Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:25

http://www.bokt.nl / http://www.propferd.at


Bij wilde paarden, zoals de Britse Exmoor-pony's, komen maagzweren vaker voor dan verondersteld werd. Maagzweren zijn dus niet alleen een probleem voor gedomesticeerde paarden maar ook voor paarden die in het wild leven. De reden hiervoor is nog onduidelijk.

Het voorkomen van maagzweren bij paarden is een groot probleem. Uit eerdere studies is gebleken dat maar liefst 93% van de Amerikaanse renpaarden aan maagzweren lijdt. Tijdens een Amerikaanse studie tussen 2008 en 2010 zijn 3.354 paarden middels gastroscopie onderzocht. Hierbij bleek dat 58% van de paarden met verschillende vormen van maagzweren te maken hebben.

Maagzweren zijn kleine diepe wondjes van de maagslijmhuid, die door maagzuur worden veroorzaakt. Een paard produceert, in tegenstelling tot mensen, continu maagzuur. Daarom is verspreide voeropname zo belangrijk bij paarden. Is er een te lange pauze tussen het eten, dan neemt de productie van maagzuur de overhand en wordt dit niet door met name ruwvoer geneutraliseerd. In vrijheid zijn paarden dan ook het grootste deel van hun tijd bezig met het zoeken naar voer. De hoofdoorzaak van maagzweren bij de gedomesticeerde paarden is dan ook verkeerd voermanagement en het blootstaan aan stress. Dat was althans tot nu toe de mening aan de hand van studies.

De Australiër Benjamin Sykes en zijn collega's van de universiteit van Oxford Brookes in Groot-Brittannië tonen echter aan dat deze mening deels herzien moet worden.
Uit hun studie "A comparison of Gastric Ulcer Prevalence in Feral and Domesticated Horses in the UK: an Abattoir Study" (Het vergelijken van de hoedanigheid van maagzweren voorkomend bij wilde en bij gedomesticeerde paarden in Groot-Brittannië middels slachtpaarden) met als doel te kijken of het hebben van maagzweren echt iets typisch is voor gedomesticeerde paarden en niet iets dat bij in het wild levende paarden vaak voorkomt.
Ze onderzochten hierbij twee vormen van maagzweren: de meest voorkomende maagzweer die in het bovenste gedeelte van de maag voorkomt waar geen klieren zitten (ESGD = Equine Squamos Gastric Disease) en de zweren die zich in het onderste gedeelte van de maag bevinden waar ook de klieren zitten. (EGGD = Equine Glandular Gastric Disease).

Voor dit onderzoek werden in totaal 78 paarden geanalyseerd, waarvan 51 gedomesticeerde paarden en 27 wilde paarden uit de regio's Dartmoor en Exmoor. Na geslacht te zijn, werd een sectie op de maag van deze paarden doorgevoerd en hun binnenkant gefotografeerd. Deze foto's werden vervolgens door Benjamin Sykes geanalyseerd en vervolgens via een scala van vijf waarderingspunten ingedeeld. Daarbij wist Sykes niet of hij de maag van een gedomesticeerd paard of een wild paard bekeek. De punten 0 en 1 betekende geen maagzweer en alles daarboven was volgens hem een maagzweer.

Het resultaat verraste alle deelnemers aan het onderzoek. Het toonde aan dat niet alleen gedomesticeerde paarden maar ook wilde paarden procentueel hoog zaten in het hebben van maagzweren.

– 22,7 % van de wilde paarden en 60,8 % van de gedomesticeerde paarden was ESGD-positief.
– 29,6 % van de wilde paarden en 70,6 % van de gedomesticeerde paarden was EGGD-positief.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:27

Merkwaardig. Zouden de wilde paarden dan niet over voldoende voer beschikken om te kunnen kauwen en speeksel te kunnen produceren? Of is het bestaan in het wild dan toch stressvol? Want tenslotte hebben paarden in het wild minder comfort en veiligheid. Dus toch weer een vorm van stress, ook al is het een andere vorm?

