Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 09:49

bokt.nl / www.eurodressage.com


De Deense website Epona.tv heeft een fotoreportage gepubliceerd, waarin dressuurruiter Andreas Helgstrand te zien is tijdens de opwarming van zijn Grand Prix-merrie Torveslettens Stamina. De merrie wordt schijnbaar in een ongemakkelijke houding geforceerd. De foto's zijn genomen op het CDI Falsterbo, begin juli. Het is al de tweede keer dat Epona foto's publiceert van Helgstrand, terwijl die zijn paard op een bedenkelijke manier traint. De fotoreeks veroorzaakte onmiddellijk beroering op sociale media. Helgstrand blijkt nu namelijk opnieuw te rijden op een manier die de gezondheid van het paard niet ten goede komt.

Helgstrand heeft intussen een verklaring gepubliceerd: "Tijdens de opwarming in Falsterbo deze zomer hebben we opnieuw te maken gehad met fotografen die met klikkende camera's over de omheining hingen, vlak naast Stamina en mij. Ze namen erg veel foto's en hun camera's maakten veel lawaai. Door het gedrag van de fotografen en het lawaai van hun camera's, raakten Stamina en ik allebei erg gespannen. Ik stopte vlak voor een van de fotografen en vroeg beleefd of het nodig was om zo veel foto's van ons te maken. Hij antwoordde dat ik me op mijn rijden moest concentreren en me met mijn eigen zaken moest bemoeien. Met het moderne materiaal is het mogelijk op op een seconde zo veel foto's te maken, dat je foto's krijgt waarop een combinatie er ofwel fantastisch ofwel hopeloos uitziet, gewoon omdat een foto slechts een klein stukje van een beweging laat zien. En dat stukje kan, zeker tijdens een opwarming, beïnvloed worden door een aantal factoren. Foto's zijn dus geen geschikt middel om de kwaliteit van het rijden te beoordelen. Bij Helgstrand Dressage willen we al onze paarden rijden zodat elk individueel paard het hoogst mogelijke niveau kan rijden. Wij en onze paarden zijn atleten. Kracht, geweld en andere vormen van mishandeling zijn contraproductief en gaan in tegen onze fundamentele waarden. We trainen en nemen deel aan wedstrijden in overeenstemming met de regels en voorschriften van de juryleden in onze sport. Ik ben erg verdrietig omdat sommige media mijn team en mezelf blijven lastigvallen, en verdrietig omdat sommige mensen die acties publiek steunen. Dit verandert echter niets aan onze waarden, doelen en ons werk met de vele getalenteerde paarden die ons zijn toevertrouwd. "

Sabrina Zeender, secretaris-generaal van de FEI, kreeg de foto's ook onder ogen. Zij zegt: "De FEI vindt deze foto's erg verontrustend. We maken ons zorgen over dit incident en onderzoeken het grondig. We hebben alvast de chief steward van Falsterbo gecontacteerd en hebben een volledig rapport gevraagd, vooral over dit feit, naast het gewone wedstrijdrapport dat al naar de FEI gestuurd was. De Deense Nationale Federatie heeft ons verzekerd dat ze deze zaak ook zullen onderzoeken en een rapport zullen vragen aan Andreas Helgstrand en de FEI steward. Het dressuurcomité van de FEI zoekt ook naar manieren om ervoor te zorgen dat de regels het welzijn van de paarden effectiever zullen beschermen en dat ze strenger toegepast worden door onze officials. De zaak zal besproken worden op het dressuurcomité volgende week en op de stakeholdersmeeting, waarop zowel ruiters, trainers, officials en wedstrijdorganisatoren aanwezig zijn. Het wordt de komende weken de hoofdzaak. De FEI draagt het paardenwelzijn erg hoog in het vaandel en we kunnen geen misinterpretatie, doelbewust of niet, van onze regels toelaten."

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:55

Oke, sommige foto's zijn niet super, maar op andere foto's gaat het paard toch aardig te keer. Ik snap dan wel dat er ongelukkige foto's tussen zitten waar het hoofd tegen de borst wordt getrokken.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:55

dit heeft niets meer te maken met rijkunst,

schandelijk.

