Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:20

Toydoll schreef:
Als een bit geen pijn doet, waarom doen we het dan niet met een stalhalster oid?

Het doet wel degelijk 'pijn'. Alleen al het feit dat we kilo's metaal in die mondjes stoppen terwijl die ruimte er helemaal niet is vanwege grote tong, en dan met neusriem de mond dichtsnoeren, dus die dieren ook nog eens niet hun geplette tong kunnen ontwijken.

Tandvlees is het meest gevoelige stukje van een mens en paard. en bij het paard zijn de lagen helemaal ernstig. Je hebt daar veel zenuwen, heel dun stukje tandvlees op bot. Met je vinger erop drukken doet een dier al pijn. Een bit scharniert daar op, dus elk moment dat jij je teugels oppakt doet dat gewoon pijn en wij willen dat het paard daarom de pijn ontwijkt en 'nageeft' op onze druk.

Maja nogmaals, zo werken wij nou eenmaal. We dwingen alles bij onze paarden af, zo doet iedereen het, zo doen we het al jaren en paarden pikken het.

Mijn mylerbit weegt geen kilo's, die heb ik juist uitgekozen omdat er weinig ruimte in de mond is....
druk is geen synoniem voor pijn....
Overdrijven is ook een vak.....

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:20

Cowgirl schreef:
LadyMadonna schreef:
Benieuwd naar bewegend beeld ipv losse foto's.... Vind dat je van bewegend beeld een beter oordeel kunt geven of het idd een momentopname is, of niet....


Idd, Van Edward Gal waren er toen ook 'vreselijke foto's' maar toen ik het filmpje zag viel het heel erg mee en werd er in mijn ogen gewoon netjes losgereden. Of ik nou voor of tegenstander ben.

Maar die open mond prraat ik niet goed.


Het filmpje vond ik ook niet prettig... Dus we hebben OF beiden een ander filmpje gezien, OF hebben een ander idee van wat wenselijk is....

RM94

Berichten: 2020
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:20

damian23 schreef:
RM94 schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik Rollkür niet ok vind maar de oude meesters zijn ook niet heilig het zou misschien best interessant zijn om te weten hoe zij een paard zouden trainen met alles wat wij over deze prachtige beesten geleerd hebben en zij toen nog niet wisten.
Er is overal vooruitgang ook in training en dus ook in training van paarden als we geen vooruitgang hadden zaten we nu nog in een hol met een berenhuid aan


Als het LDR rijden (alles achter de loodlijn) als een vooruitgang gezien wordt, zouden we ons eens goed achter de oren moeten krabben als je hier biomechanisch naar kijkt.

Want wat is dan die vooruitgang in training???? Holle ruggen, paarden in een valse knik (volgens het FEI moet het hoogste punt the pol/nek zijn en niet een handbreedte daar achter),tense steps ivp passage, veel voorbeengezwaai en een achterhand die niet meedoet (gebroken diagonalen).


ik zie al wel dat het uitleggen geen zin heeft want jij wil geen uitleg jij wil dat iedereen jouw visie volgt ..... maar LDR brengt sowieso al de rug omhoog dus geen holle rug, de hals gaat rond omlaag dus geen valse knik, en dat voorbeengezwaai en geen achterhand gebruik geldt echt zeer zeker niet voor het gross....... maar dan heb ik het over normaal gebruik van LDR en dat is niet wat meneer Helgstrand hier laat zien

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:30

Toydoll schreef:
Tandvlees is het meest gevoelige stukje van een mens en paard. en bij het paard zijn de lagen helemaal ernstig. Je hebt daar veel zenuwen, heel dun stukje tandvlees op bot. Met je vinger erop drukken doet een dier al pijn. Een bit scharniert daar op, dus elk moment dat jij je teugels oppakt doet dat gewoon pijn en wij willen dat het paard daarom de pijn ontwijkt en 'nageeft' op onze druk.


Wat een onzin bewering, tuurlijk doet het niet direct pijn als er iets tegen het tandvlees van een paard aankomt. Want zo'n mond is gemaakt om dingen in te stoppen, niet de dingen die wij erin stoppen natuurlijk maar wel om dingen in te stoppen. Mijn paard kaant zo een halve plak stro weg als ik die halve plak stro met mijn handen uit elkaar trek heb ik wondjes en pijn, een paard is echt niet van suiker, ook zijn mond niet :)*

Ayasha
Blogger

Berichten: 58071
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:32

liedje89 schreef:
Toydoll schreef:
Tandvlees is het meest gevoelige stukje van een mens en paard. en bij het paard zijn de lagen helemaal ernstig. Je hebt daar veel zenuwen, heel dun stukje tandvlees op bot. Met je vinger erop drukken doet een dier al pijn. Een bit scharniert daar op, dus elk moment dat jij je teugels oppakt doet dat gewoon pijn en wij willen dat het paard daarom de pijn ontwijkt en 'nageeft' op onze druk.