Anoniem

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:42

Ik denk dat het interessant is om te weten in welk seizoen de overleden paarden bestudeerd werden: een paard moet inderdaad 16 uur per dag voeding tot zich nemen om zijn maagzuur onder controle te houden - maar dat zie ik de paarden in de Oostvaarderse Plassen in de winter ook echt niet doen. Ik denk dat wilde paarden van vroege winter tot en met het voorjaar best wat moeite moeten doen om hun maag gevuld te houden en dat in het wild de meeste paarden dat ook niet lukt. Dus als ik moet gokken komen maagzweren bij wilde paarden vooral in de winter en (vroege) lente voor, als er zowel voedselschaarste is als radicale voerwisselingen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:44

Wat daar bij de Oostvaarder Plassen gebeurt moest niet kunnen. Dat is een ernstige vorm van verwaarlozing en heeft met natuur niets te maken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:58

Wel intressant stuk.

Ik denk ook dat de winter er mee te maken heeft.
Men zou dan eigenlijk het onderzoek ook in de zomer moeten houden. Alhoewel het onderzoek gelopen heeft van 2008 tot 2010. Dan zou je verwachten dat ze het hele jaar door paarden hebben ontleed.

En hoe zit het met de vegetatie in Exmoor...is dat vooramelijk gras/mos of zijn er ook bomen en struiken.
Wellicht dat bij het eten van gras/mos ook veel zand/aarde mee komt en misschien speelt dat ook een rol.

Laten we de Oostvaarders plassen idd ff buiten beschouwing zetten dat is gewoon pure dier kwellerij.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 29-11-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:00

Eerlijk gezegd verrast het mij niet.
Ik ken genoeg 24/7 buiten onbeperkt hooi paarden die maagzweren bleken te hebben. Blijkbaar zijn paarden niet best geevolueerd op stress verwerking :+

Wat mij een zeer interessante toekomst (maar zeer moeilijk uit te voeren) studie zou lijken is om te kijken of zweren ook in correlatie staan met de rangpositie binnen de kudde.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:58

Interessant. Nu nog weten te achterhalen wat de oorzaak is. Misschien dat wilde paarden ook niet altijd voer tot hun beschikking hebben. de rangorde zou natuurlijk ook kunnen. Daarbij is het natuurlijk de vraag of stress een veroorzaker is van maagzweren. Ook bij mensen is inmiddels bekend dat veel maagzweren door een bacterie worden veroorzaakt. Misschien dat dit bij paarden ook zou zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:34

Nu zit ik te denken wat een wild paard aan stress kan hebben.
Het lijkt mij dat het nooit langdurige stress kan zijn zoals bv ene paard in ene box staat opgesloten en niet weg kan als het angstig is of zwaar in training staat.

Het enige langdurige stress wat ik mij op dit moment kan bedenken is het niet kunnen vinden van voedsel. Maar is dat echt stressvol?
Of zouden jonge hengsten zonder groep ook veel stress hebben?
Een knokpartij is ook stress maar toch niet zo langdurig dat het maagzweren kan veroorzaken.

wat hierboven al genoemd werd lijkt mij een bacterie/ziekte dan meer voor de hand liggend.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

wie weet is het leven in de natuur ook wel heel stressvol?
Naturals....eat youre hart out :+

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:43

geerke schreef:
wie weet is het leven in de natuur ook wel heel stressvol?
Naturals....eat youre hart out :+

Dat denk ik echt!
Mijn paarden wilden daarnet héél graag naar binnen met dit weer. Ze staan nu op stal en dat ervaren ze op dit moment als comfortabel en veilig. Ze hebben er onbeperkt voedsel tot hun beschikking, ze staan er droog en uit de wind, ze kunnen liggen als ze willen. En morgen krijgen ze gewoon weer wat krachtvoer en zet ik ze weer buiten.

Als ik ze nu echter 24 uur per dag op stal had met elke dag effe naar buiten om ze even flink te trainen, dan werd het een ander verhaal.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:44

Ik vind het verhaal niet kloppen.

Er word uit gegaan van beschadiging van de darmwand door maagzuur.
terwijl dit ook kan gebeuren door parasieten, denk aan horzellarves, bepaalde wormen.