Boras
Berichten: 9958
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:57

Bah, en je gedrag nog goedpraten ook! Walgelijke momenten voor dat paard. Ieder moment is er 1 te veel.

En de fei mag zich ook schamen, omdat dit nog steeds kan gebeuren op hun wedstrijden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:59

Benieuwd naar bewegend beeld ipv losse foto's.... Vind dat je van bewegend beeld een beter oordeel kunt geven of het idd een momentopname is, of niet....

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:00

Ik snap niet dat het paard dan rondom de benen helemaal ingepakt is, en hem dan alsnog lekker stuk rijden :') beetje tegenstrijdig.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:01

Voor een paard in hyperflexie loopt hij nog erg ruim. Dat zie je niet vaak.

Deze topruiters worden ondersteund door fysiotherapeuten. Dus vraag me af in hoe verre het "zo slecht" is.

Niet mijn manier van rijden. Maar kan me wel voorstellen dat er ruiters zijn die het doen.

Door de foto's kan je niet zien of het 5 min is of een half uur is gereden op deze manier

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:02

chamion schreef:
Oke, sommige foto's zijn niet super, maar op andere foto's gaat het paard toch aardig te keer. Ik snap dan wel dat er ongelukkige foto's tussen zitten waar het hoofd tegen de borst wordt getrokken.


Meneer Helgstrand staat er inmiddels wel om bekend dat hij nogal een hardhandige training heeft.
Laten we zo zeggen dat hij rolkur en hyperflexie nogal vaak en lang toepast.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:03

Mijn man is steward bij dressuur wedstreijden.
In de regels staat er geschreven dat Rollkur mag maar 10 minuten maximum na elkaar.
En als de ruiter de teugels lang laat voor 1 minutt mag hij dan verder.

Dus ja, spijtig genoeg is het nog niet verboden door de FEI.

lisaislisa

Berichten: 4748
Geregistreerd: 23-08-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:05

LadyMadonna schreef:
Benieuwd naar bewegend beeld ipv losse foto's.... Vind dat je van bewegend beeld een beter oordeel kunt geven of het idd een momentopname is, of niet....

Inderdaad, film het dan ook gelijk even :+

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:06

Mooi paard!
Laat ik het daar maar bij houden.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:08

ptiteblue schreef:
Mijn man is steward bij dressuur wedstreijden.
In de regels staat er geschreven dat Rollkur mag maar 10 minuten maximum na elkaar.
En als de ruiter de teugels lang laat voor 1 minutt mag hij dan verder.

Dus ja, spijtig genoeg is het nog niet verboden door de FEI.


Nou ik denk dat dit wel onder Hyperflexie/Rollkür valt en niet onder LDR en Hyperflexie is wel degelijk verboden door de FEI

"De FEI meeting over de hyperflexie als trainingsmethode heeft de voorheen door elkaar gebruikte begrippen hyperflexie/Rollkür én LDR (Laag, Diep en Rond) uit elkaar gehaald. Onder hyperflexie/Rollkür wordt vanaf heden verstaan het op agressieve wijze laten dieplopen van het paard. Dit wordt verboden, net als elke hoofd-hals-houding die op agressieve wijze tot stand komt. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan."

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:08

Dit heeft niets met rollkur te maken, open bekken en blauwe tongen en zo erachterover aan gaan hangen is niet goed te praten.

Misselijkmakend wat meneer Wurstand iedere x flikt, hij staat erom bekend...

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:08

Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:09

lisaislisa schreef:
LadyMadonna schreef:
Benieuwd naar bewegend beeld ipv losse foto's.... Vind dat je van bewegend beeld een beter oordeel kunt geven of het idd een momentopname is, of niet....

Inderdaad, film het dan ook gelijk even :+


deze foto's zijn van verschillende dagen dat kan je zelf ook zien aan bijvoorbeeld de verschillende dekjes dus een momentopname valt dit niet te noemen.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:10

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden


Deze meneer geeft de dressuursport een slechte naam en anderen worden ervoor veroordeeld dit is niet (nu niet dan niet en nooit niet) goed te praten

lisaislisa

Berichten: 4748
Geregistreerd: 23-08-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:11

RM94 schreef:
lisaislisa schreef:

Inderdaad, film het dan ook gelijk even :+


deze foto's zijn van verschillende dagen dat kan je zelf ook zien aan bijvoorbeeld de verschillende dekjes dus een momentopname valt dit niet te noemen.

