'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:46

bokt.nl / http://www.allthewildhorsesmovie.com


Op 15 november komt 'All the Wild Horses' uit, een documentaire over de Mongol Derby. De documentaire vertelt het verhaal van de ruiters, de lokale bevolking én de paarden, tijdens de langste en zwaarste race ter wereld. De afgelopen jaren bracht Bokt ook al verslag uit over de Mongol Derby en er namen zelfs al bokkers aan deel: FCSA, Novalues en Catgudde.

Regisseur Ivo Marloh en zijn team filmden tijdens twee edities van de Mongol Derby. Marloh reed de race zelf twee keer mee en zat zo middenin de actie.

Het parcours is 1000 kilometer lang en is gebaseerd op de postroute van Dzjengis Khan. Dzjengis Khan verenigde de Mongoolse stammen en stichtte het op een na grootste imperium in de wereldgeschiedenis in termen van oppervlakte. Het strekte zich uit van China tot aan de rivier de Donau. Ruiters die deelnemen aan de Mongol Derby, moeten om de 40 kilometer van paard wisselen en slapen onder de sterren. Wie de Mongol Derby wil uitrijden, moet beschikken over de nodige survivalvaardigheden en voldoende horsemanship. Je staat immers bloot aan heel wat uitdagingen. Als je wil winnen, moet je erg vastberaden zijn…en de nodige dosis geluk hebben.

Elk jaar nemen ongeveer 35 ruiters van overal ter wereld deel aan de race. Ze rijden de race op Mongoolse paarden, zoals ook de krijgers uit de tijd van Dzjengis Khan dat deden. De paarden zijn klein en erg gehard. De ruiters staan er alleen voor en beschikken alleen over een aantal essentiële zaken, zoals een slaapzak en een GPS. De ruiters moeten zelf hun weg zoeken over de steppe, slapen bij nomadenfamilies of op een tussenstation. Er is geen ruimte voor fouten. Ruiters kiezen zelf hun paarden, maar als ze er het foute paard uitpikken, is er veel kans dat ze er in de wildernis afgebokt worden. De lokale bevolking beoordeelt hen op hun manier van omgaan met de paarden.

Producer: 'Ik dacht dat de regisseur gek geworden was'

Producer Darcia Martin vertelt:

"Toen regisseur Ivo Marloh in februari 2012 met zijn idee bij mij kwam, dacht ik dat hij gek geworden was. Volgens hem was het mogelijk om financiering, een crew en al de rest te regelen om in augustus van datzelfde jaar te gaan filmen in Mongolië. Op de een of andere manier raakte alles rond. Het is filmmaken in guerrillastijl, maar er was heel veel interesse.

De film gaat over de ruiters die de langste race ter wereld gaan rijden en vaak ernstig gewond raken, maar ook over de verschillende mentaliteiten, waarden en overtuigingen die ze hebben. Wat gebeurt er met iemand die de halve wereld afreist en op dag een uit de race moet stappen met gebroken botten? Wat gaat door het hoofd van een nomade die zijn hele leven in het zadel heeft doorgebracht wanneer hij een hoop westerlingen ziet, die proberen om hun halfwilde paarden de baas te kunnen? En wat willen mensen met hun deelname bereiken? De film onderzoekt de band tussen mens en dier in een land waar er voor elke mens negen paarden zijn en waar de bevolking al duizenden jaren lang een nomadisch leven leidt.

Terwijl we filmden in Mongolië, zagen we helaas veel aanwijzingen dat dat nomadische leven bedreigd wordt door de industrialisering van wat eens het grootste keizerrijk ter wereld was."

Regisseur: 'Paarden herkennen een gelijkgestemde ziel als ze er een zien...'

Regisseur Ivo Marloh zegt:
"Ik ben opgegroeid op een afgelegen boerderij, waar ik voor onze paarden zorgde, omheiningen herstelde, hooi binnenhaalde en sneeuw schepte. Ik was gelukkig, en mijn jeugd is altijd een grote inspiratiebron voor mijn werk geweest. Mijn moeder gaf ons boeken over verre landen als Mongolië en Argentinië en als jongetje droomde ik ervan om op een dag op wilde paarden door de steppe te rijden.

In januari 2012 las ik over de Mongol Derby en ik wilde me onmiddellijk inschrijven. Toen mijn inschrijving aanvaard was, wist ik dat dit een unieke gelegenheid was om een film te draaien. En zo ontstond het idee voor All the Wild Horses. We wilden er iets spectaculairs van maken. Ik had al snel de nodige financiering verzameld om te filmen, over de postproductie zouden we ons later wel zorgen maken. Tijdens de zomer bereidde ik me fysiek voor, ik testte het materiaal en praatte met heel wat deelnemers om een beeld te krijgen van hun persoonlijkheid.

Ik voelde me erg onvoorbereid. Ik had nog nooit zo lang op een paard, laat staan een Mongoolse bronco, gereden en ik was ook niet zeker over mijn fitheid en mentale weerbaarheid. De Mongoolse paarden bleken al even vurig en wild te zijn als de paarden die we vroeger thuis hadden, en zelfs wilder, dus het klikte meteen. Paarden herkennen een gelijkgestemde ziel als ze er een zien...

De crew was perfect. We konden geen helikopter krijgen voor de luchtbeelden, dus gebruikten we een drone. We konden onmogelijk de hele race vastleggen en toen dat bleek bij het editen van de film, waren we teleurgesteld. Daarom wilde ik het jaar erna ook een verhaal filmen. Nu is de cirkel rond!"

Hieronder vind je een trailer van de film. All the Wild Horses komt op 15 november uit in het Verenigd Koninkrijk.


Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:04

Ik ben heel benieuwd eigenlijk :j

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:07

Oehh ik kan niet wachten :D

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:38

Oh wauw, kippenvel.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:41

Wauw, kan er niet uit maken of die hier in nl ook is te zien

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:43

Leuk! Ben ook erg benieuwd.. :D

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:46

Lijkt me gaaf om te zien!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:09

Hij is al te vinden op IMDB, al zeggen ze daar dat hij pas 22 nov in UK uitkomt.
Geen idee of hij dan ook in NL te zien is, maar gezien het hele project zal je hem wel kunnen gaan vinden op internet / whatever.

Hier staat ie in ieder geval op de watchlist! Ben heel benieuwd!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:36

ooh ben heel benieuwd. De trailer smaakt alvast naar meer, veel meer :D

komt zeker op de to watchlist :D

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:22

Gaaf! Ik zou hem heel graag willen zien

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:47

Hier wacht ik dus al zo lang op! :D ben heel benieuwd!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:58

Yes! Derby reunie in Londen :D

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'All the Wild Horses': een documentaire over de Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:07

Lijkt me gaaf