Omdat wilde paarden nou niet bepaald ontwormd worden :+
Lijkt mij dat dus meer logisch.
Gooi dat onderzoek maar in de prullenbak :P

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:46

Ik denk dat het inderdaad zeer belangrijk is wat de oorzaak is van die maagzweren. Anders hebben we niets aan dit onderzoek.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:47

geerke schreef:
wie weet is het leven in de natuur ook wel heel stressvol?
Naturals....eat youre hart out :+


Kak :+

Desiree:
Mijn paarden staan met dit weer ook gewoon binnen hoor, dat is echt niet voorbehouden aan stalpaarden. ;) Ze kunnen buiten in de regen staan ja, maar dat is niet verplicht. Toch is die open deur blijkbaar fijn, mijn pony komt soms urenlang de schuilstal niet uit, maar doe de deur dicht en ze begint te stressen.

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:58

Hm.

Nou ja, laat ik een verklaring zoeken met mijn lekenhoofd (geen veearts of bioloog). Misschien hebben paarden van nature al aanleg voor maagzweren, zonder dat ze dat in het wild onoverkomelijke problemen oplevert. Mensen hebben van nature tenslotte ook aanleg voor rugklachten, jachtluipaarden zijn zwaar ingeteeld, uilen moeten hun kop zowat ondersteboven draaien om naast zich te kijken, olifanten moeten hun uiterste best doen om niet oververhit te raken. En toch houden deze dieren het uit.
Verder zijn exmoorpony's geen echte wilde paarden, maar verwilderde gedomesticeerde paarden. Ze stammen dus af van het specifieke type dat de mens gefokt heeft. Wij hebben duizenden jaren lang paarden niet uitgezocht op weinig maagzuur, maar op dociliteit (niet erafgebokt worden is wel fijn), trek- en draagkracht, kleur, vruchtbaarheid etc. Zo'n kunstmatige selectie is niet in het voordeel van het dier zelf - misschien hebben we ooit een beest met veel maagzuur uitgekozen omdat die nou net wat meer gewicht kon trekken of wat liever met mensen omging.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:37

musiqolog schreef:
Hm.

Nou ja, laat ik een verklaring zoeken met mijn lekenhoofd (geen veearts of bioloog). Misschien hebben paarden van nature al aanleg voor maagzweren, zonder dat ze dat in het wild onoverkomelijke problemen oplevert. Mensen hebben van nature tenslotte ook aanleg voor rugklachten, jachtluipaarden zijn zwaar ingeteeld, uilen moeten hun kop zowat ondersteboven draaien om naast zich te kijken, olifanten moeten hun uiterste best doen om niet oververhit te raken. En toch houden deze dieren het uit.
Verder zijn exmoorpony's geen echte wilde paarden, maar verwilderde gedomesticeerde paarden. Ze stammen dus af van het specifieke type dat de mens gefokt heeft. Wij hebben duizenden jaren lang paarden niet uitgezocht op weinig maagzuur, maar op dociliteit (niet erafgebokt worden is wel fijn), trek- en draagkracht, kleur, vruchtbaarheid etc. Zo'n kunstmatige selectie is niet in het voordeel van het dier zelf - misschien hebben we ooit een beest met veel maagzuur uitgekozen omdat die nou net wat meer gewicht kon trekken of wat liever met mensen omging.



wie weet...paard met veel maagzuur is braaf,met niet veel maagzuur niet?Zoiets? :+

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:41

geerke schreef:
wie weet...paard met veel maagzuur is braaf,met niet veel maagzuur niet?Zoiets? :+

Dan kan, maar ik bedoel meer: misschien stammen al onze paarden af van een voorouder die handelbaar was en toevallig ook veel maagzuur had.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:42

Exmoors zijn doorgaans niet de meest volgzame typjes volgens mij :+

Horzellarven kunnen natuurlijk wel weer een goede reden zijn :j

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:44

Sizzle schreef:
Exmoors zijn doorgaans niet de meest volgzame typjes volgens mij :+