Nee natuurlijk niet, maar een film geeft gewoon een veel beter beeld dan een foto.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:11

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden

Het is gewoon geen fijne ruiter...laatst in Verden waren er wel bewegende beelden
en het publiek daar had een duidelijke mening over zijn manier van rijden/voorstellen.
Laat ik het zo zeggen, alles behalve sympathiek....

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:11

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden


Ja? Als jouw paard vervelend is trek je hem ook even lekker de kin op de borst, met blauwe tongen en witte ogen tot gevolg?
Dit is walgelijk, klaar.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:13

Mwa, inderdaad maar waar vind je de grens hé? Is op een maar centimeters soms...De regel is daarvoor niet echt duidelijk en laat veel aan interpretatie van de steward.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:13

lisaislisa schreef:
Inderdaad, film het dan ook gelijk even :+


deze foto's zijn van verschillende dagen dat kan je zelf ook zien aan bijvoorbeeld de verschillende dekjes dus een momentopname valt dit niet te noemen.[/quote]
Nee natuurlijk niet, maar een film geeft gewoon een veel beter beeld dan een foto.[/quote]

Ik heb sinds het EK oorlog gevoerd tegen de hetze die opgelaaid was tegen Edward en daar sta ik volledig achter dat paard loopt ontspannen door het hele lijf daar zijn meerdere filmpjes van maar wat Helgstrand doet (en al heel lang) is walgelijk alleen heeft hij een pappie die hem steeds redt ook de laatste keer met het blauwe tong incident
Laatst bijgewerkt door RM94 op 28-08-15 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:14

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden



Een vriendin van mijn broer die langs de kant stond die vertelde dat er mensen naar de organisatie zijn gegaan of er geen stewards aanwezig waren om die 'mishandeling' te stoppen. Scheen nogal lang te duren, bovendien weet iedereen wel hoe die man inmiddels traint. Ik was altijd groot fan van hem en Scandic. Totdat ik hem een vriendin van me les zag geven, heb na afloop aan haar gevraagd of ze dit echt als paardensport beschouwde. Na een aantal maanden is ze indd bij hem gestopt omdat haar paard de training niet afkon.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:15

ptiteblue schreef:
Mwa, inderdaad maar waar vind je de grens hé? Is op een maar centimeters soms...De regel is daarvoor niet echt duidelijk en laat veel aan interpretatie van de steward.


de regel is heel duidelijk en ik denk dat deze foto's dat heel goed laten zien en het draait om 1 woord agressie. Dit paard wordt met agressie gereden

lisaislisa

Berichten: 4748
Geregistreerd: 23-08-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:17

_Zsazsa_ schreef:
tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden



Een vriendin van mijn broer die langs de kant stond die vertelde dat er mensen naar de organisatie zijn gegaan of er geen stewards aanwezig waren om die 'mishandeling' te stoppen. Scheen nogal lang te duren, bovendien weet iedereen wel hoe die man inmiddels traint. Ik was altijd groot fan van hem en Scandic. Totdat ik hem een vriendin van me les zag geven, heb na afloop aan haar gevraagd of ze dit echt als paardensport beschouwde. Na een aantal maanden is ze indd bij hem gestopt omdat haar paard de training niet afkon.

Volgensmij verwar je hem nu met Patrick Kittel?
Laatst bijgewerkt door Warboel op 28-08-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:19

Vragen mensen zich serieus nog af of het een moment opname is? Met zo veel foto's die allemaal het zelfde beeld tonen lijkt het me duidelijk dat dit niet 1, 2 of 3 seconden maar gebeurde...

Ik denk eerder dat het paard vervelend ging lopen n.a.v. hoe hij in zijn houding wordt gedwongen, dan andersom.

Maar er is niks mis met LDR of Rollkur joh! Heel goed en fijn voor het paard om de spieren te rekken voor betere sportprestaties :roll: