Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:54

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Jakobs Kruiskruid in de Oostvaardersplassen. Foto: Puresang Photography

Op sociale media is er commotie ontstaan over de wildgroei van Jakobs Kruiskruid in het natuurgebied de Oostvaardersplassen.

In de Oostvaardersplassen grazen meer dan duizend Konikpaarden, naast duizenden Edelherten en Heckrunderen. In de afgelopen jaren is er veel kritiek geweest op het natuurgebied, vanwege de weinige vegetatie voor het grote aantal grazers in het gebied en het grote aantal sterfgevallen onder de dieren door voedselschaarste. Inmiddels is er nieuwe commotie ontstaan rondom de begroeiing in het 6000 hectare grote gebied. Het zeer giftige Jakobs Kruiskruid zou door het natuurgebied woekeren.

De plant bevat de giftige pyrrolizidine alkaloïden, welke leverschade veroorzaken. Wanneer een dier herhaaldelijk de giftige stoffen binnenkrijgt zal het aan de gevolgen overlijden. Vers Jakobs Kruiskruid wordt door paarden niet gegeten, tenzij er voedselschaarste heerst. Er bestaat nu angst dat de grazers in de Oostvaardersplassen zichzelf zullen vergiftigen bij gebrek aan andere begroeiing.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:55

En het drama gaat verder...

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:55

Dus toch Jacobs Kruiskruid. Zag het vanuit de trein van de week en vroeg me al af of het om deze plant ging.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:58

Vreselijk! Overal zou er meer bestrijding moeten plaatsvinden want de bermen raken hier in no time ingepalmd door het kruid...
Arme dieren, eens ze het gaan plattrappen en de gedroogde stengels eten is het te laat...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:00

Phoe, een paard met hooi zal het wel laten staan, maar die beesten daar hebben gewoon weinig keus :n

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:06

Is het zéker dat het JKK is? Of hoort de foto bij dit nieuwstopic niet bij het bericht? Ik vind de foto (FOTO) bij het bericht namelijk nogal a-typisch voor JKK ogen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:16

Zo te zien toch écht wel JKK hoor. Kan lekker opruimen daar voor de winter................... ;( SBB verliest steeds meer de greep op de werkelijkheid.

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:32

dat zal dan vast ook weer onder het kopje "natuur" vallen :x

dat zoiets nog kan bestaan in nederland... :n

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:32

Ik kan de foto niet vergroten, dus echt zien kan ik het zo niet. Als dit idd zeker weten JKK is in een gebied waar de hoefdieren (met name de Koniks) bij kunnen, is dit zo langzamerhand wel de LIMIt voor wat betreft het wanbeheer in de Oostvaardersplassen. Hoewel de meeste paarden dit kruid niet eten als het vers is (er zijn echter gevallen bekend waarbij dit wel dégelijk een gevaar is, met name bij jonge paarden/veulens die zich nog wel eens kunnen vergissen, of bij gebrek aan ander groenvoorziening) en JKK een tweejarig kruid is, en de plant gezien de groeidichtheid van op de foto er echt al langer aanwezig moet zijn dan net alleen dit jaar vind ik dit beeld zorgwekkend.
Want wat gebeurt er eigenlijk met dit perceel? Mag hopen dat ze daar geen hooi van oogsten, voor in de winters voor diezelfde dieren die daar nu rondlopen?

Wat is het beleid omtrent JKK in de Oostvaardersplassen eigenlijk? Niet uittrekken, kennelijk, want het heeft zich rijkelijk kunnen verspreiden....

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:26

Het ziet er erg JJK achtig uit.

De Oostvaardersplassen lijkt steeds meer op 'Natuurbeheer voor dummy's en ambtenaren'...

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:32

Voor mijn gevoel was het gebied veel rijker en afwisselender qua landschap voor al die hoefdieren werden uitgezet. Nu ziet het er meer uit als een vertrapt en verwaarloost weiland. Als je er met de trein langs komt lijkt het wel een massaproductie aan vee, een beetje fabriekachtig. Het ziet er niet meer als een natuurgebied uit.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:38

Ik zou voor de 'australie' oplossing gaan: schapen en konijnen uitzetten in de hoop dat ze het opeten en dan volgend jaar laten weten dat er te veel konijnen en schapen zijn ...... O:)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:40

Maar jullie waren toch voor natuurlijke selectie :+

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:52

Jeutje zo veel!!! :wow: en ik me maar druk maken om die 3 plantjes die ik hier uit de grond heb getrokken. :\

Ik hoop toch (moet haast wel?) dat er op dit moment genoeg andere begroeiing is voor de dieren, anders is dit echt een rampenrecept.

Anoniem

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:57

Rws plant het zelf in de bermen... :(

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:59

mrie schreef:
Maar jullie waren toch voor natuurlijke selectie :+


Nou dat heeft bij natuurbeschermers weinig opgeleverd, de domste en kortzichtigste overleven....

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:03

terpentijn schreef:
Ik kan de foto niet vergroten, dus echt zien kan ik het zo niet. Als dit idd zeker weten JKK is in een gebied waar de hoefdieren (met name de Koniks) bij kunnen, is dit zo langzamerhand wel de LIMIt voor wat betreft het wanbeheer in de Oostvaardersplassen. Hoewel de meeste paarden dit kruid niet eten als het vers is (er zijn echter gevallen bekend waarbij dit wel dégelijk een gevaar is, met name bij jonge paarden/veulens die zich nog wel eens kunnen vergissen, of bij gebrek aan ander groenvoorziening) en JKK een tweejarig kruid is, en de plant gezien de groeidichtheid van op de foto er echt al langer aanwezig moet zijn dan net alleen dit jaar vind ik dit beeld zorgwekkend.
Want wat gebeurt er eigenlijk met dit perceel? Mag hopen dat ze daar geen hooi van oogsten, voor in de winters voor diezelfde dieren die daar nu rondlopen?

Wat is het beleid omtrent JKK in de Oostvaardersplassen eigenlijk? Niet uittrekken, kennelijk, want het heeft zich rijkelijk kunnen verspreiden....


Het beleid is om zoveel mogelijk niets te doen, dat is het meest natuurlijk.
Er is maar een klein probleen, nl. het hek, de dieren worden gedwongen daar te blijven, zonder natuurlijke vijanden (SBB is een on natuurlijke vijand).
Er wordt dus ook niet gehooid.

door de speciale status van de OVP kan SBB niet worden aangeklaagd voor dierenleed, wanbeheer etc.

later in de herfst en winter worden alle restanten dus ook het JKK opgegeten, daarna zal SBB beperkt gaan bijvoeren en afschieten.

nog een hoop te leren voor SBB

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:06

Dat tegenwoordige "natuurbeleid" is beslist één van de redenen dat ik geen "natuurhooi" van een of andere instantie wil voeren voor in de winter. Dat is ook nog eens vaak bermhooi, wat er dan niet bij wordt verteld.
Daar zit dan gemakkelijk allerlei ongewenste rotzooi in.
Door het bezuinigingsbeleid worden dikwijls bermen niet of nauwelijks meer gemaaid maar verkopen gemeentes het zelf wel na maaien als "berm of natuurhooi"". Compleet met uitlaatgassen, JKK en hondenpies er in.

Daarom stelde ik de vraag wat het beleid van de Oostvaardersplassen is met zo'n JKK-perceel. Wat doen ze daar eigenlijk mee? Helemaal niks? Of maaien en het als natuurhooi verkopen? Of wordt er niets verkocht vanuit de Ovplassen, hout(opslag) zal daar ook al wel niet meer zijn.
Want ook die hebben met bezuinigingen te maken.