Nee, maar ze stammen wel van gedomesticeerde paarden af. Die zijn gefokt op van alles, maar niet op maagzweervrijheid. Dat, meer niet, wilde ik zeggen.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:12

Nergens staat erbij waarom de paarden geslacht moesten worden. Wie weet komen bij gezonde vrij-levende paarden maagzweren helemaal niet voor, maar juist bij deze groep die om wat voor reden ook geslacht zijn wel. Zijn ze zo vanuit het reservaat geslacht of zijn ze tussendoor nog ergens gestald?
Dat van die renpaarden in Amerika verbaast me ook niet, vanuit de endurance weet ik dat galopperen ook de kans op maagzweren verhoogt. De onderste helft van de maag is bekleed met iets waardoor het maagzuur geen echt invloed heeft op de maagwand, het bovenste deel is daarmee niet bekleed. Met galopperen komt het maagzuur ook in het bovenste gedeelte en kan dan bij langduriger blootstelling ook maagzweren veroorzaken ( als ik het goed onthouden heb).

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:15

En waarschijnlijk niet op stressvrijheid ook :)

Waarschijnlijker is het een combinatie van dingen. Die paarden zijn niet voor niets bij het slachthuis terecht gekomen. Ze zijn niet onderzocht bij leven.
Een sukkeltje dat door z'n slechte 'gezondheid' niet genoeg voedsel krijg zal misschien niet genoeg eten om maagzuur te verdunnen. Een ander is misschien gestorven aan te veel wormen, dat is ook niet goed voor de maag. Of 1 jong paard dat uitgestoten is en niet goed voor zichzelf kan zorgen.

Het is een goed onderzoek, maar het is gewoon nog niet af.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:20

Jet schreef:
Nergens staat erbij waarom de paarden geslacht moesten worden. Wie weet komen bij gezonde vrij-levende paarden maagzweren helemaal niet voor, maar juist bij deze groep die om wat voor reden ook geslacht zijn wel. Zijn ze zo vanuit het reservaat geslacht of zijn ze tussendoor nog ergens gestald?
Dat van die renpaarden in Amerika verbaast me ook niet, vanuit de endurance weet ik dat galopperen ook de kans op maagzweren verhoogt. De onderste helft van de maag is bekleed met iets waardoor het maagzuur geen echt invloed heeft op de maagwand, het bovenste deel is daarmee niet bekleed. Met galopperen komt het maagzuur ook in het bovenste gedeelte en kan dan bij langduriger blootstelling ook maagzweren veroorzaken ( als ik het goed onthouden heb).


Esgd :j dat hebben ze dus apart onderzocht. Die getallen waren dus iets lager dan bij eggd. Maar ze waren er dus wel.

Overigens is het nog steeds wel zo dat er echt behoorlijk grote verschil is tussen 'vrij' en 'gevangen'. Ondanks wat we al weten blijft het dus nog steeds behoorlijk hoog. Blijkbaar doen we er nog te weinig mee.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:56

Veulen84 schreef:
En waarschijnlijk niet op stressvrijheid ook :)

Waarschijnlijker is het een combinatie van dingen. Die paarden zijn niet voor niets bij het slachthuis terecht gekomen. Ze zijn niet onderzocht bij leven.
Een sukkeltje dat door z'n slechte 'gezondheid' niet genoeg voedsel krijg zal misschien niet genoeg eten om maagzuur te verdunnen. Een ander is misschien gestorven aan te veel wormen, dat is ook niet goed voor de maag. Of 1 jong paard dat uitgestoten is en niet goed voor zichzelf kan zorgen.

Het is een goed onderzoek, maar het is gewoon nog niet af.


