Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:22

Oja haha oeps Scandic is van kittel. Ik bedoel die schimmelmerrie.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:23

Ik zeg nu niet voor dit geval, maar bij sommige andere gevallen in de grens moeilijk te bepalen.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:24

tassie schreef:
Maar als je paard strot irritant is op een wedstrijd krijg je nou eenmaal van deze foto's


Maar is het paard irritant en krijg je daardoor dit soort "whoa, ik kukel er bijna af en houdt me vast" foto's (wat ik niet zie bij de ruiter, maar wellicht is het zo'n draakje en heeft de ruiter daar veel ervaring mee) of toont het paard protest tegen het gehang aan een dubbel bit in de mond? Dan zou het mijn inziens een verstandig paard zijn namelijk.

Ik vind de foto's geen stijl in ieder geval en het commentaar ronduit lachwekkend (van Helgstrand zelf). Als je paard niet tegen klikkende camera's kan, dan moet je misschien thuis blijven. Dat is hetzelfde als je paard meenemen op buitenrit, eraf vallen en in het ziekenhuis belanden en dan zeggen: "ja, maar er waren zoveel auto's en die maakten allemaal lawaai..." :+

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:24

_Zsazsa_ schreef:
Oja haha oeps Scandic is van kittel. Ik bedoel die schimmelmerrie.


Blue Horse Matinee ... dat was wel een mooi dier zonde heh

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:25

_Zsazsa_ schreef:
Oja haha oeps Scandic is van kittel. Ik bedoel die schimmelmerrie.


Matiné

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:26

Blijkbaar is het voor de stewards en publiek erg moeilijk om verschil tussen rollkur en LDR te zien.

Dan beiden maar afschaffen tot bewezen is dat het niet schadelijk is en er duidelijk te hanteren richtlijnen zijn.

Klassieke dressuur is ook wel weer eens leuk om te zien :)

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:26

ptiteblue schreef:
Ik zeg nu niet voor dit geval, maar bij sommige andere gevallen in de grens moeilijk te bepalen.


ja misschien wel maar als ik dat filmpje van Edward zie in Aachen waarbij Undercover door het hele lijf swingt en absoluut geen verzet toont dan vind ik dat duidelijk ok

als ik dan deze foto's zie dan schieten de tranen in mijn ogen en wil ik het liefst dat paard daar heel snel weg hebben

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:26

Matinee was het ja, gave merrie was dat.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:30

RM94 schreef:
ptiteblue schreef:
Ik zeg nu niet voor dit geval, maar bij sommige andere gevallen in de grens moeilijk te bepalen.


ja misschien wel maar als ik dat filmpje van Edward zie in Aachen waarbij Undercover door het hele lijf swingt en absoluut geen verzet toont dan vind ik dat duidelijk ok

als ik dan deze foto's zie dan schieten de tranen in mijn ogen en wil ik het liefst dat paard daar heel snel weg hebben

helemaal mee eens....duidelijk een andere wijze van rijden/trainen, jammer dat de leken het verschil niet zien tussen beide heren!

Wurgstand maakt zo de sport kapot op de deze wijze.... heeft echt niets met rollkur te maken, gewoon een hardhandige grove ruiter met nare trekjes!

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:31

Als je kijkt naar de mond van dit paard, springen je toch de tranen in de ogen.
Misschien moet deze man een goed op de plek gezet te worden en niet elke x een excuus zoeken.
Wanstaltige manier van 'rijden'. :r
Laatst bijgewerkt door __YSB__ op 28-08-15 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:34

LBLGypsyCobs schreef:
Blijkbaar is het voor de stewards en publiek erg moeilijk om verschil tussen rollkur en LDR te zien.

Dan beiden maar afschaffen tot bewezen is dat het niet schadelijk is en er duidelijk te hanteren richtlijnen zijn.

Klassieke dressuur is ook wel weer eens leuk om te zien :)

Bij de klassieke dressuur gebeuren ook dingen die je liever niet ziet.

Mij valt het op dat het altijd met foto's gedaan wordt en nooit met een filmpje. Dat geeft een heel ander beeld.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:37

__YSB__ schreef:
Als je kijkt naar de mond van dit paard springen je toch de tranen in de ogen.
Misschien moet deze man een goed op de plek gezet te worden en niet elke x een excuus zoeken.
Wanstaltige manier van 'rijden'. :r


Ja klassieke dressuur is zeker mooi om naar te kijken. In alles in het leven zit voorruitgang niet alleen auto's, telefoons etc worden verbeterd ook trainingsmethoden veranderen. Atleten trainen ook niet meer zoals 100 jaar geleden en dat geldt ook voor de paardensport (niet alleen de dressuur) ook de paarden zelf zijn van een ander kaliber als jaren geleden. LDR (dus NIET rollkür) is juist om het hele lijf te stretchen en sterker te maken. Helaas maakt een sloper als Helgstrand daar misbruik van.

In de verkeerde handen is een potlood een moordwapen.........

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:40

RM94 schreef:
deze foto's zijn van verschillende dagen dat kan je zelf ook zien aan bijvoorbeeld de verschillende dekjes dus een momentopname valt dit niet te noemen.

Ik zie geen verschillende dekjes en sterker nog, ik zie op veel foto's na elkaar ongeveer dezelfde achtergrond...

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:47

Ayasha schreef:
RM94 schreef:
deze foto's zijn van verschillende dagen dat kan je zelf ook zien aan bijvoorbeeld de verschillende dekjes dus een momentopname valt dit niet te noemen.

Ik zie geen verschillende dekjes en sterker nog, ik zie op veel foto's na elkaar ongeveer dezelfde achtergrond...


Als je hier de foto's bekijkt zie je een helemaal wit dekje en een dekje met een rode band
http://epona.tv/blog/2015/august/falsterbo-moments

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:50

enkel de hoofdfoto is anders dan de rest van de serie.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:50

Als ik de tekst niet eerst lees maar de foto's bekijk zie ik een heel heet paard waarbij de ruiter af en toe flink terugwerkt. Ik had dus ook liever een filmpje gehad om te zien hoe de situatie werkelijk was. Foto's zijn wat dat betreft véél suggestiever. Vraag ik me meteen af waarom ze niet filmen, maar foto's maken. Om het in eigen voordeel te gebruiken? Nee het ziet er niet soepeltjes en aangenaam uit, maar mishandeling? Dan mogen ze sowieso het halve losrijveld op gewone wedstrijden ook wel naar huis sturen..

De foto van Edward in Aken waarbij paard letterlijk kin op de hals (nee niet eens borst maar hals) wordt getrokken staat me veel meer tegen. En dat is ook maar een 'momentopname'.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:53

Ayasha schreef:
enkel de hoofdfoto is anders dan de rest van de serie.


de kleine foto's kan je met de pijltjes bekijken het zijn er toch wel een 40 denk ik eerst even kijken dan roepen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:56

Oh ik heb gekeken. :) Alsnog zie ik hele veel foto's die gewoon in serie genomen zijn (dus 4 of 5 foto's van een zelfde moment.) Dat maakt het nog geen mooie foto's of goede momenten maar IMO veranderd dat wel e.e.a. Ik zou soortgelijke serie's eens van veel klassieke ruiters willen zien (dus 4 a 5 foto's vlak na elkaar.) of van de spaanse rijschool (daar moet je zelfs niet met serie's werken) en kijken wat daar uit komt. Ik denk dat je nog ogen open zou trekken. :)

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:57

Ayasha schreef:
Oh ik heb gekeken. :) Alsnog zie ik hele veel foto's die gewoon in serie genomen zijn (dus 4 of 5 foto's van een zelfde moment.) Dat maakt het nog geen mooie foto's of goede momenten maar IMO veranderd dat wel e.e.a. Ik zou soortgelijke serie's eens van veel klassieke ruiters willen zien (dus 4 a 5 foto's vlak na elkaar.) of van de spaanse rijschool (daar moet je zelfs niet met serie's werken) en kijken wat daar uit komt. Ik denk dat je nog ogen open zou trekken. :)



daar ben ik ook bang voor :(

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:57

Thesserd schreef:
Vragen mensen zich serieus nog af of het een moment opname is? Met zo veel foto's die allemaal het zelfde beeld tonen lijkt het me duidelijk dat dit niet 1, 2 of 3 seconden maar gebeurde...

Ik denk eerder dat het paard vervelend ging lopen n.a.v. hoe hij in zijn houding wordt gedwongen, dan andersom.

Maar er is niks mis met LDR of Rollkur joh! Heel goed en fijn voor het paard om de spieren te rekken voor betere sportprestaties :roll:


Ik begin een beetje moe te worden van al die mensen die maar blijven zeggen "oh het is maar een momentopname, dus zo erg is het niet".

LDR of Rollkur komt in geen enkel boek voor van de oude meesters. Logisch, als je je eens verdiep eens in de biomechanica van een paard en ziet wat dit met een paard aan de binnenkant doet. Wat zijn we in de dressuursport diep gezonken dat we dit allemaal maar toestaan. Rollkur is verboden, maar ze mogen bij de FEI wel eens brillen gaan uitdelen op het inrijdterrein.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:58

het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:01

Bij een stang en trens heb je geen sperriem, maar een kinketting aan de stang....
En juist door de dubbele optoming en zijn overspannen geruk eraan kan het paard de mond opensperren...

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:01

noekiee18 schreef:
het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!


Dit is een stang en trens die heeft geen sperriem -O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:04

noekiee18 schreef:
het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!

Zonder sperriem is niet per definitie vriendelijker overigens, ook niet zonder stang en trens.

RM94 helaas, zo lang "men" denkt dit soort macht nodig te hebben om zo'n dier te trainen zullen die misstanden blijven bestaan.
En straks komt er vast iemand langs van "jamaar dit is top niveau blablablabla"
Als dit nodig is voor topniveau, moeten we misschien heroverwegen of we wel moeten topsporten met dieren. :) Of dat we de topsport niet moeten aanpassen tot een niveau dat wel haalbaar is op een fatsoenlijke manier.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:04

damian23 schreef:
Thesserd schreef:
Vragen mensen zich serieus nog af of het een moment opname is? Met zo veel foto's die allemaal het zelfde beeld tonen lijkt het me duidelijk dat dit niet 1, 2 of 3 seconden maar gebeurde...

Ik denk eerder dat het paard vervelend ging lopen n.a.v. hoe hij in zijn houding wordt gedwongen, dan andersom.

Maar er is niks mis met LDR of Rollkur joh! Heel goed en fijn voor het paard om de spieren te rekken voor betere sportprestaties :roll:


Ik begin een beetje moe te worden van al die mensen die maar blijven zeggen "oh het is maar een momentopname, dus zo erg is het niet".

LDR of Rollkur komt in geen enkel boek voor van de oude meesters. Logisch, als je je eens verdiep
eens in de biomechanica van een paard en ziet wat dit met een paard aan de binnenkant doet. Wat zijn we in de dressuursport diep gezonken dat we dit allemaal maar toestaan. Rollkur is verboden, maar ze mogen bij de FEI wel eens brillen gaan uitdelen op het inrijdterrein.


Laat ik voorop stellen dat ik Rollkür niet ok vind maar de oude meesters zijn ook niet heilig het zou misschien best interessant zijn om te weten hoe zij een paard zouden trainen met alles wat wij over deze prachtige beesten geleerd hebben en zij toen nog niet wisten.
Er is overal vooruitgang ook in training en dus ook in training van paarden als we geen vooruitgang hadden zaten we nu nog in een hol met een berenhuid aan