Wat een onzin bewering, tuurlijk doet het niet direct pijn als er iets tegen het tandvlees van een paard aankomt. Want zo'n mond is gemaakt om dingen in te stoppen, niet de dingen die wij erin stoppen natuurlijk maar wel om dingen in te stoppen. Mijn paard kaant zo een halve plak stro weg als ik die halve plak stro met mijn handen uit elkaar trek heb ik wondjes en pijn, een paard is echt niet van suiker, ook zijn mond niet :)*

Mijn handen zijn van tijd zelfs niet bestand tegen wat ie in zijn mond stopt met de kilo's want ik haal regelmatig hooisplinters uit mijn handen/vingers. Daar hebben die knollen thuis weinig last van. :')

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:34

Tja, de Fei kan hoog van de toren blazen maar zolang die kliek paarden van ongeschikt belang maken tov de sport heb ik daar ook weinig vertrouwen in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15949
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:35

De Rollkür ansich zoals hij niet uitgevoerd mag worden komt uit het land wat het hardste schreeuwt; Duitsland. En dan in zijn ergste vorm. En ook niet van de laatste jaren. Ahlerich werd er 30 jaar geleden al mee gereden.

Het LDR zoals dat nu gebruikt wordt is gewoon niet vreemd in de topsport. Een turnster en een ballerina stretchen tot het uiterste. Nog wel verder en met meer dwang dan wij bij die paarden doen. Ieder paard kan zijn hoofd vrijwillig tussen zijn benen doen. Ook zonder slof. En omdat we de achterhand en dan onder rijden krijg je een stretchend effect. En het zijn allang niet meer alleen de Nederlandse ruiters die het doen maar zo ongeveer alle ruiters die hoog eindigen. Ook Carl Hester en Charlotte Dujardin. Hester heeft notabene een hele tijd bij Anne van Olst gereden. En die is echt niet zachthandig.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:41

janderegelaa schreef:
De Rollkür ansich zoals hij niet uitgevoerd mag worden komt uit het land wat het hardste schreeuwt; Duitsland. En dan in zijn ergste vorm. En ook niet van de laatste jaren. Ahlerich werd er 30 jaar geleden al mee gereden.

Het LDR zoals dat nu gebruikt wordt is gewoon niet vreemd in de topsport. Een turnster en een ballerina stretchen tot het uiterste. Nog wel verder en met meer dwang dan wij bij die paarden doen. Ieder paard kan zijn hoofd vrijwillig tussen zijn benen doen. Ook zonder slof. En omdat we de achterhand en dan onder rijden krijg je een stretchend effect. En het zijn allang niet meer alleen de Nederlandse ruiters die het doen maar zo ongeveer alle ruiters die hoog eindigen. Ook Carl Hester en Charlotte Dujardin. Hester heeft notabene een hele tijd bij Anne van Olst gereden. En die is echt niet zachthandig.


Topsporters slijten snel, en leven vaak na hun sportcarrière (of zelfs tijdens) met pijn.
Maar zij kiezen daar zelf voor, en plukken ook de vruchten daarvan.... roem en/of geld.

Een paard kan niet kiezen, en krijgt ook geen passende beloning.
Het MOET zichzelf tot hun uiterste laten uitwringen en leven met consequenties daarvan.

Dat kan ik niet ethisch verantwoorden.

Het hele concept rijden valt op die manier natuurlijk te betwijfelen, maar onder zulke hoge druk en zo belastend moeten werken is een extreem uiterste.

Tazzey
Berichten: 9533
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:43

Here we go again! :roll: Waarschijnlijk is niemand erbij geweest, de meeste hebben totaal geen verstand van LDR en hoe het gebruikt wordt en wat de voordelen zijn en toch spijkert de penny parade de ruiter aan het kruis. >;)
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 28-08-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Berichten: 1326
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:51

Belachelijke reactie. Als je spreekt van een plaat voor je kop...
"Penny parade" :r

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:54

Tazzey schreef:
Here we go again! :roll: Waarschijnlijk is niemand erbij geweest, de meeste hebben totaal geen verstand van HDR en hoe het gebruikt wordt en wat de voordelen zijn en toch spijkert de penny parade de ruiter aan het kruis. >;)


HDR? Of bedoel je LDR? :Y)

Verder vind ik inderdaad, als rasechte penny brigade, dat je voor alles keuzes moet maken voor degene die geen eigen stem heeft in dit verhaal. Maar ik zie steeds vaker dat het lijkt alsof we daar doof voor zijn.