Maar ze kunnen ook geslacht zijn ivm populatie beperking.
In de VS halen ze ook een x aantal paarden per jaar weg en in Australie word ook uitgedunt.
het is jammer dat er niet wat uitgebreidere informatie bestaat.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:14

geerke schreef:
wie weet is het leven in de natuur ook wel heel stressvol?
Naturals....eat youre hart out :+


Het beste van de natuur is wat anders dan de wilde natuur. Kijken naar de natuurlijke behoeften van een dier is wat anders dan de wilde natuur.
En ondanks het feit dat de wilde natuur keihard is en het leven erg zwaar kan zijn zo hebben ze toch nog echt significant minder maagzweren. Dat met winters met bar weinig vreten en dat soort ellende.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 03-12-15 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijke aanval eruit gehaald.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:39

Jet schreef:
Nergens staat erbij waarom de paarden geslacht moesten worden. Wie weet komen bij gezonde vrij-levende paarden maagzweren helemaal niet voor, maar juist bij deze groep die om wat voor reden ook geslacht zijn wel. Zijn ze zo vanuit het reservaat geslacht of zijn ze tussendoor nog ergens gestald?
Dat van die renpaarden in Amerika verbaast me ook niet, vanuit de endurance weet ik dat galopperen ook de kans op maagzweren verhoogt. De onderste helft van de maag is bekleed met iets waardoor het maagzuur geen echt invloed heeft op de maagwand, het bovenste deel is daarmee niet bekleed. Met galopperen komt het maagzuur ook in het bovenste gedeelte en kan dan bij langduriger blootstelling ook maagzweren veroorzaken ( als ik het goed onthouden heb).


Jammer dat er in de vele posts zoveel gespeculeerd wordt zonder de oorspronkelijke tekst te lezen.
Als een van de oorzaken van de maagzweren wordt door de onderzoekers de stress tijdens en voor de slacht van de wilde paarden genoemd. Verder zijn er teveel onbekende gegevens over de omstandigheden om conclusies aan te verbinden.

hier de laatste alinea van de oorspronkelijke publicatie:
Citaat:
Das Ergebnis überraschte alle Beteiligten und ergab, daß nicht nur Hauspferde, sondern auch Wildpferde zu einem beachtlich hohen Prozentsatz von Magengeschwüren betroffen waren. Die Detailergebnisse zeigten, daß
– 22,7 % der Wildpferde und 60,8 % der Hauspferde ESGD-positiv waren, und daß
– 29,6 % der Wildpferde und 70,6 % der Hauspferde EGGD-positiv waren.

Wie diese Zahlen zeigen, konnte sowohl ESGD als auch EGGD bei domestizierten Pferden weitaus häufiger nachgewiesen werden als bei Wildpferden. Bemerkenswert und erstaunlich war aber das häufige Auftreten von ESGD und EGGD bei Wildpferden, das bei jedem vierten bzw. fünften Tier nachgewiesen werden konnte. Während es für ESGD eine naheliegende Erklärung gibt – die Wildpferde waren vor der Schlachtung erheblichem Stress ausgesetzt – so ist der Nachweis von EGGD in so hohem Ausmaß tatsächlich eine große Überraschung. Benjamin Sykes: „Während es allgemein bekannt ist, dass das Risiko von ESGD mit der Intensität des Managements und der Stressbelastung ansteigt, ist das nach meinem Wissen der erste Nachweis, daß möglicherweise ein ähnlicher Effekt auch für EGGD besteht." Um dies bestätigen und die auslösenden Faktoren von EGGD besser verstehen zu können, sind weiterführende Untersuchungen notwendig und wünschenswert, so Sykes.

https://www.propferd.at/main.asp?VID=1& ... 5&NID=2733

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Wilde paarden hebben ook last van maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:07

Volgens mij is het extreem karakter afhankelijk. Wij houden onze paarden zo natuurlijk mogelijk en sinds hij zelf kan bepalen wanneer hij naar binnen wil gaat het veel beter met onze KWPN. Maar we hebben nog steeds - een keer of twee per jaar - dat hij in de stress schiet en meteen last krijgt van zijn maag. De aanleiding kan van alles zijn. De laatste keer was het een boom die we omgehakt hebben in de paddock. Keer daarvoor de bouw van een nieuwe schuilstal. De Haflinger en Shetlander hebben nergens last van, maar Sam kan dagen van streek zijn van veranderingen (en ook letterlijk buikpijn hebben)