Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hedwig111
Berichten: 113
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: limburg belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:37

https://www.youtube.com/watch?v=PpcMKCYCBA8 Hier zie je erg goed rond de 3min 20 sec de tactonreinheid bij de overgang van piaffe naar passage, Parcival duwt echt op één been af en gooit zijn andere verder naar voren
@LBLGypsyCobs Het is zo dat je doordat je de achterhand niet dragend maar stuwend gebruikt eigenlijk vraagt dat een paard zijn onderhalsspieren opspant, één van die onderhalsspieren trekt het voorbeen naar boven , waardoor je bij de rollkurruiters van die spectaculaire voorbenen ziet.
Die onderhals is natuurlijk een vervelend iets in een dressuurproef en daarom zie je zulke ruiters tijdens het inrijden ook altijd die extreme flexieoefeningen doen, ze trekken letterlijk de hals in de krul, deze ruiters hebben ook altijd erg veel in hun handen....

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:52

hedwig111 schreef:
Het is gewoon een feit dat, als je met veel druk vanvoren rijdt en de dieren vanachter bijduwt de paarden gaan duiken op hun voorhand en de croupe komt omhoog( zie de eerder gepubliceerde filmpjes). Wordt deze rijwijze gedurende langere tijd gebruikt, en dan bedoel ik maanden, zelfs jaren, dan kantelt het sacrum( heiligbeen) naar voren, krijg je een vergroeiing tussen sacrum en het bekken en kan het paard zelfs niet meer gaan "zitten". Je ziet dit duidelijk bij de piaffe van de "rollkurruiters", de achterbenen worden opgetrokken maar beschrijven geen halve cirkel naar voren meer. Bij de passage zie je hetzelfde bewegingsmechanisme.

Jouw mening, absoluut geen waarheid.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:22

Worden jullie nou nooit moe van altijd die zelfde discussies :+

hedwig111
Berichten: 113
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: limburg belgie

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:23

Voor het welzijn van het paard? Nooit!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:34

LBLGypsyCobs schreef:
Is het ook niet zo dat door het paard veel met de kin op de borst te rijden, die spieren 'korter' worden, zodat bij het rijden in meer oprichting, de voorbenen als het ware 'opgetild' worden?

Dus eigenlijk ben je met die rijmethode je paard aan het verbouwen, soort 'help mijn ruiter is klusser'....

De spieren worden juist langer, met name de rugspier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:35

hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=PpcMKCYCBA8 Hier zie je erg goed rond de 3min 20 sec de tactonreinheid bij de overgang van piaffe naar passage, Parcival duwt echt op één been af en gooit zijn andere verder naar voren
@LBLGypsyCobs Het is zo dat je doordat je de achterhand niet dragend maar stuwend gebruikt eigenlijk vraagt dat een paard zijn onderhalsspieren opspant, één van die onderhalsspieren trekt het voorbeen naar boven , waardoor je bij de rollkurruiters van die spectaculaire voorbenen ziet.
Die onderhals is natuurlijk een vervelend iets in een dressuurproef en daarom zie je zulke ruiters tijdens het inrijden ook altijd die extreme flexieoefeningen doen, ze trekken letterlijk de hals in de krul, deze ruiters hebben ook altijd erg veel in hun handen....

Ze worden van achter naar voren gereden, niet van voren naar achter.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:41

Die spieren die over de rug en hals lopen zijn bewegingspieren, die moeten los en flexibel zijn.
Bovendien zijn het enorm dikke spierbundels, die nauwelijks te rekken zijn.
Wat je er aan de voorkant langer aan maakt, lever je van achter in, en juist daar heb je dat beetje rek wat er is, nodig om de achterhand onder te brengen.
Die spieren brengen de beweging van achter naar voor over, door de hals zo af te buigen dat deze een valse knik heeft, verstoor je die bewegingsoverdracht.
Daardoor blijven wel die hoofdjes bijna onbeweeglijk op dezelfde plek, 'stille aanleuning' noemen ze dat ofzo?
Terwijl het hoofd juist mee zou moeten bewegen, samen met de hals, is behalve bewegingsoverdracht ook een stukje evenwicht.

Met de spieren die korter worden, bedoel ik die aan de onderkant van de hals.

moorcats

Berichten: 353
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zaandam

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 00:17

Heel nuttig filmpje, ik weet dat meneer Heuschmann zelf ook wel in de fout is gegaan bij een clinic, daar gaat het nu niet om, maar in dit filmpje laat hij zien wat eigenlijk het resultaat is van de rollkur, Andreas zien we ook terug in een vergelijking van goed en fout (hij is (logisch!) het foute voorbeeld)
http://epona.tv/dressage-astray-part-one

edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 01:06

moorcats schreef:
Heel nuttig filmpje, ik weet dat meneer Heuschmann zelf ook wel in de fout is gegaan bij een clinic, daar gaat het nu niet om, maar in dit filmpje laat hij zien wat eigenlijk het resultaat is van de rollkur, Andreas zien we ook terug in een vergelijking van goed en fout (hij is (logisch!) het foute voorbeeld)
http://epona.tv/dressage-astray-part-one


Ik wil je even bedanken voor die link, ik zag alleen kleine fragmenten en wilde graag de rest zien.
Ik meen dat bij die clinic trouwens een bokker aanwezig was. Die zei dat 't ging over een paard dat geen goede opvoeding had gehad en ronduit onbeschoft was. Heuschmann heeft het paard inderdaad hardhandig aangepakt, maar schijnbaar hoefde dat niet lang te duren omdat het paard "zijn les had geleerd" (aan gebrek van betere omschrijving). Verder niet echt ontopic.

Veel passages e.d. vind ik ook niet om aan te zien, ik denk niet dat we moeten vergeten dat het wel de moeilijkste oefeningen zijn. Zijn argumenten legt hij wel goed uit en kan er eigenlijk niets anders dan mee eens zijn.

germie

Berichten: 26071
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 08:29

tassie schreef:
Waren jullie erbij?? Vind het belachelijk dat er word geoordeeld door bokt op een foto reeks.

Oké het paard loopt met de kin op de borst, maar er zijn ook genoeg foto's waarbij die flink met zn straat in de lucht loopt.

Zoals hij zelf al zegt, ze kunnen je perfect en vreselijk laten overkomen. Misschien heeft de fotograaf alleen maar de slechtse foto's uitgezocht.

Ik zeg niet dat dit goed is wat doe doet. Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's

Zullen we het oordelen lekker aan mensen overlaten die er voor betaald worden

Als jij of ik zulke foto's van een training hier zou plaatsen valt heel bokt erover. Wat je ziet is namelijk een duidelijk trekkende ruiter, handen totaal niet naast elkaar. Soms zelfs stoelzit. Zo hoort het niet, punt uit. Dit verwacht je niet in de top. Het is ook niet 1 foto, maar gewoon echt meerdere foto's, linksom en rechtsom. Duidelijk een paard wat er niet blij mee is.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:12

[/quote]
Deze foto's ken ik. Daarom zei ik dus... na ja, wat ik dus zei. Helgstand vind ik echt wel een graadje erger hoor. Buiten dat weet ik ook wel dat Edward rollkur rijdt.[/quote]
Blijkbaar vind de FEI dit wel erger, want Edward kreeg wel een waarschuwing hiervoor.[/quote]

Dat zegt volgens mij meer over de moed (en het gebrek eraan in Denenmarken) van de Duitse steward. Je moet ook wel sterk in je schoenen staan om dat te doen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:52

Citaat:
Door dit flexen en stretchen gaan je geweichten goed staan en wordt hij minder blessuregevoelig. Dat geldt voor paarden net zo.

Een van de grote misverstanden in de hedendaagse dressuur. Kom maar eens met een echt goede, wetenschappelijke onderbouwing dat dit zo is. Paarden zijn geen mensen. Al dat flexen en stretchen maakt een paard instabiel en gevoelig voor blessures. Dat het desondanks een mooi plaatje oplevert, heeft alles met het natuurlijke bewegingstalent van het paard te maken en niks met biomechanisch verantwoord trainen. Flexen en stretchen wordt m.i. vooral gebruikt om meer controle over het paard te verkrijgen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:37

Het is maar wat je mooi noemt Askja.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:01

Stretchen wordt in de humane sport juist niet meer zo veel gedaan als vroeger.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:20

Askja schreef:
Citaat:
Door dit flexen en stretchen gaan je geweichten goed staan en wordt hij minder blessuregevoelig. Dat geldt voor paarden net zo.

Een van de grote misverstanden in de hedendaagse dressuur. Kom maar eens met een echt goede, wetenschappelijke onderbouwing dat dit zo is. Paarden zijn geen mensen. Al dat flexen en stretchen maakt een paard instabiel en gevoelig voor blessures. Dat het desondanks een mooi plaatje oplevert, heeft alles met het natuurlijke bewegingstalent van het paard te maken en niks met biomechanisch verantwoord trainen. Flexen en stretchen wordt m.i. vooral gebruikt om meer controle over het paard te verkrijgen.


Juist, controlfreaks.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:27

Askja schreef:
Een van de grote misverstanden in de hedendaagse dressuur. Kom maar eens met een echt goede, wetenschappelijke onderbouwing dat dit zo is. Paarden zijn geen mensen. Al dat flexen en stretchen maakt een paard instabiel en gevoelig voor blessures. Dat het desondanks een mooi plaatje oplevert, heeft alles met het natuurlijke bewegingstalent van het paard te maken en niks met biomechanisch verantwoord trainen. Flexen en stretchen wordt m.i. vooral gebruikt om meer controle over het paard te verkrijgen.

Kom maar eens met een echt goede wetenschappelijke onderbouwing dat het NIET zo is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:30

Askja schreef:
Citaat:
Door dit flexen en stretchen gaan je geweichten goed staan en wordt hij minder blessuregevoelig. Dat geldt voor paarden net zo.

Een van de grote misverstanden in de hedendaagse dressuur. Kom maar eens met een echt goede, wetenschappelijke onderbouwing dat dit zo is. Paarden zijn geen mensen. Al dat flexen en stretchen maakt een paard instabiel en gevoelig voor blessures. Dat het desondanks een mooi plaatje oplevert, heeft alles met het natuurlijke bewegingstalent van het paard te maken en niks met biomechanisch verantwoord trainen. Flexen en stretchen wordt m.i. vooral gebruikt om meer controle over het paard te verkrijgen.

Epke wint er aardig wat mee anders en onze ruiters ook. Alles wat jij beweerd wordt in het filmpje door de professionals anders uitgelegd. Laat jij anders maar wetenschappelijk onderbouwd zien dat het niet zo is.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:51

Dan de volgende vraag, hoever moet je willen gaan om zulke prestaties te moeten leveren? Als het al goed zou in voor het lichaam, hoe zit dit dan met het welzijn? Het paard in de openingspost vertoont veel verzet in ziet er niet gelukkig uit. Waarom denk jij dat hij de mond open spert en met de staart zwiept? Omdat hij het allemaal zo fantastisch vindt? Elk leek die je deze foto's voorhoudt zal het een vreemd gezicht vinden, een paard dat op de kop loopt. Elk topic hier op bokt krijgt volop commentaar wanneer het paard op 1 foto wat te diep komt, en dit mag allemaal wel en wordt fel verdedigd en goed gepraat. Ik snap het niet.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 08:56

m1992 schreef:
Dan de volgende vraag, hoever moet je willen gaan om zulke prestaties te moeten leveren? Als het al goed zou in voor het lichaam, hoe zit dit dan met het welzijn? Het paard in de openingspost vertoont veel verzet in ziet er niet gelukkig uit. Waarom denk jij dat hij de mond open spert en met de staart zwiept? Omdat hij het allemaal zo fantastisch vindt? Elk leek die je deze foto's voorhoudt zal het een vreemd gezicht vinden, een paard dat op de kop loopt. Elk topic hier op bokt krijgt volop commentaar wanneer het paard op 1 foto wat te diep komt, en dit mag allemaal wel en wordt fel verdedigd en goed gepraat. Ik snap het niet.

Ehhhmmmmmm iedereen keurt deze foto's en praktijken van meneer Wurgstand af ;)
heeft ook niets met welke trainingsmethode dan ook te maken!

Dit is gewoon een ruiter zonder zelfbeheersing en heel weinig gevoel in zijn donder als het gaat om het welzijn van zijn paarden.

Dit is gewoon ruk en plukwerk wat deze man doet -O-

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:19

listiglistje schreef:
m1992 schreef:
Dan de volgende vraag, hoever moet je willen gaan om zulke prestaties te moeten leveren? Als het al goed zou in voor het lichaam, hoe zit dit dan met het welzijn? Het paard in de openingspost vertoont veel verzet in ziet er niet gelukkig uit. Waarom denk jij dat hij de mond open spert en met de staart zwiept? Omdat hij het allemaal zo fantastisch vindt? Elk leek die je deze foto's voorhoudt zal het een vreemd gezicht vinden, een paard dat op de kop loopt. Elk topic hier op bokt krijgt volop commentaar wanneer het paard op 1 foto wat te diep komt, en dit mag allemaal wel en wordt fel verdedigd en goed gepraat. Ik snap het niet.

Ehhhmmmmmm iedereen keurt deze foto's en praktijken van meneer Wurgstand af ;)
heeft ook niets met welke trainingsmethode dan ook te maken!

Dit is gewoon een ruiter zonder zelfbeheersing en heel weinig gevoel in zijn donder als het gaat om het welzijn van zijn paarden.

Dit is gewoon ruk en plukwerk wat deze man doet -O-


Dan heb je het topic niet goed gelezen want lang niet iedereen keurt dit af. Ik ben het verder met je eens hoor.

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:02

Pff zonde en dan gaan ze klachen dat gal zn paard op zn tong had gebeten waar hij weinig aan had kunnen doen

Zo zonde en o zo krom

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:49

kimberley12 schreef:
hedwig111 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=hTkvy_zuN7o
Dit is een proef van mei 2015
https://www.youtube.com/watch?v=5liDGtawWFI
Toen was het arme paard 5 jaar oud
Wie durft nog zeggen dat deze man een goede ruiter is?
Dit is Anky in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw
https://www.youtube.com/watch?v=QrX6jhkLpiI
Dit is Edward in ook in 2004
https://www.youtube.com/watch?v=o-yR_BgzHqw
Zoek de 7 verschillen......


Anky is met deze waanzin begonnen ooit....het ziet er niet uit die stang horizontaal in de mond van het paard, rijden kan ze al helemaal niet, want ze weet niet hoe ze een stang moet gebruiken. En op een kaal trensje kunnen ze niet rijden, mag van mij gelijk ingevoerd worden, kijken of ze nog zo hoog scoren....

Ik ben het zeker niet eens met de rijstijl van sommige.. maar om nou te zeggen dat anky niet kan rijden... Anky kan verschrikkelijk goed rijden. geef mij dat talent maar! maar ik vind ook zeker dat de rollkur en het getrek echt niet kunnen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:55

Steeds vaker duiken er dit soort foto's op en nóg zijn er Bokkers die de dressuurruiters in kwestie met hand en tand verdedigen. Iets met oogkleppen denk ik dan :o. Waar gaat het heen met de dressuurtop. Als het zo moet, moet je het dan nog wel willen denk ik dan?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:51

Sees schreef:
Steeds vaker duiken er dit soort foto's op en nóg zijn er Bokkers die de dressuurruiters in kwestie met hand en tand verdedigen. Iets met oogkleppen denk ik dan :o. Waar gaat het heen met de dressuurtop. Als het zo moet, moet je het dan nog wel willen denk ik dan?


Ik begrijp dat verdedigen ook niet echt. Ik denk dat dit uit onwetendheid is. Biomechanisch is dit soort rijderij gewoon slecht voor je paard.

http://dedierenosteopaat.blog.com/
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php