*gaat hamer, spijkers en hout zoeken...*

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:01

Tazzey schreef:
Here we go again! :roll: Waarschijnlijk is niemand erbij geweest, de meeste hebben totaal geen verstand van HDR en hoe het gebruikt wordt en wat de voordelen zijn en toch spijkert de penny parade de ruiter aan het kruis. >;)


Achja, je kind vastzetten met een ketting om de nek heeft ook zo zijn voordelen. En als dat op een foto wordt vastgelegd is dat vast ook een momentopname. En als het kind dan huilt is het een rotkind wat zich niet kan gedragen.
Logisch.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:03

Tazzey schreef:
Here we go again! :roll: Waarschijnlijk is niemand erbij geweest, de meeste hebben totaal geen verstand van HDR en hoe het gebruikt wordt en wat de voordelen zijn en toch spijkert de penny parade de ruiter aan het kruis. >;)


Er is niets mis met HDR.... een Hoge Definitie Ruiter is in ieder geval goed zichtbaar ;-)

Het is goed dat jij aangeeft er veel verstand van te hebben, want ik leer altijd graag bij.
Dus in plaats van boos worden, kun je ook gewoon toelichten wat de grote voordelen zijn van dergelijke methoden en hoe dit het welzijn van dieren niet aanpast.

Penny's zijn lieve kleine meisjes in roze rijbroekjes die boos kunnen stampen wanneer ze hun zin niet krijgen ;-) Gedraag jij nu niet een beetje zo? ;-)

Tazzey
Berichten: 9533
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:09

Typfoutje hersteld. :o

Er is al vaak genoeg uitgelegd wat de voordelen van het GOED toepassen van LDR zijn maar daar is men blind voor. Ik ga die moeite niet eens meer doen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:13

En jij ziet goed toegepaste LDR in die foto's?

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:15

Tazzey schreef:
Typfoutje hersteld. :o

Er is al vaak genoeg uitgelegd wat de voordelen van het GOED toepassen van LDR zijn maar daar is men blind voor. Ik ga die moeite niet eens meer doen.


Nou Tazzey, dat wil ik niet beweren. Ik kan me de voordelen van goed stretchen voor het zware werk begint namelijk prima indenken. Als LDR dus goed wordt toegepast, dan kan ik me ergens nog indenken dat het dus flink voordelig kan zijn voor het behoud van je paard. Maar het lijkt me niet dat open monden, vluchtgedrag en bij sommigen zelfs blauwe tongen horen bij "goed gestretcht, fijn voor het paard". Of wel? Bij vluchtgedrag krijg je namelijk geen ontspannen gerekte spieren...

Als ik ga hardlopen is het voor mijn spieren fijn als ik die eerst even opwarm/rek. Maar dan wel liever zodat dat er 80 kilo aanhangt die er flink aan trekt, met een ijzeren staaf, zodat ze vooral lekker gerekt zijn...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:16

Ik vind LDR sowieso niet goed. De biomechanica van een paard werkt zo nu eenmaal niet. En LDR én achterhand erbij? Dat is nu precies waar je aan kunt zien hoe een paard getraind is, die achterbenen zijn achter de massa en de diagonalen zijn gebroken. Not my cup of tea. Maar als iemand dat beeld nastreeft, ga je gang hoor.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:57

Waarom moet ik denken aan Christine Wels als ik dit lees en zie...

rien10
Berichten: 14840
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:59

Buiten dat, de man zit niet, maar staat in de beugels, ongelijke handen, hij trekt z'n binnenhand naar binnen etc.
Braaf paard zeg, die wil ik wel hebben. Godskenonne.

popov

Berichten: 14
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:16


Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:23

Tazzey schreef:
Here we go again! :roll: Waarschijnlijk is niemand erbij geweest, de meeste hebben totaal geen verstand van LDR en hoe het gebruikt wordt en wat de voordelen zijn en toch spijkert de penny parade de ruiter aan het kruis. >;)


Ongelofelijk, deze reactie, deze argumentatie (en nog een paar in dit soort topics ;( ). Ik ben zo enorm klaar met de (wedstrijd)sport en dit soort zogenaamde 'paardenliefhebbers'. Ahum! -O-

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:27

Laatst bijgewerkt door Thesserd op 28-08-15 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:37

Ik wil graag even het verschil laten zien. Hoe het ook kan... En dat de resultaten er ook naar zijn.


Ik moet zeggen dat ik steeds meer fan ben en wordt van Carl Hester en Charlotte Dujardin. Op de foto's op de site van Carl zie je een paar mooie voorbeelden dat paarden écht niet met de neus op of achter de ll moeten lopen om goed te presteren. De meeste getoonde foto's van de paarden zij met de neus eruit of op de ll.

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:51

Dat zeg je goed......getoonde!

madelein

Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-12-09

Re: Andreas Helgstrand opnieuw onder vuur door trainingsfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:01

Wat het trieste is van dit soort trainingsmethoden, is dat het door velen als normaal wordt gezien. De topsporters zijn over het algemeen grote voorbeelden voor basis sporters, en dat is hier net zo.
Dus ik snap de vele reacties over dat ze vinden dat er nogal overdreven wordt en er weinig mis is wel. Helaas ..
Ik zie op de foto's een paard met duidelijk pijn in zijn mond, die op een gigantisch grove manier getraind wordt. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik mezelf zo terug zou zien op mijn paard.
Jammer dat er zo veel ruiters zijn die dit de normaalste zaak van de wereld vinden, helaas behoort de fei zelf blijkbaar ook tot deze groep, want waarom wordt dit nog steeds op grote schaal geaccepteerd..?!