Ben toch erg benieuwd wat hun beleid is dienaangaande.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:23

Och toch, is toch geen probleem???? Dieren krijgen vanzelf zo veel honger dat ze ook dit eten en dan hoeven wij niets te doen, zo doen we het al jaren!!!! Komt helemaal goed(sarcasme uit)

Ik hoop dat ze eindelijk in gaan grijpen en hoop dat de verantwoordelijke organisaties hun verantwoording nu eens nemen. Toegeven dat wildernis in Nederland een farce is is één en daarnaast zorgen voor een corridor richting de hoge Veluwe( en dan verder Duitsland in) is twee.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:27

amoj schreef:
Rws plant het zelf in de bermen... :(



Precies ja. Hier zijn ook praktisch alle bermen vol geplant met die zooi. Sterker nog; hier groeit het dus ook in de natuurgebieden (godzijdank niet zo rampzalig als op de foto) en wordt lekker gemaait hier, om er vervolgens balen van te draaien die vervolgens als natuur voordroog/hooi wordt verkocht.
Ja idd; MET JKK erin -O-
Pensionhoudster heeft het letterlijk met dr eigen ogen gezien zelfs.

Dus bij deze; koop in godsnaam geen balen van het Fryske Gea; kans dat er aardig wat JKK door heen zit is zeer groot.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-08-15 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:28

Citaat:
Daarom stelde ik de vraag wat het beleid van de Oostvaardersplassen is met zo'n JKK-perceel. Wat doen ze daar eigenlijk mee? Helemaal niks? Of maaien en het als natuurhooi verkopen? Of wordt er niets verkocht vanuit de Ovplassen, hout(opslag) zal daar ook al wel niet meer zijn.
Want ook die hebben met bezuinigingen te maken.

Ben toch erg benieuwd wat hun beleid is dienaangaande.


Beleid? Ga naar de blog van Hans Breeveld en aanzie zijn gejubel, JKK is prachtig, JKK is fijn, we doen er niets aan, het mag er zijn. *\o/* *\o/* *\o/*

Beleid in de OVV is: we doen niets, we zijn God in de Polder. Alleen worden we soms gedwongen, ja dat is wel jammer, moeten we wallen ter bescherming maken, en de dieren afschieten. Doen we dan wel als ze al driekwart dood zijn, we willen ze wel een KANS geven om de hongerwinter te overleven.

O ja, en jammer genoeg moeten we ook de kadavers opruimen. We leggen dus nu ook betonnen paden door ons natuurgebied, dat is fijn voor jullie wandelaartjes... En natuurlijk helemaal niet zodat de bulldozers en kranen zich in de winter niet vastrijden in het gebied, als ze dagelijks de kadavers in de containers kieperen....

Beleid. :+
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 03-08-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:29

terpentijn schreef:
, en de plant gezien de groeidichtheid van op de foto er echt al langer aanwezig moet zijn dan net alleen dit jaar vind ik dit beeld zorgwekkend.


Het viel me vorig jaar al op dat er daar verschrikkelijk veel JKK stond, dus dit probleem is inderdaad niet ineens ontstaan.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:29

Walgelijk!
Dat dit kan in Nederland, dit is echt je reinste dierenmishandeling :n .
Mensen die dit mooi vinden onder de noemer natuur zijn getikt..
Ieder ander die zijn dieren zo zou laten verhongeren wordt aangeklaagd voor dierenmishandeling terwijl Staasbosbeheer al jaren dieren laat verhongeren..

Ik word hier echt zo verdrietig van... Arme beestjes....

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:30

overal barst die troep de grond uit, de bermen staan er vol mee, de weiden komen er zo vol mee, en er wordt niks aan gedaan...

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:32

Hier in de gemeente Roosendaal hebben ze dat mooie plantje bewust in de bermen gezaaid, want het staat zo leuk 8)7 . Het gevolg is dat er nu, halverwege de zomer, al een halve container JKK bij ons uit de weides is gehaald.