veulens alleen aan echte fokkers over te laten die over kwaliteitsmerries beschikt. Er wordt veel te veel particulier gefokt, vandaar dat er ook steeds meer slechte paarden te koop staan!!


Vind ook daar best wel veel zooi anders. Dat er amper wordt gelet op karakter van de merrie of afwijkingen.
Als een particulier hier op let is dat net zo goed als wanneer een fokker dat doet. Fokker staat niet gelijk aan het goed doen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 20:24 



 
Profiel   

Jammer, dat zou je toch wel mogen verwachten, dat een fokker alleen fokt met een juiste bouw en ook graag goede karakters zou willen fokken. Particulier heb ik het idee dat er vaak met een merrie met slechte bouw gefokt wordt in de hoop dat bij de nakomeling datgenen beter is als wat de merrie mist. Lijkt me een behoorlijk rare instelling, een slechte bouw van de merrie kan volgens mij nooit een correcte bouw bij een veulen fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 20:37 



 
Profiel   

Het belang van een goede merrie is heel groot.
Maar om dan maar te veronderstellen dat particulieren alleen maar veulen fokken bij een slecht gebouwde merrie?
Beetje kort door de bocht pepelien.

Ik ben particulier en ik fok.
Dus naar jou mening heb ik een slecht gebouwde merrie?
Natuurlijk probeer ik mijn merrie te verbeteren
Maar doet niet iedereen dat die fokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 20:47 



 
Profiel   

pepelien schreef
Weer een reden om het fokken van veulens alleen aan echte fokkers over te laten die over kwaliteitsmerries beschikt. Er wordt veel te veel particulier gefokt, vandaar dat er ook steeds meer slechte paarden te koop staan!!

een particulier kan ook een kwaliteitsvolle merrie aanschaffen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-15 21:55 



 
Profiel   

Fokken doe je om te verbeteren niet om te vermeerderen. Dan maakt het niet uit of je particulier bent of beroeps.
Ook beroepsfokkers kunnen rotzooi (sorry voor dit woord) fokken en met een beetje geluk belanden die niet op de markt maar via de achterdeur naar de slager (klinkt hard maar dat is de realiteit) en komen ze niet op de markt waar pennymeisjes met een levensgevaarlijk paard aan de gang gaan omdat zijn "bloedlijnen" zo goed zijn.
Zoals het spreekwoord zegt: fokken is gokken. Hoe goed je de ouderdieren ook bij elkaar zoekt het kan altijd de kant opgaan die je niet had gehoopt of gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 00:18 



 
Profiel   

renskesanne schreef
Eigenlijk toch best logisch? De merrie voed het veulen op en enigste aandeel wat de hengst heeft is zijn spermacel.


:o?

Ik vind de discussie tot nu toe behoorlijk geklets in de ruimte. Waar iedereen mee fokt moet hij zelf weten. Kans dat je met een lelijk paard een lelijk veulen fokt is groot maar dat is de verantwoordelijkheid vd fokker. Hij moet er uiteindelijk een koper voor vinden.


Laatst bijgewerkt door Hinke op 03-08-15 01:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 01:29 



 
Profiel   

Interessant onderzoek, maar ik denk dat de onderzoekers iets zijn vergeten. Naar mijn idee hebben veulens van bijzonder goede merries meestal meer dan alleen goede moeders met elkaar gemeen. Een dekking van de kampioenshengst kopen kan iedereen, maar de beste merries (en hun veulens) zijn naar mijn idee vaak in handen van de betere fokkers. Niet alleen maken die betere combinaties, maar zulke fokkers hebben andere zaken zoals voeding en training vaak ook beter dan gemiddeld voor elkaar, wat hun veulens een extra voorsprong geeft ten opzichte van andere veulens. Dat de combinatie 'elite' merrie x 'slechte' hengst succesvoller is dan de combinatie 'slechte' merrie x 'elite' hengst vind ik dan ook niet zo verrassend. Daar kun je je ook nog bij afvragen of elk 'slecht' dier wel echt zo slecht is. Een paard met geweldig genetisch materiaal kan bijvoorbeeld vroeg in zijn carrière door stomme pech geblesseerd raken en bij deze onderzoekers in de categorie 'slecht' terechtkomen. Als je één conclusie kunt trekken uit dit onderzoek dan is het volgens mij wel dat het nog altijd bijzonder lastig is om erfelijke aanleg en omgevingsfactoren van elkaar te scheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 01:34 



 
Profiel   

Eicellen (en alléén de eicellen) brengen de mitochondria mee. Mitochondria zijn de energiefabriekjes van de cel (en het paard). Aangezien volbloeden vooral veel energie om hard te lopen moeten kunnen produceren, is het niet zo gek dat wie de mitochondria levert, de doorslag geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 10:32 



 
Profiel   

Veel veulentjes worden ook in 2015 nog geboren, niet zozeer omdat de fokker het nobele doel van verbeteren nastreeft, maar gewoon omdat ze het leuk vinden een veulentje te hebben.

Wat mij telkens weer triggert aan dit soort discussies is "wanneer is een merrie goed genoeg om mee te fokken". En: "wat noemen we dan prestatie". "Wanneer is een fokproduct geslaagd". Dat is imo allemaal zo subjectief als het maar kan.
Ik leg het oordeel over mijn merrie niet in de handen van een stamboek / registratiekantoor, ik vind dat iedere fokker voor zichzelf moet wegen en weten of hij met die merrie wil reproduceren.

Laat de "happy few" zich maar druk maken over "het nobele doel van verbeteren"- in de praktijk fokt men ook in die elitaire hoek behoorlijk wat 'restproduct' direct voor de vleesindustrie.
Dat bonte veulentje uit die haflinger merrie kon nog wel eens een leuker paard zijn dat een betere kans maakt op een leukere baas omdat het niet zulke hoge eisen stelt aan de handigheid van zijn ruiter. Dus wie is wie om waar dan ook over te oordelen.


Trouwens: in dit onderzoek werd onder prestatie verstaan: "wie kan het hardst op de renbaan". Dat is inderdaad goed meetbaar. Het zal dus ook wel voor de drafsport opgaan. Maar je kunt je afvragen in hoeverre deze theorie op zal gaan voor andere disciplines of karakter-eigenschappen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-15 10:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen