Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:06

Ayasha schreef:
noekiee18 schreef:
het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!

Zonder sperriem is niet per definitie vriendelijker overigens, ook niet zonder stang en trens.

RM94 helaas, zo lang "men" denkt dit soort macht nodig te hebben om zo'n dier te trainen zullen die misstanden blijven bestaan.
En straks komt er vast iemand langs van "jamaar dit is top niveau blablablabla"
Als dit nodig is voor topniveau, moeten we misschien heroverwegen of we wel moeten topsporten met dieren. :) Of dat we de topsport niet moeten aanpassen tot een niveau dat wel haalbaar is op een fatsoenlijke manier.


ja daar moet ik het helemaal mee eens zijn. Hoewel ik het stretchen van een paard om hem sterker te maken juist goed vind maar dan kom ik weer bij dat potlood in de verkeerde handen is het een moordwapen...........

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:08

Ja maar stretchen doe je niet met zoveel "fors". :) Dan is het niet meer goed, ook niet bij mensen. :) Die van mij wordt ook gestretched maar daar komt echt geen kracht bij kijken.

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:10

Ayasha schreef:
Ja maar stretchen doe je niet met zoveel "fors". :) Dan is het niet meer goed, ook niet bij mensen. :) Die van mij wordt ook gestretched maar daar komt echt geen kracht bij kijken.



nee precies dat is wat ik ergens hierboven ook zeg dat is het verschil (ook volgens de FEI) zodra er "fors" bij komt kijken en dus niet "vragen" dan is het Rollkür

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:10

noekiee18 schreef:
het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!


Dit is een aansnoerneusriem, daar gaat de groom gerust met zijn hele gewicht aan hangen om de mond dicht te snoeren hoor. Dus veel beter vind ik t niet. :+

Wel grappig dat hij zegt dat dit komt door het klikken van de camera's. Het lijkt bijna logisch _O-

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:11

Belachelijk dat mensen die zeggen van paarden te houden er zo mee omgaan. Dit heeft helemaal niets met dressuur te maken. Meneer Helgstrand moest zich diep schamen. En velen met hem.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:14

RM: De jongste snaak hier wordt vanaf de grond wat 'gestretched'. Diens motivatie is een snoepje. :D geen druk dus behalve zijn wil en dan kijken dat ie zich niet overstretched. En voor daar gezeur op komt dat GP ruiters die tijd niet hebben: dat trukje leerde ik van een GP ruiter. :+ er zijn er dus nog die beseffen dat die dieren ook voelen.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:16

Ik denk dat dit paard aan de kletter gaat vanwege de druk. Het ziet er gewoon niet prettig uit. Het is wel bijzonder dat je dit van deze ruiter vaker hoort en van andere niet. Zelf als eigenaar zou ik mijn paard niet aan hem toevertrouwen.

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:17

Ayasha schreef:
RM: De jongste snaak hier wordt vanaf de grond wat 'gestretched'. Diens motivatie is een snoepje. :D geen druk dus behalve zijn wil en dan kijken dat ie zich niet overstretched. En voor daar gezeur op komt dat GP ruiters die tijd niet hebben: dat trukje leerde ik van een GP ruiter. :+ er zijn er dus nog die beseffen dat die dieren ook voelen.


Dit doe ik ook altijd, met elk paard. Net als voor het rijden aan beide kanten even het hoofd naar mijn voet vragen. op ten duur kennen ze dit zo goed dat ze dit haast vanzelf doen.

Normaal met paarden omgaan is niet zo moeilijk. :') en als sommige mensen zeggen: wel op dat niveau, dan denk ik: dan maar niet dat niveau. ik ben een sportliefhebster, en ben rete fanatiek. maar niet ten koste van de paarden..

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:17

NenaC schreef:
Ik denk dat dit paard aan de kletter gaat vanwege de druk. Het ziet er gewoon niet prettig uit. Het is wel bijzonder dat je dit van deze ruiter vaker hoort en van andere niet. Zelf als eigenaar zou ik mijn paard niet aan hem toevertrouwen.

precies wat ik ook dacht!

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:34

Ayasha schreef:
RM: De jongste snaak hier wordt vanaf de grond wat 'gestretched'. Diens motivatie is een snoepje. :D geen druk dus behalve zijn wil en dan kijken dat ie zich niet overstretched. En voor daar gezeur op komt dat GP ruiters die tijd niet hebben: dat trukje leerde ik van een GP ruiter. :+ er zijn er dus nog die beseffen dat die dieren ook voelen.


heerlijk :D
Ik heb het genoegen gehad nog met Georg Theodorescu te mogen werken. Hij nam iedere dag een mandje met stukjes wortel mee naar stal en zei waarom zou ik hem dwingen als ik het hem ook kan vragen ....hoewel ik in vooruitgang geloof leef ik nog steeds bij deze wijze woorden

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:39

Ik heb gezien wat dwang en gepush met een paard kan doen. :)
Ik ben maar een "b ruiterke" uit België maar ik weet toch wel dat de vos die ik nu in alle rust aan het beleren ben en die daar nog geen moment stress van ondervonden heeft, door de stal waar ie 2 jaar gestaan heeft en waar de ruiters nationaal en hoger rijden (en waarvan de stalruiter die niet weet dat ik dat paard op gehaald heb toen me nog even wilde bewijzen hoe geweldig hij wel niet was.) niet eens te benaderen was.
Geeft te denken welke manier alles bij elkaar in verhouding het beste, snelste en bij de meeste paarden werkt he.
Hij is niet de eerste en hij zal ook niet de laatste zijn mezelf kennende.

Ik zie nu ook ruiters door groeien naar hoger niveau op een manier waarvan ik denk "echt? Wordt dit toe gejuicht?"
Tja, blijkbaar wel... Laat mij dan maar een B ruiterke blijven.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:50

Het ziet er ZEER ongemakkelijk uit voor het paard. Het valt me wel op dat het paard het, zoals het lijkt op de foto's, de ruiter ook niet in dank afneemt en tegen zijn onrecht vecht. Helaas lijkt het erop dat de ruiter wint. Ongelofelijk eigenlijk, 800 kg vs 80.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:52

Ik word hier gewoon verdrietig van... ;(
Shame on him, niet voor de eerste keer trouwens...en zal ook wel niet de laatste keer zijn. Wil niet weten hoe het er thuis aan toe gaat... :\

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:53

Toydoll schreef:
Het ziet er ZEER ongemakkelijk uit voor het paard. Het valt me wel op dat het paard het, zoals het lijkt op de foto's, de ruiter ook niet in dank afneemt en tegen zijn onrecht vecht. Helaas lijkt het erop dat de ruiter wint. Ongelofelijk eigenlijk, 800 kg vs 80.


Met een mes en vork in die mond gaat dat helaas wel. oneerlijk he? :(

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:54

Thesserd schreef:
Vragen mensen zich serieus nog af of het een moment opname is? Met zo veel foto's die allemaal het zelfde beeld tonen lijkt het me duidelijk dat dit niet 1, 2 of 3 seconden maar gebeurde...

Ik denk eerder dat het paard vervelend ging lopen n.a.v. hoe hij in zijn houding wordt gedwongen, dan andersom.

Maar er is niks mis met LDR of Rollkur joh! Heel goed en fijn voor het paard om de spieren te rekken voor betere sportprestaties :roll:

Mijn idee inderdaad, allemaal zogenaamd 'vervelende' paarden :roll:
De meest 'vervelende' zit er bovenop.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:57

noekiee18 schreef:
het mag dan wel vreselijk zijn zoals hij rijdt maar ik vindt wel dat het rijden zonder sperriem al een hele vooruitgang is!

Serieus??
Ruiters die zonder sperriem rijden hebben dat ding meestal niet nodig omdat ze met vriendelijke hand rijden en het paard de mond zelf dicht houdt. Daarnaast rijdt hij met stang en trens, daar gebruik je nooit een sperriem bij. Maar deze meneer mag terug naar de kleuterschool want hij heeft er duidelijk niets van begrepen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:59

femo schreef:
Met een mes en vork in die mond gaat dat helaas wel. oneerlijk he? :(


Ja zeker, maar ik denk dat het hem vooral zit in het feit dat in het karakter van een paard (wat bij merries nog sterker is denk ik dan hengsten) geen vechten zit. Het zijn vluchters geen vechters.
Het zit gewoon niet in het aard van het beestje. Terwijl, zelfs met het 'mes en vork' in hun mond ze echt wel kunnen winnen, en makkelijk ook nog.

Kijk maar naar die paar bijzondere paarden die dan het label 'onhandelbaar' krijgen terwijl zij gewoon iets meer vechtlust bezitten dan de rest en hun onrecht wel bevechten.

Misschien dat daarom hengsten ook wel zo'n stempel levensgevaarlijk krijgen, omdat wij alles met geweld willen afdwingen en hengsten daar iets sneller tegen in gaan. En ja ik betrap mijzelf daar ook op, ik rijdt ook met een bit, zweep etc. Ik denk dat de samenleving op dit moment met paarden gewoon niet heel 'paard minded' is....

Misschien moeten we terug, en de dressuur proeven veel simpeler maken en dan zonder bit of ander ding wat met pijn in werkt, zonder sporen etc gaan rijden. Kijken hoeveel van die 'goede' ruiters we dan nog over houden ;-)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 28-08-15 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:00

Die wedstrijdsport is al net zo rot als de rest van de wereld...
Overal trekken dieren aan het kortste eind, hier ook.

Ziek ventje dit, vroeger veel gepest zeker..... misschien moet hij therapie gaan volgen in plaats van paardje pesten.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:01

RM94 schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik Rollkür niet ok vind maar de oude meesters zijn ook niet heilig het zou misschien best interessant zijn om te weten hoe zij een paard zouden trainen met alles wat wij over deze prachtige beesten geleerd hebben en zij toen nog niet wisten.
Er is overal vooruitgang ook in training en dus ook in training van paarden als we geen vooruitgang hadden zaten we nu nog in een hol met een berenhuid aan


Als het LDR rijden (alles achter de loodlijn) als een vooruitgang gezien wordt, zouden we ons eens goed achter de oren moeten krabben als je hier biomechanisch naar kijkt.

Want wat is dan die vooruitgang in training???? Holle ruggen, paarden in een valse knik (volgens het FEI moet het hoogste punt the pol/nek zijn en niet een handbreedte daar achter),tense steps ivp passage, veel voorbeengezwaai en een achterhand die niet meedoet (gebroken diagonalen).

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:01

Goed gebruikt werkt een bit echt niet met pijn in hoor......

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:02

Billy schreef:
Goed gebruikt werkt een bit echt niet met pijn in hoor......


Ik denk dat je het aantal mensen dat een bit ECHT goed weet te gebruiken op 1 hand kunt tellen.
Wanneer ik een vork op je arm druk, of op je tandvlees.... dan zit er wel degelijk een verschil in de pijn/ sensatie die je ervaart.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:11

LadyMadonna schreef:
Benieuwd naar bewegend beeld ipv losse foto's.... Vind dat je van bewegend beeld een beter oordeel kunt geven of het idd een momentopname is, of niet....


Idd, Van Edward Gal waren er toen ook 'vreselijke foto's' maar toen ik het filmpje zag viel het heel erg mee en werd er in mijn ogen gewoon netjes losgereden. Of ik nou voor of tegenstander ben.

Maar die open mond prraat ik niet goed.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:14

Als een bit geen pijn doet, waarom doen we het dan niet met een stalhalster oid?

Het doet wel degelijk 'pijn'. Alleen al het feit dat we kilo's metaal in die mondjes stoppen terwijl die ruimte er helemaal niet is vanwege grote tong, en dan met neusriem de mond dichtsnoeren, dus die dieren ook nog eens niet hun geplette tong kunnen ontwijken.

Tandvlees is het meest gevoelige stukje van een mens en paard. en bij het paard zijn de lagen helemaal ernstig. Je hebt daar veel zenuwen, heel dun stukje tandvlees op bot. Met je vinger erop drukken doet een dier al pijn. Een bit scharniert daar op, dus elk moment dat jij je teugels oppakt doet dat gewoon pijn en wij willen dat het paard daarom de pijn ontwijkt en 'nageeft' op onze druk.

Maja nogmaals, zo werken wij nou eenmaal. We dwingen alles bij onze paarden af, zo doet iedereen het, zo doen we het al jaren en paarden pikken het.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 28-08-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:15

De 3.5 jarige kan hier zelfs op stalhalster gereden worden dus blijkbaar hoeft een bit toch geen pijn te doen dan als dat de "voorwaarde" is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:19

edit; uj, bericht waarop ik reageerde pleite...